2016-05-27 07:55:00
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Red Edition
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Red Edition – ST-čko na diéte

Červená, alebo čierna? Mali sme na výber z dvoch limitovaných edícií, siahli sme po červenej.

Dva razy sme čakali, kým bude tip-top. Raz ju niekto „poláskal“ viac, ako bolo treba a skončila s pokrčenou vizážou v servise. Druhý raz sme sa začali kamarátiť, ale po pár kilometroch musela znova do dielne. Fiesta jazdila výborne, aj spotreba bola v norme. No až po výmene ložiska na zadnej náprave ukázala, že vie byť nielen mrštná, ale aj tichá. Zrazu z nej bolo úplne iné auto. Také, ako sme čakali. Dokonca ešte lepšie.

Malý hatchback od Fordu s litrovým trojvalcom nie je žiadnou raritou na našich cestách. Veď Fiesta patrí k najpredávanejším modelom značky celosvetovo, nuž prečo by nemala byť udomácnená aj tu? No nami skúšané auto sa predsa od tuctov ostatných líši, dosť podstatne.

Už na prvý pohľad vyzerá čertovsky dobre - akoby to mala byť poriadne "nabrúsená", teda ostrá verzia ST. Aj vďaka ostrej červenej farbe, ktorá je poriadne štipľavá a svieti doďaleka upozorňujúc: pozor na mňa! V označení Forda má meno „Race Red.“ Úplne jej to sedí.

Páči sa, nepáči sa..? Nám sa to páči

Najnovší facelift priniesol svieži závan v rámci kinetického, teda dynamického dizajnu. Pozdĺžne stúpajúca línia okien sa dvíha od predného blatníka až po zreorganizovanú zadnú časť  s redizajnom zadných svetlometov. Prednou maskou sa aj Fiesta jednoznačne hlási k identite značky. No a prirátajte k tomu ešte množstvo prvkov vizáže od svojej ostrejšej sestry ST - a je vymaľované. Keby stáli vedľa seba, no neviem, či by ste vedeli, ktorá je ktorá. Až po naštartovanie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na rozdiel od „estéčka“, vybaveného 1,6-litrovým benzínovým motorom EcoBoost s výkonom 134 kW (182 k), vďaka ktorému zrýchli na 100 km/h za 6,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 220 km/h, je Fiesta z „červenej edície“ diétnejšou verziou. Nielen kvôli výkonu. Ten je 104 kW (141 k). Maximálka klesla na dve stovky, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá o dve sekundy viac. Potrebujete na našich cestách viac? Nemyslím. Pod kapotou je pritom titulom Motor roka trikrát ovenčený litrový trojvalec EcoBoost. Spotreba zhruba o štvrtinu nižšia výrazne poteší. A čo to ostatné?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výraznú farbu karosérie zvýrazňujú doplnky v čiernej farbe. Je toho dosť: 17 palcové osemlúčové disky kolies, kryty spätných zrkadiel a ešte aj strecha. Spoiler na konci strechy, či skôr na tretích dverách je červený, ako karoséria. Áno, auto malo trojdverovú karosériu. Troška menej praktické pe použitie v meste. No na druhej strane zasa zvýrazňovala športový vzhľad inak mestského auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvnútra vyzerá väčšia, ako je

A to je celkom pozitívne zistenie. Interiér je celkom vzdušný a vzhľadom na celkové rozmery auta nepôsobí stiesnene. Nastupovanie na zadné sedadlá je trocha komplikovanejšie, ale inak som sa aj so svojimi 191 cm posadil (bez priestorovej rezervy) aj sám za seba. No na takéto niečo by už bola vhodnejšia päťdverová karoséria. Lenže tá nie je športová a preto Red & Black verzia takú nemá.

Pocit, že sedíte vo väčšom aute zvýrazňuje aj dlhá palubná doska, mierne obopínajúca predných pasažierov. Stredový panel s lesklým čiernym povrchom zanechal celkom solídny pocit. Snažil sa o navodenie dojmu s trochou luxusu, ale to v športovo ladenom aute nemusí byť. Osobne by som radšej prijal karbónový, ale hlavne (aspoň polo)matný dekor. Ale čo bolo, bolo, terazky sa venujme zvyšku interiéru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na stredovom paneli je časť určená na ovládanie multimédií posiata množstvom tlačidiel a ovládačov. Tu by sa zišlo trocha upratať. Hoci mne to pri presadaní z auta do auta robilo trocha problém, majiteľ si na to po pár týždňoch asi zvykne a „udomácni“ sa. Tiež sa mi to po týždni spolužitia nezdalo až také náročné, ako po prvom usadnutí za volant.

Zabudovaný systém SYNC odbremeňuje vodiča – fungoval aj so smartfónom s Androidom bez zaváhania, prehrával hudbu z USB kľúča. Priznám sa, že som nevyskúšal prehrávanie CD. Doba pokročila, hudbu už nosíme na iných nosičoch. SYNC je ľahko ovládateľný (pomerne intuitívne a jednoducho) štvorsmerovým ovládačom s potvrdzovaním funkcií v strede. Niekedy to tak mali niektoré mobilné telefóny. Je to jednoduché, účelné a pomerne rýchle.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdí ako... no predsa ako Fiesta

Hoci má litrový benzínový trojvalec posadený maximálny výkon až pri 5500 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 210 Nm vrcholí pri 4000 ot./min., prekvapila dynamika. Aj v obsadení troma dospelými osobami som mal pocit, že sedím v aute sám. Po okresných cestách jazdila Fiesta bezpečne, dobre držiac stopu. Na diaľnici sa zasa nebránila vysokým rýchlostiam. Neplávala pritom, ale tvárila sa dostatočne odhodlane a hlavne bola stabilná. V prípade potreby (zrýchľovanie do stúpania, predbiehanie) disponuje auto napriek svojmu „motorčeku“ rezervou výkonu v rozsahu bežných rýchlostí až po diaľničné maximum. Aj za ním...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Predsa len na dlhé cesty je lepšie zvoliť väčšie auto, no na občasné prekonávanie dlhších tratí vyhovie – hlavne pri obsadení dvoma osobami. Podvozok je v pohode, no „daň za krásu“ si „vyžerie“ posádka. Nízkoprofilové pneumatiky a veľký priemer dávajú na známosť každú väčšiu nerovnosť a to najmä rôzne priečne defekty našich ciest. Zistíte, že ich je viac ako dosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Apetít podľa spôsobu jazdy

V meste v hustej premávke sa napriek snahe spotreba pohybovala v úzkom rozmedzí okolo hodnoty 5,1 litra na 100 km. Keď som „vyhnal stádo“ pod kapotou na cesty mimo mesta, spadla až na 4,5 litra. Motor si pritom priadol v rytme „polovičného šesťvalca“. Diaľnica – to je iný príbeh: pri „dočasnej“ 110 –ke oscilovala tak ako v meste okolo 5,0-5,2/100 km, zvýšenie rýchlosti na 120km/h znamenalo skok skoro o liter na 6,1 l/100 km. No a pri 130 km/h to bolo o ďalšieho pollitra navyše: 6,6. Stačilo ísť len trocha viac – nie podľa rýchlomera, ale podľa GPS a už tam svietili číslice okolo a nad 7 litrov. Celkový priemer 6,4 litra na 100 km sa mi vzhľadom na veľmi dobré (a často využívané) dynamické vlastnosti auta a tentoraz skoro permanentne obsadené 3 až 4 osobami zdá byť veľmi slušný výsledok. Ktovie, či by k lepšej ekonomike prevádzky pomohol aj šiesty stupeň v prevodovke. Možno k zníženiu hluku, lebo pri 130-ke na 5. prevodovom stupni mal motor zhruba 3500 otáčok. Nebolo ho v kabíne veľmi počuť, prehlušoval ho hluk od pneumatík a aerodynamický hluk. No každý decibel sa ráta k dobru.

Záverečné hodnotenie

Dobrý, až veľmi dobrý podvozok so stabilnou prednou časťou  v spojení s pomerne nízkou hmotnosťou a napriek trojvalcu príjemnou zvukovou stopou. To je ultrakrátke hodnotenie základných vlastností. Treba k nim prirátať aj prémiový vzhľad, primeranú spotrebu, veľmi dobrý priebeh výkonu a krútiaceho momentu motora, ako aj primeraný hlad po palive.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Fiesta je auto, ktoré v dnešnej podobe priťahuje pozornosť. V edícii Red môžete na ňom oči nechať. Vzbudzuje pozornosť. Zaslúži si ju vlastnosťami, aj vzhľadom. Jediná drobná pripomienka je, že si musíte zvyknúť na pomerne masívny zadný stĺpik karosérie a malé zadné okno. Vďaka nim je manévrovanie v podmienkach preplnených miest občas adrenalínové. Ale parkovacie snímače odstránia aj to. Inak je to všeobecný univerzál pre dvojicu. Pre viac ľudí však odporúčam praktickejší päťdverový model. Aj trojdverová verzia môže byť pre mladých rodičov (až) s dvojicou menších, no už odrastených detí. Lebo na kočík(y) v kufri miesta nie je dosť. Tam siahnite po modeloch B-MAX, alebo C-MAX. Prípadne ešte vyššie. Ak netreba, Fiesta v ostatnom nesklame.

Technické údaje

Model: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost SCTi Red Edition
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 5 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  103/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 210/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/3,9/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3969/1709/1498
Rázvor náprav (mm): 2489
Objem batožinového priestoru (l): 276/960
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1101
Užitočná hmotnosť (kg): 473
Rozmer pneumatík: 205/40 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 17 290 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku