19.02.2016

PRVÁ JAZDA: Nový Renault Mégane dorazil na Slovensko, testovali sme

Nový Renault Mégane má byť mega. Či taký je, sme zisťovali pri krátkom zoznámení v okolí Bratislavy a Modry.

Štvrtá generácia modelu Mégane už dorazila na Slovensko. Sú známe ceny, výbavy. K tomu sa však dostanem neskôr. Najprv poďme k tomu najpodstatnejšiemu – k prvým jazdným dojmom.

Vylosoval som si Mégane 1,6 dCi s výkonom 130 koní v červenej farbe. To je fajn, do testu máme totiž naplánovanú slabšiu naftu a najsilnejší benzín. Zatiaľ čo štandardný redakčný test poodhalí schopnosti i neschopnosti modelu takmer naplno (viac už len dlhodobý test), prvé dojmy sú naozaj len prvými dojmami.

Dizajn za jedna s hviezdičkou... a ďalej?

Nový Mégane prezentuje nové smerovanie dizajnového jazyka automobilky Renault, ktoré sa na svetle sveta objavilo ešte v roku 2013 uvedením nového modelu Clio. Postupne sa tento dizajn rozšíril naprieč takmer všetkými modelmi. Súčasná modelová explózia značky dokazuje, že samotný dizajn sa stále vyvíja a posúva ďalej. Mégane ide v šľapajách väčšieho sedanu Talisman, pridáva šarm a mrštnosť hatchbacku v segmente C.

Práve písmeno C je kľúčové pre diagnostikovanie prednej masky vozidla. Dve Céčka otočené k sebe sa doslova zarezávajú do nárazníka. Pre niekoho to môže byť priveľa, avšak práve vďaka týmto výrazným linkám pôsobí auto nielenže širšie a športovejšie, má doslova nezameniteľný svetelný podpis. To isté platí aj o svetlách vzadu, ktoré budú rozvietené vždy, keď auto naštartuje (práve pre svetelný podpis).

Automobil medzigeneračne narástol. Zväčšené rozmery kabíny dávajú nádej tým, ktorí by chceli hatchback použiteľný pre štyroch až piatich pasažierov. Žiaľ, sklamem vás, nie je všetko zlato čo sa blyští. Renault síce udáva, že priestor na kolená na úrovni 179 mm je jeden z najlepších v segmente, ak si za volant sadne vodič s výškou okolo 190 cm a podobne rozmerný občan sa pokúsi sadnúť si i za neho, nastane problém. Sedák je totiž relatívne krátky, zadné operadlo pomerne strmé a nové sedadlo vodiča i spolujazdca je pre ich lepší komfort dosť masívne, navyše aj strecha mohla byť o pár milimetrov vyššie. Celkovo tak vyšší spolujazdec vzadu obsedí iba v prípade, že si dá kolená do strán a tým pádom sa viac rozvalí. Takto precestuje niekoľko kilometrov bez väčšieho utrpenia, naše hrboľaté cesty však nebude brať príliš pozitívne. Takéto sedenie vylučuje prítomnosť piateho pasažiera na strednom sedáku. Podobne to bolo i v predchádzajúcej generácii, tu je to o malý kúštik lepšie. 

Nuž, Mégane hatch je predovšetkým zameraný na vodiča, spolujazdca a ich batožinu. Možno ho teda považovať za plnohodnotné štvormiestne vozidlo, priveľké postavy môžu protestovať.

Batožinový priestor je adekvátne rozmerný. Nákladová hrana je dosť vysoko aj teraz, avšak vzadu toho odveziete viac než predtým – 384 litrov batožinového priestoru podľa VDA. Po sklopení zadných operadiel síce nenastane úplná rovina, vytvorená plocha bude mať mierny sklon, batožinový priestor sa rozšíri na 1247 litrov.

Interiér – revolúcia, či evolúcia?

Nad touto otázkou by sme mohli stráviť dlhé hodiny filozofických debát. V zásade platí, že ide o evolúciu s niekoľkými revolučnými zmenami medzi ktoré rozhodne patrí R-link 2,0 s dotykovým displejom ala tablet. Možnosti personalizácie automobilu sú vďaka R-linku a systému Multisense naozaj ozrutné a osobne mám pocit, že azda prvýkrát v tejto triede dáva personalizácia zmysel. Nejde totiž len o nastavovanie farbičiek podsvietenia, či jazdných režimov, vyberáte si systémy zobrazovania, nastavovanie techniky vrátane posilňovača, motora a podobne. Možností je neúrekom, všetky zamerané na súčasného zákazníka, ktorý techniku príliš nerieši, baví ho však klikať, ťukať, sledovať, lajkovať. Na tom nie je nič zlé, lepšie však zastaviť a vtedy si ťukať, pokojne aj po čele... nastavovať, upravovať, zdieľať. Nový systém s veľkým displejom je skutočne prešpekulovaný a ak mám porovnávať jeho funkčnosť s francúzskymi konkurentmi, je o krok ďalej a upozorňujem, že krok správnym smerom. Väčšinu prvkov skutočne ovládate cez dotykový displej, avšak mnohé majú stále zachované „mechanické“ ovládanie – i štart-stop systém.

Za novým volantom a za novou palubnou doskou sa sedí veľmi dobre. Ergonómia je na vysokej úrovni, vytknúť môžem len priširokú lištu pri pravom kolene. Zvyknúť sa dá, je hybná, ale mohla byť užšia. Veľké plus spočíva v nových sedadlách vodiča a spolujazdca, ktoré v najvyšších výbavách majú aj masážnu funkciu. Sú pohodlné, ľahko sa do nich usadíte, svoje miesto si v nich nájde každý, zopár detailov by však mohlo byť ešte viac dotiahnutých. Vzhľadom na segment ide ale o nadpriemerný posed (testovaný model bol vo výbave Bose).

Mégane má okrem digitálnej kaplnky prístrojov, ktorá je vynikajúca, aj možnosť zakúpenia head-up displeja. Ten zobrazuje údaje na malé zásuvné sklíčko, nevadí mu ani ostré svetlo a funguje dobre. Keďže má Mégane spomínané digitálne budíky s výbornou svietivosťou a veľkými číslicami, head-up displej poteší skôr nižších, teda tých, ktorí si nastavia sedadlo vyššie a budíky majú nízko, pre mňa – sediaceho prakticky na podlahe, nebol head-up displej vôbec potrebný.

Jazda, motor a prevodovka – 1,6 dCi je prekvapivo silný

Naozaj som nečakal taký intenzívny záťah, aký autu poskytuje 1,6 litrový naftový motor. Od tohto objemu by ste toľkú vervu do zrýchľovania nečakali, od nafty už vôbec nie. Nielen v športovom režime je motor veľmi pružný a pripravený na ostré jazdenie, i v ecu ho dokážete rýchlo rozohniť, i keď sú jeho reakcie pomalšie. Najlepší ťah má od cca 1800 ot/min, avšak intenzita sa stupňuje až k cca 4000 ot/min. Na našom krátkom zoznámení som nemal dostatok času okoštovať celé spektrum schopností motora, avšak i z toho čom som zažil, musím povedať, že ak sa rozhodnete pre 1,6 dCi s týmto výkonom (dCi 130) rozhodne nebudete ľutovať. Silný motor dáva hatchbacku zábavnosť akú by som čakal azda len od naftovej GT verzie (ak zostaneme pri nafte). Auto pritom nie je také ľahké ako sa zdá, s hmotnosťou cez 1400 kg pláva v bezpečnom priemere.

K motoru som mal primontovanú manuálnu šesťstupňovú prevodovku – tá si taktiež zaslúži pochvalu. Má síce dlhšie prevody ale nie tak dlhé, aby zabili energickosť motora. Nová páka výborne sedí v ruke, možno by som ocenil kratšiu rúčku i kratšie dráhy. Avšak dráhy sú presné, do polôh zapadajú hladko a s výbornou kulisou. V porovnaní s predchádzajúcou skriňou to ani nie je vývoj, skôr obrat o 180°! Naozaj chválim, takú príjemnú prevodovku som v Renaulte nezažil (výnimku tvoria športové verzie).

Radenie aj vďaka páke, aj vďaka ideálne nastavenej spojke prebieha hladko. Motor je výborne odhlučnený a ak do kabíny preniká jeho zvuk, ide len o príjemné tóny pri vytočení nad 2500 ot/min, obávam sa, že zvuk prikresľuje infotainment, ak sa mýlim česť práci Renó. Pritom aj prudšie jazdenie neznamenalo spotrebu vyššiu než 6 litrov nafty na 100 km. Pokojné prechádzanie dedinami a okresnými cestami môže spotrebu výrazne znížiť, o koľko však zatiaľ nechcem hodnotiť.

Pri rýchlostiach nad 100 km/h nepočuť nadmerný aerodynamický hluk, kabína je veľmi dobre odhlučnená a to ako v prípade zvuku motora, tak i spomínaného aero hluku.

Renault sa ale mohol viac snažiť odladiť zvuk podvozku. Ten je síce ako komfortný, tak i sebaistý a auto drží na ceste aj po prejazde cez väčšie nerovnosti (deravé betónky), počuť ale buchotanie. Nie je rušivé, ale zreteľné. Konštruktéri opäť raz pozabudli, že vozidlá budú jazdiť aj po horších cestných komunikáciách. Nemyslím si ani, že to vyrieši obutie menších pneumatík. Obuté sme mali 17-tky s dostatočnou výškou pneumatík. Treba si zvyknúť, nie je to nič hrozné.

Renault Mégane očarí a po nasadnutí a odjazdení pár kilometrov príjemne prekvapí. Poteší aj pohľad do cenníku, veď za vrcholnú verziu GT dáte 21 990,- eur a to auto je naozaj plné výbavy – už stačí len metalíza a zopár drobností, aby ste mali ozajstnú fajnovosť.

Inak verzia GT sa oplatí zvažovať nielen pre výkonný benzínový motor a automatickú dvojspojkovú prevodovku, ale aj pre systém 4Control. Mégany sú aj bez neho agilné a zábavné, 4Control je ale iná liga. Keď už sme pri cenníku, v súčasnosti si môžete objednať výbavu Premiere Edition i ďalšie výbavy s výnimkou tej základnej Life v kombinácii so základným atmosférickým motorom 1,6 SCe 115. Daný motor sa zatiaľ ešte nemontuje, rovnako tak i najsilnejší naftový bi-turbo naftový dCi 165.

O pár týždňov však budete môcť vyberať z celej ponuky motorizácií a výbav, teda SCe 115, TCE 100, TCE 130, TCE 130 s automatickou prevodovkou EDC, TCE 205 EDC (GT) a naftové dCi 90 (1,5 dCi 66kW), dCi 110, dCi 130 a dCi 165.  

Výbavy sú Life, Zen, Intens, Bose a GT. Viac o výbave Premiere Edition zistíte v galérii.

Viac v redakčnom teste už čoskoro.

Plusy: dizajn, full LED svetlomety, pohľadný a pohodlný interiér, manuálna 6-stupňová prevodovka, energický a úsporný motor dCi 130, radenie, odhlučnenie motora, digitálne budíky, personalizácia

Mínusy: menej miesta na zadných sedadlách vo všetkých smeroch, vyššia nakladacia hrana, nižšia karoséria (tažšie vystupovanie), široká lišta pri pravom kolene vodiča, hlučnejší podvozok.

Ján Hargaš

Komentáre k článku