2016-07-17 04:15:00
Kabriolet Tour 2016
Kabriolet Tour 2016
Zdroj: Róbert Hatala, Mercedes

REPORTÁŽ: Mercedes a Smart Kabriolet Tour 2016 – Burgenland sa oplatí vidieť

Či už pôjdete na juhozápad od našich hraníc v lete s kabrioletom, alebo s pevnou strechou, určite to bude zážitok.

Letný press trip do spolkovej republiky Burgenland a najbližšieho okolia poukázal nielen na športové kabriolety s trojcípou hviezdou na kapote, ale tiež na krásnu krajinu iba kúsok od našich hraníc. Jazda po spolkových krajinách Burgenland, Štajersko i Dolné Rakúsko rozhodne stojí za to. Okolie malebných dedín a zvlneného terénu sa ale najlepšie pozoruje s otvorenou strechou.

Mercedes a Smart kabriolet tour sme absolvovali pred dvoma týždňami. Medzičasom sme vám prinášali samostatné JAZDY so zúčastnenými automobilmi. Teraz sa dozviete viac ešte o dvoch nemenej zaujímavých kabrioletoch a ešte všeličo iné.

Jazda päticou áut, ktoré majú v súčte výkon takmer 2000 koní a štyri z nich sú bez pevnej strechy je pre bledé novinárske kreatúry zavreté v temných redakciách veľmi lákavé. Najmä ak predpoveď počasia hlási slnečno a na cestu v smere na juhozápad od Bratislavy sa už dávnejšie chceli vydať.

Nuž a tak sme sa vydali. A na čom? Iste, najdôležitejšia vec celého tripu – autá. Desať zúčastnených novinárov z redakcií naprieč takmer celým portfóliom motoristických médií na Slovensku si mohlo vyberať z pätice týchto áut: Smart ForTwo Cabrio, Mercedes-AMG SLC 43, Mercedes SL 500, Mercedes S63 AMG Cabrio a Mercedes C 63 AMG. Každá posádka si počas tripu musela zajazdiť vo všetkých autách – tak zneli pravidlá.

Zdroj: Ján Hargaš

Ponuka áut bola skutočne pestrá. Od trojvalcového jednolitrového motora až po 5,6 litrovú biturbo V8. Z pätice istotne najviac vytŕčal Smart ForTwo. Auto, na ktoré sa väčšina z nás tešila najmenej. I keď je to nepochybne zaujímavé autíčko, predsa len je priepasť medzi Smart ForTwo Cabrio a druhým „najslabším“ Mercedesom-AMG SLC 43 mimoriadne veľká. V číslach je to rozdiel troch valcov, dvoch litrov objemu, dvoch turbodúchadiel a 296 koní.

Práve preto bola o SmartForTwo najväčšia bitka

Keď sa začali rozdávať autá a ako prvé išlo na rad práve ForTwo, bleskovo sa prihlásili štyria novinári – dve posádky, ktoré boli zhodou okolností i najmladšie (priemerný vek do 30 rokov). Starší si s úškrnom pomysleli, že chyba začiatočníkov, ale my sme dobre vedeli čo robíme a o Smart sme nakoniec museli losovať. Los bol pritom skoro tak dramatický ako futbalový rozstrel v semifinále medzi Nemeckom a Talianskom. Až x-tý los spoznal víťaza. Bol som to ja. Víťazstvo som prijal s radosťou, i keď som poznamenal, že pred losom nebolo jasne dané, či auto dostane ten, čo los vyhrá, alebo prehrá. Lebo... je to naozaj výhra?

Je a prečo? Keď si ako prvé zvolíte najslabšie auto, viete, že to bude už iba lepšie a to najslabšie a najnudnejšie máte za sebou. Zaujímavé ale je, že nakoniec sa so Smartom nikto nenudil.

Bolo to totiž jediné auto, s ktorým ste mohli ísť stále naplno – s plynom na podlahe. Či v dedine, či v meste, či na voľnej ceste. To si skrátka nemôže dovoliť ani jedno auto s výkonom cez 300 koní...

Nie vážne, jazda s kabrio Smartom je zábavná. Človek sa teší z maličkostí. Napríklad keď sme ešte v Bratislave na semaforoch pokorili Boxer... Peugeot Boxer, tešili sme sa ako z gólu proti Rusom...

Smart ForTwo Cabrio má teda Podkapotou benzínový trojvalec s objemom 0,999 litra. Ten dodáva 52 kW (71 k) a z nuly na 100 km/h zrýchli za 15,5 sekundy. Pritom má veľmi dobrú dvojspojkovú prevodovku ale ani tá veľa nepomôže. Cabrio je zaujímavé auto, avšak viac než štandardná verzia by potreboval viac koní, ideálne turbomotor, pokojne i s viac ako troma valcami. Cabrio je vplyvom výstuží a sklápateľnej strechy ťažšie o takmer sto kilogramov (95 kg), čo vzhľadom na výkon a celkovú hmotnosť 880 až 975 kg je skutočne dosť. Keď si do auta sadnú dvaja ťažší chlapi, veselé autíčko sa zmení na lenivý ukričaný kočík. Výstuži, ktorú majú vodič a spolujazdec za hlavami auto vďačí za to, že náporu fyzikálnych síl dokáže čeliť celú životnosť bez straty tuhosti. Predbiehanie kamiónov so Smartom Cabrio si vyžaduje podrobné plánovanie, nákres manévru, navigáciu a najmä pevné nervy. Nie raz sme sa museli uspokojiť s pokračovaním v jazde za kamiónom a tak nás príchod na prvé stanovište výmeny skutočne tešil.

O to viac, keď sme zistili, že ako druhé sme vyfasovali SL 500. Automobil, ktorý ako jediný s výnimkou Smartu nemal v mene písmenká AMG však mal o päť valcov viac a poskytol úplne iný zážitok, o ktorom si viac môžete prečítať tu.

Zdroj: Ján Hargaš

SL500 sme po niekoľkých zaujímavých úsekoch cesty dorazili do Stegersbachu na samotnom okraji Burgenladu. Malá obec s cca 2200 obyvateľmi ukrýva zaujímavé stredisko – štvorhviezdičkový rezort Allegria. Tento hotel a ďalšie s ním spojené obklopuje veľké golfové ihrisko, viacero pekných výletných destinácii a samozrejme hotel oplýva viacerými bazénmi. Allegria sa špecializuje na rodinné dovolenky, no takú si nemôže dovoliť veľa slovenských rodín – veď tri noci vyjdú trojčlennú rodinu počas sezóny okolo 600 eur... Pravda, all Inclusive. Služby hotela sú zaujímavé a na Slovensku nevídané. Okrem toho, že všetko funguje ako má, rezort vedie šikovný Slovák, ktorý svojim prístupom pozdvihol nielen samotný hotel ale najmä služby a návštevnosť. Zaujme skutočnosť, že v hoteli pracujú ľudia schopní rozprávať sa s návštevníkmi ich rodnou rečou – či už ste z Rakúska, Talianska, ale i zo Slovenska.

Zdroj: Ján Hargaš

Poobede sme s kolegom dostali do rúk to najzaujímavejšie a zároveň jediné, čo nemalo sklápateľnú strechu. Napriek tomu to bol pre nás vrchol programu – Mercedes C63 AMG. Viac o ňom zistíte v tomto článku.

C63 malo po dvoch hodinách takmer prázdnu nádrž a tak besnenie na zašitej lesnej cestičke muselo skončiť. Vybrali sme sa dotankovať a do hotela.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhý deň nás čakali dva ďalšie zaujímavé kúsky – SLC 43 a S63.

Ako prvé sme si zobrali Mercedes-AMG SLC 43.

Model SLC prešiel nedávno faceliftom. Roadster má Podkapotou biturbo V6 s objemom 2 996 cm3 s maximálnym výkonom 270 kW (360 k) dostupným pri 5500-6000 ot/min a s krútiacim momentom 520 Nm pri 2000 až 4200 ot/min. Automobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy (áno o viac než 10 sekúnd rýchlejšie než Smart) a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzená). Tak ako všetky zatiaľ spomenuté autá, aj toto má pohon výhradne zadnej nápravy.

Malá petarda

SLC má v porovnaní s ostatnými jazdenými športovými autami síce menej sily, je ale ľahšie a má tiež kratší rázvor. Je to mimoriadne tuhé vozidlo s výbornými športovými danosťami. V porovnaní s väčšími je ale omnoho nepokojnejšie. Kým stratu priľnavosti a drift v prípade C63 cítite v kostiach a reagovať môžete rýchlo a hneď, SLC 43 vyžaduje viac zvyku a ešte rýchlejšie reakcie, ktoré ani nemusia pomôcť. Za pár skutočne ostrých zákrut ma toto auto vydesilo, na rozdiel od ostatných, s ktorými som sa zabával akoby som s nimi jazdil už roky. SLC 43 vyžaduje bleskové reakcie, pričom bez znalosti auta a jeho limitov máte čo robiť, aby ste pri pokuse o prejazd zákruty šmykom neskončili v hodinách, či ešte horšie. Auto má tiež o niečo pomalšie reakcie prevodovky a i keď je ľahšie a podvozok sa vás neraz pokúsi zabiť, reakcie na zošliapnutie plynu by mohli byť ostrejšie. Ideálne je tak radiť ručne pádlami pod volantom. Príčinou zdanlivo pomalších reakcií je samozrejme klasická prevodovka s meničom s 9-timi stupňami. Tá je síce na športovanie pripravená, ale v porovnaní so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou od AMG jednoducho stráca.

Ďalším z dôvodov, prečo je auto na ceste nepokojnejšie než ostatné je tvrdší podvozok. Poviete si, že by to malo byť opačne, no to platí iba pri bežnejších autách a ich športových verziách. Tu sme ale tak ďaleko v oblasti športovosti, že o jazdných vlastnostiach najviac rozhoduje rázvor, rozchod a samozrejme naladenie podvozka. Citeľné to je pri jazdení s nie úplne dokonalým povrchom pod kolesami. Nerovnejší povrch spôsobí, že koleso môže stratiť priľnavosť skôr než v prípade väčších súrodencov s komfortnejším podvozkom. Ťažko sa to vysvetľuje, no platí, že SLC 43 má prekvapivo vyššie požiadavky na pozornosť vodiča ako výkonnejšie C63, či SL 500. I keď sa nám vždy podarilo auto ukočírovať, museli sme byť viac v strehu, a to znamenalo vyššie sústredenie a vyššiu únavu pri skutočne ostrom športovom jazdení. Nehovoriac o tom, že prudšie manévre pôsobia na žalúdok spolujazdca horšie ako plynulejšie pohyby vo väčších súrodencoch. Je to skrátka taká malá petarda. Ako sa hovorí sto ľudí sto chutí, posádka, ktorá mala auto pred nami zas tvrdila, že SLC sa im páči najviac. My sme ale boli najviac nadšení z C63.  

Na záver, poobede druhého dňa, cestou späť na Slovensko sme mali tú česť s S63 AMG 4MATIC – čo je výrazne najdrahšie a najluxusnejšie auto aké si Mercedes pre Kabriolet Tour pripravil. Viac o tomto aute a o pocite z jazdy zistíte v tomto článku.

Zdroj: Ján Hargaš

Mercedes Kabriolet Tour 2016 dokázal jedno: jazda s vetrom vo vlasoch so stiahnutou strechou vyžaduje viacero vecí. Napríklad šiltovku, slnečné okuliare a najmä krásnu krajinu okolo. Burgenland a okolité spolkové krajiny Rakúska také sú, treba ale zájsť aspoň o trošku hlbšie než len do okolia nákupného strediska v Parndorfe. Malebná krajina, malebné dedinky, príkladne upravené verejné priestory i predzáhradky, opravené a udržiavané staré domy, pekné nové domy, hrady, zámky, usadlosti, kostoly lesy, hory, vinohrady, ale aj veterány a nové autá. Krása, ktorú u nás musíte hľadať medzi pohodenými odpadkami je tam trvácna, živá a príkladne opatrovaná. Je radosť jazdiť cez krajinu, ktorú si jej obyvatelia vážia, ba priam uctievajú. Ak teda neviete čo s načatým letom, pozrite sa do Burgenladu, ba až Štajerska (pokojne aj do Álp), či so strechou či bez nej, určite to bude pekný zážitok. No nezabudnite, viac než čokoľvek iné je dôležité – mať výkon a voľnú cestu!


Zdroj: Róbert Hatala, Mercedes

Ján Hargaš

Komentáre k článku