2016-04-27 04:40:00
Toyota Land Cruiser 2015
Toyota Land Cruiser 2015
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Land Cruiser 2,8D Executive – blatochod zo starej školy s novinkami

Land Cruiser je meno, ktoré budí obdiv, auto, ktoré budí rešpekt. Skúšali sme ho s novým naftovým motorom.

Toyota Land Cruiser je jedným z najdlhšie vyrábaných modelov. Jeho korene siahajú ešte k vojenskému špeciálu vzniknuvšiemu ešte pred vojnou. Faktom je, že za desiatky rokov od prvého modelu s názvom Land Cruiser sa zmenilo veľmi veľa. Svet je jednoducho úplne iný. Niektoré zo zmien postrehol a prevzal aj Land Cruiser, to podstatné zostáva rovnaké.

Je to presne tak, tento automobil sa síce mení, no podstata zostáva nedotknutá, takmer. Ide o pravý off-road s rámom a tuhou zadnou nápravou. Je to auto, ktoré je bez poriadneho terénu smutné a pripadá si nevyužité. Zmeny, ktoré Land Cruiser postupom času prinášal znamenali čoraz väčší prechod od mechanických k elektrickým riešeniam. I keď vynovený Land Cruiser nevyzerá až tak nový a stále trvá na rokmi overených riešeniach, dnes je už doslova prepchatý elektronikou, ktorá sa snaží ochrániť nielen posádku, ale aj auto od neodborného zaobchádzania.

Facelift, ktorý prebehol minulý rok prináša okrem jemných zmien vizáže aj viacero asistenčných systémov, no hlavne kombináciu nového naftového motora a novú šesťstupňovú automatickú prevodovku.

Pre začiatok si treba ozrejmiť, aký vlastne Land Cruiser máme v teste. Zjednodušene možno napísať, že pre našinca sú kľúčové tri typy – trojdverový Land Cruiser, štandardný päťdverový a potom Land Cruiser V8, ktorý aktuálne nie je dostupný, i keď pred nedávnom taktiež prešiel faceliftom.

Zdroj: Ján Hargaš

Rozdiel medzi verziami je najmä v priestore a tiež v motorizáciách. Land Cruiser V8 je najväčší a Podkapotou nájdete iba motory V8 – či už benzínové (USA), alebo naftové (Európa).

Ten štandardný Land Cruiser potom môžete mať v päť, alebo sedemmiestnom usporiadaní. Nie je to žiaden malúch, i keď úspešne klame telom, a to hneď dvakrát.

Dizajn

Facelift tohto modelu zvýraznil krivky, ktoré Land Cruiser nosil už predtým. Veľká chrómovaná maska chladiča so širokými rebrami, vystúpené svetlomety vpredu aj vzadu. Či už vám dizajn súčasného Land Cruisera vyhovuje, alebo nie, treba povedať, že na auto vplýva dvojcestne. V prvom rade ho omladzuje trojdimenzionálnymi prvkami vystupujúcimi z auta, v druhom rade opticky zmenšuje jeho telo, zväčšuje tvár. V konečnom dôsledku tak auto pôsobí menšie a mestskejšie. Na mňa osobne pôsobí ako 130 kilový mäsitý, bradatý drevorubač s mozoľnatými rukami oblečený v slim nohaviciach so šiltovkou nakrivo. Vystúpené svetlá a veľká chrómovaná maska sú tak trochu umelé a pôsobia ako miš-maš medzi retro a modernou. Najmä s ohľadom na schopnosti, rodokmeň a interiér auta. Pohľad na auto už neevokuje taký veľký rešpekt ako kedysi, auto ani nevyzerá tak veľké a suverénne ako kedysi. Každopádne ani hi-tech dizajnové prvky nedokážu zakryť, že ide o ozajstného starosvetského obra. S dizajnom najmä prednej časti sa mi počas testu nepodarilo zžiť. Na mňa je to príliš. Zatiaľ čo sa môžem skryť za subjektivitu vnímania dizajnu, hneď musím dodať, že na maske auta len ťažko nájsť logiku a estetickosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Sladké deväťdesiate s hi-tech novinkami – to je interiér Land Cruisera

Morálna zastaranosť, alebo odpor voči módnym trendom? Pohľad na palubnú dosku jasne dokumentuje, že Toyota sa v prípade Land Cruisera bráni moderným trendom a to zubami nechtami. Hrany, pravé uhly, tvrdé plasty a všetko veľké, ovládače i samotná palubná doska. To všetko okrášlené výraznými imitáciami dreva všade kam oko dohliadne. Z palubnej dosky jednoznačne vyplýva, že tu dizajnéri z vysoka kašľali na súčasné trendy. Dôležitá bola praktickosť, účelnosť a trvácnosť. Ak to niekomu nevyhovuje, nech sa radšej nepozerá. Praktickosť, účelnosť a trvácnosť sú však v prípade výbavy Executive doplnené modernými technológiami vrátane veľkého 7 palcového plne farebného displeja infotainmentu. Automobil nie je zbytočne pretlačítkovaný, každý jeden „gombík“ má svoj účel a v prípade plnohodnotného využívania auta sa s nimi budete stretávať často. Všetko je dostatočne intuitívne, ak ale nepoznáte všetky schopnosti auta, budete pri mnohých skratkách tápať – to je daň za to, že sa auto nerozpadne pri prvom náhodnom vjazde do ozajstného terénu.

Zdroj: Ján Hargaš

Volant je multifunkčný, sedadlá sú kožené a veľmi pohodlné. Dokonca je Land Cruiser jedno z mála japonských áut, ktoré si vie predstaviť aj vodiča s výškou nad 185 cm a nespráva sa k nemu ako k prerastenej beštii. Nie je to najlepšie ale vezmi čert, toto je off road! Dostatok priestoru budú mať v kabíne štyria dospelí, piati by už pocítili, že mohutnosť auta neznamená priestrannosť interiéru, ale iba mohutnosť auta.

Zaujme prehrávač na Blue Ray. Niečo také v autách za podobné ceny obvykle nenájdete, automobilky sa spoliehajú na dnešnú obľubu v tabletoch a konektivitu, avšak dobrý prehrávač nie je zlý a dlhé cesty mimo internetového pokrytia môže posádke naozaj spríjemniť, i keď aj on pôsobí mierne morálne zastaralo. Čo už, svet kráča rýchlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Batožinový priestor je adekvátne rozmerný, vzhľadom na výšku auta ťažšie dostupný. Otváranie kufra prebieha cez krídlové dvere otvárajúce sa zľava doprava. Netvrdím, že je to zlé riešenie, ale ani dobré. V prípade pozdĺžneho parkovania nemusíte mať kam dvere otvoriť. Ešteže sa dá otvoriť iba okno. Načiahnuť sa po batožinu cezeň však nezvládnu nižšie osoby bez rebríka.

Motor a prevodovka – konečne 6 stupňov

Zmenšenie pôvodného motora z 3,0 na 2,8 litra prinieslo zníženie emisií. Tento efekt ešte zvýraznila nová šesťstupňová automatická prevodovka, ktorá od pôvodnej nie je odlišná iba ďalším stupňom navyše. Vyznačuje sa hladším radením a menším preklzom meniča ako pôvodná päťstupňová prevodovka.

Zdroj: Ján Hargaš

2,8 D4-D je výrazne modernizovaný agregát, ktorý vďaka technológii TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation) umožnil konštruktérom zvýšiť efektivitu o 15 % a zároveň zvýšiť krútiaci moment až o 25 %, čo znamená približne 9 % zlepšenie spotreby a emisií automobilu. Motor sa vie lepšie vysporiadať s vysokými teplotami vo svojich útrobách, a to aj vďaka špeciálnemu kremíkom zosilnenému pórovitému anodizovanému hliníku na piestoch, ktorý umožňuje zníženie teploty pri spaľovaní.

Motor s kódovým označením 1GD-FTV má objem 2,755 litra, štyri valce usporiadané v rade, rozvod DOHC, štyri ventily na valec, vŕtanie 92,0 mm, zdvih 103,6 mm a VVT-i. Ide teda opäť o nadštvorcový motor, ktorého koncepcia je ideálna pre ťažkú prácu v teréne. Poskytuje maximálny výkon i krútiaci moment v nižších otáčkach. Po novom má aj systém katalyckej redukcie SCR na báze močoviny, menšie turbodúchadlo s medzichladičom a s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek, ktoré dokáže rýchlejšie a vo väčšom rozpätí otáčok prinášať viac vzduchu do spaľovacieho priestoru a tým výrazne posilniť menší motor. Dôsledkom toho je maximálny výkon 130 kW (177 k) k dispozícii pri 3400 ot/min a maximálny krútiaci moment 450 Nm dostupný medzi 1600 až 2400 ot/min v prípade automatickej prevodovky. Väčšina krútiaceho momentu je dostupná už v nižších otáčkach. Manuálna prevodovka krútiaci moment zníži, ba priam sploští, 420 Nm je dostupných od 1400 ot/min do 2400 ot/min. Dôvodom sú konštrukčné obmedzenia prevodovky.

Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka úpravám má motor hladší chod a mierne nižšiu spotrebu bez citeľného rozdielu v schopnostiach. Počas testu sa priemerná spotreba pohybovala na úrovni 10 litrov. Pri rýchlosti 140 km/h vyletí priemer k 15-tim litrom na 100 km. Zníženie diaľničného tempa na 130 km/h znamená pohybovať sa na úrovni 13 litrov nafty na 100 km. Jazda v meste autu tiež nesvedčí, motor sa stále zahrieva dosť dlho, priemer som mal tesne pod 12-litrov. Pohodlná jazda mimo mesta dokáže priemer potlačiť až k 9-tim litrom. Jazda v teréne z pochopiteľných dôvodov môže v istých momentoch priemernú spotrebu až zdvojnásobiť. Tomu sa ale nikto čudovať nemôže.

Konštruktéri nový motor slušne odhlučnili, avšak diaľničné rýchlosti k vozidlu vôbec nepasujú. Pri rýchlosti nad 130 km/h už komunikujete s posádkou ťažko, zvýšené nároky na hlasitosť tvorí kombinácia aerodynamického hluku vysokej mašiny, dosť počuteľné odvaľovanie veľkých kolies (pritom ide o cestné gumy) a samozrejme ani motor nie je pri tejto rýchlosti úplne spokojný – točí cca 2500 ot/min. Napriek tomu sa na to dá zvyknúť, omnoho komfortnejšia je jazda pod 130 km/h.

Pri nižších rýchlostiach odpadá aerodynamický hluk a ani odvaľovanie kolies vás nebude veľmi trápiť. Motor však budete počuť, najmä pri zrýchľovaní. Napriek tomu, že prevodovka v porovnaní s predchodkyňou zmúdrela, stále má tendenciu vytáčať motor „terénne“ a to aj pri studenom rozjazde. I keď nemá tendenciu zmätkovať, manuálne radenie veľmi neberie do úvahy, má pomalšie reakcie a miestami sa nechce nechať presvedčiť, že nižší prevodový stupeň už nie je nutný. Za to má ale redukciu...

Jazda

Hneď na úvod treba spomenúť, že pocit z pruženia je v automobile s pevným rámom a tuhou zadnou nápravou diametrálne odlišný od auta so samonosnou konštrukciou. Diery na ceste musí odtlmiť jedine pruženie, vplyvom ohromnej tuhosti konštrukcie sa nemôžu stratiť na pol ceste ako pri samonosných SUV-čkach. Preto na vás bude pruženie po presadnutí z SUV, či z obyčajného osobného auta pôsobiť dvojako – mäkšie a tvrdšie zároveň. Mäkšie v prípade malých nerovností, vĺn na asfalte, vtedy sa príjemne pohupujete. V prípade väčších nerovností a dier bude tlmenie tvrdšie. Pri vyšších rýchlostiach tlmiče akoby ani nereagovali, nuž reagujú ale od tradičného off-roadu stopercentné pohodlíčko nečakajte. K zlepšeniu pocitu z jazdy prispievajú aj široké plášte. V teréne by mali byť pochopiteľne ešte širšie a s hlbším dezénom, no ako všetci dobre vieme, väčšina z týchto áut do ozajstného terénu nepôjde takmer vôbec.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

A to je večná škoda, pretože s poriadnym obutím zvládnete doslova psie kusy. I so štandardnými gumami však dokážete dosť. Tam, kde by ste s terénnymi gumami nemali problém, so štandardnými pneu zasiahne prešpekulovaná elektronika auta.

Systém Multi-Terrain Selec s režimami pre piesok, blato i kamene zabezpečí bezproblémový prejazd čímkoľvek. Režim Crawl navyše znamená, že vodič môže takmer doslova vyložiť nohy von z okna a jedným prstíkom „karovať“. Samozrejme, v ťažkom teréne to tak nie je, ale Crawl (plazenie sa) vám umožní zdolať takmer všetko. Prejazd zablatenými cestami ukáže, načo sú dobré tie plné krivky auta. Ukazujú to aj fotografie – auto vyzerá takmer nedotknuto, no v skutočnosti sa brodilo poriadnym bahnom. To však vďaka širokým blatníkom nevyletí priveľmi vysoko, musíte sa ozaj snažiť, aby ste si zo sebou odniesli aj kus prírody. Veľkým bonusom je okrem prešpekulovaného pohonu všetkých štyroch kolies a trojice diferenciálov aj maličkosť v podobe ukazovateľa vytočenia kolies. Taká drobnosť, ale ako vám zjednoduší prácu v teréne, no tiež na parkovisku.

Ak sa rozhodnete kúpiť Land Cruiser nielen na machrovanie po meste, ale budete ho chcieť využiť tak ako si zaslúži, odporúčam nielen poriadny ochranný rám dopredu, ale aspoň ochrannú fóliu, či obdobné zlepšováky na ochranu karosérie. Lak nie je práve odolný a aj jemné haluzie zanechá viditeľnú stopu – najmä na čiernej farbe.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Obratnosť na ceste je z pochopiteľných dôvodov malá, ale čakal by som ešte menšiu. S vozidlom sa prepcháte aj úzkymi uličkami, ani zaparkovať ho vďaka parkovacej kamere a senzorom nebude veľký problém. Skôr budete mať pocit, že sa nikam nevmestíte, než aby to tak naozaj bolo.

Záver

Toyota Land Cruiser je auto, na ktoré netreba zabúdať. To, že jeho technika pri mnohých kupcoch zostáva nevyužitá a využívajú ho len na zvyšovanie vlastného ega, či ako „bezpečné“ auto pre svoju polovičku, je ich problém, no je to tiež škoda. Ak chcete multifunkčné vozidlo a oželiete moderné móresy automobilov SUV v prospech ozajstnej terénnej prejazdnosti, nebudete ľutovať. Štandardný Land Cruiser ale nie je auto pre veľkú rodinu. Aj napriek vonkajším rozmerom nemá vnútri toľko miesta a praktických riešení ako by ste mohli čakať. Dokonca ani nevyzerá tak suverénne a počas testovania spôsoboval omnoho menej vzruchu ako taká X5-ťka, či GLE-čko. Už to skrátka nefunguje tak ako kedysi. 

Vďaka elektronike ale urobí aj z menej skúseného vodiča, majstra terénu. Konkrétne vďaka kamerám na sledovanie okolia, vďaka systému MTS i stabilizačnému systému, no najmä vďaka režimu automatickej jazdy terénom sa vodič nemusí báť, že technike skrytej pod masívnou konštrukciou nerozumie. K maximalizácii terénneho potenciálu treba obuť terénne pneumatiky a pridať zopár doplnkov. Avšak i bez nich máte v tomto modeli vozidlo schopné zájsť prakticky kamkoľvek. Navyše to už dávno nie je starý kus železa ani na ceste. Vďaka asistenčným systémom dáva pozor aj na svoje okolie. Stráži si slepý uhol i premávku za vozidlom, je toho veľa, a síce Toyota ani v tomto prípade asistentov nemá zvládnutých na 100 %, svoje funkcie plnia. 7 z 10. 

Zdroj: Ján Hargaš

 
 

Technické údaje

Model: Toyota Land Cruiser 2,8D Executive
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2755
Prevodovka: 6-stupňová automatická 
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 130/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1600-2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinácia (l/100 km): 9,2/6,3/7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4780/1855/1845
Rázvor náprav (mm): 2790
Objem palivovej nádrže (l): 87
Min. svetlá výška (mm): 215 
Batožinový priestor (l): 640
Rozmer pneumatík 265/60 R18 
   
Základná cena 3dv. vozidla 39 800 
Základná cena 5dv. vozidla 42 800 
Základná cena verzie Executive s motorom 2,8D: 60 400 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku