2016-03-09 04:10:00
Ford C-Max
Ford C-Max
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Vynovený Ford C-Max je krajší, tichší a jazdí lepšie

Kompaktné MPV s modrým oválom na kapote prešlo významnou modernizáciou.

Podobnú predtým absolvoval technicky príbuzný Focus, na základe ktorého toto auto stojí. Ak tvrdím významnou, neznamená to ešte výraznou. Na prvý pohľad je totiž zmien iba málo a taký sa zdá byť aj výsledok: hoci sú jednotlivé zmeny skôr málo viditeľné, vo výsledku prinášajú o poznanie lepšie auto. Bez začervenania možno skonštatovať, že Fordu sa facelift C-Maxu podaril.

Zboku a zozadu by ste síce nový C-Max asi iba ťažko rozoznali od toho predchádzajúceho, ak by nestáli vedľa seba. Predná časť však prešla dramatickou premenou v duchu aktuálnej „tváre“ a filozofie One Ford, ktorý prináša typickú lichobežníkovú masku chladiča a pretiahnuté svetlomety. Modernizácia vzhľadu autu prospela a pôsobí teraz „učesanejšie“, elegantnejšie – jednoducho je viac „šik“. Možno by sa bol Ford blysol ešte o čosi viac, keby namiesto klasickej prútovej antény bol pre C-Max určil „plutvičku“. Ale to je nepodstatný detail.

C-Max aj bez toho určite jednoducho rozoznáte od ostatných vozidiel v kategórii. Nemenej dôležitá je tiež modernejšia technika pod kapotou, technologické novinky na palube, vyššia miera komfortu a viac priestoru a variability vo vnútri auta. Ford C-Max teraz jasne odkazuje, že je súčasťou ponuky značky, kam patrí aj Focus a Mondeo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tretí najpredávanejší

Súčasný C-Max prišiel už v roku 2010, rok pred treťou generáciou Focusu. Bol prvým modelom Fordu na vtedy novej globálnej platforme pre modely nižšej strednej triedy. Focus získal facelift už skôr, po troch rokoch na trhu, C-MAX sa dočkal v minulom roku. Kompaktné MPV určené hlavne pre Európu si dalo na čas. Ford asi nepálilo tak výrazne, ako globálne rozšírený hatchback. Focus je totiž podľa Fordu najpredávanejším autom na svete. No ani C-MAX nie je len taký obyčajný model! V európskej ponuke značky je veľmi dôležitý – dokonca tretí najpredávanejší model po Fieste a Focuse. Už sa z neho predalo približne 1,2 milióna kusov.

Pod kapotou zmena

Modernizácia priniesla nielen nový vzhľad prednej časti, modernejšiu komunikačnú a zábavnú elektroniku na palube, ale aj niekoľko nových motorov. Teda aby bolo jasné - nových pre C-Max, lebo všetky sa už predstavili buď vo Focuse alebo v novom Mondeu. To je aj prípad litrového motora EcoBoost vo verzii s výkonom zvýšeným na 92 kW (125 k).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Benzínový litrový štvornásobný Motor roka má teda trocha menší potenciál, ako tisícpäťstovka. Už tá nie je práve taký motor, ktorý by oslnil super charakterom alebo extázou v rozsahu okolo červeného poľa otáčkomera. O trocha slabší „litrík“ by sa v porovnaní s ním mohol zdať ako slabý a neduživý. Na papieri možno, no ak nechcete s C-Maxom pretekať (na to sú iné autá), je pozoruhodne odhodlaný rozhýbať auto v slušnej dynamike. Pozor, lezie to do peňazí, lebo rastie spotreba. No ak sa trocha prispôsobíte charakteru auta, prínosom je nielen menší apetít, ale aj kultivovaný chod a lineárny priebeh výkonu. Krútiaci moment 170 Nm nie je síce extra veľký, ale v širokánskom rozsahu otáčok (od 1400 do 4500) s plochou krivkou dáva motoru vzhľadom k objemu neuveriteľnú pružnosť. Keď sa s ním naučíte jazdiť, možno dosiahnete priemernú spotrebu pod 6 litrov podobne, ako sa to podarilo v našom prípade.

Menší je obratnejší

Ďalším plusovým bodom auta sú ďalšie zmeny na inak dobrom podvozku, ktorý vychádza z Focusa. Technici na ňom zapracovali a mal priniesť viac komfortu pri zachovaní ovládateľnosti a zážitku z jazdy. A naozaj, treba povedať, že je komfortný, ale zároveň veľmi sebaistý v zákrutách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Talent k prechádzaniu zákrut prejavuje najmä táto krátka verzia. Navyše vďaka pomerne ľahkému benzínovému motoru je auto výrazne ľahko ovládateľné, nebojím sa označenia hravé. V porovnaní s väčším modelom Grand, ktorý je ťažší, dlhší a vyšší  a potrebuje o kúštik viac času, než sa do zákruty poskladá, príde o niečo skôr o priľnavosť a výraznejšie sa nakláňa, znesie predná náprava naozaj dosť veľké preťaženie. Zadné kolesá pritom pomáhajú autu natáčať sa do zákruty. Čiže je to presne také, ako to funguje pri ostatných Fordoch. C-Max sa jednoducho oproti Grand modelu menej nakláňa a rýchlejšie sa „uprace“ do zákruty. Ak patríte k vodičom, čo majú pozitívny vzťah k šoférovaniu, prídete si na svoje. Ford C-Max je jedno z vodičsky najatraktívnejším kompaktným MPV na trhu. Je to dokonca jeho vlastnosť, ktorú možno označiť sa prednosť. Ford sa tým vôbec netají. Ak aj má C-Max nejaké chybičky, správanie na ceste určite nepatrí do zoznamu jeho slabých stránok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Praktický aj dosť priestranný

No asi nie každý čaká od rodinného „baby boxu" v prvom rade zábavu za volantom. Pozrime sa teda lepšie na praktickú stránku auta. Ford C-Max je vždy päťmiestny, na rozdiel od modelu Grand C-Max, ktorý sme testovali nedávno a ktorý odvezie až sedem ľudí. Prostredné sedadlo sa v jeho prípade dá v druhom rade zložiť pod sedák pravého sedadla. Vďaka tomu sa vytvorí ulička pre prístup k zadnému radu sedadiel. Päť miest by sa v C-Maxe mohlo zdať aj málo, ale auto je dostatočne priestranné a pre rodinu s dvoma malými deťmi, kde potrebujete okrem ratolestí odviezť ešte aspoň jeden kočík a kopec výbavy celkom stačí. Ba dokonca aj keď deti odrastú, bude miesta ešte stále dosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ford C-Max je vždy päťmiestny, Grand C-Max, ktorý sme testovali nedávno odvezie až sedem ľudí. Prostredné sedadlo sa v jeho prípade dá v druhom rade zložiť pod sedák pravého sedadla. Vďaka tomu sa vytvorí ulička pre prístup k zadnému radu sedadiel. V nami skúšanom päťmiestnom C-Maxe vo výbave Titanium boli napríklad zadné krajné sedadlá diagonálne posuvné. Ak vzadu cestujú iba dvaja, stredné (pomerne úzke) sedadlo sa vyklopí vzad a zrazu je tam miesta ako vo veľkej limuzíne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A čo chyby, nedostatky, problémy? Možno keby bola podlaha kufra trocha nižšie. Inak sa na priestor pre posádku a na množstvo a veľkosť odkladacích schránok nie je dôvod sťažovať sa. Medzi novinky v kabíne patrí napríklad držiak nápojov s nastaviteľnými prepážkami. Inak je riešená tiež schránka pred spolujazdcom. Vyklápa sa teraz celá. Už sa nemusíte naťahovať do hlbokej palubnej dosky pre uložené predmety. Základný tvar palubnej dosky aj konzoly medzi sedadlami zostáva rovnaký, no Ford urobil v interiéri mnoho zmien - väčších i menších. Napríklad aj takú drobnosť – iný je vzor látky na sedadlách. Ich priečne prešívanie pôsobí veľmi nadčasovo a elegantne. Prvý dojem je, že je v aute málo miesta, no objektívne ho tam je viac. Môže za to tvar sedadiel a všetkého okolo, čo vás „vcucnú“ aj so spolujazdcom dovnútra.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Volant z faceliftovaného Focusu môže byť teraz aj vyhrievaný, čo oceníte v zime. V stredovej časti palubnej dosky sme čakali príplatkový audio systém ICE 10 s osempalcovou dotykovou obrazovkou a ovládaním Sync 2. Takže Sync bol, ale iba malý displej v strede a pomerne veľa ovládacích tlačidiel. Oplatilo by sa siahnuť po vyššej výbave, či príplatkovom balíku. Podľa počtu reproduktorov a iných funkcií od 555 po 1595 eur, čo je už ale dosť. Výber je na hĺbke vašej peňaženky.

Ešte pohľad dozadu: bez problémov sa posadia aj osoby s viac ako 190 cm výšky. Dlháni budú mať viac problém s miestom na hlavu, ako s priestorom pre nohy. Zadné sedadlá sa dajú nielen posúvať dopredu-dozadu, ale aj šikmo k sebe a od seba. Každé sa dá sklápať samostatne v pomere 40:20:40. Nejako vám to nevychádza? Nuž dôvod hľadajte napríklad pri položke lyže, lyžovačka a tak podobne.

Tichší, teda komfortnejší

Vo Forde si dali záležať a urobili mnoho zmien, aby potlačili aerodynamický a valivý hluk. V kombinácii s novo naladenými tlmičmi pruženia to prináša subjektívne výrazne mäkkú, tichú a komfortnú jazdu. Že pritom C-Max zatáča prinajmenšom s rovnakým nadšením a precíznosťou ako doteraz, som už spomenul. Hoci sa to tak javí, podvozok nie je celkovo mäkší. No nerovnosti „žehlí“ vďaka novo naladeným tlmičom lepšie. Pritom uloženie prednej nápravy je tuhšie, ako bolo predtým. K zlepšeniu zvukovej pohody na palube prispievajú aj hrubšie sklá, odhlučnenie prahov a podbehov, či prídavná izolácia motorového priestoru v prípade dieselových motorov. Ale aj bez nej sa benzínový litrový EcoBoost zvukovo „strácal“. Vo výsledku sa aj nové tlmiče pruženia podpísali na výraznom zlepšení kultivovanosti jazdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné ohodnotenie

Relatívne veľké MPV s piatimi miestami sa zdá byť kompaktné. Vo vnútri až príliš. Ale je to iba zdanie, ktoré zistíte pri používaní. Vtedy prídete na to, že tam je priestor, ktorý sa kdesi ukrýval. Ford C-Max je zaujímavou alternatívou rodinného vozidla za rozumné peniaze. No je na vás, či ho budete využívať naložené až „po štopeľ“ a litrový EcoBoost už môže prejavovať známky dýchavičnosti a potrebuje doping v podobe zvýšenia objemu na 1,5 litra. Alebo ho naložíte doplna len príležitostne a vtedy mu nami testovaný motor bude stačiť. Tak či onak, nesmie chýbať pri výbere vášho rodinného MPV.

Technické údaje

Model: Ford C-MAX 1,0 EcoBoost Titanium
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  92/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/4,5/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4379/1828/1626
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem batožinového priestoru (l): 471/1723
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1391
Užitočná hmotnosť (kg): 509
Rozmer pneumatík: 215/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 14 490 €
Základná akciová cena modelu: 20 990 €
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 23 555 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku