2016-03-17 04:25:00
BMW 330d xDrive Touring
BMW 330d xDrive Touring
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 330d xDrive Touring – klasika v novom šate pôsobí luxusnejšie

Model 330d predchádzajúcich generácií vídať v oboch karosárskych variantoch často. To sa zmení.

BMW 330d xDrive Touring sme testovali koncom minulého roka. Pre rad 3 sa šesťvalce stávajú skutočným luxusom a nie nutnosťou. Objednať si rad 3 s naftovým šesťvalcom bude postupom času čoraz ťažšie. Dôvodom je cena, ktorá v prípade šesťvalcov a bohatej výbavy vie posunúť rad 3 k radu 5. V súčasnosti majú k sebe autá bližšie než by ste čakali.

Rad 3 so šesťvalcom je dnes bežnou súčasťou našich ciest a parkovísk. Vo väčšine ide o staršie modely, tie novšie sa skôr objavujú so štvorvalcami. Nové „trojkové Bavo“ už môže mať aj trojvalec. Väčšina zákazníkov však siahne po overených štvorvalcoch. Výber šesťvalca nielenže núti siahnuť hlbšie do dobre živeného vrecka, tiež vyžaduje športovejší naturel vlastníka.

Štíhly pán riaditeľ s ostrým výrazom a rodinou

Nový rad 3 pôsobí vďaka dizajnovej evolúcii väčší, silnejší a tiež prémiovejší než predchodcovia. Už dlhšiu dobu to nie je základné BMW, ale ozajstná prémiová stredná trieda. Model sa drží tradičných spracovaní sedan a touring. Praktickejšia verzia touring však nie je len výhovorka pre manželku. Model dokáže komfortne odviezť rodinu i poriadnu dávku nákladu. A to všetko na úrovni.

K zostreniu kriviek prispieva najmä nová predná maska, ktorú zdôrazňujú príplatkové LED svetlomety a výrazné linky prameniace v typických ladvinkách prechádzajúce celým autom. Zadná časť je konzervatívnejšia, no pohľad zo zadu je skutočne skvostný. Auto vyzerá dravo, ľahko, no zároveň suverénne a veľmi isto. Také aj je.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW sa uvedením tohto výrazného faceliftu snaží držať krok s hlavným konkurentom s trojcípou hviezdou. Nové C-čko už vyše roka uchvacuje sviežim dizajnom, ktorý znamená výraznú medzigeneračnú zmenu. BMW 3 vsádza na overené, avšak podčiarknuté triky z vlastnej stajne. Ak ide o dizajn, ide o výbornú odozvu. Facelift bol zamierený aj smerom k zdôrazneniu prémiového charakteru vozidla. Dnes sa prémiovky snažia byť ešte prémiovejšie, rad 3 nemôže byť výnimkou.

Luxus na palube

Pravda, luxus niečo stojí, no pre svoj rad 3 môžete pridať prvky, ktorými si spríjemňujú život posádky vyšších radov. Nedosiahnete na úplne všetko, ale môžete toho mať naozaj dosť.

Efekt takmer doplna vybaveného BMW 330d Touring je v interiéri už na prvý pocit veľmi luxusný. Odlíšiť posed za volantom medzi radom 3 a 5 je v súčasnosti možné najmä vďaka športovejšiemu fílingu radu 3. Sedenie, vzhľad i použité materiály sa vyznačujú kvalitou a dávajú vodičovi ten správny pocit luxusu. Pocit, že keď už si kúpil Bavorák, nemá žiadny low-end s pekným znakom.

Práve pracovisko vodiča je mimoriadne príjemné. Veľmi nízky športový posed spôsobuje, že vodič je doslova obklopený mohutnými panelmi a cíti sa v bezpečí. Zároveň pred sebou vidí dlhú kapotu, ktorá predznamenáva dynamické vlastnosti vozidla. Nevýhodou je horší výhľad z vozidla. Parkovanie bez parkovacích senzorov na mestských parkoviskách je ťažké, riziko poškodenia auta v okolí obrubníkov veľké. Treba si dávať pozor. Oplatí sa zakúpiť aj predné parkovacie senzory, prípadne parkovacie kamery.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed je nadpriemerný aj vzadu. Zadné sedadlá sa vyznačujú vhodným anatomickým sklonom, adekvátne dlhými sedákmi, podporou chrbta a mäkším sedákom s pohodlným bočným vedením. Miesta na nohy je viac než bolo zvykom, dopomáha k tomu rozmerný rázvor 2,810 metra. Ani miesta nad hlavou nie je málo, od sedáku po strechu 975 mm. Cestovanie v štvorici dospelých nebude problém. Piaty sa už bude tlačiť.

Podobne kufor je prekvapivo veľký a praktický. Disponuje objemom 495 litrov, organizérom i dvojitou podlahou. Po sklopení sedadiel získate dlhý ložný priestor.

Motor je suverén akého už len tak nenájdete

V motorovom priestore je BMW 3 doslova unikát. Už len Audi pre model A4 ponúka naftový šesťvalec. Ceny BMW 3 Touring a Audi A4 Avant sú porovnateľné. Štandardná verzia naftového šesťvalca Audi začína na cene 48 200,- a ide o verziu s výkonom 160 kW s pohonom Quattro, zatiaľ čo štandard BMW je za 48 000,- a ide o verziu s výkonom 190 kW bez xDrive, to je pri verzii 330d xDrive za 50 500,-. Výkonnejšia verzia V6 od Audi začína na 52 550,- a ide o verziu s výkonom 200 kW, výkonnejšia verzia BMW začína na 55 500,- a ide o verziu s výkonom 230 kW. Obe majú v štandarde pohon všetkých štyroch kolies.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný agregát spojený s xDrive a štandardným 8-stupňovým automatom ZF má šesť valcov s celkovým objemom 2 993 cm3. Maximálny výkon 190 kW je k dispozícii pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 560 Nm pri 1500 až 3000 ot/min. Ide o priamovstrekový šesťvalec spĺňajúci emisnú normu Euro6 pracujúci s jedným twin-scroll turbodúchadlom.

Motor je jedným slovom vynikajúci. Vyznačuje sa obrovskou silou prakticky od hranice 1000 ot/min, ktorá pretrváva až k maximu výkonu 4000 ot/min, následne ovädá. Až desivý ťah sa prejavuje počas vrcholného krútiaceho momentu, ten následne pomaly klesá, no jeho pokles prekrýva nárast výkonu pri veľmi dobrom zvukovom doprovode. Mohutná sila je prudko návyková a ľahko zvedie k porušovaniu dopravných predpisov. Motor sa však výborne cíti pri vyrovnanej jazde bez ohľadu na rýchlosť. Mestské presuny motor sotva zobudia, pokojne si šušoce pri 1100 ot/min. Od 1500 ot/min už začínate tušíť, že máte pred sebou poriadneho slona. Nad 2500 sa už pekne rozčertí a trúby rozdvojeným chobotom s chrómovanou koncovkou.

Suverenita na diaľnici a pri zrýchľovaní na rovinke láka k ostrému jazdeniu v kopcoch. Na to síce motor nie je vyslovene určený, avšak vďaka nižšej hmotnosti radu 3 než radu 5 sa viete patrične vyblázniť i na horskom priesmyku. Radiť však treba ručne, ani športová prevodovka v športovom režime nemusí byť dosť rýchla. Športové vyžitie i s tak silným motorom naráža na nižšie spektrum využiteľných otáčok. Motor tak skôr zvádza k dynamickému jazdeniu než k ostrej športovej jazde na hrane únosnosti. 

K menšiemu nadšeniu z kľukatých zákrut dopomáha aj xDrive a široké kvalitné pneumatiky. Táto kombinácia je za bežných podmienok dôvodom úplnen neutrality. Až bez kontroly trakcie viete auto na krátko utrhnúť, rýchlo sa ale veci vrátia do normálu. Na bláznenie v snehu je ale xDrive to pravé.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba počas testu sa ustálila na hladine 6,9 litra nafty na 100 km. To je vzhľadom na častejšie využívanie potenciálu motora a veľmi časté diaľničné presuny veľmi dobré a svedčí to o tom, že rad 3 s naftovým šesťvalcom tvoria bezstarostné duo. Motor s 1,7 tonovým autom naozaj nemá veľa práce, odráža sa to i na úrovni emisií CO2 142 g/km. Jazda po diaľnici kulminuje v oblasti 7 litrov pri 140 km/h tachometrovo. Spomalenie na 120 km/h okresá spotrebu aj o liter. Veľmi pokojná jazda mimo mesta rýchlosťou 90 km/h môže znížiť spotrebu ešte o pol litra, viac len skutočne výnimočne. Mestský priemer sa pohybuje medzi 7,5 až 8,5 litra v závislosti od dopravných podmienok. Mesto autu príliš nevoní, motor sa zohrieva v chladnom počasí pomalšie. Ale ťahať naftový šesťvalec na časté krátke jazdy po meste, to chce naozaj vysokú hladinu omamných látok v krvi...

Záver

BMW 330d Touring je výborný spoločník pre menšiu rodinu. Nepýta si veľa pohonných látok, je ideálny na dlhé dochádzanie za prácou, vyzerá ostro, predĺžená línia v spolupráci s veľkými kolesami je najmä pri pohľade zozadu pekná. Auto prekvapí vysokým podielom praktickosti, poteší zvýšením luxusu na palube. Všetko dobré, ale niečo stojí a prípad kombinácie šesťvalca s modelom strednej triedy si vypýta vysokú daň v podobe kúpnej ceny. Testovaný model sa vyšplhal na závratných 74-tisíc eur vďaka ozaj bohatej výbave. Ak už ale zvolíte tento model, miernymi úspornými opatreniami viete zachovať znesiteľných 55-57-tisíc a to aj s LED svetlami a navigáciou. Veľká časť výbavy je totiž pre tento model už v základe. Postupom času sa šesťvalce v segmente D stávajú čoraz väčšou raritou a výnimkou nie sú ani nemecké prémiovky. Neskôr dostanú väčší priestor trojvalce a hybridy, takže je najvyšší čas kúpiť svoju lokomotívu. Svedčí o tom aj nenápadná zmena názvoslovia pre benzínové motory. Po novom už model 330i nemá Podkapotou 6 valcov, ale 4... Emisné šialenstvo, zdá sa, nezastavíš.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 330d xDrive Touring
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.):  190/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/5,0/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4633/1811/1429
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 495/1500
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1755
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík: 255/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 32 400 €
Základná cena verzie: 50 500 €
Cena testovaného vozidla: 74 007 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku