2016-01-18 03:50:00
Ford S-MAX 1,5 EcoBoost
Ford S-MAX 1,5 EcoBoost 5 miest 2015
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford S-MAX 1,5 Ecoboost – stačí základný motor veľkému športovému MPV?

Ford konečne priviezol svoj nový S-MAX aj na Slovensko, a tak sme neváhali a testovali.

Na začiatok sme si do testu vybrali automobil so základným benzínovým štvorvalcovým motorom 1,5 Ecoboost vo výbave Trend s akciovým balíkom Edition X, ktorý zníži cenu modelu s peknou výbavou na 26 990,-. Automobil mal 7 airbagov, základný bezpečnostný balík, alarm, strešné lyžiny, elektronických asistentov vrátane systému varovania pred opustením jazdného pruhu a systému návratu do jazdného pruhu, kontrolu bdelosti vodiča, dažďový senzor, bezkľúčové odomykanie, automatickú klimatizáciu, elektricky vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, navigačný systém, rádio s CD/MP3 prehrávačom, systém SYNC2, 8 palcový dotykový displej, parkovací asistent, zatmavené okná vzadu a 17-palcové disky. K dokonalosti chýbali azda len adaptívne full LED svetlomety, ktoré sú aj pri základnej výbave Trend dostupné za 1550 eur.

Škoda, že sa základný motor nedá kombinovať s automatickou prevodovkou, azda to bude tým, že Ford k benzínovým motorom neponúka dvojspojku.

Opeknel a posunul sa vyššie

Uvedením prvkov výbavy, ktoré má takmer základný model som chcel dokumentovať cieľ automobilky Ford – posunúť modely S-MAX a Galaxy vyššie k prémiovému segmentu pri zachovaní, alebo len miernom zvýšení ceny vozidiel. Tak bohatú základnú výbavu s bonusovým balíkom, ktorý ale z cenníka len tak nezmizne skutočne nenájdete. Vyskladať si rovnako vybavené veľké MPV u konkurencie za obdobnú cenu bude ťažké, i keď nie nemožné. Pravda, ak vám stačí omnoho menej prvkov a potrebujete najmä priestor s volantom, u Fordu nepochodíte. Veľkou výhodou cenovej ponuky Fordu je, že ak sa chcete vyšplhať vyššie nemusíte si priplácať a priplácať... Nevýhodou je, že ak o nejaké prvky nestojíte, aj tak ich dostanete. Ale keď sú v tej „akcii“...

Zdroj: Ján Hargaš

Jednoducho S-MAX  i Galaxy ponúknu množstvo nových technologických vychytávok, ktoré sa v segmente „nudných“ áut MPV doteraz sotva našli. To isté však urobil aj VW so svojim Touranom, do rybníčka navyše pristálo MPV od BMW s obdobnými parametrami a ponukou lepšej techniky, ovšem za vyššiu cenu. Takže kto z koho?

Čo je nové?

Aj keď automobil je nový, na mnohých môže zmena dizajnu pôsobiť len ako facelift. Pri detailnejšom pohľade ale zistíme, že sa toho zmenilo viac než len predná maska a nové LED svetlá. V prvom rade je nová celá konštrukcia s využitím pevnejších a pritom ľahších materiálov, to však na prvý pohľad neodhalíte. Ukáže sa to pri nehode, respektíve po státisícoch kilometrov bez kompletného rozvŕzgania.

To najviac viditeľné sa ale výrazne nemenilo – rozmery sú prakticky rovnaké, funkcionalita interiéru tiež. Okrem spomínaných elektronických asistentov a pomocníkov, sú nové taktiež spomenuté FULL LED adaptívne svetlomety a 8 palcová dotyková obrazovka s novou verziou infotainmentu SYNC 2.

Zjednodušene tak možno povedať, že S-MAX získal do vienka všetko, čo nové Mondeo, vrátane pohonu 4x4 a bi-turbo naftového motora.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľkou zmenou je dizajn auta. Vozidlo vyzerá novšie, veľká otvorená maska chladiča s prižmúrenými svetlami sa nesie v novom duchu dizajnu značky, a síce sa tento štýl nie každému páči, zákazníci ho oceňujú a to je hlavné.

Interiér sa nesie v štýle Mondea

Je to doslova akoby ste interiér Mondea vložili do S-MAXu a jemne upravili pre potreby tohto esteticky a športovo ladeného obra. Palubné dosky akoby jedna mater mala. Dominuje jej veľký 8-palcový dotykový displej s rozhraním ala Windows. Práca s infotainmentom je pomerne jednoduchá, i keď premiestnenie tlačidiel na displej má svoje pochopiteľné negatíva. Nastaviť navigáciu za jazdy vodičom je nemožné bez riskovania dopravnej nehody. Taktiež prepnúť niečo v menu infotainmentu ide len ťažko. Ešteže máte viacero ovládacích prvkov aj na volante a preladiť stanicu nie je ťažké. Displej infotainmentu veľmi ľahko chytá odtlačky prstov. Stačí pár krát prepnúť medzi navigáciou a nastavením médií a už to máte zamastené, akoby ste si ani ruky neumývali.

Zdroj: Ján Hargaš

Chváliť môžem navigáciu, ktorá počas testu ani raz nezazmätkovala, i keď aj ona mierne trpí na to isté, na čo celý infotainment – je mierne spomalený a reakcia na dotyk je slabšia. Najmä za jazdy to nepoteší...

Palubná doska pôsobí mohutným dojmom aj preto, lebo mohutná je. Široký stredový tunel začína pri ovládaní vzduchotechniky a končí na stredovej opierke. Tunel je ozaj širší a vodičom s dlhými hnátmi môže v istých polohách sedadla prekážať. S mojou výškou 190 cm to nebol problém, i keď si viem pre pravé koleno predstaviť viac miesta.

Volant pritom nepatrí k obrom, má príjemné kompaktné rozmery a výborne padne do ruky. Príjemný pocit umocňuje aj mäkký a adekvátne široký veniec. Ako som už spomenul, práca s ovládacími prvkami na volante je bezproblémová a zobrazovadlo v stredovej kaplnke funguje veľmi dobre, informácií je celkom dosť.

Posed za volantom je nadpriemerný. Zišli by sa ešte o niečo väčšie možnosti upravenia sedenia pre nekonfekčné postavy, no vzhľadom na triedu auta je sedenie nadpriemerné a aj vysoký vodič zvládne veľké porcie kilometrov bez potreby amputácie chrbtice. V aute nebudete mať pocit, že sedíte na stračej nôžke. Síce sedíte vzpriamenejšie a o niečo vyššie ako v štandardných automobiloch, najväčšou devízou nie je nárast ega, ale ľahšie nastupovanie a vystupovanie.

Výhľad šikmo vpred by mohol byť lepší. Ford však urobil čo mohol a A-stĺpik rozdvojil tak, aby minimalizoval mŕtvy uhol.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Sedenie v druhom rade vie byť enormne komfortné. S-MAX za to vďačí nastaviteľným sedadlám, ktoré možno posúvať i nastavovať sklon operadla. Poloha takmer ležmo s úplným zasunutím sedadiel dozadu spraví vzadu doslova letisko. Pritom ani táto poloha príliš nevplýva na veľký pravidelný batožinový priestor. Odporúčam zakúpiť nejaké cargo elementy na lepšie rozčlenenie a upevnenie nákladu. Veľkou výhodou je nízka nákladová hrana batožinového priestoru. Vďaka nej sme počas testu nemali problém do kufra vložiť staršiu chladničku postojačky. Pritom ju bolo v kufri treba pridŕžať, toľko miesta zostalo.

S-MAX ponúka aj sedemmiestne usporiadanie, no ešte predtým než sedemmiestnú naftovú verziu budeme testovať, môžem s pokojným svedomím prehlásiť, že S-MAX je ideálny v päťmiestnej verzii. Veľký kufrisko, hŕba miesta vzadu, ani posádka vpredu sa nemusí obmedzovať. Na plných sedem miest je tu ešte Galaxy.

V interiéri možno nájsť množstvo odkladacích priestorov. Stratiť kľúče, či SD kartu nikdy nebolo ľahšie...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Motor a prevodovka si dobre rozumejú

1,5 litrový Ecoboost vznikol zmenšením pôvodnej verzie 1,6 Ecoboost. Okrem zníženia objemu však prešiel modernizáciou, ktorá zahŕňala uvedenie prvkov dovtedy používaných len pri motore 1,0 Ecoboost vrátane turbodúchadla s nízkou zotrvačnosťou, úpravou výfukových zvodov, nasávania a podobne. Výsledkom je veľmi živý maloobjemový motor s rýchlou reakciou, dlhotrvajúcim maximom krútiaceho momentu a lineárnym nárastom výkonu. Ide o podštvorcový agregát s prirodzenou chuťou do otáčok, pridať mu silu už v nízkych otáčkach pomáha turbo. 

Vo Forde Focus je tento motor vynikajúci. Poskytuje autu všetko čo potrebuje. V Mondeu je stále dobrý, i keď mu športovosť príliš nesedí, stále dokáže očariť pekným zvukom a lineárnym nárastom výkonu vrcholiacim pri cca 6000 ot/min, čo maloobjemové turbomotory len tak nedokážu. S-MAX je však z trojice najväčší. Stačí mu teda tento motor? Nie je to málo? Netrápi sa príliš ťažkou škatuľou?

Nuž stačí. Dokonca sa nebojím napísať, že mi k S-MAXu pasuje viac ako k Mondeu. Síce to nebola zlá kombinácia, Mondeo je predsa len reprezentatívnejší sedan a viac výkonu bežný majiteľ ocení.

I keď je S-MAX športovo ladené MPV, športovosť viac cítim z Mondea ako z S-MAXU. Výhody nastavenia automobilu, ktoré mnohých majiteľov nútia jazdiť ostrejšie vnímam skôr ako bonus v ohľade bezpečnosti a istoty pri cestovaní.

Práve preto mi daný motor k autu pasuje a nebyť absencie automatickej prevodovky, ani by som takmer nemal čo vytknúť. Motor je viac motorom ako konkurenčný 1,4 TSI. Má lepší zvuk, krásny ťah a nemáte pocit, že silu motoru niekto pričaroval, že pochádza z vysávača, i keď o tom miestami budete uvažovať...

Zdroj: Ján Hargaš

Automobil je vďaka nemu dostatočne pružný, predbiehanie nie je veľký problém. Pravda, treba vedieť radiť a nespoliehať sa na „naftový“ záťah pri 2000 ot/min a potom tvrdiť, že ono to „nejde.“

Ide, ale nie tak presvedčivo, ako by šiel silný naftový dvojliter, alebo ešte lepšie, silný benzínový dvojliter.

Pri predbiehaní mimo mesta a potrebe pružného zrýchlenia z 90 km/h aspoň na 110 km/h (menej miesta), treba podradiť minimálne o dva stupne, no autu neublíži ani preradenie o tri, teda zo šestky na trojku. Takýto kickdown už vyženie otáčky do blízkosti maximálneho výkonu a vrcholného krútiaceho momentu, auto razom ožije a svižne zrýchli. Samozrejme pri potrebe obdobného zrýchlenia vo vyšších rýchlostiach už veľmi nemáte kam podradiť a menší objem i menší výkon motora odhalíte. Vo všeobecnosti platí, že auto bez problémov zvláda rýchlosti do 140 km/h. Nad túto hranicu už otáčky stúpajú k 3500 ot/min, a to síce samo o sebe nie je taký problém (i keď má turbo čo robiť), no pri plne obsadenom vozidle už zrýchľovanie prebieha pomaly a pri tiahlom stúpaní môže mať auto problém udržať rýchlosť. Opäť ale stačí podradiť o stupeň a je po problémoch.

Dynamiku však ovplyvňuje aj množstvo pasažierov a hmotnosť batožiny. To, čo auto zvládne prázdne už nezvládne naplnené po okraj. Ak teda budete jazdiť často s plným vozidlom, treba siahnuť po silnejšom agregáte.

Zdroj: Ján Hargaš

Práca s manuálnou prevodovkou je dobrá. Prevody zapadajú presne do polôh, ťažko sa zmýlite, dráhy sú presné. Zvyknúť si treba na prácu zo spojkou so záberom v hornej časti dráhy a gumenejším plynom s pomalšou reakciou. Ak to skĺbite, aj jazda v zápche bude ľahká. Ja som si zvykol celkom rýchlo. 

Skutočnosť, že ide o spojenie väčšieho auta s menším motorom najväčšmi odhaľuje spotreba. Môžete sa snažiť koľko chcete, pod sedem litrov to pôjde jedine krátkodobo, alebo na špecifických trasách. Priemerná spotreba počas testu bola 8,5 litra benzínu na 100 km. Diaľničné tempo tachometrovou 140-tkou posúva spotrebu bližšie k 10-tim litrom. V prípade nepriaznivého počasia a zvlneného profilu môže i vyššie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ak by som jazdil defenzívne a nevyužíval potenciál motora na predbiehanie, spotreba by sa dostala niekam tesne pod osem litrov. V meste je to podobné. Môj priemer bol takmer identický s celkovým – 8,7 litra. Zopár desatiniek by možno ušetril štart-stop systém, no pri posunoch v zápche by iba zvyšoval spotrebu.

Iste, tu možno benzínový agregát stráca na naftu, ale získava vo zvukovom prejave. V nižších otáčkach ani neviete, že ho máte, v kabíne panuje pokoj a kľud. I diaľničné tempo zvláda s prehľadom a aerodynamický hluk spolu s ostatnými rušivými zvukmi začínate viac vnímať nad 130 km/h. Kabína je skutočne príkladne odhlučnená.

Suverénny podvozok

Jazda je s S-MAXom menej pohodlná než by človek od MPV čakal. Môže za to spomínaná športovosť, za ktorú S-MAX vďačí ostrejším krivkám s nižším odporom vzduchu, no najmä odladenému podvozku s tuhším pružením. Pritom ale nejde o žiaden kostitras. Zákruty možno prechádzať ostro, bez obáv z veľkých náklonov. V prípade ostrej jazdy je ale motor limitným prvkom. Ak chcete s S-MAXOM skutočne športovo jazdiť, treba siahnuť po benzínovom/výkonnejšom naftovom dvojlitri. Ten benzínový je ale o takmer 10-tisíc drahší ako 1,5 EcoBoost, a to je rozdiel, ktorý ťažko prehryznúť...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ako som už naznačil, pre mňa je odladený podvozok skôr bonusom bezpečnosti než ukojením športových chúťok, na to treba predsa len silnejší agregát. A práve v tomto smere kvality podvozka ocení väčšina vodičov. Smerová stabilita a istota na horších cestách pri zhoršených podmienkach, to je niečo čo ocení každý rodič. Darmo budete mať hojdačku, keď pri ostrejšom úhybnom manévri skončíte v jarku. Podvozok nerozhodia ani krátke priečne nerovnosti v zákrute, ktoré pre automobily s vyššou stavbou znamenajú často problém. S-MAX pôsobí suverénne, tuho, stabilne a pritom dostatočne komfortne. Možno by som ocenil lepšiu spätnú väzbu od kolies, no človek nemôže mať všetko. Najmä v MPV.

Motor 1,5 Ecoboost je výborný k MPV, S-MAX si zaslúži viac

Presnejšie to ani opísať nejde. Motor 1,5 Ecoboost má môj obdiv. Aj z takto veľkého auta dokáže urobiť svižné tata/mama taxi, s ktorým nie je problém predbiehať, pri podraďovaní aj pekne znie a nie je zníženým objemom tak otupený ako tieto motory zvyknú byť, i keď malý objem cítiť. Motor dokáže dosť, nie je problém s ním jazdiť svižnejšie, užívať si rýchlejšie prejazdy zákrut, lenže podvozok S-MAXu zvládne aj o dosť silnejší motor a ak by ste ozaj chceli jazdiť dlhé trasy, jazdiť často ostro a ofenzívne, motor 1,5 EcoBoost budete pričasto tlačiť k jeho konštrukčným limitom a to nemusí byť z dlhodobého hľadiska vhodné.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhú stranu motor úplne vyhovuje, ak chcete S-MAX ako bežného bezpečného a dynamicky pôsobiaceho rodinného spoločníka, ktorý skôr jazdí po meste a okolí. Občas s ním zájdete s celou rodinou na návštevu, či dovolenku. Viete, že máte dosť sily, aby ste sa mohli aj ponáhľať, no zároveň nechcete rodinke vyvolávať žalúdočné potiaže. Taktiež neplánujete v aute prevážať dennodenne cement na stavbu, ale iba deti, či nákupy a kde-tu niečo iné. Na takéto využívanie je 1,5-ťka ideálna. Ak ale od S-MAXa očakávate viac, môžete ju vyškrtnúť. 

 

Technické údaje

Model: Ford S-MAX Trend Edition X 1,5 Ecoboost
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1498
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  118/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1500-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,0/6,5/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4796/1916/1658
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu/sklopené zadné operadlá (l): 700/1035/2200
Objem palivovej nádrže (l): 68,1
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1645
Rozmer pneumatík: 235/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 27 990 €
Základná akciová cena modelu: 25 490 €
Základná cena verzie: 26 490 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku