2016-05-02 04:00:00
VW Passat Alltrack 2.0
VW Passat Alltrack 2.0 TDI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: VW Passat Alltrack 2.0 TDI – korenistý vzhľad, komfortnejšia jazda

Súčasný Passat je už do detailov vybrúsené auto. Má však tvrdší podvozok, ako konkurencia.

Prejavuje sa to hlavne na našich „normálnych“ cestách, kde si vďaka tomu užijú majitelia auta viac natriasania, ako by sa na krížnik tohto formátu patrilo. Zdá sa, že tento problém definitívne vyriešila práve aktuálna verzia Passat Alltrack. Prináša okrem zmeny vzhľadu a pár technologických plusov hlavne viac pohodlia. Je to podľa oficiálnych informácií automobilky crossover, ktorý svojmu majiteľovi umožní vydať sa aj do terénu. No nehrajme sa na slovíčka a považujme ho za kombi určené aj do (ľahšieho) terénu.

Vôbec netuším, ako výrazne budú zaujímať majiteľov tohto auta terénne výlety. No je isté, že Alltrack ponúka predovšetkým väčšie pohodlie pri normálnom cestovaní. Podľa, mňa je tento faktor oveľa dôležitejší, ako asistent pre zjazd prudkých svahov, či ukazovateľ bočného náklonu, ktorý dostal Passat z modelu Tiguan.

Verzia Alltrack je v podstate síce len ďalší stupeň výbavy, ktorý vychádza z výbavy Highline. Má však pár odlišností, ktoré ho identifikujú na prvý pohľad. Terénne „strihnutý“ Passat sa líši hlavne inými nárazníkmi a oplastovaním celej spodnej časti karosérie. Teda okrajov blatníkov, prahov. Iné sú aj disky kolies a o 27,5 milimetra zdvihnutý podvozok. Teraz má celkom slušných 174 mm.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

No a ak by ste lákanie terénu predsa len poslúchli, pod motorom je namontovaný ochranný kryt. V minulej generácii bol kovový, súčasný Alltrack vsadil na predovšetkým ľahší plastový. Výsledok vyzerá celkom zaujímavo, dokonca lákavejšie, ako pomerne konzervatívne ladená „obyčajná“ verzia.

Prečo práve Alltrack

Je jasné, že prvá odpoveď na (asi zbytočnú) otázku, prečo práve All inclusive, teda vlastne Alltrack, je celkom prozaická: lebo vzhľad. Tento model v základe je pre niekoho triezvo elegantný, pre iného neúnosne nudný a ďalší ho bude považovať za nezaujímavý. No tie plastové časti Passatu naozaj prospeli a vytrhli auto z príliš triezvych a konzervatívnych, miestami až nudných tvarov smerom k mierne korenistému vzhľadu. Je dokonca úplne jedno, či si ho predstavíte vo farbe odrody chili papričiek Habanero Orange, alebo v niektorej červenej, svetlomodrej, bielej, alebo niektorej z „obyčajných“ strieborných, stále vyzerá dobre.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Plastové časti zanikajú na tmavých lakoch – ale to je otázky preferencií a obľúbenosti danej farby. Na výber ich je 14. Relatívne jednoduché úpravy priniesli prekvapujúco pôsobivý výsledok. Vyššia karoséria, plasty, pekná kolesá a detaily z matného chrómu. Hneď ste v centre pozornosti. Ani sa nečudujem, že si pár ľudí chcelo takto „obrnený“ Passat prezrieť. Lebo vyzerá dobre a dokonale „ťahá oči“.

Zvonka paráda, ale čo vo vnútri?

Ak vám môžem povedať pravdu – tentoraz interiér asi vynecháme. Nebudeme sa zaoberať popisom stavu, ktorý sa prakticky takmer vôbec neodlišuje od iných verzií. Skoro žiadne novinky. No dobre: trocha inak spracované dekory na palubnej doske a vo dverách, na sedadlách ešte iné čalúnenie a vyšitý nápis Alltrack, ktorý sa opakuje aj na prahových lištách a tiež na vonkajších plochách. No ale to je všetko. Vlastne nie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Rovnaké je to ešte v tom, že ako pri ostatných verziách si aj v prípade verzie Alltrack môže vodič vybrať jazdné režimy Eco, Normal, Sport, Comfort alebo Individual. Nemá význam ich detailne popisovať. Prekvapením bolo, že auto v režime Sport zvláda ostré nerovnosti skutočne decentne a s nadhľadom. Režim Comfort prináša ľahké pohojdávanie karosérie, ale nečakajte nič prehnane kolísavé. To hojdanie má exaktnú mieru, povedané úplne presne: je to tak akurát... pričom od podvozka necítiť v interiéri veľké rázy ani pri prejazde dosť veľkých priečnych nerovností.

Jeden režim ako v off roade

Ale predsa len tu je zmena. V čom je Alltrack odlišný od ostatných, to je špeciálny režim jazdy Offroad. Po jeho zvolení sa upraví nastavenie medzinápravovej spojky, prevodovky, trakčnej kontroly a stabilizačného systému pre lepšie rozjazdy a celkovú prejazdnosť v komplikovanejších podmienkach. Automaticky sa aktivuje asistent pre zjazd prudkého kopca. Individuálnym pribrzďovaním kolies udržuje zvolenú rýchlosť aj na rozbitom povrchu s nerovnomernou priľnavosťou, pretože sa upraví aj nastavenie ABS, zmení sa odozva na plynový pedál. No a ak sú v aute dynamické tlmiče DCC, nastaví sa režim Comfort.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nečudujte sa, je to tak. Rovnako ako fakt, že automatická prevodovka posunie moment radenia ďalšej rýchlosti do vyšších otáčok. Pri svojom jazdení v teréne sa môžete riadiť aj „terénnymi ukazovateľmi“ – dozviete sa aktuálnu nadmorskú výšku alebo bočný náklon. Dôležitejšie ako režim Offroad je ale skutočnosť, že každý Alltrack má pohon všetkých kolies.

Na rozdiel od ostatných verzií sa modelu Alltrack problém tvrdosti podvozka netýka. Naopak, auto je konečne pomerne pohodlné. Možno trocha aj vďaka tomu, že bolo obuté do 17 palcových pneumatík s rozmerom 215/55 R 17. No a ten náš Alltrack mal za príplatok adaptívne tlmiče DCC. Tie sa totiž štandardne dodávajú len pre dvojliter TSI a naj silnejší diesel s výkonom 176 kW (240 k).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako sa ukázalo, na rozdiel od štandardného podvozka je toto základ úspechu (mäkšie naladeného) podvozka. Konštruktéri totiž museli vzhľadom k väčšej výške podvozka prepracovať jeho naladenie a ušla sa mu väčšia porcia mäkkosti a komfortu.

Odpoveď na druhú otázku prečo Passat Alltrack teda je – podvozok. Auto sa vďaka jeho väčšej výške síce trošičku viac nakláňa v zákrutách, ale stopu drží odhodlane a aby ste si všimli zmenu, museli by ste ale fakt poriadne „zatlačiť na pílu“.

Pod kapotou klasika

Teda motor 2,0 TDI, ktorý je v Passate veľmi populárny. Z piatich ponúkaných motorizácií sú až tri rôzne verzie tohto dvojlitra. Mali sme možnosť popreháňať prostrednú verziu 2.0 TDI BlueMotion Technology, teda so vstrekovaním močoviny a s výkonom 140 kW (190 k). Hoci motor nie je v ponuke najsilnejší, mal som pocit, akoby do Passata nasadili vyoperovanú časť väčšieho motora z lokomotívy. Lebo má silu, ťahá, pritom je výborne odhlučnený. Dodáva sa štandardne so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Pohon všetkých štyroch kolies zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex 5 generácie. Hoci prevodovka DSG necháva motor neraz pracovať pri extrémne nízkych otáčkach, napriek tomu neprotestuje a nevibruje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvláda aj opačný extrém – keď sa ženie až do červeného poľa akoby nemal zábrany. Pritom sa dokáže počas pokojnej jazde dostať aj na spotrebu tesne nad 5 litrov na 100 kilometrov. Čo je vlastne na úrovni papierovej spotreby. Mne sa ju podarilo stlačiť počas jázd po vidieckych cestách dokonca na 4,9 litra na 100 km. Mal som až pocit, akoby bol pokazený palubný počítač. Jazda v teréne a jazda po diaľnici dala hodnotám spotreby poriadne zabrať, tam to bolo 7,2 litra. V meste klesla hodnota na necelých sedem litrov a celková priemerná spotreba sa dostala na 6,5 litra.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Turbodiesel prináša pre zvýšený kombík celkom dynamické parametre. Nemožno ho označiť za trhača asfaltu, no zajazdiť z pokoja na stovku za osem sekúnd a maximálne 220 km/h nie sú údaje na zahodenie... Naopak, umožňujú celkom svižnú prevádzku. Motor si rozumie s dvojspojkovou prevodovkou, pritom je kombinácia tichá a veľmi kultivovaná. Netreba sa obávať oneskorenia pripájania zadnej nápravy pri rozbehu na šmykľavejšom povrchu. Zaberá okamžite. Má vďaka tomu dostatok trakcie na ceste i mimo nej, napríklad na blatistých lesných cestách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto je nielen pohodlnejšie, ale aj s dieselovým motorom bolo veľmi tiché a pritom svižné. Čo viac si želať? Veď je to takmer ideálna voľba pri dlhých cestách. Hlavne ak máte za chrtom takmer 640 litrov batožinového priestoru a pritom stále plnohodnotnú rezervu pod ním! Ak by ste potrebovali naložiť náklad až po strechu, alebo by roleta ukrývajúca náklad prekážala z iných príčin, dá sa elegantne uložiť pod dno kufra, kde má vytvorené miesto.

Záver

Volkswagen Passat Alltrack nie je zásadne iný ako klasická verzia, ale je to pohodlnejšie a pri jazde komfortnejšie auto. Nezanedbateľnou výhodou je, že oveľa lepšie vyzerá a určite sa neopozerá tak rýchlo, ako bežný model, ktorých sa preháňa(aj) po našich cestách dostatočne veľa. Takže ak sa už rozhodnete pre Passat, z môjho pohľadu je to asi momentálne najlepšia verzia Passatu, akú si môžete aktuálne vybrať. Rozhodnutie je však na vás...

Technické údaje

Model: VW Passat Alltrack 2.0 TDI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  140/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1900 - 3300
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0/4,6/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4777/1832/1506
Rázvor náprav (mm): 2789
Objem batožinového priestoru (l): 639/1769
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1705
Užitočná hmotnosť (kg): 660
Rozmer pneumatík predné: 215/55 R 17
Rozmer pneumatík zadné: 215/55 R 17
Základná cenníková cena modelu: 34 860 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 39 650 €
Cena testovaného vozidla: 50 035 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku