2015-10-02 13:40:00
BMW 120d xDrive 3-dv.
BMW 120d xDrive 3-dv.
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 120d xDrive – Najmenšie BMW so silným naftovým motorom. Ohrozený druh?

I keď BMW nenazýva model inak ako 3-dverový rad 1, predsa len je to kupé. Alebo skôr shooting brake?

Rozmýšľať nad vymedzovaním označení modelov je v dnešnej dobe na dve veci. V tomto prípade však súvisí s narastajúcim pretlakom v oblasti modelového radu značky BMW.

Automobilka sa celkom úspešne snaží mať odpoveď na každú zákaznícku otázku. Bavori vám splnia to, čo vám na očiach uvidia. Pravda, obvykle si za to nechajú pekne zaplatiť, ale to ku kúpe nemeckej prémiovky s takým menom patrí.

BMW 1 však do istej miery dokáže splniť túžbu po BMW aj tým, ktorých rozpočet je napnutý ako situácia v hokejovom zväze. Možnosť získať ozajstné i keď malé BMW so športovým duchom i silnou arómou luxusu za menej než 30-tisíc je fajn. Rad 1 k tomu pridá miernu dávku praktickosti.

Pravda, z hľadáčika treba do veľkej miery eliminovať priestorové požiadavky a pri takto napnutom rozpočte aj požiadavky na drahšiu výbavu. Čo je však zaujímavejšie, zákazník túžiaci po rade 1 si dobre rozmyslí, či si kúpi benzínový motor. BMW v prípade týchto vozidiel ponúka po novom aj trojvalce a revidovaný 1,6 litrový štvorvalec, ktorý vznikol vďaka spolupráci s PSA. Ozajstný motor od BMW so všetkým čo k tomu patrí do radu 1 a to ako 3-dverového tak 5-dverového je až dvojlitrový benzínový štvorvalec. Lenže ten je vplyvom vyšších emisií výrazne drahší ako porovnateľné naftové dvojlitrové štvorvalce. A tak si každý so záujmom o poriadny motor dobre rozmyslí aký motor si do svojho budúceho auta kúpi a iba ten najzaritejší odporca nafty vysolí o 4-tisíc eur viac za benzínový dvojliter ako za naftový dvojliter.

Iste, porovnávať naftu s benzínom, navyše s rozdielnymi výkonmi, to už chce poriadny úder do hlavy, ale je to tak. Priame porovnanie porovnateľne výkonných benzínových a naftových agregátov síce hovorí v prospech benzínových motorov, no šikovné nastavenie cenníka aj tak väčšinu zákazníkov pošle smerom k naftovým motorom 118d a 120d, kde si doslova za pár korún môžete priobjednať aj pohon 4x4 a ešte sa stále zmestíte do 30-tisíc (118d xDrive – 27 500,-). Takú možnosť pri benzíne máte po novom iba pri verzii M135i...

Zdroj: Ján Hargaš

Nuž čo, emisné normy vravia prísnou rečou a značky jednoducho musia trestať vodičov za výber zábavných benzínových motorov, ktoré ale majú vyššie papierové emisie, presne tak ako ich za predávanie menej „ekologických“ motorizácii trestá EÚ. Aj toto je dôvod, prečo viem prehryznúť kombináciu malého auta s veľkým naftovým motorom – je to v súčasnosti racionálnejšie. Avšak tá 1,6-tka nie je zlá...

Zistiť, pre koho je vlastne určené malé trojdverové prémiové auto je pre mňa v súčasnosti ťažký oriešok. Nakoniec, omnoho lákavejšou ponukou je nielen päťdverová verzia, ale tiež kupé radu 2 (to si samozrejme uvedomuje aj cenník BMW).

Do testu sme si tak v podstate vybrali model, ktorý si len málokto vyberie za svoje budúce auto, avšak nám poskytne priestor na spoznanie faceliftovaného radu 1 a jeho spojenia s naftovým štvorvalcom.

Dizajn

Práve dizajn možno považovať za najslabšiu stránku vozidla. Najmä ak ho postavíme vedľa nového „konkurenčného“ kupé radu 2 od tej istej značky. I keď je to najslabšia stránka auta (spolu s obmedzeným priestorom vzadu), stále to nie je také zlé ako by sa mohlo zdať.

Nevýhodou auta je najmä absencia druhého radu dverí. Ak sa na model pozrieme ako na shooting brake, vyzerá výborne, no na hatchback... neviem. Vďaka faceliftu, ktorý rad 1 prekonal pred pár mesiacmi však musím napísať, že auto vyzerá omnoho lepšie, ostrejšie ako predtým. Zmena nie je drastická, no postaviť vedľa seba predfaceliftované auto s faceliftovaným, rýchlo odhalí, kto z koho.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér

V interiéri ale veľa rozdielov medzi 3 a 5 dverovými verziami nenájdete. Nájdete však posun vpred v oblasti kvality použitých materiálov v porovnaní s pred-faceliftovými autami. Ak si odmyslíme komplikované nastupovanie, do auta sa štyri osoby zmestia bez väčších problémov, piaty by už bol nadbytočný. Všetci s výnimkou vodiča sa ale budú cítiť trošku stiesnene. Športový podvozok spolu s run-flat pneumatikami na veľkých diskoch spôsobuje, že jazda je riadne tuhá, čo síce pomáha pri snahe o športovanie, avšak vôbec nevyhovuje pri bežnom jazdení po slovenských cestách. Obúvanie run-flatov len v máloktorom BMW tak vadí ako v tomto prípade, rovnako tak každý palec na veľkosti diskov cítiť, nehovoriac o nastavení podvozku.

Eliminovať tvrdosť sa do veľkej miery darí schopným tlmičom a pomôže aj sedadlo, takže tá jazda po našich cestách/necestách začne vadiť až po desiatkach kilometrov. Pasažieri vzadu ale trpia viac. Nielenže sedia rovno nad poháňanými kolesami, sedadlá nemožno považovať za práve pohodlné, a to ako mäkkosťou, ani sklonom a priestoru nie je nadbytok v žiadnom smere.

Avšak tvrdosť podvozku súvisí s obdivuhodnými schopnosťami auta. K vyššiemu pohodliu netreba siahať po športovom podvozku a už vôbec nie po veľkých diskoch.

Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Vzhľad interiéru je ale po novom presne taký ako má v BMW byť a nič mu nechýba. Testovaná verzia mala ako vždy takmer plnú výbavu, v ktorej nechýbala automatická prevodovka, kožené športové sedadlá v rámci paketu Sport line, multifunkčný volant, navigácia, automatická klimatizácia, rozšírené informácie o vozidle a červené lištičky.

Radosť jazdiť

Pre športový pocit, ktorý toto vozidlo chce navodiť, ale nie sú dôležité červené doplnky, ani klíma, ani automat, ale posed za volantom a samotná jazda. Práve v tomto smere by sa mohli učiť všetky hatchbacky s niekoľkými svetlými výnimkami. Pozíciu si môžete poriadne znížiť, volant si prisunúť a posadiť sa hlboko ako do kokpitu pretekárskeho auta tak, že vás sotva vidieť spoza volantu. K tomu stačí už len komunikatívne riadenie, plyn a prevodovka s veľmi tuhou konštrukciou, s výborným nastavením tlmenia (pre športovanie). Práve tu sa dostaví hľadaný dobrý pocit z jazdy.  Ako som už spomenul, pasažieri vzadu sa možno cítia obmedzovaní a podobne by to mohol brať aj spolujazdec. Vodič však skutočnosť, že je „všetko bližšie“ vníma skôr ako vec útulnosti. Vaše auto vás obklopuje a aj to je jedna z veci, ktorá pomáha k dobrému pocitu z jazdy. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné presne v štýle drahších a väčších BMW.

Nastavovanie infotainmentu a navigácie funguje cez kruhový ovládač pred šaltpákou a práve infotainment spolu s polohou za volantom a vzhľadom interiéru sú silné stránky auta. Nastavenie navigácie v BMW je pre mňa určite najrýchlejšie a najjednoduchšie, rovnako tak navi funguje rýchlo a spoľahlivo. I informácií je dostatok, mapa je omnoho prehľadnejšia než u prémiovej konkurencie, chytajú sa možno len moderné autá značky Audi.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V kaplnke prístrojov opäť chýba údaj o teplote motora a ako sa tak predieram testami malých BMW, začínam si uvedomovať, že je to už prakticky vyhynuvší údaj. Keď však vodiča nezaujíma teplota jeho agregátu ako ho môže zaujímať, či spaľuje naftu, či benzín?

Motor, prevodovka, jazda

Motorizácia ukrytá pod označením 120d je moderný naftový štvorvalec dodávaný od marca roku 2015 skrývajúci sa pod označením B47 ako nástupca N47. Je naladený na slušivých 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min a na 400 Nm pri 1750 až 2250 Nm. Ten istý štvorvalec sme skúšali aj v prípade radu 2 coupé. Radový motor s objemom 1995 cm3 prešiel viacerými zmenami nielen pre navýšenie výkonu, ale pre zvýšenie efektivity. Má 4 ventily na valec, využíva technológiu Twin Turbo, čo v preklade znamená jedno Twin scroll turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, má vstrekovanie Common Rail, solenoidové injektory. Technikom sa podarilo znížiť emisie i spotrebu, pri navýšení výkonu a znížení celkovej hmotnosti motora. Motor má pekne vyladený zvuk vo vyšších otáčkach, zároveň je veľmi dobre odhlučnený a do kabíny sa prakticky neprenášajú žiadne vibrácie.

Prejavom je to veľmi agilná jednotka s vysokým krútiacim momentom, ktorý automobil ľahko rozbehne na požadovanú úroveň, výkon vädne o niečo neskôr než pri predchádzajúcej generácii. Na naftový motor má pomerne široké využiteľné spektrum otáčok a v spolupráci s osemstupňovým automatom vie dodať malému autu peknú dynamiku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Prevodovka sa nehanbí v prípade potreby podradiť aj o dva stupne a vytočiť motor až k 5500 ot/min. Samozrejme, že v porovnaní s benzínovým motorom naftovej verzii chýba lineárnosť, lepší zvukový prejav i väčšie využiteľné spektrum otáčok, no motor je na naftový agregát skutočne veľmi dobre vyladený a dokumentuje motorový náskok BMW.

S autom je vďaka nemu radosť jazdiť, a to nielen na diaľnici, kde si pri 140-tke pochrapčiava na úrovni cca 2250 ot/min, ale najmä na kľukatých cestičkách a voľných okreskách bez prítomnosti zelených mužíčkov.

Prevodovka zas pridáva povestnú bezstarostnosť a pre mňa je prevodovka so silným naftovým štvorvalcom v ľahkom  BMW taká dobrá, že takmer vôbec nevyužívam ručné radenie. Stačí mi zmeniť jazdný režim a všetko ide ako má, i keď je napríklad pri predbiehaní na krátkom úseku dobré podradiť si ručne. Kým to urobí prevodovka (aj keď zaradí správny stupeň), trvá to práve ten potrebný kľúčový okamih. Neplatí to pri jazde v športovom režime, keď je motor takmer neustále udržiavaný nad 2000 ot/min, kde má najlepší záťah a reaguje i na ten najmiernejší tlak na plynový pedál. Priemerná spotreba počas testu sa ustálila na úrovni 6,5 litra na 100 km. Počas testu boli extrémne horúčavy, čo poriadne vyhrialo čiernu kožu na sedačkách a nepomohlo ani dlhšie vetranie. K tomu si treba prirátať dynamickejšie jazdenie a hneď je jasné, prečo nie menej. Na druhú stranu ani viac, keďže veľa typických jázd, či skôr státia po meste som neabsolvoval. Rozumné jazdenie v meste ale obvykle nevytlačí spotrebu nad 7 litrov. Iná vec je už diaľnica, kde veľa záleží od záujmu porušovať predpisy. V prípade striktnej jazdy tachometrovou 130-tkou sa priemer pohybuje mierne nad 6 litrov. Tachometrová 140-tka znamená priblíženie sa a miestami i prekročenie hranice 7 litrov nafty. Jazda mimo mesta s rozvahou a ľahkou nohou v mojom prípade zatlačila spotrebu na úroveň 5,2 litra. Opäť ide o veľmi relatívny údaj, no rátať so spotrebou udávanou výrobcom môžete len s rúžovými okuliarmi.

Športovec akého v triede nenájdete

Športovú jazdu si s BMW 1 užijete naozaj kráľovsky. Kompaktné rozmery s nízkym ťažiskom, s výborným rozložením hmotnosti a náhonom ( v našom prípade prioritne, inak výhradne) na zadnú nápravu robia z tohto auta doslova jedinečný exemplár. Ak sa medzi vami nachádzajú takí, ktorí túžia po ozaj športových jazdných vlastnostiach, pocitoch a emóciách, vyčiarknuť si môžete všetky konkurenčné hatchbacky. Nijaký z nich si totiž nezachoval zadný náhon a síce ponúkajú tak ako testované BMW náhon na všetky štyri kolesá, s pohonom výhradne tých zadných v malom hatchbacku je jednoducho viac zábavy a auto nie je tak pretáčavé ako by ste mohli čakať.

Zdroj: Ján Hargaš

Na ustrelenie zadnej nápravy však treba pri xDrive mokro a maximum výkonu a aj vtedy sa všetko veľmi rýchlo vráti do normálu. Nuž... čo už. Bezpečnosť predovšetkým a v tomto prípade to platí dvojnásobne. To znamená, že sa môžete chovať ako utrhnutí z reťaze a auto sa stále drží cesty, a to aj v prípade, ak ste práve v rýchlosti 110 km/h preleteli cez zákrutu cez horizont s výmoľom na vrchole. Autom mierne mykne, no nemusíte byť jazdecký génius, aby ste neskončili v šmyku, či v horšom prípade v neďalekých stromoch. Aj pustenie plynu nič neznamená a jemný zásah ESC stále drží autiak v žiadanej jazdnej stope. Až si človek myslí, že je ozaj pretekár. Len si potom radšej nesadať do staršieho BMW...   

Záver

3-dverové kupé, pardón, trojdverový hatchback BMW 1 bude čoraz väčší unikát na našich cestách a jeho využitie je skôr na západných trhoch, kde nie je až také čudné kúpiť si auto iba pre seba za 50-tisíc... Päťdverový hatchback je už iná káva, i keď priestrannosť Octavie čakať nemôžete, miesta je dosť pre štyroch pasažierov a batožinu na kratší výlet. Rodinné využívanie automobilu je skôr teoretické. Či už troj- alebo päť- dverová verzia, obe sú skôr o zábave a imidži. Auto v smere zábavnosti nielenže dokáže drviť priamych konkurentov, ale aj väčšie a drahšie autá. Je to svižné, ľahké a obratné vozidlo, no pritom nie je žiadny skočko, hopsal, a keď sa zahryzne do asfaltu nepomôže ani obliatie vodou vďaka prídavku xDrive.

Zdroj: Ján Hargaš

I keď som presvedčený, že k hatchbacku patrí benzínová motorizácia, chcieť športovať s benzínom je finančne náročnejšie, než chcieť športovať s naftou. Avšak tí, ktorí viac než pocit z jazdy hľadajú prémiový hatchback si vystačia aj s ponukou benzínových motorizácií začínajúcou na úrovni 118i. Pri troche snahy a zmiernení požiadaviek vedia aj tieto autá celkom zabaviť. No skutočné BMW (spĺňajúce EU6) začína až pri 125i, nehovoriac o M135i...

Zábavnosť a zároveň úspornosť s doplnkový prívlastkom bezpečnosť dokážu poskytnúť i lacnejšie naftové verzie 118d, 118d xDrive, 120d a prípadne aj drahšia 120d xDrive, ktorú sme testovali.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku