2016-02-02 04:10:00
Renault Espace 1.6 dci
Renault Espace 1.6 dci
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Espace 1.6 dci – radikálna premena v mene imidžu

Je to ešte Espace, nie je? Najnovšia generácia zakladateľa MPV triedy v Európe totálne zmenila vzhľad.

A zdá sa, že aj určenie. Renault Espace sa z auta, ktoré potrebujete, pretransformovalo na auto, ktoré chcete.  Zmena  je evidentná a z priestranného rodinného auta, ba dokonca až takmer mikrobusu sa stal prerastený štýlový crossover.

Vlastne je to taký kríženec, kde výrazná zmena priniesla pri karosérii akýsi mix medzi MPV a SUV a výsledkom je dnes módny crossover. Je na guste každého, či prikývne súhlasne, alebo odmietavo. Faktom však je, že Espace je naozaj iný.

Od svojho vzniku, keď sa predstavil v roku 1984 po prvý raz, prešiel dlhú cestu. Piata generácia je však niečo celkom iné, ako to bolo doteraz a predstavuje pomerne radikálny odklon od všetkého, na čo sme boli v jeho prípade zvyknutí. Renault Espace ale nie je nejaký obyčajný veľkopriestorový model.

Veď jeho prvá generácia bola zakladateľom kategórie MPV. Štyri generácie rozvíjal Renault pôvodnú myšlienku – aby bol Espace jedným z najpriestrannejších MPV vôbec. Veľkorysý pôdorys a vysoká strecha s bohatým presklením znamenali , že sa cestujúci cítili skoro ako v autobuse, nie v bežnom aute. S piatou generáciou prišla zásadná zmena.

 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vzhľadovo úplne iný

Dizajnéri Renaultu vymysleli koncept, ktorým dokázali niečo, čo sa na prvý pohľad ani nedá. Espace je naďalej rodinné auto, ktoré preberá prvky SUV. Toto dizajnové skríženie prinieslo celkom nový pohľad na auto, ktoré už nie je typické veľké rodinné auto. Teda to, na čo sme si pri modeli Espace zvykli.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový Espace sa prikrčil až o sedem centimetrov. Aj vďaka tomu vyzerá dynamickejšie. Čelné okno má väčší sklon, čo mu spolu s vysoko položenou hranou bočných okien dáva dosť športový vzhľad. Je to aj vďaka vyššej svetlej výške,  väčším kolesám a plastovým dielcom okolo lemov blatníkov. Stále tam však cítiť pôvodnú DNA predchodcov a ich proporcie. Dramatická premena však prišla z dvoch dôvodov: treba za ňou vidieť odklon zákazníkov z klasických veľkých modelov MPV a ich presadanie do modelov SUV a crossoverov. Druhým bodom je znižovanie emisií CO₂. Súčasnosť si žiada autá s malým aerodynamickým odporom a to sa s vysokými strechami nedá. Preto sa súčasné autá na výšku „skomprimovali“. Platí to aj v prípade nového modelu Espace, kde sa výsledok prejavil tiež nízkym aerodynamickým hlukom. Hluk odvaľovania pneumatík bol vyšší.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Má spoločný základ s Nissanom

Technický základ pre nový Espace dodala platforma CMF Renault Nissan. Sú na nej postavené Nissany Qashai či Pulsar, za Renault aj nové SUV Kadjar. Pomáha to Súvisí s tým ďalšie zmenšovanie. Tentoraz je to však pod kapotou. Predchádzajúci Espace bol v ponuke aj s veľkoobjemovými šesťvalcami. Piata generácia má na výber len preplňované štvorvalce s objemom 1,6 l. Predná náprava je typu MacPherson a zadnú označuje výrobca ako „semi-rigid" (špeciálna vlečná náprava). Auto malo aj adaptívne tlmiče a systém 4control. Systém otáčania zadných kolies už poznáme z Laguny. Pomáha najmä pri manévrovaní v meste, kde otáča Espace zadnými kolesami opačne ako prednými, maximálne však do 3,5 stupňa. Auto sa tak javí, akoby bolo kratšie a dá sa s ním ľahšie manévrovať a zaparkovať. Pri vyšších rýchlostiach mimo mesto sa zadné kolesá otáčajú rovnakým smerom ako predné. To spôsobuje, že je auto subjektívne dlhšie, ako naozaj je. Pri vysokých rýchlostiach ale pomáha udržať stabilitu pri jazde.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V kabíne luxus, aj vďaka Initiale Paris

Najvyššia výbava Initiale Paris, akoby testovala zákaznícku odozvu pre budúce luxusné autá Renaultu. Možno aj pod touto značkou..? Vo vnútri panuje príjemný pocit, vzhľadový, dotykový aj čuchový. Mal som dojem, že naozaj sedím v nejakej špeciálnej luxusnej limuzíne. Obklopuje vás mäkkosť a príjemná kvalita. Dizajn je zmesou moderny a konzervatívneho poňatia – ale nie retro. Celok pôsobil veľmi sviežo a príjemne. Za volantom som sa usalašil veľmi dobre. Do auta sa dobre nastupuje. Po skúsenosti s jazdnými vlastnosťami by som prijal trocha nižšiu polohu za volantom. Podľa stupňa výbavy môžete mať aj sedadlá s masážnymi funkciami, čo je príjemné hlavne počas dlhých jázd. Len to netreba preháňať, hlavne keď si zvolíte najvyššiu intenzitu masáže. Sústredíte sa viac na ňu ako na jazdu – a máte zarobené na problém... Takže všetko s mierou!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V zornom poli vodiča sú digitálne prístroje, kde možno upraviť farbu aj vzhľad (a funkcie). Farby sa menia spoločne s podsvietením interiéru. Stred palubnej dosky zaberá veľký vertikálny dotykový displej. Ovláda sa ním systém R-Link 2, ktorý je štandardnou súčasťou už v základnej výbave. Ovláda sa ním aj veľká časť nastavenia klimatizácie (a kúrenia všeobecne), no dá sa ním ovládať aj sklápanie zadných sedadiel. Pod ním je ešte pár zvyšných tlačidiel vyhrievania a teploty. V spodnej časti displeja sa permanentne zobrazujú  údaje o nastavenej teplote a režime ofukovania. Nie som priaznivcom dotykového ovládania, lebo sa (zatiaľ) nedá nahmatať. Prvé lastovičky s novými displejmi sa už objavili, ale bežne sa musíte pozrieť, kam chcete kliknúť.  Preto ma potešilo, že väčšina funkcií sa dá nastaviť aj pomocou otočného kolieska, ktoré funguje aj ako joystick. Čo mi ale chýbalo jednoznačne a privítal by som návrat, je otočný regulátor hlasitosti. A pri rádiu aj možnosť zrušiť dopravné hlásenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V R-Link 2 systéme sa dajú nastaviť štyri rôzne domáce obrazovky, podľa vlastných potrieb. Aj keď dotykové ovládanie veľmi „nemusím“, tu si dali na ergonómii systému záležať – a zaslúžia si za to v Renaulte pochvalu. Väčšina tlačidiel je dosť veľká na to, aby ste ich trafili prstom aj na rozbitej ceste. Navigácia bola natoľko aktuálna, že upozornila aj na momentálne práce na ceste. Registrovaným účastníkom umožňuje systém tiež inštalovanie aplikácii. Skúšal som aspoň spojenie so smartfónom s Androidom – takmer bez chyby, iba s drobnými oneskoreniami pri prehrávaní hudby. Vychytávkou je možnosť vypnúť AM rádio. Takže pri prepínaní zdrojov hudby neobťažuje jeho šumenie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Excusez-moi, où est l'espace?

Povedené pekne po našom – prepáčte, ale kde je priestor? Nuž veru takto: jedna z najväčších predností modelu Espace predchádzajúcich generácií bolo miesto na zadných sedadlách. Kedysi najväčší predajný argument a jedna z devíz Priestoru (Espace) sa stalo čiastočne nedostatkovým tovarom. So svojimi 190 cm som si za seba sadol s rezervou asi 15 centimetrov. Nad hlavou ale zostalo menej ako nič. Iba sklenená strecha. Táto bola dokonca pevná. Vysokí by si tak mali tento otvárací priestor odpustiť, lebo uberá z výšky nad sedadlami ďalšie potrebné centimetre.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo ma ale dostalo, to je elektronické sklápanie sedadiel. Zasa stačí urobiť ťuk do obrazovky operadlo spadne dopredu a sedadlo sa sklopí. Naspäť ich treba dať ručne. Vďaka pružinám na sklápanie sa treba trocha zaprieť. Druhou možnosťou je ovládať ich tlačidlami v batožinovom priestore. Ak by ste mali aj tretí rad sedadiel (za príplatok 1000 eúr), tam to funguje celkom naopak. Teda vytiahnete ich manuálne, ale do podlahy sa zasunú elektronicky. Na sedadlách v treťom rade sa sedí lepšie ako vo väčšine sedemmiestnych SUV. No na pohodlné zvezenie 7 cestujúcich, ako v staršom Espace, môžeme už len spomínať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po sedadlovom harakiri nahliadnime do batožinového priestoru. Aj keď má minimálne 680 a maximálne úžasných 785 litrov, zdal sa mi subjektívne akýsi menší. Asi tvar karosérie napovedal, že tam bude jaskyňa jaskyňovitá. Bola, len sa nezdala... A ešte priestory, tentoraz odkladacie: vedľa radiacej páky netradične tvarovanej do hornej polovice písmena Z (alebo číslice 7) je jeden. V ňom sú dva USB konektory a jeden aux. Vojdú sa tam telefóny  aj celej posádky (len nemôžu byť príliš široké). V lakťovej opierke je ďalší odkladací priestor. Nájdete jeden aj v lakťovej opierke. Pod radiacou pákou sú držiaky na poháre. Nezavadzajú pri radení, ale skúste sa k nim dostať... Ekvilibristika musí byť vašim druhým povolaním.

Ako jazdí najnovší Espace

Testované auto malo pod kapotou silnejší z dvojice naftových motorov s objemom 1,6 litra. Preplňovaný štvorvalec má výkon 118 kW (160 k) a poháňa cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku EDC (Getrag 7DCT300) predné kolesá. Zvuk motora je dosť tlmený. Možno aj preto je možné zapnúť tiež simuláciu zvuku z reproduktorov. Zdalo sa mi to umelé a celkom zbytočné, no naturálne podanie zvuku ma príjemne prekvapilo. Prevodovka EDC radí plynule a rýchlo, „premýšľa“ vopred a predvída, čo má zaradiť. Pri vyjdení z jazdného pruhu vás auto upozorní zvukom. Citlivosť vnímania tohto lapsusu si môžete vybrať z troch stupňov. Zlatá je stredná cesta... To platí aj pri spotrebe. V meste pri využívaní dynamiky motora a na diaľnici jazdou na hranici maximálneho limitu oscilovala spotreba medzi 7,4 a 8 litrami na 100 km. Okresné cesty s pokojnou ustálenou jazdou si vypýtali 5,2 litra. Celková priemerná spotreba bola po odjazdení vyše 840 kilometrov 5,6 litra na 100 km.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok je naladený skôr pre pohodlie jazdy a pri komfortnom režime sa doslova prehupne ponad nerovnosti. No nepáčia sa mu série jám a hrboľov, kde prepruží a dá vám pocítiť, aby ste zamierili na lepšiu cestu. Espace napriek atletickej stavbe karosérie je skôr určený pre pokojnú jazdu, nie športovanie. Pri prudkom zrýchľovaní je evidentná snaha auta vybočiť z priamej línie. To sa stáva aj pri prudkom brzdení z vysokých rýchlostí. Ale stačí držať volant a elektronická stabilizácia tieto „úlety“ vracia do normálu. Francúzom sa podarilo „navariť“ pre podvozok celkom slušný kompromis.

Záverečné zhodnotenie

Na otázku z úvodu, či je Renault Espace ešte stále Espace, je odpoveď jednoduchá. Už to nie je ten Renault Espace, čo bol. Má síce štýlový dizajn, luxusné prvky ale prevodovka EDC veľmi nie je naklonená snahám o maximálnu akceleráciu. Postará sa dokonca o agresívny rozjazd s poskakujúcimi a prešmykujúcimi prednými kolesami, no ďalšie zmeny rýchlostných stupňov sú už mäkké a rozvláčne. Pripomínajú viac klasickú automatickú prevodovku s planétovým súkolím a meničom momentu, ako dvojspojkovú prevodovku. Takmer žiadna zmena nenastane ani po zmene voľby jazdného režimu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Cenovo sa Espace dá porovnať s podobne vybavenými kombi modelmi strednej triedy. Nelíši sa od nich spotrebou a veľmi ani jazdnými vlastnosťami. V porovnaní s doterajším modelom je na ceste oveľa istejší a obratnejší aj bez systému riadenia všetkých štyroch kolies. Pre rodinu je však praktickejší.

Pokukovať po ňom budú najviac aktívni oteckovia rodín stredného veku s vyššími príjmami. Chcú si dopriať luxus, ale nemienia sa prezentovať (a provokovať) prémiovými značkami. Náročnejší vodič by prijal jasnejšiu odozvu ovládania a tuhšiu karosériu. No ak odhliadneme od týchto požiadaviek a pár spomenutých nedostatkov, budete sa voziť nadmieru spokojne. Mne sa najnovší Espace páčil. Nie je dokonalý, ale úplne zmenil svoju filozofiu a je jasné, že nie je určený primárne pre športovo zameraných zákazníkov. Renault pri 5. generácii Espace čiastočne vymenil priestor za imidž, Nie je to zlé riešenie, iba nemusí vyhovovať každému.

Technické údaje

Model: Renault Espace 1.6 dci 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  118/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1/4,4/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4857/1914/1677
Rázvor náprav (mm): 2884
Objem batožinového priestoru (l): 680/785/2101
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1584
Užitočná hmotnosť (kg): 812
Rozmer pneumatík: 235/55 R 19
   
Základná cenníková cena modelu: 28 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 41 290 €
Cena testovaného vozidla: 44 590 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku