2015-09-18 06:00:00
Toyota Prius+ Hybrid –
Toyota Prius+ Hybrid – elektrické MPV pre rodinu
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Toyota Prius+ Hybrid – elektrické MPV pre väčšiu rodinu

Hybridy a elektrické autá sú vraj pasované na dopravu budúcnosti. V našich končinách sú skôr výnimkou, ako bežným zjavom

Už  sme mali v redakcii pár elektrických modelov. Zatiaľ čo v iných krajinách Európy sú elektrické a hybridné autá pomerne bežným zjavom, u nás chýbala podpora, ktorá by uľahčila ich nákup. Mať v portfóliu hybrid však je akási povinná jazda aj pre automobilky. Dôvodom nie je iba marketing, ale kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora prináša automobilke výrazné devízy v podobe zníženia emisií. Nuž a vďaka takýmto autám si môže výrobca dovoliť ponúkať všetky výkonné motory v autách vyšších tried, či SUV.

Naša vláda sa po rokoch konečne rozhodla, že podporí elektrické autá a hybridy. Predbehli sme ju s testom celkom netradičného modelu. Vyskúšali sme až sedemmiestne MPV s plne hybridným pohonom. Komu nestačí bežný Prius, ktorý sa aktuálne chystá na trh vo štvrtej generácii, môže si od roku 2012 zvoliť odvodené MPV s prídavkom Plus.

Dodnes jediné hybridné veľkopriestorové auto na trhu prešlo nedávno ľahkou modernizáciou. Osvedčené zostalo, tentoraz sa v Toyote zamerali v prvom rade na vzhľad. Sedemmiestny hybrid Toyota Prius+ ponúka v modernizácii pre rok 2015 niekoľko dizajnových zmien, vďaka ktorým lepšie zapadá do rodiny Prius opticky sa podarilo zvýrazniť jeho šírku.

 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vynovený Prius sa tak od predchodcu líši na prvý pohľad iba dizajnovými retušami. V prednej časti okrem novej masky zaujmú hlavnesvetlá. Diódové svetlá denného svietenia sú v novom nárazníku, obrysové svetlá tvoria pás, ktorý lemuje hornú hranu hlavných svetlometov. Diaľkové aj stretávacie svetlo je združených do jednej zdvojenej šošovky – zdrojom svetla sú aj v tomto prípade LED-ky. V zadnej časti auta sú tiež nové združené svetlá, celkový vzhľad vozidla sa tu zmenil málo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zmenám sa nevyhol ani interiér. Prístrojový štít uprostred má nový 4,2palcový displej TFT ovládaný tlačidlami na volante. Zobrazuje rôzne funkcie od palubného počítača až po ukazovateľ využitia energie. Prekvapujúco nenájdete otáčkomer a teplomer chladiacej kvapaliny. Netuším prečo, ale asi by to automobilku nezruinovalo. Prekvapenie číslo dva je ovládanie parkovacej brzdy: žiadne tlačidlo pre elektromechanickú brzdu, ale pekne  na americký spôsob, teda  pedálom. Čo je vlastne pochopiteľné, keďže hlavné trhy auta sú v zámorí, zvolili konštruktéri  takéto riešenie.

Zdroj: Jozef Vydra

Zdroj: Jozef Vydra

Pozícia za volantom je príjemná, ergonómia je vyriešená dobre, tlačidlá na vyhrievanie predných sedadiel sú však trocha „utopené“ a málo prehľadné. Klimatizácia je automatická už v základnej výbave, no oddelené nastavovanie teploty pre stranu vodiča a spolujazdca chýba,. Kompenzuje to nanajvýš „easy“ ovládanie pomocou otočného ovládača, kde najprv nalistujete čo chcete a potom aj ako to chcete zmeniť. Geniálne jednoduché – do Toyoty by sa mali vybrať na stáž podaktorí európski konštruktéri...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Modernizovaná verzia má už v štandardnej výbave rad nadštandardných prvkov, napr. 16 "kolies z ľahkých zliatin, Bi-LED predné svetlomety, zadné LED svetlá, hmlovky, multimediálny systém Toyota Touch 2, automatickú klimatizáciu a výdatnú bezpečnostnú výbavu. To znamená 7 airbagov, ABS, EBD, BA, asistent rozjazdu do kopca a stabilizačný systém s kontrolou trakcie VSC a TRC.

Nami skúšaný Prius+ v prostrednej výbave Active už za 32 190 eur ponúka prakticky všetko, čo potrebujete. Jedinou príplatkovou položkou bol paket Toyota Touch 2 & Go+ za 900 eur, ktorého súčasťou je navigácia s aktualizáciou softvéru na tri roky zadarmo a ďalej pokročilé hudobné funkcie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Päť plus dva

Plusom Priusa s označením plus je, že dokáže na palubu prijať až sedem osôb. No teda, presnejšie päť a k tomu dve malé postavy – najskôr teda deti. Kým v prvom a druhom rade sedadiel je aj vďaka dlhému rázvoru miesta skoro viac, ako treba, tretí rad pripomína hokejovú trestnú lavicu. Malé rozmery sedacej časti sedadiel aj operadiel, k tomu nezvyčajná pozícia sedenia – to môže (ale nemusí) vyhovovať tak maximálne deťom. Zhruba do 10 rokov. Vzrastom menší dospelý sa tam tiež natlačí, ale iba na krátku vzdialenosť, lebo pohodlie sa nekoná. Anii bezpečnostné pásy nie sú vymyslené celkom v poriadku a za chrbtom ostáva iba malá vzdialenosť – inak 200 litrov kufra, čo tiež nie je veľa. Pri päťmiestnom usporiadaní je to už oveľa lepšie – 500 litrov nie je nič svetoborné, ale stačí. Oveľa viac poteší 1085 litrov s dvoma sedadlami a ostatnými sklopenými.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toyota teda uvádza v päťmiestnom usporiadaní dokonca až 784 litrov, ak však využijete priestor až po strechu. To vtedy, ak druhý rad sedadiel „šupnete“ celkom dopredu. Dá sa totiž posúvať, meniť možno aj sklon operadiel, samozrejme všetko nezávisle. Maximálny objem takto využitého batožinového priestoru je až 1750 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda je celkom v pohode

Na rozdiel od prvej verzie sú brzdy síce stále citlivé, ale dávkovanie účinku majú presnejšie. Auto nie je žiadny dragster, takže zrýchlenie je také trocha vlažné, ale už je to aj subjektívne oveľa lepšie. Prius+ má jedno mínus – motor viac hučí, ako ťahá, takže odhlučnenie motor, či celej kabíny by prospelo. Nielen pre hluk sa naučíte nevytáčať motor do vysokých otáčok – potom sa vám odmení aj slušnou spotrebou. Od papierových predpokladov je však vyššia – pri jazde po diaľnici je to zhruba 5,6 – 6,0 l/100 km,  po meste klesne aj pod 5 l/100 km – dokonca som medzi obcami dosiahol neuveriteľných 3,7!! Priemernú spotrebu sme dostali na úroveň 5,4 l/100 km. A to je udávaného priemeru  4,1 l/100 km predsa len dosť ďaleko. Nádrž na benzín má 45 litrov, na jedno b natankovanie tak prejdete asi 800 kilometrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou aj pod kabátom

Prius+ používa známy hybridný systém Toyota HSD (Hybrid Synergy Drive), ktorý nájdete v rôznych obmenách na všetkých hybridných Toyotách a Lexus. Základom je 1,8 litrový VVT-i radový zážihový štvorvalcový  spaľovací motor 2ZR-FXE, ktorého zvláštnosťou je nezvyčajne vysoký kompresný pomer 13,0: 1. Pre zvýšenie efektívnosti využíva takzvaný Atkinsonov cyklus. Na motor nadväzuje hybridná prevodovka e-CVT. Napriek označeniu to nie je variátor, ale hybridná prevodovka s planétovým prevodom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pracuje tak, že zabezpečuje spojenie všetkých troch jednotiek, teda  spaľovacieho motora a dvoch elektromotorov MG1 a MG2. Spaľovací motor je priamo spojený s nosičom planétových kolies, elektromotor / generátor MG1 s centrálnym kolesom a konečne trakčný motor / generátor MG2 s korunovým kolesom a zároveň cez redukciu priamo s pohonom prednej nápravy. Pri pridávaní plynu sa činnosť prevodovky riadi elektronicky, vzniknuté rozdiely v otáčkach medzi kolesami a spaľovacím motorom absorbuje elektromotor / generátor PG1. Preto sa prevodovke hovorí elektronická s plynulou zmenou prevodu (e-CVT).

Na jej ovládanie slúži malý „joystick“ trčiaci zo stredového panelu. K zvyčajným polohám pre jazdu vpred, vzad, neutrál a parkovanie sa pridáva pozícia B, v ktorej je v maximálne možnej miere podporená rekuperácia brzdnej energie. Pri zaradení spiatočky sa ozve pípanie – aspoň viete, čo tam máte a nebudete cúvať napríklad v kolóne...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Začiatok rozjazdu auta je plne elektrický s využitím trakčného motora / generátora (MG2). Ďalej už si život riadi elektronika a záleží od toho, či ide o studený štart alebo už vozidlo jazdilo, či chcete chladiť, alebo zohrievať auto a podobne. A tiež na stave nabitia trakčných akumulátorov. Tu je aj rozdiel oproti Priusu – ten pracuje s trakčnými akumulátormi typu nikel-metal hydrid (NiMH). Umiestnené sú pod podlahou batožinového priestoru. Prius + má modernejšie lítium-iónové akumulátory (Li-ion), ktoré našli miesto v bloku medzi prednými sedadlami, teda vlastne pod strednou lakťovou opierkou.

Z pohľadu jazdy môže vodič Priusu + zvoliť jeden zo štyroch režimov. Okrem štandardného je to režim Eco, ďalej EV a konečne Power. V Ecomóde sa vozidlo správa rovnako, ako v štandardnom. Iba sa zmení mapové pole pedálu plynu a to tak, že plný výkon, teda maximálne otvorenie škrtiacej klapky je až naozaj na konci jeho zdvihu. V štandardnom móde prichádza toto skôr, čomu je prispôsobená aj celková mapa ovládania.

Režim EV vylučuje z hry spaľovací motor. Auto je vtedy vlastne „električka“ bez koľají. Uplatní sa v nízkoemisných zónach, také zatiaľ u nás nemáme.  Aby sa mohol aktivovať, batérie musia byť dostatočne nabité a ďalej rýchlosť vozidla nesmie byť vyššia ako 49 km/h. Keď sa na rýchlomeri objavila 50 kilometrová rýchlosť, motor sa naštartuje. To sa stane aj vtedy, ak razantne stlačíte pedál akcelerátora. Elektrický mód sa prepne do normálu a displej vás pokarhá nápisom, že ste príliš zrýchľovali... No, čo už?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

 Power mód slúži na plnú akceleráciu. Vtedy idú naplno oba elektrické motory aj spaľovací. Ani to vás nezatlačí do sedadiel. Prevodovka e-CVT volí prevody tak, aby spaľovací motor udržiavala pri plnom zrýchlení vo vysokých otáčkach, čo je logické vzhľadom k vrcholu krútiaceho momentu 142 Nm pri 4000 otáčkach za minútu. Subjektívne je zrýchlenie slabšie, neviem, čo by to povedalo pri plnom zaťažení auta. Plynulá jazda s vozidlom na hranici rýchlostných limitov ale celkom vyhovuje a je príjemná a plavná. Pruženia a tlmenie je slušným kompromisom medzi potrebnou tuhosťou podvozka a schopnosťou prekonávať hrboľaté povrchy ciest. V rýchlych zákrutách sa uato správa pocitovo dosť nedotáčavo, ale drží stopu celkom slušne.

Brzdy sú účinné, no namiesto podtlakového posilňovača je použitá elektrická výveva. Malé zošliapnutí brzdového pedálu tak znamená iba rekuperáciu energie, keď zošliapnete viac, auto začne brzdiť. Hranica medzi oboma režimami nie je celkom plynulá, zo začiatku to prekáža – potom si zvyknete...

Tak ako – kúpiť, či nie?

Toyota Prius+ nie je auto pre všetkých, Kúpi si ho ekologicky uvedomelý otec rodiny, ktorá vyznáva ekologický životný štýl. Vždy je niečo za niečo – preto musí siahnuť hlbšie do vrecka -hybridné technológie niečo stoja. Vozidlo je  porovnaní s konkurenciou drahšie, to nie je nič prekvapujúce. Celkové vyznenie je však presne také, aké auto je – s výrazným dôrazom na na hybridný pohon a všetko súvisiace okolo. Prius+ je praktický, no stále ho vnímate ako „zelené“ auto.

Možno raz nebudú iné autá l dispozícii, no nateraz platí, že elektrické autá, ani hybridné, nie sú ešte zrelé pre každého. Možno preto, že sú zelené... Kto čakal iný výsledok, bude sklamaný. Kto cíti ekologicky, bude spokojný.

Technické údaje

Model: Toyota Prius+ Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: e-CVT
Poháňaná náprava predná
Výkon motora (kW/ot.)/sústavy:  73/5200/100
Krútiaci moment (Nm/ot.): 142/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,3/4,3/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4645/1775/1575
Rázvor náprav (mm): 2780
Objem batožinového priestoru (l): 200/500
Objem palivovej nádrže (l): 45
Celková hmotnosť (kg): 2115
Užitočná hmotnosť (kg): -
Rozmer pneumatík: 215/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 32 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 33 090 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku