2015-11-13 04:05:00
Hyundai ix20
Hyundai ix20
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai ix20 1,6i – nepodceňovať, nezatracovať. V jednoduchosti je krása

Hyundai ix20 ťaží z minima maximum. Vyššia konštrukcia a šikovné usporiadanie interiéru – to sú jeho hlavné zbrane.

Segment, ktorý model ix20 zastupuje je z pohľadu fanúšika automobilov pomerne fádny a z hľadiska predajov nie príliš vábny (azda preto odtiaľ odchádzajú aj najvytrvalejší). Konkurencia sa v ostatných rokoch zmenšila, no stále je pomerne silná – C3 Picasso, Kia Venga, Opel Meriva, Ford B-MAX a karty môže trošku zamiešať aj malá človeko-dodávka Bipper Tepee od Peugeotu. V preklade ide o vyššie vozidlá mini MPV, ktoré poskytujú viac miesta pre posádku a väčší kufor s vonkajšími rozmermi áut triedy B – teda trieda Škody Fabia.

Hyundai ix20 nedávno prešiel skromným faceliftom. Vypýtali sme si ho teda so silnejším benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou vo výbave Style.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že ix20-tka je viac ako len koncernovo spriaznená s modelom Kia Venga. Ide v podstate o ten istý model, rozdielny je však dizajnom a zameraním na zákazníka. Hyundai chce byť tou voľbou rozumu.

Model ix20 má už päť rokov. Predstavil sa v roku 2010, a tak patrí medzi stálice na trhu. Svoju pozíciu si veľmi dobre stráži a momentálne poskytuje zákazníkovi za jeho peniaze slušnú protihodnotu.

Do testu sme získali vynovený ix20. Z badateľných rozdielov je vidieť hádam len pozmenenú prednú masku, ktorá viac vyhovuje modernému ponímaniu dizajnu značky a dokonca má dosť podobných prvkov s omnoho väčším modelom i40...

Atmosféra, turbodízle a všetko štvorvalce – tomu sa hovorí ponuka!

Automobil vyzerá európsky, nikoho neurazí, dokonca má schopnosť zaujať. Pravda len v prípade ak po autách tohto segmentu poškuľujete už dlhšie. Inak sa báť nechcenej pozornosti okoloidúcich netreba. Ponuku motorizácii by sme vzhľadom na cenníky európskych automobiliek mohli nazvať ako malú. Avšak aj v tomto prípade platí, že málo je niekedy viac. Hyundai sa totiž rozhodol ponúkať pre toto vozidlo štyri motorizácie, silnejšiu slabšiu, naftovú a naftovejšiu... Ponuka začína na atmosférickom motore 1,4 CVVT s maximálnym výkonom 66 kW (89 k) a s maximálnym krútiacim momentom 137,2 Nm. Motor sa zdá byť z dnešného prepĺňaného hľadiska ako starý a slabý, no je veľmi pravdepodobné, že všetky tie nové a silné motory predbehne spotrebou i životnosťou... Motor nepatrí medzi typické základné motory, ktoré sú v ponuke len preto, aby sa mohla značka pýšiť reklamnými sloganmi s extrémne nízkou cenou – Cena už od... Nie, tento motor poslúži výborne a k autu pasuje. Druhou možnosťou je väčší 1,6 litrový, rovnako atmosférický, agregát s viacbodovým vstrekovaním a variabilným časovaním ventilov 1,6 CVVT s maximálnym výkonom pekných 91,5 kW (122 k) a maximálnym krútiacim momentom 156 Nm. Motor je vrcholom skromnej benzínovej ponuky a skutočne sa tak správa. O tom ale o trošku neskôr.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftovú stopu prezentujú štvorvalce 1,4 CRDi a 1,6 CRDi. Kúpa nafty do tohto automobilu si vyžaduje skutočne špecifické požiadavky hraničiace s potrebou iného auta. K ix20 jednoznačne viac pasuje benzín. Ide v prvom rade o menšie (druhé) rodinné vozidlo do mesta a priľahlého okolia. I keď má potenciál zaujať najmä starších, zláka aj mladší. Či starí, či mladí, mali by vedieť, že nafta do mesta nepatrí...

Benzínová ponuka je teda tá ponuka, ktorá by mala uspokojiť väčšinu zákazníkov. Chvalabohu a chvála Kórei to aj dokáže. Ako dlho dokážu Kórejci v prípade tohto auta odolávať moderným trendom nevieme a radšej nechceme vedieť. Dnes však majú v ponuke dva výborné motory, ktorých odlišnosť je založená jedine na výkone a s tým súvisiacimi požiadavkami budúcich majiteľov.

Keď ix20 tak 1,4 CVVT alebo 1,6 CVVT...

I keď sme 1,4 CVVT v tomto aute netestovali, vzhľadom na rozmery a parametre auta/motora a tiež pocity z bratranca i20 vieme, že motor je pre toto auto ideálny. Poskytne úsporné, tiché jazdenie, zvládne aj občasný výjazd na diaľnicu a najlepšie sa bude cítiť pri dochádzaní za prácou/povinnosťami a to v meste i na okresných cestách. Veľký problém mu neurobí ani diaľnica, avšak nie je pre ňu prioritne určený.

Zato 1,6 CVVT je tzv. chlapskou voľbou. I keď ix20 nie je typickým autom pre chlapa, v rodine treba hľadať vždy kompromis a v spolupráci s týmto motorom sa dá nájsť aj pri ix20. Motor je totiž úsporný (ak to chcete), hlavne je však živý, výkonný a pre toto auto možno až príliš zábavný.

Zdroj: Ján Hargaš

Osobne som s daným motorom nedokázal jazdiť rozvážne/rodinne a už vôbec nie úsporne. Prekračuje tieň malého nudného MPV. Pýta si prišliapnuť plyn a vyhnať otáčky vysoko. I keď nepoteší plnokrvným, ba ani polokrvným zvukom, jeho schopnosti robia z ix20 mimoriadne agilné vozidlo.

Moja spotreba počas testu neklesla pod 7,5 litra. Jazdil som prevažne v meste a v priľahlom okolí, prešiel som zhruba štvrtinu nájazdu po diaľnici. Spotrebu som pri veľkej snahe jazdiť rozvážnejšie znížil na 6,3 litra. Menej mi nešlo, vám sa možno pár deci ešte podarí, avšak očakávať pokles pod 6 litrov je z dlhodobého hľadiska trochu prehnané. Pravda, kórejské motory potrebujú viac času na zábeh a aj tu skúšaný reprezentant si ešte môže viac sadnúť. Na diaľnici si auto pri ustálenej 120-tke pýta zhruba to, čo bol môj celkový priemer – teda 7 až 7,5 litra. V prípade zrýchlenia na 130 sa priemer posunie na 8 litrov. Udržiavanie auta na hrane povolených rýchlosti pri tachometrovej 140-tke znamená siahnuť výrazne hlbšie do peňaženky. Auto si bez hanby vypýta aj 9 litrov. Motor v takom prípade točí približne 3500 ot/min. Dôvodom vysokej spotreby je samozrejme vyšší odpor vzduchu a staršia technika. Nepovažujem spotrebu za vysokú. Je skôr priemerná.

Ako vytlačiť z malého auta veľa muziky?

Auto nevyzerá väčšie ako i20-tka, no v skutočnosti má pár centimetrov na vrch vo všetkých smeroch. Vonkajšie rozmery 4100x1756x1600x2615 sú väčšie ako v prípade Hyundaiu i20. Konkrétne dĺžka je väčšia o 65 mm, šírka o 22 mm, a rázvor tiež o 45 mm. Najväčší rozdiel je vo výške a to 126 mm v prospech ix20. Pritom na fotografiách pôsobí i20 väčšie. Dôvodom je iný prístup k dizajnu ako aj fakt, že ix20 je na svoju dĺžku skutočne vysoké auto.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Práve vďaka týmto parametrom dokáže auto ponúknuť pohodlné zvezenie pre štyroch dospelých. Základný batožinový priestor má 440 litrov, v prípade odstránenia dvojitého dna a posunutia sedadiel vpred až 570 l. Potom je však využitie zadných sedadiel iba teoretické. V prípade zloženia zadných operadiel sa objem kufra zväčší na 1486 litrov. To ozaj nie je málo. Kufor pritom na takéto rozmery vôbec nevyzerá. Pomáha mu výška auta. V prípade sklopenia zadných operadiel nastane vzadu takmer úplná rovina.

Rátať ale treba maximálne s ponukou 440 litrov. V takom prípade sa vzadu odvezú spomínané dve osoby a nebudú sa cítiť nepohodlne. Tým, že je kufor skôr vysoký ako dlhý môžete mať problém využiť dané litre najmä v prípade potreby vložiť dnu neskladné predmety. Problémom sú samozrejme aj sedadlá, ktoré v pohodlnom nastavení uberajú viac miesta a tak je priestor v dolnej časti kufra väčší než hore, a to výrazne. Napríklad priemerný kočík nepoložíte naležato, musí byť bokom, spolu s ďalšími súčiastkami (vanička, športová časť, taška...) zaberie takmer celý kufor rovnako ako v menších autách.

Výhodou vyššej konštrukcie je viac miesta nad hlavou pre všetkých pasažierov. Auto pridáva aj dostatok miesta nad kolenami a to i vpredu.

Auto je priestranné, vzdušné. Vodič sa za volantom cítiť dobre, pomáha mu v tom vyšší posed ako aj veľmi dobrý výhľad do okolia. Výhodou je rozdelený A-stĺpik, ktorý tak minimalizuje mŕtvy uhol šikmo pred vozidlom.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohodlie za volantom je na danú triedu dobré. Operadlá sú v poriadku, sú nastavené ergonomicky, i keď zázraky čakať netreba. Vodičovi pomáha lakťová opierka naľavo a tiež tá na dverách. Volant je nastaviteľný a kolenám veľa miesta neuberá ani stredový tunel.

Posed však nie je určený na dlhé cesty, pri nich už začne operadlo omieľať chrbát, zistíte, že sedák nie je vôbec dlhý.

Stredový panel pôsobí „ufónskym“ dojmom. Zo začiatku zmätie aj nastavovanie vzduchotechniky a klimatizácie, ale dá sa zvyknúť. Audio je podpriemerné, na bežné počúvanie stačí. Informácie z palubného počítača sú v poriadku a zahŕňajú všetky potrebné kategórie.

Palubná doska pôsobí lacným dojmom, plasty sú tvrdé, tlačidlá prezrádzajú, že model už má nejaký ten rôčik. Lakované plasty výborne chytajú šmuhy. Svojmu účelu ale slúžia dobre. Prekvapí, že zvuk smeroviek vychádza práve zo stredového panela. Je to príliš počuteľné a nepôsobí to dobre. Malý displej nad panelom poskytuje informácie o vonkajšej teplote.

Kožený volant je dnes už neoddeliteľnou súčasťou lepšie vybavených áut. Dobre padne do ruky, nastavovanie rádia a palubného počítača je nezvyklé.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Napriek lacnejšiemu vzhľadu palubnej dosky je spracovanie na dobrej úrovni. V interiéri nič nevŕzga, celkovo je konštrukcia tuhá, i keď ľahká.

Jazda

Celkom svižný motor (najmä pri prázdnom aute) by mohol naznačovať, že s autom sa dá zabaviť, no nie je to tak. Hlavne na našich cestách. Konštruktéri sa pokúsili nastaviť podvozok pohodlnejšie a aj by sa im to podarilo, keby auto nemalo 12 cm výšky navyše oproti i20-tke. Práve o tých 12,5 cm musí byť auto v prenesenom význame tvrdšie. Inak by náklony karosérie pri prudšom manévrovaní hraničili s riskom prevrátenia. Nehovoriac o skutočne veľmi jednoduchom zavesení kolies a to ako vpredu tak i vzadu. Keby ix20 mal užšie pneumatiky, i bežná jazda v zhoršených podmienkach by mohla byť na hrane.

Takto je podvozok schopný bez problémov filtrovať menšie nerovnosti a spolu so sedadlami zabezpečuje dobrý komfort. Avšak väčšie nerovnosti ako spomaľovače a výmole už poriadne buchnú do auta a zatrasú všetkými na palube. V prípade, že na väčšiu nerovnosť vrátane tých priečnych narazíte v zákrute, jednoduchý podvozok odskočí ako vpredu, tak i vzadu. Vzadu si odskočí a ešte aj poskočí. Nuž, treba dozadu niekoho naložiť...

Zdroj: Ján Hargaš

Práve pre neistotu podvozku na väčších nerovnostiach vybavil Hyundai auto širšími pneumatikami, ktoré takéto skackanie zabrzdia už v zárodku. Vo výsledku to vyzerá tak, že sa auto zavlní, prípadne sebou až mykne, avšak kolesá sa od cesty neodlepia, volant doslova nepohne brvou a po zavlnení bez problémov pokračujete v jazde.

Ak by ste sa teda pokúšali naozaj šliapnuť do plynového pedálu a jazdiť skutočne ostro, rýchlo odhalíte limity podvozku. Potenciál silnejšieho motora tak treba využívať s mierou. Auto je určené na pokojné prejazdy, motor 1,6 CVVT tak poslúži v prípade dlhších trás pri dochádzaní, alebo v prípade, že budúci majitelia chcú auto využiť aj pri cestovaní na výlety a dovolenky. Očakávať ale od auta s týmto motorom športovejšie jazdenie nemusíte. Motor vám poskytne možnosť jazdiť dynamickejšie. V prípade potreby má dostatok síl na predbiehanie, i keď naň treba viac miesta.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Veľkou výhodou vozidla je tiež štandardná šesťstupňová prevodovka, ktorá má vhodne naskladané prevody. Navyše sa páka dobre drží, prevody sú presné a kulisa je v poriadku. Výkonný motor zvládne široké spektrum otáčok, takže pri dynamickejšom zrýchľovaní netreba radiť všetky stupne.

Plusom je aj automatická prevodovka so šiestimi stupňami, k dispozícii za príplatok. Ak hľadáte auto niekomu s horšou spoluprácou so spojkou, automat je nutnosťou.  

Záver

Hyundai ix20 vyniká schopnosťou ponúknuť veľa miesta skríženého s adekvátnym komfortom v malom a lacnejšom aute. Pochopiteľne Slováka neosloví údaj o základnej cene, pretože auto sa na nič nehrá a v základe ponúka viac než šľapací pohon, volant a kryt nádrže motora... ix20 je sympatické auto, ktoré si nezaslúži podceňovanie. Je väčšie než sa zdá, i keď pomerne úspešne maskuje svoju výšku. Nepatrí medzi športovo ladené vozidlá. Silnejší benzínový motor je viac než bežný zákazník potrebuje. Ak ale chcete od ix20-tky viac univerzálnosti, 1,6-tka poslúži aj pri dlhších trasách. Síce sa snaží hrať na praktickú nôtu, na najsilnejších konkurentov ešte stráca. Konkrétne v množstve úložných priestorov, nastaviteľnosti interiéru a tiež v použiteľnosti papierových litrov v kufri. V rámci malých áut ponúka veľa a centimetre výšky naviac pomáhajú posádke vzadu, i vodičovi v lepšom výhľade. Vyhovie najmä pokojnejším vodičom, podvozok nie je stavaný na športové jazdenie, na druhú stranu pôsobí solídnym dojmom s nízkou cenovou náročnosťou opráv.  

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Hyundai ix20 1,6 Comfort
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 591
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 92/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 156/4200
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,1/45,1/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4100/1765/1600
Rázvor náprav (mm): 2615
Objem batožinového priestoru (l): 440
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1355
Užitočná hmotnosť (kg): 455
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
Základná akciová cenníková cena modelu: od 11 790 €
   
Základná akciová cena verzie: 13 590 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku