2015-11-26 04:30:00
Nissan Qashqai 2015 1,6
Nissan Qashqai 2015 1,6 Turbo
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Nissan Qashqai 1,6 Dig-T 4x2 – energický kompakt na vysokom bidielku

Vyskúšali sme crossover Qashqai s najsilnejším benzínovým motorom a výhradne predným náhonom.

Najsilnejšia benzínová motorizácia v Nissane Qashqai dorazila s výrazným meškaním v porovnaní so samotným modelom. Napriek tomu ponuku doplnila a už istý čas po nej zákazníci môžu siahnuť. 1,6 litrový prepĺňaný motor z dielne Nissanu doplnil 1,2 litrový agregát od Renaultu. Väčšia a zároveň najvýkonnejšia benzínová motorizácia sľubuje porovnateľnú spotrebu s vyšším výkonom. Je teda najsilnejší benzínový Qashqai športovec, alebo skôr ideálny partner do mesta i na diaľnicu?

Nuž, zvádzanie k športovému ponímaniu motorizácie je úplne pochopiteľné. Veď samotný motor pochádza z modelu Juke, v ktorom slúži aj ako srdce športovo orientovanej verzie RS. Avšak zatiaľ čo tam je „jednašestka“ nastavená v oboch prípadoch výskytu väčšmi športovo (tak je i bude aj v prípade Nissanu Pulsar), tu je maximálny výkon znížený na 120 kW (163 k). Krútiaci moment zostáva rovnaký – 240 Nm.

Druhá generácia modelu Nissan Qashqai si získala opäť výrazné postavenie nielen na Slovenskom trhu. Zmena dizajnu v prospech dizajnového jazyka automobilky Nissan model oživila a pridala mu čo-to na ostrosti. Zmeny sa dotkli aj interiéru a pomohli ako vzhľadu tak i praktickosti a priestrannosti. Nissan však nešiel cestou dramatických úprav. Načo aj, veď Qashqai prvej generácie bol hit, druhá generácia je tak skôr evolúciou ako revolúciou. Ostatne, o Qashqaiovi sme už raz písali. Viac než o popise zmien oproti predchádzajúcej generácii sa budem venovať motorizácii a celkovému dojmu z auta. Pre porovnanie s predchodcom a pre naftovú motorizáciu bez pohonu 4x4 zamierte sem.

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes je Qashqai, teda extrémne úspešný crossover, k dispozícii s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Tie benzínové zastupujú motory s objemom 1,2 litra a 1,6 litra. Menší z dvojice možno kombinovať s automatickou prevodovkou, avšak automat okliešti krútiaci moment. Testovaný motor je k dispozícii výhradne s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a náhonom na predné kolesá. Minimálne absencia pohonu 4x4 je škoda, no človek nemôže mať všetko.

To isté platí aj pri naftových motorizáciách. Oba motory pochádzajú od Renaultu a pod záhadnými značeniami Nissanu sa skrýva overená 1,5 litrová dCi jednotka a nová výkonnejšia 1,6 litrová alternatíva. Práve silnejší motor možno spojiť ako s automatom tak i s pohonom 4x4. Avšak všetko naraz mať nemôžete. Buď si vyberiete 4x4, alebo automat.

Tu sa ale zaoberať otázkou 4x4, či automat zaoberať nebudeme. Ponuka je jasná – výkonná benzínová predokolka s manuálom. A bodka.

Motor, prevodovka, spotreba a aj jazda

Všetko so všetkým súvisí a v prípade tejto špecifikácie obzvlášť. Preto tieto kategórie patria k sebe. Najmä ak si uvedomíme, že výkonnejší benzínový motor sľubuje väčší jazdný zážitok pri nižšej spotrebe.

Ako som už spomenul, motor 1,6 DIG-T sa vyskytuje ako v modeli Juke, tak i v Pulsare a po novom aj v modeloch sesterského Renaultu. V Qashqai má o 27 koní menej. Utiekať sa k rovnakému krútiacemu momentu môžeme, ale nemusíme. Detailnejší pohľad odhaluje, že síce vrcholný krútiaci moment zostal rovnaký, jeho využiteľnosť klesla pretože klesla jeho dostupnosť. Zatiaľ čo 1,6 DIG-T s výkonom 190 koní má maximálny krútiaci moment k dispozícii od 1600 do 5200 ot/min. 1,6 DIG-T s výkonom 163 koní má maximálny krútiaci moment 240 Nm medzi 2000 až 4000 ot/min. To vysvetľuje pomalší nábeh záťahu motora. Síce má jednotka k dispozícii cca 180 Nm krútiaceho momentu už okolo 1700 ot/min, nástup je menej dramatický ako v prípade výkonnejšej verzie. Pri tejto hodnote má motor výkon iba cca 32 kW (43 k), takže očakávať „naftové“ zatlačenie do sedadla nemožno. Po dosiahnutí úrovne 2000 ot/min je však k dispozícii plných 240 Nm a o tretinu viac výkonu. Nasleduje krásne lineárny nárast výkonu, ktorý vrcholí pri 5200 ot/min. Následne sa motor dostáva do červeného pola a výkon i krútiaci moment rýchlo klesá. Vytáčať motor nad 5000 ot/min nemá žiaden význam.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je naozaj pod 2000 ot/min vágny, ale vďaka postupnému nárastu výkonu je možné silu motora plynulo dávkovať. Niekde tesne nad 3000 ot/min nasleduje skutočne dravá akcelerácia, ktorú by ste od kompaktného SUV ani nečakali. Motor tak v prípade potreby vie jazdiť ako veľmi rozvážne – medzi 1500 až 2000 ot/min, dynamicky nad 2000 a dravo nad 3000 cca ot/min. Vyhľadávať nižšie otáčky ako 1500 je zbytočné a síce motor pri vyrovnanej jazde príliš neprotestuje, v prípade zatlačenia na plynový pedál nie je vôbec ochotný a necíti sa dobre.

Tak ako som naznačil už vyššie, motor nie je nastavený športovo, i keď jednoznačne patrí k veľmi dynamickým pohonným jednotkám a s ľahkým Qashqaiom vie robiť ozajstné divy. Pružné zrýchlenie v prípade potreby predbiehania na krátkom úseku je dobré aj bez podradenia. Prevody nie sú extrémne dlhé a auto reauguje na každý rozmar vašej pravej nohy. Ale divadlo sa deje pri podradení najlepšie o dva ba až tri stupne (ak to otáčky dovolia a má to zmysel). Podradenie zo šestky na štvorku s plynom na podlahe posádku katapultuje dozadu a auto vpred. Predbiehanie je bleskurýchle až sa zdá na vysoké komfortné a pritom ľahké auto prílišné.

Mňa počas testu motor zvádzal k dynamickému jazdeniu kedykoľvek to šlo a tiež k rýchlemu radeniu a udržiavaniu vyšších otáčok. Motor nekorešponduje s pocitom veľkého auta, ktorý vyvoláva vysoký posed za volantom. Odrazu si uvedomíte, že vôbec nie ste v takom lenivom obrovi ako by ste čakali. Auto je obratné živé a výkonný ľahký motor mu veľmi svedčí.

To isté platí aj o spotrebe paliva. Auto i motor tvoria ľahkú dvojku a veľa na tom nezmení ani štvorčlenná posádka a kočík v kufri. Vďaka tomu i vďaka nízkemu aerodynamickému odporu je motor prekvapivo úsporný. V jeho prípade nie je problém prekonať údaje o spotrebe dané výrobcom, i keď sa treba krotiť. Priemerná spotreba počas testu kulminovala na úrovni 6,4 litra a ako píšem, jazdil som dosť dynamicky. Výjazd mimo mesta a dodržiavanie rýchlostných limitov so svižnejšou akceleráciou zníži priemer až na 5,8. Skutočne rozvážna a predvídavá jazda stlačí spotrebu na istých úsekoch dokonca pod 5 litrov. Je veľkým pozitívom, že motor nie je tak závislý od jazdného štýlu a pri zábavnejšej jazde si majiteľ nemusí trieskať na pumpe hlavu o pokladňu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici už ale spotreba stúpa, čo je vzhľadom na výšku auta pochopiteľné. I tak ale dokážete pri rýchlosti 120 km/h držať priemer okolo 6,5 litra. 130 km/h znamená nárast tesne nad 7 litrov. Pri tachometrovej 140-tke už atakujete 8 litrov a v zhoršených podmienkach aj o liter viac. Pri tejto rýchlosti je na šiestom prevodovom stupni cca 3400 ot/min. 8 litrov je ale stále menej ako desať, či jedenásť u benzínových konkurentov i menších motorov...

Motor je skrátka vynikajúci výkonnostne i z hľadiska spotreby. Plný počet bodov si ale zaslúži aj za zvukový prejav. V nižších otáčkach zvuk motora v kabíne úplne abstinuje. Musíte vypnúť rádio, aby ste ho začuli a radili podľa jeho zvuku a nie po pamäti, či podľa otáčok. Až keď na to poriadne dupnete a otáčky sa vyšvihnú nad 3000 ot/min motor počuť aj v kabíne. Stále však veľmi mierne. Motor je celkovo veľmi kultivovaný a v ruchu ulice ho na neutrále nepočuť ani zvonka. Až keď okolie utíchne počujete typický jemný zvuk ala vysokovýkonný šijaci stroj. Azda jedinú výhradu pri motore mám k pomalšie klesajúcim otáčkam. Je tak ťažšie skoordinovať pohyby pri radení, a to najmä pri nižších stupňoch.

Zatiaľ čo na motor môžem spievať samé chvály, prevodovka je slabšia stránka. Síce je lepšia ako v prípade predchádzajúcej generácie, je tichšia a dráhy sú presnejšie, nie je to taký veľký skok vpred ako by sme chceli. Skutočne ju pri radení stále počuť, kulisa nie je ktovie aká, radenie by mohlo byť presnejšie a páka sa v polohách dosť kyvoce. Situáciu v hustej doprave komplikujú ťažko odhadnuteľné otáčky motora pri radení spolu s vyšším záberom spojky. Naozaj pár dní trvá, kým si zvyknete a radíte bez chyby. Zvyknúť si na pomalé posúvanie sa v zápche ale bude trvať asi ešte dlhšie. Mne sa to nepodarilo. Dvojka je totiž dlhšia než by bolo ideálne a nedokáže zastúpiť jednotku v prípade jazdy krokom v takej zápche. Už okolo 10-15 km/h musíte zaradiť jednotku a tá je vďaka citlivosti plynu a vysokej polohe spojky, spolu s riadiacou jednotkou, ktorá úmyselne pri radení v nízkych rýchlostiach nedovolí otáčkam klesnúť až na neutrál, dosť ťažká na dávkovanie a jazdenie. Zbaviť sa trhavých pohybov potrvá, chce to veľa trpezlivosti, ale je to malá dať za výborný motor a dobré auto.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spomenul som, že auto je ľahšie a pritom komfortne nastavené. To v súvislosti s vyššou svetlou výškou znamená, že ozaj deravá cesta vozidlo dokáže rozhodiť a potom sa pohodlný Qashqai zmení na skackavú kozičku. Nuž, treba asi spomaliť, vraví vám podvozok. Ten totiž nepatrí k extra prepracovaným. Iste, vzhľadom na použitú techniku je na tom dobre a vďaka bezpečnostným prvkom ako pribrzďovanie kolies pre predchádzanie šmyku posádke nehrozia problémy ani pri prehnanej rýchlosti v zákrute s priečnou nerovnosťou, ale zjednodušená predná i zadná náprava (torzná priečka) nedovoľujú veľmi rýchle jazdenie po bežných cestách. Mäkšie ladený podvozok tiež spôsobuje mierne vyššie náklony, ako i fakt, že v prípade dupnutia na plyn pri rozbehu dokáže Qashqai pretočiť kolesá aj na trojke, nehovoriac o daždi. Podvozok tak síce nedokáže vždy držať krok s motorom, na druhú stranu vám dá s dostatočným predstihom najavo kedy to už preháňate a elektronický pomocníci dokážu zabrániť prípadnému nebezpečenstvu.

Interiér

Prejdem ešte ku kategóriám, ktoré si môžete detailnejšie naštudovať v tomto teste. Z môjho hľadiska je interiér priestrannejší ako v predchádzajúcej generácii. Vodič a spolujazdec s výškou nad 190 cm si za seba dokážu sadnúť aj bez kontaktu hlavy so strechou. Horšie je to v prípade panoramatickej strechy, ale zasunutie sa spolujazdca hlbšie mu pomôže chrániť si hlavu pred deravými cestami.

Posed za volantom je príjemný, výhľad z auta nadpriemerný. Sedadlu i lakťovým opierkam by sa zišlo viac možností úprav, ale v rámci triedy je to opäť (veľmi mierne) nadpriemerný výsledok. Ovládacie prvky na volante chvíľku trvá pochopiť, ale zvyknete si.

Zdroj: Ján Hargaš

Displej infotainmentu by už zniesol aktualizáciu. Grafika menu nie je najmodernejšia a aj navigácia pôsobí v porovnaní s konkurentmi pomerne fádne a akosi bledo. Dôležitejšie je, že funguje a až na horšiu odozvu displeja nie je čo vytknúť. Vzhľad palubnej dosky nepredbieha dobu, klavírový lak patrí do súčasnosti i keď ho my príliš radi nevidíme. Vrchná časť a výduchy vzduchotechniky vyzerajú dobre a modernejšie ako predtým. Veľká časť materiálov však naozaj dobre chytá nečistoty a prach, čo vidieť i na obrázkoch.

I kufor prešiel zväčšením, vďaka dvojitému dnu je možné lepšie manipulovať s nákladom, opäť by sa zišli kargo elementy na zachytenie menšieho nákupu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Záver

Nissan Qashqai s najvýkonnejším benzínovým motorom môže štandardnému zákazníkovi poskytnúť veľa zábavy za minimálnu spotrebu. Motor robí z crossoveru živé auto plné radosti. Navyše tiež môže poskytnúť istý športový zážitok, aj keď k dokonalému pocitu chýba drahší podvozok. Pohon 4x4 by v tomto prípade mal zmysel, avšak len ako športový doplnok. I tak si málokto kupuje crossover pre jazdu v teréne a nerovnú cestu zvládnete aj s predokolkou. Pravda, riziko zapadnutia je väčšie, ale vďaka vyššej svetlej výške si môžete dovoliť udržiavať dostatočnú rýchlosť aby ste v miernych terénnych podmienkach nemuseli volať traktor. Automobil je prioritne určený na dennodenné používanie. Vďaka živému motoru, slušnej priestrannosti, vysokej bezpečnosti a vyššej svetlej výške má auto skutočne univerzálne použitie a označenie crossover nesie plným právom. Podľa mňa najlepšia motorizácia pre Qashqai, i keď by bolo zaujímavé spojenie s automatickou prevodovkou a manuál by mohol byť lepší, auto nesklame. Premenené na body: 8 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Nissan Qashqai 1,6 DIG-T
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 618
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 120/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/2000-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,4/5,8/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4380/1806/1590
Rázvor náprav (mm): 2646
Objem batožinového priestoru (l): 401
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1365
Užitočná hmotnosť (kg): 545
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R18
Základná cenníková cena modelu: od 18 240 €
Základná cena verzie: 22 210 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku