2015-09-16 12:55:00
Honda Jazz 2015 CVT
Honda Jazz 2015 CVT
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Honda Jazz je ódou na priestor. Univerzálny hatch prichádza na Slovensko

Honda toho roku vysypala svoje najsilnejšie tromfy z rukáva. Honda Jazz patrí k nim.

Najočakávanejšou novinkou tohto roka od japonskej automobilky bol síce nový Civic Type R, ktorý sme mohli vyskúšať na Slovakiaringu. V rebríčku najväčších noviniek mu konkuruje azda len NSX.

Avšak Honda nie je len o športových úspechoch. Automobilka ponúka autá krížiace v sebe priestrannosť, versatilitu s dizajnom a jazdným zážitkom. Prekvapivo do tejto kategórie patrí aj nový Jazz. Nový ako nový, v Európe je nový, Jazz, či Fit však už svet pozná zhruba dva roky.

I keď by motoristickí nadšenci Jazz označili ako nudné malé MPV, Honda sa z neho snaží urobiť ideálny kompromis medzi priestorom a cenou.

Automobil patrí k tým, ktoré z minima ťažia maximum. Jazz už v minulosti preukázal, že dokáže poskytnúť priestrannosť na podvozku malého auta, teraz však platí, že priestoru je ešte viac.

Nový Jazz ponúka v základe 350 litrový batožinový priestor, Magic Seats, viac miesta pre pasažierov vo všetkých smeroch a palubnú dosku ala kokpit... Taktiež ponúka úplne nový benzínový motor, ktorý v sebe kríži úspornosť malej „jednadvojky“ a vyšší výkon „jednaštvorky“, ktoré tvorili ponuku tohto auta v minulosti.

Mimochodom, Jazz nemôžete dostať s naftovým motorom. Faktom je, že aj u nás sa zákazníci umúdrili a naftové motory pri malých autách chcú len výnimočné.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazz tak ponúka iba dve verzie – ten istý motor môžete mať buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s CVT-čkom, ktoré dostalo špeciálny „európsky softvér“. CVT by malo byť úspornejšie ako manuál, keďže disponuje väčším počtom "stupňov" vhodných pre jednotlivé situácie. Vyskúšali sme obe verzie a prinášame krátke dojmy a pojmy z prvých jázd.

Honda spolu s Jazzom predstavila Hondu HR-V, o ktorej sme však už písali. Vraciam sa k nej z jediného dôvodu. Zmenšený motor v HR-V-čku úspešne klame telom a vďaka priamemu vstrekovaniu a zlepšenému nasávaniu ponúka pocit z jazdy aký dodával starší 1,8 litrový motor i-VTEC, ktorý sme mali k dispozícii aj pri dlhodobom teste Civica. Do menšieho Jazzu prišiel taktiež zmenšený motor, avšak vybavený tou istou pokročilou technikou akú má užívateľsky veľmi príjemný i-VTEC v HR-V.

1,3 i-VTEC je citeľne slabší motor, to nemožno zaprieť, avšak má rovnakú chuť do otáčok ako väčší kolega a malému Jazzu viac ako postačuje. Štvorvalec k ľahkému Jazzu pasuje výborne. V spolupráci s manuálnou prevodovkou sa dá jazdiť aj svižne, radenie je však menej športové ako pri HR-V.

Na druhú stranu, užívateľa poteší skôr úsporná jazda s kombinovanou priemernou papierovou spotrebou 5 až 5,1 litra v prípade šesťstupňového manuálu a 4,8 až 4,9 v prípade CVT prevodovky. Počas krátkeho zoznámenia som pri troche snahy vedel spotrebou oscilovať na úrovni piatich litrov, avšak z toho nemožno robiť žiadne závery. Motor má rýchlu odozvu na stlačenie akcelerátora a hlučný je až vo vysokých otáčkach. Honda zapracovala na zmenšení dráh manuálnej prevodovky a síce nie sú také krátke ako v HR-V, sú presné a kulisa je vhodná.

Hlučnosť sa dramaticky zvyšuje nad úroveň povolených 130 km/h, nejde však o V3S-ku a kompenzovať to možno zvýšením hlasitosti rádia. V rýchlosti okolo 120 km/h sa aj aerodynamický hluk vyššej karosérie drží na minime. Sklamalo ma však, že Honda pri všetkých troch nových a vynovených modeloch, modelom CR-V počínajúc a Jazzom a HR-V-čkom končiac nedokázala urobiť nič s pískavými zvukmi pri bočnom vetre vo vyššej rýchlosti. Počuť to je síce veľmi výnimočne a nie je to pískanie píšťaľkou, avšak nemalo by sa to stávať vôbec.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazz s automatickou prevodovkou typu CVT je vhodný skôr pre pokojnejších vodičov. Síce je CVT-čko lepšie a úspešne imituje klasické radenie, spojenie s menším motorom nie je stopercentné. Horšie je to pri dávkovaní plynu pri rozbiehaní. CVT má stále tendenciu motor priveľmi vytáčať a je ťažké nájsť ideálnu polohu plynu, výhodou je, že prevodovku možno ovládať pádlami pod volantom a má tiež športový režim. Na druhú stranu, CVT vás pri výjazde na cestu nenechá v štychu a v prípade potreby riadne vytočí motor a reaguje svižne. Reakcie prevodovky pri rýchlostiach nad 40 km/h a pri snahe o ekonomickú jazdu potešia. V športovom režime prevodovka bez problémov využíva celé otáčkové spektrum a radí pomerne rýchlo.

To čo je pri Jazze ale podstatnejšie je spomínaná schopnosť vyťažiť z minima maximum. Veľkú úlohu v tom zohráva nadpriemerný batožinový priestor, ktorý sa vyznačuje nízkou nakladacou hranou a možnosťou prikúpenia rôznych priehradok pre lepšie rozdelenie priestoru.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Druhou veľkou výhodou sú samozrejme Magic Seats. Tie možno sklopiť a vytvoriť tak skoro 1,5 metrovú rovinu, možno ich tiež zdvihnúť a vytvoriť vysoký batožinový priestor rovno za prednými sedadlami. V prípade Jazzu tiež môžete sklopiť predné sedadlo, čím vznikne viac ako 1,8 metra dlhý priestor.

To najpodstatnejšie je pohodlie a priestrannosť interiéru s vyšším posedom a výhľadom, ktorému nebráni ani A-stĺpik. Ten si pomáha rozdvojením pre minimalizovanie mŕtveho uhla. Jazz skutočne ponúka rozmery kabíny automobilov vyššej triedy. Vedľa seba sa vzadu vmestia traja dospelí pasažieri. Pritom budú mať dostatok miesta na nohy a prijateľné to bude aj v oblasti pliec. Tomu dopomáha zväčšenie tandemovej vzdialenosti za prednými sedadlami o 80 mm a zväčšenie priestoru v oblasti ramien o 20 mm. Za viac miesta na palube vďačí nový Jazz zväčšeniu dĺžky o 95 mm a zväčšeniu rázvoru o 30 mm.

Do interiéru ponovom zavítal dotykový displej so všetkými modernými funkciami vrátane parkovacej kamery.

Konštruktéri zapracovali aj na bezpečnosti, keď približne 27 % konštrukcie pozostáva z vysokopevnostnej ocele. Už na pocit je Jazz veľmi tuhý a aj z nižšie uvedeného vychádza, že plánuje získať veľmi dobré hodnotenia v crash testoch EuroNCAP.

Výhodou Jazzu je tiež nastavenie výbav. Už základná Comfort ponúka plný počet airbagov i funkciu City Brake (automatické brzdenie do 30 km/h v prípade hroziacej kolízie). Automobil má v ďalších dvoch výbavách štandardne aj systém ADAS. V základe je zarátaná manuálna klimatizácia, tempomat, audio s MP3 i multifunkčný volant.

Jazz sa oficiálne dostane do predaja od 25.9 a základná cena v spomínanej výbave Comfort je 12 990,-. Automat znamená príplatok necelých 2000 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

I keď sa to môže zdať veľa za malé auto, faktom je, že Jazz ponúka priestranný interiér, ktorý nájdete skôr vo vyššom segmente, má výbavu, ktorú musíte v iných autách draho priplácať a má tiež moderný neprepĺňaný štvorvalec s možnosťou dovybavenia automatickou prevodvkou.

Nové HR-V má začiatok predaja naplánovaný na 21.9 a rovnako ako Jazz, aj ono ponúka v základe prakticky všetko čo potrebujete. Má automatickú klimatizáciu, tempomat, automatické brzdenie v meste, elektrické ovládanie okien atď. Základ HR-V stojí od 17 490,- za naftu sa pripláca cca 2000 eur. Auto nemá k dispozícii pohon 4x4 a Honda ho zatiaľ ani neplánuje. Podľa automobilky totiž zákazníci v Európe v tomto segmente síce pohon všetkých kolies síce aj chcú, ale nie sú ochotní zaň priplatiť. Ide skrátka skôr o mestský crossover.

Ján Hargaš

Komentáre k článku