01.08.2016

TEST: Nissan Leaf 30 kWh je o kus rozumnejšou voľbou

Nissan aktualizoval svoj elektromobil Leaf. Auto má výkonnejšie batérie a niekoľko noviniek.

Nissan Leaf sme testovali pred takmer tromi rokmi. Bol to vôbec prvý elektromobil, ktorého test sme uverejnili na Podkapotou.sk. Odvtedy ubehlo dosť času, objavili sa konkurenti ponúkajúci obdobné schopnosti a dokonca i vyšší dojazd. Nissan zareagoval a okrem kľúčového zvýšenia kapacity batérie aktualizoval interiér vozidla.

Zmien však nie je obzvlášť veľa, preto popis vnútorného priestoru, rozmerov, kapacity batožinového priestoru a ďalšiu funkcionalitu nechám na pôvodný test Leafa. Venovať sa budem najmä novým batériám a vynovenému infotainmentu.

Nissan Leaf je vďaka novej verzii dostupný vo dvoch verziách. Prvá - pôvodná má 24 kWh batériu a dojazd až do 200 km, kým druhá 30 kWh sľubuje dojazd 250 km. Toto sú údaje o maximálnom dojazde, na to netreba zabúdať. Reálny dojazd bude takmer vždy nižší, no obe verzie dokážu poskytnúť min 150 km dosah v každom počasí a takmer za každej situácie (s nabitou batériou). Výkonnejšia verzia však pri bežnom jazdení ponúkne až 200 km. Nissan Leaf patrí medzi hatchbacky segmentu C - trieda "VW Golf". Jeho najbližším konkurentom je tak Volkswagen eGolf. Rozdiel v prístupe k elektromobilu je jednoznačne viditeľný. Kým eGolf je Golf prerobený na elektrický pohon, Leaf bol od začiatku pripravovaný ako elektromobil. Z toho vyplýva, že eGolf sa ľahšie stratí medzi obyčajnými autami (obvykle nemá polepy), kým Leaf kričí, že je iný.

Facelift pomohol interiéru

Pri prvom vstupe na palubu prekvapí vysoko postavené sedadlo vodiča. Posed za volantom je tak odlišný od väčšiny malých hatchbackov, no dá sa naň rýchlo zvyknúť. Dôvodom je pochopiteľne podvozok plný batérii. Miesta je v interiéri dosť. Štyria cestujúci sa nebudú tlačiť, batožinový priestor s objemom 370 litrov je priemerný ale postačujúci. Dobre pôsobia kožené sedadlá i keď v lete bez klimatizácie to bude zaberák.

Inak je to Leaf aký poznáme. Zmenil sa len stredový panel. Prevodovka nápadne pripomínajúca osviežovač vzduchu zostala, rovnako i základné nastavenia. Nissan prostredníctvom nového infotainmentu znížil tlak na technickú informovanosť vodiča a všetky doplnkové funkcie natlačil do možnosti vybrať si medzi dvoma režimami – eko a normal, od výbavy Tekna je tiež dostupný jazdný režim B. Zatiaľ čo pri eko je brzdenie motorom celkom intenzívne, v režime normal je podobné ako pri moderných benzínových agregátoch. Rovnako tak akcelerácia je intenzívnejšia v režime normal. Prvých pár metrov s plynovým pedálom zatlačeným na podlahu dokáže v režime normal prekvapiť záujemcov o skúšobnú jazdu – slušný odpich k elektromobilu patrí, rovnako tak rýchlo sa skracujúci dojazd v prípade ostrej jazdy. Z vozidla cítiť jeho vyššiu hmotnosť. Pôsobí ťažkopádne, ale komfortne, keďže má auto dobre rozloženú hmotnosť a zadná jednoduchá náprava je stále zaťažená vďaka batériám v podvozku. Iba väčšie nerovnosti zamávajú vozidlom.

Zovňajšok vozidla nenesie veľa odlišností. Stále sa Leaf snaží čo najviac odlišovať od štandardných vozidiel, jeho vypuklé svetlá ala bradavice doslova kričia o pozornosť, rovnako tak zadná časť. Páčiť sa nemusí, isté je, že pohľad priláka. Oceňujeme výrazne účinnejšie svetlá, eko halogény predchádzajúcej testovacej verzie boli na zaplakanie, čo Nissan vedel, a preto ponúkol aj nové LED svetlá. Tie svietia dobre.

Navigácia na jednotku s hviezdičkou

Aké by to bolo elektroauto bez poriadnej navigácie? Od dobrej navi často závisí, či do cieľa prídete alebo nie - najmä v krajinách ako Slovensko, kde sieť dobíjacích staníc vôbec nie je hustá. Práve navigácia je v prípade inovovaného infotainmentu najzaujímavejšia. Nový infotainment upriamil pozornosť práve na spolužitie s elektromobilom. Nová navigácia je vynikajúca, a síce ponúkané informácie máte iba na menšom dotykovom displeji, systém je veľmi dobre informovaný a intuitívny. Práca s ňou je jednoduchá, zmenu trasy, či zadanie doplnkového cieľa možno vykonať aj počas jazdy. Je prehľadná, zrozumiteľná a reaguje rýchlo. Ľahko som s ňou našiel aj náročnejšie body záujmu a upravil trasu podľa požiadaviek.

Leaf už nestresuje ako predtým. Dojazd klesá pomalšie

Pri predchádzajúcej verzii, ktorá mimochodom zostala stále v ponuke (ako základný model) sme sa sťažovali najmä na to, že sa Leaf pokúšal strašiť ukazovateľom dojazdu. Stačilo iba trošku viac plynu, trošku menej eko jazda a už z dojazdu ukrajoval, akoby chcel len vyskúšať ako dobre krájať vie. Nútilo to vodiča stále sa zaoberať dojazdom, neustále myslieť na to ako vyťažiť z batérií čo najviac, najmä v situácii, ak sa naokolo nevyskytovali nabíjacie stanice.

Novší model s batériami s maximálnou kapacitou 30 kWh je už podstatne pokojnejšie vozidlo. Z dojazdu ukrajuje s menšou vervou a aj pri ostrom jazdení vydrží na jedno nabitie viac ako 100 km. Osobne som nemal problém atakovať hranicu 200 km. Pri jazdení mestom a v okolí pri teplote okolo 20 stupňov bez klimatizácie defenzívnym štýlom som prešiel vyše 220 km na jedno nabitie. Jazda po diaľnici dojazd skráti aj o polovicu. Ak ale nebudete jazdiť rýchlejšie než 120 km/h Leaf poľahky prejde cez celé Slovensko využívajúc súčasnú sieť dobíjacích staníc.

Pre dojazd tohto elektromobilu je ideálne jazdenie práve v meste a v jeho najbližšom okolí. Ideálna rýchlosť je v rozmedzí 45 až 70 km/h, vtedy je elektrický motor najefektívnejší. Pritom netreba zabúdať, že vozidlu nevadí hustá premávka ani dopravná zápcha. Keď stojí, takmer nič nežerie a ak vodič dokáže brzdiť motorom a pozvoľne pridávať, nestratí tak priveľa energie.

Ak teda bývate vo vzdialenosti do 50 km od svojho pracoviska, využívanie elektromobilu na každodennú cestu do práce a rozvoz detí do škôl a krúžkov môže byť pre vás rozhodne zaujímavé. Pravda, cenovka Leafa s vyšším dojazdom stúpla a ekonomické zdôvodnenie kúpy nového elektromobilu je ťažšie i keď nie nemožné.

Leaf je s vyšším dojazdom zaujímavý elektromobil, no stále platí, že jeho kúpa je pre väčšinu obyvateľov Slovenska nerentabilná. Je len málo takých, ktorí si auto kúpia iba preto, že je to elektromobil a je tiež málo takých, ktorým sa tento elektromobil oplatí kúpiť z hľadiska ekonomickej rentability. Pre rôznych kuriérov, či teoreticky aj taxi službu je stále lepšou voľbou lacnejšia verzia s nižšou kapacitou batérií – ktorá plne stačí na cca 150 km jazdy po meste na jedno nabitie.

Novší Leaf s vyšším dojazdom tak síce dáva väčší zmysel, ale stále nie dosť na to, aby sa tento elektromobil stal bežnou súčasťou našich ciest. Platí, že jeho potenciál stúpol a to najmä v oblasti firemných flotíl. Leaf má však jednu veľkú nevýhodu. Tou je, že ide „iba o elektromobil.“ Je síce nadpriemerný a dobre urobený, nemá „cool“ efekt, ktorý vytláča predaje automobilky Tesly čoraz vyššie. To, že je Tesla elektromobil, je pre veľkú časť jej zákazníkov iba jedným z významných faktorov. To že auto neemituje škodlivé plyny v mieste jazdy taktiež. Dôležitejšie je, že sa im auto páči, že je príťažlivé, rýchle, športové, že má poriadny dojazd a že sa za ním každý s obdivom pozrie. Koľko z týchto parametrov splní Leaf?

Stručne a skrátka, Leaf je dobrý elektrický hatchback segmentu C, ktorý na priemerné konvenčné automobily tejto triedy nestráca v ničom s výnimkou dojazdu. Je to auto vhodné na dennodenné jazdenie pre väčšinu vodičov automobilov spaľujúcich fosílne palivá - ak nenajazdia denne stovky kilometrov. Dokáže im ušetriť množstvo peňazí za pohonné hmoty i údržbu. Neušetrí však v prípade kúpnej ceny. Pozitívom je garancia vysokej kapacity batérii a tiež predĺžená 8-ročná záruka na batérie nového modelu 30 kWh. Ak si to všetko zrátate a naozaj dennodenne dochádzate do práce autom a často v kolónach, Leaf môže byť zaujímavý minimálne ako služobné auto. Ako veľmi môžete zistiť v kalkulačke priamo na stránke Nissan.sk. Pre súkromnú spoločnosť je nezanedbateľný vplyv tohto elektromobilu na imidž - jazdíme na elektrinu  = staráme sa o životné prostredie.

Netreba tiež zabudnúť na fakt, že ako elektromobil nepodlieha zvýšeným registračným poplatkom. Tak ako iné elektromobily aj Leaf však nutne potrebuje vyššiu podporu od štátu. Inak bude naďalej len okrajovou záležitosťou a elektrický pohon sa na Slovensku bude rozširovať len cestou fanúšikov alternatívnych vozidiel. V tejto oblasti ale Leaf nedokáže konkurovať Tesle a jej "kúl" efektu. Je to "iba" elektromobil s prijateľným dojazdom a špecifickým dizajnom. To je málo. 6 z 10.

 

Technické údaje

Model: Nissan Leaf
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 80/2730 - 9800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/0 - 2730
Maximálna rýchlosť (km/h): 145 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4445/1770/1550
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 370 (660)
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1550
Užitočná hmotnosť (kg): 395
Rozmer pneumatík: 215/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu (24 kW/h): od 29 050 €
Základná cena verzie 30 kW/h (od výbavy Tekna): 33 700 €
Základná cena verzie: 36 100 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku