2016-01-27 08:12:26
Mercedes C450 4MATIC
Mercedes C450 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes C 450 AMG 4MATIC – Divoké zviera vo fraku s motýlikom

Mercedes triedy C vo verzii 450 AMG je vstupnou bránou do sveta AMG. Avšak nie hlavným vchodom.

Mercedes triedy C patrí k tomu najkrajšiemu čo stredná trieda ponúka. Dokonca aj BMW a Audi majú čo robiť, aby šarm triedy C dokázali ustáť. Dostali sme sa k novej verzii so silným benzínovým bi-turbo šesťvalcom a úpravou AMG. Nejde teda o plnokrvné AMG, avšak z nášho hľadiska ide o veľmi zaujímavú voľbu.

Model C 450 AMG sa postavil medzi C400 a C63. Rozdiel medzi „civilným“ C400 a z reťaze utrhnutým C63 je okrem dvojice valcov aj 105 kW a 170 Nm krútiaceho momentu. To je dosť na to, aby sa medzi ne vopchala ešte jedna verzia, ktorá je na pol ceste do sveta AMG s tým, že si ponechala racionálne prvky medzi ktoré okrem benzínového šesťvalca do V patrí najmä pohon všetkých štyroch kolies 4MATIC.

My sme túto polocivilizovanú/pološialenú verziu testovali na zimných pneumatikách za sychravého jesenného počasia. Verte, že byť na pol ceste vôbec nie je zlé.

Na pol ceste akurát

Stály pohon všetkých štyroch kolies je v takomto počasí jednoducho dar z nebies. Nemusíte sa obávať jazdiť ostrejšie tam, kde by ste už so zadnokolkou drkotali zubami, dokonca sa nemusíte báť ani vypnutia kontroly trakcie, za čo by ste v C63 AMG mali mimo okruhu dostať desať rán bičom.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalším pozitívom je tiež menej okázalý vzhľad automobilu. Dynamický bodykit, ktorý modelu označenie AMG prinieslo zvýrazňuje „krásno“ modelu C a pridáva iba toľko športovosti, aby ste sa mierne zhrbený vmestili medzi bežné autá na našich cestách. Vozidlo je tak akousi alternatívou k modelu M3, pravda, ten má jazdné hrany o niečo ostrejšie. O tom ale neskôr. Skôr tak konkuruje modelu 335i s M-paketom.

Dizajn

Ťažko dnes nájdete niekoho komu sa nový dizajnový jazyk Mercedesu nepáči. Netvrdím, že predchádzajúce hranatejšie tvary nemali niečo do seba a také staršie C-čko mi je stále sympatické. Faktom je, že vďaka novému luxusnejšie poňatému zovňajšku už ani tí najvytrvalejší nemôžu hovoriť o Mercedesoch ako o autách pre taxikárov. Začalo to triedou A a S, pokračovalo C-čkom a teraz E-čkom. Pravda, ladné krivky s veľkou hviezdou na čele si osvojili aj ďalšie modely, no práve táto štvorica disponuje plnokrvným novým dizajnom. Možno by sme mohli vytknúť iba to, že bude ťažšie rozoznať jednotlivé sedany od seba. Najmä po príchode novej generácie triedy E.

Zdroj: Ján Hargaš

Kompaktné rozmery s výraznou maskou ešte podčiarknuté príťažlivou mriežkou chladiča zloženej zo strieborných obrúsených štvorčekov pôsobia veľmi dobre. V spojení s LED svetlometmi ešte viac. Niektoré úseky zadnej časti pokrivkávajú, najmä v spojení so zimnými „traktorkami“, ale veľa vytknúť nemožno.

Červená koža, biela pec

Interiér sa nesie v znamení výraznej červenej kože v kombinácií s retro-modernými tvarmi a prvkami palubnej dosky. I keď vie červená koža pôsobiť nevkusne, tentoraz je vďaka tvarom sedadiel a ďalšej výbave vkusná. Dokonca sa dá povedať, že ju celkové naladenie kabíny drží na uzde a človeku hneď neevokuje upoteného zlatom ovešaného fúzatého obchodníka z naftového medveďa, ktorý jazdí aj keď by už vôbec nemal.

Palubná doska pôsobí mohutne a vďaka vhodne zvoleným doplnkom aj luxusne. Moje znalosti dizajnových pravidiel a fínt ani zďaleka nesiahajú tam, aby som fundovane dokázal vysvetliť prečo pohľad na palubnú dosku vzbudzuje rešpekt a pocit prítomnosti luxusu. Za to, že to tak je dávam dolu pomyselný klobúk. Mercedesu sa darí vzbudiť obdiv a rešpekt i pri šetrení nákladov hlavne v autách nižších tried. V Céčku sa nešetrilo ani na vzhľade a v podstate ani na kvalite. Plasty sú mäkčené, vhodne doplnené kožou a peknými lištičkami.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Okrem toho, že je interiér pekný, je aj prekvapivo praktický. Iste, mať viac ako 190 cm a sedieť za ešte urastenejším vodičom, či spolujazdcom už limituje váš komfort, avšak vďaka sklonu operadiel i sedáku a vďaka dĺžke sedáku sa vzadu bez problémov rozložia postavy do 195 cm bez obáv o vlastné pohodlie, či vytŕčajúce kusy tela. Ešteže je na tom sedadlo tak dobre a posádka si nemusí hľadať polohy, potom by už odhalili, že v okolí pliec, hlavy i kolien nemajú takú rezervu aká sa im zdá. Avšak vzhľadom na vonkajšie rozmery a nutnú robustnosť zabezpečujúcu bezpečnosť, ktorú zákazník očakáva od Mercedesu, opäť klobúk dole...

Posed vpredu je vynikajúci. Nielenže si sedalo môžete nastaviť aj keď máte väčšie, či menšie rozmery než priemer populácie, sedadlo je tak anatomicky tvarované, že trieda C sa zaobíde aj bez niekoľkých možností nastavenia sedadla. Posed za volantom je ako sedieť doma v obývačke. Nie ani tak pohodlím, osobne také pohodlie doma nemám, skôr pocitom bezpečia. Sedíte totiž nízko. Najmä ak meriate cez 180 cm. Namiesto skiel vás obklopujú pevne pôsobiace široké panely. Cítite sa tak ako v bezpečnostnej bubline, ktorá vám umožňuje nabrať pri jazde viac odvahy než v iných automobiloch. Nižší posed súvisí aj s pocitom športovosti. Sústredíte sa na to podstatné, volant máte blízko, nohy ďaleko, takýto pocit v danej triede nájdete naozaj len u prémiových, ba až prémiovo-nemeckých áut. Darmo má vozidlo konkurencie vysoký výkon keď sedíte ako na stračej nôžke.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhú stranu je nižší posed negatívom pri parkovaní, no pomôže parkovacia kamera a účinné a presné senzory. Pomôcť tiež môže parkovací asistent, mne však stačili senzory.

Práca s volantom je ľahká, lakte si môžete položiť na dostatočné opierky, volant výborne padne do ruky, široká obruč je športovo sympatická. Kaplnka prístrojov síce pozostáva z kombinácie analógových ukazovateľov a plne grafického a farebného ústredného displeja, kombinácia to je uspokojivá.

Kufor má vhodné rozmery a dostatok priestoru na batožinu dvoch ľudí na dovolenku. Pri obsadení viacerými pasažiermi už nastupuje potreba racionalizácie šatníka a potravinových zásob.

Veľký brat nad vami bdie

Testované C 450 AMG bolo vybavené viacerými jazdnými asistentmi vrátane kontroly jazdných pruhov, mŕtveho uhla a varovaním pred kolíziou. Asistenti fungovali bez problémov, v Mercedese ani nič iné neočakávam, v tomto smere sú naozaj vpredu. Pri ostrejšej jazde je ponechanie zapnutej kontroly jazdných pruhov zbytočné a neustále vibrovanie volantu môže byť otravné. Na druhú stranu, vibrovanie je podstatne menej nepríjemné, než pípanie známe z japonských áut.

Infotainment ponúka viac než len štandardné funkcie ako navigácia, ktorá sa plynulo stáva jednou z užívateľsky najpríjemnejších a najspoľahlivejších – i keď jej na lídrov trhu ešte pár krôčikov chýba. Infotainment obsahuje aj možnosti prehliadania webového obsahu, pravda ak vaše mobilné zariadenie s predplateným internetovým prístupom podporuje zdieľanie pripojenia cez bluetooth. Moje iba cez wi-fi. Ak však takýmito možnosťami disponuje, môžete cez automobil pripojiť viacero zariadení cez wi-fi. To ale môžete aj napriamo zo smartfónu. Zmysel to tak má v prípade, že chcete ušetriť vlastné zariadenie alebo samotné auto ponúka pripojenie na internet, ktoré potom môžete zdieľať pre celú posádku a všetku ich techniku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pozitívne hodnotím aj prítomnosť športového displeja, či detailnejšie nastavovanie charakteristiky vozidla s možnosťou vlastného nastavenia. Nastaviť si tiež môžete osvetlenie interiéru, funkcionalitu vonkajšieho osvetlenia, vrátane zmien v osvetlení okolia automobilu po opustení vozidla a podobne. Možností je naozaj veľa a práve pri takto širokých možnostiach začína mať zmysel veľký displej infotainmentu, i keď ani na mňa nepôsobí dobre „prilepená“ obrazovka na palubnú dosku. Mercedes ju však do okolitého prostredia zakomponoval slušne.

Spomenúť treba aj prémiový audio systém Burmester. Zvuk sa dá široko nastavovať a auto znie výborne. Staršie rockové petelice vyniknú a náhle počujete všetky nástroje a ich možnosti, dokonca aj počúvanie rádia je zvukovo pestrejšie ako pri audiosystémoch, ktoré klamú intenzívnym dunením.

Jazda bez obmedzení

Vďaka dvojici turbodúchadiel je benzínový motor s objemom 2 996 cm3 schopný ponúkať plné priehrštie sily vo všetkých dostupných otáčkach. Svedčí o tom ohromujúci maximálny krútiaci moment 520 Nm dostupný od 2000 do 4200 ot/min a tiež maximálny výkon 270 kW vrcholiaci medzi 5500 až 6200 ot/min. Motor výrazne neovädá ani tesne pod hranicou 7000 ot/min až do zásahu obmedzovača.

Pritom nejde len o maximálny krútiaci moment a výkon. Väčšina krútiaceho momentu je k dispozícii už pri 1500 ot/min a motor má silu aj tesne nad 1000 ot/min.

K tomu je prispôsobená aj automatická sedemstupňová prevodovka s hydrodynamickým meničom. Pri pokojnej vyrovnanej jazde si motor pokojne bzučí okolo 1000 ot/min, pri potrebe zrýchlenia prevodovka preradí o stupeň na 1500 ot/min a pri prudšom zatlačení plynového pedálu zdvihne otáčky aj o niekoľko stupňov až na cca 4000 ot/min, kde už zacítite skutočné rošambo.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je na benzínový šesťvalec obdivuhodne úsporný. Samozrejme, zázraky sa nedejú a nemôžete očakávať, že s autom budete jazdiť za 7 litrov a nielen preto, lebo sa slimačie tempo k autu nehodí. Priemerná spotreba na úrovni 10 až 11 litrov však vôbec nie je zlá. Veď počas testu sa auto dostalo ako do mestského prostredia, tak jazdilo i na diaľnici a väčšinu času trávilo na medzimestských cestách v Rakúsku, kde preukazovalo svoje schopnosti pri pružnom zrýchľovaní i držaní v zákrutách.

Motor si vypýta, no vďaka dvojici turbodúchadiel a celkovej striedmosti sa apetít drží na uzde vo všetkých typoch prostredia. To spolu s veľkou nádržou považujem za bonusy, ktoré racionalizujú túto voľbu aj pre tých, ktorí potrebujú najazdiť veľa, nechcú sa každú chvíľu zastavovať na pumpe a pritom im nafta nevonia.

Sebavedomie, drzosť a plynulosť

Charakter modelov AMG si bez okolkov pýta označenie šialený. Sú to zvieratá, beštie s plnokrvnými motormi s podvozkami bez kompromisov. Brabusy už potom hraničia s odumretím mozgu, ale všetci ich obdivujeme a prijali by sme prevezenie sa v nich. Pol cesta k AMG znamená, že automobil vyvoláva túžbu zaťažiť svoj rozpočet nielen u extrémistov, ale aj u mainstreamového zákazníka. A presne to Mercedes chcel.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Komofort obrovskej výkonnostnej rezervy, ktorá je k dispozícii takmer bez ohľadu na aktuálnu rýchlosť je nákazlivý a ťažko sa od neho odvyká. Motor neovädá pri zrýchľovaní nad 100 km/h, skôr sa konečne cíti ako doma. Ťah (naozaj sa mi chce písať o ťahu...) je pri zrýchľovaní taký intenzívny, že aj skúsenému vodičovi môžu na čelo vystúpiť kropaje potu v okamihu, keď pri predbiehaní dlhej kolóny automobilov dupnutím na plyn nielenže preletí okolo prvých pár áut akoby stáli, ešte aj prestrelí medzeru, do ktorej chcel auto vopchať. V tomto aute môžete predbiehať prakticky hocikedy. Ak ho pravda udržíte na ceste a nepatríte medzi egom úplne zmagorených. Zabehnúť pod kolesá prichádzajúceho kamiónu je skutočne veľmi ľahké.

Sila motora, jeho nádherný rev a pocit akoby sa auto chystalo vzlietnuť rozozvučí srdce každému benzínovému nadšencovi. Podobný efekt možno zažívať aj na horskom priesmyku, na kľukatých cestičkách. Auto výborne drží stopu, ťažko ho odtrhnete, ak predsa, zadnica sa rýchlo vráti späť do vhodného pruhu. S vypnutou kontrolou trakcie to môže byť na snehu divočina ako hrom, neviem, v čase testu sa snehová pokrývka ešte len chystala doraziť. 4MATIC dokonale krotí bi-turbo šesťvalec, až vám môže niekedy prísť smutno, že nemáte pohon iba zadnej nápravy. Avšak aj tu platí, že menej môže byť viac. Stabilita, ktorú pohon poskytuje a najmä istota v zhoršených podmienkach je niečo čo oceníte viac ako potrebu každých pár dní objednávať nové gumy na C63. Na druhú stranu s modelom 450 AMG budete vždy vedieť, že Mercedes dokáže vyrobiť ešte ostrejšie auto. 

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Možnosť manuálneho radenia vám umožňuje vypustiť silu motora v pravý okamih. Pravda, na zimných gumákoch sa pískanie kolies dostaví skôr než na riadnych letných gumách. Lenže s použítím väčšieho množstva gumy sa tiež dostavuje blahodárny účinok vzduchového pruženia a tiež pneumatiky pomáhajú ukrojiť zo spotreby. I tu platí, že rozmery diskov netreba preháňať, osemnástky bohato stačia.

Záver

Mercedes 450 AMG patrí k vrcholom svojej triedy. Nielenže ponúka výkon, aký ste doteraz v strednej triede len márne hľadali, nielenže sa s ním športovo vyžije aj skúsený a zákrutami ošľahaný vodič, vozidlo vie i komfortne odviezť štyroch cestujúcich na dlhé vzdialenosti, pôsobí reprezentatívne a zároveň očarí estetické cítenie vás i vašej polovičky. V spolupráci s bezpečnostnými asistentmi, výbornými LED svetlami a spomínaným pocitom bezpečia je Céčko v tejto verzii skutočne výborná kompromisná voľba. Pravda to platí pri porovnávaní s C400 4MATIC a C63. Plnokrvné AMG si jednoducho pýta veľmi veľa financií a AMG línia poslúži takmer rovnako tak dobre. Popri tom si zachováva rozumnejší pohon na všetky štyri kolesá, komfort prémiového sedanu a menej nenápadný vzhľad. Na druhú stranu prichádzate o ostrosť C63 a 450 AMG sa nemôže porovnávať ani s M3, ktorá síce nemá taký výkon ako C63, C450 je oproti nej väčšmi obrúsený kamienok. I keď by bolo veľmi zaujímavé priame porovnanie na okruhu, ako by skončilo nebudem hádať.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz C 450 AMG 4MATIC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2996
Prevodovka: 7-stupňová automatická 
Poháňaná náprava zadná aj predná
Výkon (kW/ot.): 270/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 520/2000-4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 250 (elektronicky obmedzená)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4868/1810/1442
Rázvor náprav (mm): 2840
Objem batožinového priestoru (l): 480
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1690
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 245/40 R18
Základná cenníková cena modelu: 31 590 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 60 690 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku