18.07.2016

TEST: Citroen C4 BlueHDI 100 – nesklame a poteší. Auto ktorým nič nepokazíte

Citroen C4 prešiel pred rokom jemným faceliftom. Vyskúšali sme ho so slabším naftovým motorom.

Citroen C4 nepatrí medzi najviac skloňované veličiny ak ide o rodinné, či firemné vozidlá. Hatchback nižšej strednej triedy však poskytuje všetko, čo si zákazník môže priať. Od sviežeho dizajnu, cez priestranný interiér až po výkonné motory a automatické prevodovky.

K tomuto autu sa mi najviac hodí označenie: obyčajné auto. C4-ka sa na nič nehrá, je tu, vie byť dobre vybavená, vie očariť cenou a ponúka takmer všetko čo si stredne náročný zákazník môže želať.

Druhá generácia modelu C4 je na trhu od roku 2010. Po piatich rokoch a 450-tisíc predaných vozidlách dostala C4 facelift, ktorý sa viac ako tváre dotýkal techniky Podkapotou a technológií v interiéri. Automobil dostal nové motorizácie, novú automatickú prevodovku a nový dotykový displej infotainmentu.

Zákazník si môže vyberať medzi dvoma benzínovými a štyrmi naftovými motorizáciami. Benzínovú ponuku zahŕňajú po facelifte iba prepĺňané trojvalce, a to buď 1,2 Pure Tech s výkonom 81 kW (110 k) a s krútiacim momentom 205 Nm spojený s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, alebo 1,2 PureTech s výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 230 Nm a výhradne 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Ponuka naftových motorizácii začína na testovanom motore BlueHDI s výkonom 77 kW (100 k) a s krútiacim momentom 254 Nm a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Nasleduje motor BlueHDI 120 s maximálnym výkonom 88 kW (120 k) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm, ktorý možno kombinovať ako s manuálnou päť a automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Vrchol ponuky je naftový dvojliter s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 370 Nm. Vo všeobecnosti možno povedať, že benzínové trojvalce vynikajú univerzálnosťou a prekvapivo vysokým krútiacim momentom, zatiaľ čo široká naftová ponuka zahŕňa ako ľudovú verziu s výkonom 100 koní a tiež vrcholnú motorizáciu vhodnú na dlhé jazdy po západných diaľniciach.

Aj možnosti doplnkovej výbavy vozidla sú široké. Od pekných zliatinových diskov, cez 7-palcový displej infotainmentu s navigáciou, pekné poťahy v zaujímavých farebných kombináciách až po xenónové reflektory a asistenčné systémy ako kontrola mŕtveho uhla a kontrola jazdy v pruhoch. Práve tu cítiť zaostávanie ponuky za etalónom triedy, rovnako tak je slabým miestom ponuky absencia pohonu všetkých kolies, ktorá je pri Citroene typická (tá absencia). Pozitívom však je, že značka ponúka dostatočne výkonné pohonné jednotky a za základ sa netreba hanbiť. To znamená, že auto môžete mať v cenníkovej cene od cca 13-tisíc až po 22-tisíc v plnej výbave s najlepšou motorizáciou.

PPH – prekvapivo priestranný hatchback

Samozrejme nemožno očakávať dychberúcu ponuku priestoru na zadných sedadlách, no batožinový priestor s objemom 405 litrov poslúži aj menšej rodine, rovnako tak ponuka priestoru v kabíne je na dobrej úrovni.

Posed za volantom je pohodlný, vozidlo má nadpriemerné sedadlá anatomicky tvarované, doplnené nastaviteľnou opierkou krížovej oblasti. Z auta je dobrý výhľad do všetkých smerov, infotainment je ľahké ovládať, navigácia zobrazuje nadpriemerne dobre aj vďaka 3D pohľadu. Škoda len, že systém v našom prípade trpel občasnou slepotou, respektíve výpadkom signálu navigácie. Obdobné sa mi stalo už pri teste Berlinga XTR, avšak v tom prípade bola porucha GPS signálu celoplošná a zahŕňala i navigácie iných výrobcov. Systém po reštarte (natvrdo vypnutie motora a zamknutie vozidla) bezproblémov nabehne a hneď zobrazí informáciu o tom, že prijíma signál z 12 GPS satelitov.

Priestorová ponuka na zadných sedadlách je v poriadku. 1,9 metra vysoký vodič a rovnako vysoký spolujazdec za ním sa pri troche kompromisov pomestia aj na dlhú cestu, priestorová rezerva ale nebude veľká a vystačí akurát na naše deravé cesty. Batožinový priestor musím pochváliť. 405 litrov pri štandardnom hatchbacku je skutočne veľa, kedysi toľko mali kombi vozidlá v tomto segmente. Veľký kufor pochopiteľne vychádza z predchádzajúcej generácie, ktorá bola akýmsi pokusom o hatchback-kombi. To isté zvládne súčasné C4 aj bez avantgardných tvarov (otázka je, či to považovať za plus, alebo skôr mínus).

Jazda – na auto sa možno spoľahnúť, športovec to nie je

Vozidlo nemá v ponuke pohon všetkých kolies, a teda nad hranicou 22-tisíc už nemôže konkurovať takým ako VW Golf. Lenže pohon všetkých kolies je presne tak ako multilink zadnej nápravy v tomto segmente pomaly ale isto raritou. Napriek jednoduchému riešeniu uchytenia zadných kolies prostredníctvom vlečných ramien treba konštatovať, že automobil sa správa aj na priečnych nerovnostiach dostatočne stabilne a ničím neprekvapí. Auto je predvídateľné, na hrane nedotáčavé, no zákruty sa pekne drží a pri troche snahy a zručnosti sa môže stať i pretáčavé. Menší naftový agregát nie je natoľko ťažký, aby pôsobil problémy a auto si vie poradiť i s ostrejšie jazdiacim vodičom, i keď aj toto má svoje limity.

Vozidlo je relatívne tiché, zvuková izolácia patrí k úplnému priemeru. Výrazné zlepšenie po facelifte nepočuť. Zato dobre počuť chrapľavý naftový agregát už od štartu až po diaľničné rýchlosti. Hluk pri tachometrovej 140 km/h je v kabíne väčší než je štandard, nepôsobí príliš rušivo, ale je citeľný a s pribúdajúcimi kilometrami a otáčkami motora sa rýchlo stupňuje. Spomalenie na tachometrových 120 km/h znamená citeľné zníženie hladiny hluku.

Motor a prevodovka

Päťstupňov sa mnohým pseudo-odborníkom už zdá málo, ale my musíme zopakovať, že dobre nastavená päťstupňová prevodovka je viac ako zle nastavená šesťstupňová. Prevodovka má v tomto prípade dosť dlhé prevody, počínajúc druhým prevodovým stupňom a päťkou končiac. To znamená, že práca s radiacou pákou je minimálna, čo je najmä v meste veľkým plusom. Konkrétne to znamená, že pri rýchlosti 55 km/h (tachometer) je jediná možnosť jazdiť na 3-ťom prevodovom stupni. v takejto rýchlosti má motor niečo vyše 1800 ot/min, preradenie na vyšší stupeň by znamenalo podtočenie agregátu. 4-ku radíte až pri 65 resp. 70 km/h. Päťku možno zaradiť pri rýchlosti 95 až 100 km/h, keď prejdete z cca 2000 ot/min na 1500 ot/min a motor s tým nemá problém. Takto nastavená päťka znamená, že pri rýchlosti 140 km/h (tacho) jazdíte na 2500 ot/min. Dlhšie prevody pôsobia tak, že výkon osemventilového turbo-dieselového motora je úplne vyhladený, pre niekoho až príliš utlmený. Ťažko nájdete jeho vrchol, rovnako ťažko ho podtočíte, i keď je nepochybné, že motor najmä pri vyšších prevodoch nemá rád otáčky pod 1400 ot/min a uspokojí sa s nimi jedine na prvých dvoch stupňoch. Pozitívom priemerného odhlučnenia tak je, že vodič veľmi dobre vie kedy sa otáčky motoru nepáčia. Automobil s týmto motorom bez problémov čelí ako jazde cez mesto, tak i dlhším diaľničným presunom a je mimoriadne univerzálny. C4-ke poskytuje dostatok výkonnostnej rezervy aj na predbiehanie na kratších úsekoch, umožňuje relatívne dynamickú jazdu, i keď najlepšie poslúži vodičom uprednostňujúcim jazdenie s pozvoľnou akceleráciou. Ostrí jazdci (pedál na podlahe) by mali určite siahnuť po silnejšom motore...

Spotreba vozidla je veľmi dobrá. Počas testu sa mi nepodarilo vytlačiť priemer nad 6 litrov. Pri 140 km/h som jazdil za 5,5; maximálne 5,8. Priemerne dynamická jazda v mixe mesto/diaľnica znamená spotrebu v rozmedzí 5,0 až 5,6 litra. Ekonomické jazdenie mimo mesta s opatrnou akceleráciou a brzdením motorom znamená, že budete poľahky jazdiť za 4,5 litra, prípadne menej. Tak ako je motor vyhľadený, vyhľadená je aj spotreba vozidla, ktoré má minimálne výkyvy. Spôsobiť ich môžu jedine nezdravé krátke jazdy po meste, či športová jazda. Každopádne tabuľkovú spotrebu dosiahnete ťažko.

Práca s prevodovou pákou je prekvapivo príjemná. Páka je krátka, dráhy sú veľmi presné, radenie tuhé. Šetrný vodič bude ľahko preraďovať bez trhavých pohybov a uspokojí svoju potrebu šetriť spojku i dvojhmotný zotrvačník.

Záver

C4 mi sadla. Je to auto, ktorému ťažko niečo vážne vytknúť. Možnože vás neosloví, no dizajn vozidla považujem za vyvážený a svieži. Ľahko ho vylepšíte diskami a dobrou farbou. Odporúčam dokúpiť stmavené sklá od B-stĺpika, či neskôr pridať kvalitné fólie. Testované vozidlo túto fičúru nemalo, navyše bolo v tmavo-modrej farbe, takže udržať prijateľnú teplotu v interiéri za horúceho dňa bolo veľmi ťažké až nesplniteľné. Podpísala sa pod to ako farba laku, tak úplná absencia tónovania skiel a tiež absencia výduchu vzduchotechniky pre druhý rad sedadiel.

Pozitívne hodnotím ceny vozidiel, širokú ponuku motorizácii a prevodoviek, takisto slušnú doplnkovú výbavu. Pozitívom je vnútorný priestor, rozmerný batožinový priestor, posed za volantom, slušná palubná doska, veľmi dobré radenie a nadpriemerne dobre svietiace obyčajné halogénové svetlá. Pozitívne hodnotím aj menej prevodov, i keď chápem, že by niekto mohol šestku oceniť. Negatívom je absencia kontrolky teploty oleja i chladiacej kvapaliny, čo je najmä pri naftových motoroch skutočne zarážajúce. Negatívom je taktiež vyššia hlučnosť v kabíne pri vyšších rýchlostiach, menšia priestorová rezerva v oblasti hlavy a kolien na zadných sedadlách. Za negatívum považujem i skutočnosť, že je senzor hmotnosti na sedadle spolujazdca veľmi citlivý a reagovať dokáže aj napríklad na fľašu vína položenú na sedadle. A reagovať neprestane, kým tú fľašu nepoložíte na podlahu. I keď je C4 na trhu už šesť rokov, stále patrí k lepšiemu priemeru, navyše dokáže vyvolávať sympatie posádky. Je to obyčajné auto, skrátka pozitívne naladený Citroen. Navyše mám zo súčasných Citroenov pocit, že sú to práve ony, ktoré na našom trhu hrajú úlohu ľudových vozidiel. 7,5 z 10.

 

Technické údaje

Model: Citroen C4 BlueHDi 100
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  73/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 254/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,4/3,2/3,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4329/1789/1523
Rázvor náprav (mm): 2608
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1355
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
Základná cenníková cena modelu: 12 590 €
Základná cena motorizácie: 13 790 €
Základná cena výbavy Feel a motorizácie: 14 990 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku