2015-08-17 04:35:00
Dacia Logan MCV Celebration
Dacia Logan MCV Celebration 1,5 dCi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Dacia Logan MCV 1,5 dCi Celebration – auto pre nenáročných s dobrou výbavou

Rozhodli sme sa vyskúšať model Logan MCV s naftou a oslavnou výbavou. Aké je rumunské kombi v plnej výbave?

Dacia toho roku oslavuje 10 rokov od oživenia a vstupu automobilky Renault. Pri tejto príležitosti si pri celom modelovom rade pripravila novú výbavu Celebration, ktorá ponúka takmer všetky prvky za nižšiu cenu.

Takto vybavený naftový Logan MCV má okrem manuálnej klimatizácie, dotykového displeja s navigáciou, metalízy v základnej výbave aj napríklad lakťovú opierku, či pätnásť palcové zliatinové disky. Výbava Celebration sa dá objednať iba k vybraným motorom, medzi ktoré patrí aj silnejšia verzia naftového agregátu 1,5 dCi s výkonom 66 kW (90 k). Práve toto spojenie sme vyskúšali.

Naftový motor automobil výrazne predražuje. Zatiaľ čo Logan MCV so základným benzínovým atmosférickým štvorvalcom stojí 7 390,- eur, naftové MCV začína na 11 090,- eur. To znamená, že cenový rozdiel medzi benzínom a naftou vie byť viac ako 3500 eur a to veru nie je málo. Pri zohľadnení aktuálnych cien sa výber nafty oplatí v podstate len pre služobné autá. Na druhú stranu, málokto siahne po úplne základnom motore a úplne základnej výbave. Ak by sme teda porovnávali prepĺňaný benzínový motor 0,9 TCe s rovnakou výbavou Arctica (nafta je až od tohto stupňa výbavy), rozdiel sa zmenší na 1400 eur.

Napriek tomu je pri nízkorozpočtovom vozidle každé euro dobré a investíciu do nafty si treba dobre premyslieť. Považovať naftové motory vzhľadom na ponuku benzínových motorov za jedinú alternatívu nie je nutné. Nový trojvalec 0,9 TCe vie poslúžiť veľmi dobre a s ľahkým Loganom MCV vie robiť divy.

Zdroj: Ján Hargaš

Na druhú stranu, Logan MCV s naftovým motorom je úplne iné auto. Výrazne ťažší agregát nielenže mení jazdnú dynamiku, ale tiež stabilitu a celkový prejav auta. A hneď treba povedať, že to nie je zmena k horšiemu. Minimálne nie vždy.

Motor a prevodovka – bratovražda

Silnejší naftový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1461 cm3  má maximálny výkon 66 kW (90 k) k dispozícii pri 4000 ot/min. a krútiaci moment 220 Nm pri 1750 ot/min. Je to bežný a veľmi populárny motor s osemventilovým rozvodom, ktorý sa vyznačuje chrochtavým chodom, príjemným záťahom od cca 1500 ot/min. a obdivuhodnou úspornosťou s pomalším nástupom vykurovania interiéru v chladnom počasí.

Motor s výkonom, ktorý by sme vzhľadom na rozmery a hmotnosť Logana MCV mohli označiť ako adekvátny je spriahnutý s päťstupňovou prevodovkou s enormne ťažkými prevodmi. Motor je vďaka prevodovke poriadne pridusený a jeho prejav nemožno označiť lepšie ako postačujúci. Výkonnejšia verzia je tak prioritne určená na vyššie rýchlosti na diaľnici. Slabšej verzie sa preto netreba báť. Nižší výkon totiž neznamená, že bol motor ešte viac pridusený. Vzhľadom na rozdielne nastavenú prevodovku je slabšia verzia naftového agregátu nastavená skôr na dlhšie trasy mimo mesta s menším podielom diaľnice (resp. s nižšou rýchlosťou na diaľnici).

Prevody sú dlhé už od jednotky, keď tú možno radiť počas jazdy pri plazení sa v zápchach, zatiaľ čo päťku nemožno radiť skôr ako pri rýchlosti 90 km/h ak nechcete zbytočne preťažovať motor.

Zdroj: Ján Hargaš

Znamená to, že mestská 50-tka si vyžaduje zaradenie tretieho prevodového stupňa. Štvorka prichádza do úvahy až pri rýchlosti 60-65 km/h. Naftovú prepĺňanú dynamiku čakať nemôžete. Vozidlo svižne zrýchľuje, ale to čo pribudne na hmotnosti v porovnaní s benzínovým trojvalcom sa neodrazí na zvýšení výkonu. Auto má tak prakticky totožné parametre s tým rozdielom, že benzínový motor možno viac vytočiť a tým akceleráciu ešte zrýchliť. To vidieť aj na obligátnej disciplíne zrýchlenia z 0 na 100 km/h, kde je benzínový trojvalec o sekundu rýchlejší.

Neznamená to, že by Logan s naftovým motorom bol brzdou premávky, skôr je nastavený na plynulé zrýchľovanie s rozvahou a naftovú dynamiku čakať netreba. Auto by jednoducho potrebovalo šiesty stupeň, pre lepšie rozloženie prevodov a viac úžitku z výkonu.

Prevodovka ale vôbec nekazí spotrebu. Tá je veľmi dobrá, a to s ohľadom na vyššie uvedené a s ohľadom na celkovú hmotnosť MCV-čka 1165 kg (až o 167 kg viac ako s motorom 0,9 Tce).

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Naftový Logan MCV si pri tachometrovej 130-tke pýtal v priemere 6,3 litra nafty na 100 km/h, a to pri zapnutej klimatizácii. Mestské jazdenie znamenalo podobnú hodnotu 6,1 litra nafty na 100 km/h. Omnoho lepšie vyzerá údaj z jazdy mimo mesta, kde spotreba pri zachovaní prijateľnej dynamiky klesla takmer o liter oproti diaľnici na 5,4 litra. Priemer sa ustálil na hladine 5,6 litra na 100 km/h.

Snaha o ekonomickú jazdu by aj v horúcom lete dokázala znížiť spotrebu na skoro 5 litrov. V prípade lepšieho počasia aj nižšie. Každopádne mimomestský cyklus nameraný v laboratóriu na úrovni 3,5 litra je údaj predsa len pritiahnutý za vlasy...

Jazda

Ako som už naznačil vyššie. Naftový motor mení vlastnosti auta nielen z hľadiska rozdielnej charakteristiky, ale aj z hľadiska vyššej hmotnosti. Pre automobil vážiaci sotva jednu tonu je pridanie dodatočných 167 kilogramov veľký rozdiel.

Ak teda na chvíľu zabudneme na rozdielne správanie sa naftového a benzínového motora, pribrať viac ako stopädesiat kilogramov na prednej náprave nielenže zmení rozloženie hmotnosti, ale tiež pocit z jazdy.

Logan s benzínovým motorom je ľahký, svižný a nebyť ťažších prevodov priam hravý. Naftový Logan MCV je naopak komótný, pevný a tiež stabilný. Nepodlieha tak sile bočného vetra ako trojhrnček, ani aerodynamický odpor pri rýchlostiach nad 130 km/h mu nerobí toľko starostí. MCV s týmto motorom je jednoznačne určené najmä na diaľnicu.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto s rozvahou zvláda dynamiku v zákrutách, ale iba s dobrým povrchom. Akonáhle skúšate rýchlosť na rozbitej ceste, zadná náprava má tendenciu uskakovať. Vplyvom mäkšieho pruženia sú ale skôr markantnejšie náklony pomerne vysokej karosérie ako skackanie na dierach. Auto nie je stavané na dynamiku. Je to rodinné vozidlo schopné filtrovať naše cesty ako vozidlá vyššej triedy. Z hľadiska nastavenia podvozku tak ide o komfortné auto bez športových ambícií.

Pri dlhšom spolužití mi však ako komfortné neprišli viaceré detaily. Napríklad plynový pedál nastavený priveľmi citlivo. Skutočnosť si nevšimnete pri skúšobnej jazde, odhalí to až dlhšia jazda po diaľnici. Na udržiavanie konštantnej rýchlosti potrebujete jemnú prácu s plynovým pedálom, no ak akcelerátor reaguje už v hornej časti dráhy, na udržiavanie rýchlosti musíte vynakladať viac snahy. Je to akoby ste sa snažili ísť vyrovnanou rýchlosťou so športovým autom s rýchlymi reakciami. Po čase hry s pedálom v hornej časti dráhy tak začne bolieť noha. Ak si auto kúpite, po pár tisíc kilometroch si svalstvo vypracujete, ale dovtedy to nebude príjemné. Viem si ale predstaviť, že vodič ktorý má ozaj ľahkú nohu (doslova) by s tým nemal problém. Čvane 100 kilového vodiča sú priťažké.

Horšie je to aj s polohou za volantom. Keďže si nemôžete nastaviť volant aj pozdĺžne, ale len výškovo, výber polôh je dosť obmedzený najmä pre vyšších vodičov. Ani operadlá nie sú tvarované práve anatomicky a chrbtovú časť tela podopierajú skôr na „vajíčko“. To isté platí aj o sedáku, ktorý je príliš krátky, čo znamená, že na dlhšej ceste vám môže doslova tŕpnuť zadnica, keďže hmotnosť nie je dobre rozložená.

Ergonómia krivká aj pri pohľade na displej infotainmentu, ktorý má vodič pri kolene. Našťastie to nie je až také ako v Dusterovi, no sledovanie navigácie v cudzom prostredí môže byť v neprospech bezpečnosti premávky. Zaujme nový vzhľad infotainmentu, ktorý sa pripodobnil farbám automobilky. Grafika ikoniek vyzerá lepšie, ide však najmä o facelift – teda o vzhľad. Zmenu funkčnosti čakať netreba, načo aj. Navigácia funguje v poriadku, rovnako i ostatné prvky výbavy.

Keď už sme pri interiéri. Nenájde sa tam ani zmienka po mäkčenom plaste, ale to nevadí. Zaujímavé je, že aróma lepidla, ktorou boli prvé Dacie známe zoslabla a zmenila sa. Dnes nová Dacia nepáchne tak ako kedysi a to je fajn.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Od testov Loganov uplynul už nejaký ten piatok, takže človek zábudlivý aj zabudne, že ovládanie sťahovania okien je na stredovom tuneli. Ešte zaujímavejšie je ovládanie okien vzadu pod stredovou opierkou. Zavrieť okná po deťoch tak pre vodiča môže byť dosť krkolomná úloha, najmä ak si všimol, že sú okná stiahnuté až po vystúpení...

Celkovo je manipulácia s oknami v MCV problematická. Ak si aj zvyknete na fakt, že ich otvárate v strede auta, môže vás tak ako mňa nahnevať, že ich nejde vytiahnuť alebo stiahnuť pri vypnutom motore. Dokonca ani v prvej polohe štartovania, keď už nabieha rádio, okná nestiahnete. Ak teda zabudnete na okno, nepomôžete si, musíte sa vrátiť späť do auta, pootočiť kľúčikom do druhej polohy a potom ich vyťahovať. A že to vyťahovanie chvíľku trvá...

Tak ako nie je dvakrát komfortné sedenie vpredu, nie je ani vzadu, lavica by mohla mať lepší sklon. I keď má posádka dostatok miesta, v prípade umiestnenia troch pasažierov bude vzadu tlačenica.

Ešteže má MCV veľký kufor, ktorý naozaj odvezie. Poteší, že pod ním sa nachádza plnohodnotná rezerva, nepoteší, že po sklopení operadiel nenastane vzadu rovina.

Záver

Logan MCV je vozidlo, ktoré pôsobí akoby prišlo na svet skôr než jeho súčasný konkurenti. Najmä na zadnej časti vidieť snahu čo najviac ušetriť. Pri pohľade zboku a zozadu auto nevyzerá zrovna pôvabne a ani dvakrát bezpečne. Akoby stačilo poriadne sa zahnať a plech pod hrozbou úderu sám ustúpi. Pohľad spredu je predsa len lepší, i keď auto jasne dáva najavo, že bolo postavené v prospech nízkej ceny. Familiárne možno Logana označiť ako Plecháča. Je to ľahké auto, no s naftovým motorom stráca ľahkosť. Nadobúda však schopnosť tráviť hodiny na diaľnici bez obáv z bočného vetra či zvýšeného aerodynamického hluku. Vozidlo zvláda rýchlosti do 140 km/h, vyššia rýchlosť znamená značný nárast hluku.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

To čo však auto stráca na použitých materiáloch a úprave, dobieha na cene. Dacia Logan MCV je v plnej výbave v priemere o 4-tisíc eur lacnejšia ako rozmeroví konkurenti. Tí síce už na začiatku katalógu ponúkajú väčšinu prvkov výbavy MCV Celebration, ani z ďaleka nemajú taký ľudový charakter. Dacia je skrátka auto pre bežného občana. Pre Slováka, ktorý na auto dlho šetrí a nevníma ho ako status.

Dacia Logan nebude zlá kúpa i napriek viditeľným nedostatkom. Darmo sa niekto nad Daciou bude rozčuľovať. Sú to obľúbené autá a na cestách ich neubudne.

Pretože autá, ktoré sú Dacii schopné konkurovať cenou pochádzajú z bazárov a netreba azda opakovať, že nie každý padol z neba učený a vie odhaliť podvody a patálie s jazdeným autom.

Keď sa nad kúpou nového auta zamyslíte z hľadiska (reálneho) priemerného platu v hospodárstve, uvedomíte si, že je to práve a jedine Dacia, ktorú si väčšina z nás môže dovoliť kúpiť. Skutočnosť, že si tá istá väčšina z nás kupuje veci, na ktoré nemá, je už na inú debatu.

Technické údaje

Model: Dacia Logan MCV 1,5 dCi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1,461
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 173
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4492/1733/1519
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem batožinového priestoru (l): 573
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1165
Užitočná hmotnosť (kg): 505
Rozmer pneumatík: 185/65 R15
   
Základná cenníková cena modelu: 7390 €
Základná cena verzie: 12 390 €
Cena testovaného vozidla: 12 669 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku