2015-07-21 14:34:20
Škoda Superb 2,0 TDI
Škoda Superb 2,0 TDI Style
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

TEST: Škoda Superb 2,0 TDI – naozaj najlepšia limuzína Škody?

Kam sa dostal Superb od prvej generácie po tú súčasnú? Objektívne prešiel kusisko cesty.

Prvá generácia bol akýsi pokus priniesť veľké auto značky s okrídleným šípom. Vyzeral skôr ako predĺžená Octavia a tak trocha ako odpoveď na Passata. Druhá priniesla aj karosériu kombi. Bol to dobrý, už druhý veľký, no konzervatívnejší model a hoci priniesol mnoho nápadov, diskutabilné boli rozmery, kde celkovo dobrý dojem kazila malá šírka karosérie. Nový Superb dospel najmä proporciami a dizajnom a oboch predchodcov stavia do úlohy štatistov pri pokusoch o špičkové manažérske auto. Bude to znieť asi neuveriteľne, ale naozaj sa iba ťažko na ňom hľadajú zásadné chyby. Nie, že by nemal absolútne žiadnu, veď také auto ani neexistuje, ale nič podstatné mu nechýba.

Keď Škoda skončila s konceptom Twindoor, uvoľnila si ruky z hľadiska dizajnu. Už nie je žiadne otváranie zadných celých dverí, alebo iba veka. Nový Superb je totiž klasickým „čistokrvným“ liftbackom s výklopnými piatymi dverami. Zlepšila sa hlavne šírka v lakťoch a ďalšie litre objemu pribudli pre už aj tak gigantický kufor. Patrí tak medzi najpriestrannejšie manažérske automobily kategórie sedan a liftback. Superb bol synonymom označenia veľký už po dve generácie, no teraz to dostalo zmysel aj z pohľadu proporcií. Nielen zvnútra, ale aj zvonka, kde ťahy šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa navrhli charizmatické a štýlové auto. Na otázku pre koho toto auto je určené, tak pribudol na zákazníckej mape cieľ v podobe mladých ľudí, ktorí túžia po veľkom, modernom a vybavenom aute. Nový Superb je esteticky zaujímavý kus auta, ktoré má pod kabátom množstvo techniky. No na druhej strane treba povedať, že nemohol dostať absolútne špičkovú výbavu. Niečo pre život totiž muselo zostať aj pre Volkswagen Passat... 

Chýbajú teda niektoré high-tech vychytávky typu full LED svetlomety, či digitálny prístrojový štít. Keby sme sa chceli naozaj vŕtať celkom detailne, možno by sme našli nejaké drobnosti v kvalite dielenského spracovania, ale mám pocit, že by to bolo naozaj veľmi náročné hľadanie. Auto je v rámci automobilovej strednej triedy výrazne konkurencieschopné.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra


V čom je auto skutočne iné, okrem dizajnu, ktorý je síce objektívne daný, ale subjektívne posudzovaný veľmi rozdielne? Najväčšie medzigeneračné plus prišlo v podobe kvality jazdných vlastností, hlavne v zákrutách. Ľahkosťou ovládania presného držania stopy nielen pocitovo, ale aj v skutočnosti patrí nový Superb k absolútnej špičke. Môžete si o tom myslieť čo chcete, ale rukami mi prešlo niekoľko sto áut a tak viem posúdiť, či je to len marketingový ťah, alebo skutočnosť. V tomto prípade platí to druhé, B je správna odpoveď. Vôbec mi neprekáža, ak my niekto v diskusii označí za plateného agenta značky Škoda, v tomto prípade si stojím za tým, čo som napísal. Papierovo sú veľmi úsporné aj nové motory a je zaujímavé, že Škoda pripravila Super okrem pohonu prednej nápravy aj s pohonom „na všetky štyri“ aj s menej objemnými, no dostatočne výkonnými motormi.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Dizajn - zvonka aj zvnútra

Superbu veľmi prospelo rozšírenie rozchodu kolies, zväčšenie rázvoru, skrátenie predného previsu a silueta, ktorá sa ponáša na tvar kupé. Teraz auto vyzerá naozaj elegantne, ale aj športovo a vyžaruje z neho energia a mladosť. Je pritom zaujímavé, že sa dojem znásobuje a auto vyzerá ešte lepšie naživo, ako na fotkách. Auto sa väčšine páči pri pohľad z boku, ale aj pri šikmých pohľadoch spredu aj zozadu. Dokonca pripomína pri niektorých uhloch pohľadu väčšie sedany iných nemeckých prémiových značiek. Vzadu chýba pre značku „typický“ šikmý prelis veka batožinového priestoru. Karosériou prebieha veľa odvážnych kriviek, na zaujímavosti pridávajú aj vypuklé spodné časti dverí. Tvar svetlometov a (ne)typická mriežky chladiča tvoria nezameniteľný vzhľad. Vďaka nemu si nový Superb nepomýlite nielen s inými autami ostatných značiek, ale dokonca ani s menšími súrodencami.

Úsporný dizajn s čistými tvarmi prístrojovej dosky čerpal inšpiráciu v koncerne - v Octavii, aj v Passate. Pôsobí jednoducho, no určite nie fádne. Hlavne pri najvyššej výbave Laurin & Klement vďaka množstvu príplatkových prvkov pôsobí veľmi moderne Pre túto triedu samozrejmosť - všetky plasty sú mäkčené. Štandardnou výbavou najvyššieho stupňa je aj ambientné LED osvetlenie vrátane zaujímavej svetelnej linky na palubnej doske, ktorú vidno iba v tme. Ale ani základná verzia nepatrí do kategórie „sociálna manažérska chudoba“.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Idem si, idem a všade ticho a priestor...

Odhlučnenie karosérie je naozaj na úrovni strednej triedy, či už posudzujeme utíšenie motora, alebo hluk prenikajúci od podvozka. Vďaka výbornej aerodynamike karosérie takmer nepočuť  obtekanie vzduchu ani pri vyšších rýchlostiach. Možno je na tom o kúštik lepšie s odhlučnením podvozka Passat (logicky podľa koncernovej hierarchie), ale môže to byť iba subjektívny dojem. Čo je však naozaj objektívne inak, to je fakt, že už ani na predných sedadlách  nemajú dvaja ramenatí svalnatí cestujúci tak blízko, ako doteraz. Výrobca píše rozšírenie v oblasti lakťov o 37 mm, reálne sú to asi 2 cm v šírke na predných sedadlách. Na prvý pohľad to nie je nič, ale výrazne to cítiť a poznať. Vzadu sú to reálne štyri, hoci sa uvádza viac, ale dôležité je, že sa tam zmestia pohodlne tri detské sedačky vedľa seba. Sedadlo vodiča vyhovuje asi väčšine vodičov rozmermi, aj tvarovaním bočníc. Od druhej výbavy Ambition sa nastavuje elektricky. Sedadlo vhodne dopĺňajú dobre tvarované opierky hlavy.

Miesta je na prvý pohľad v aute viac, ako u predchodcu, no predsa jedna zmena, ktorá nie je plusom pre nižších vodičov. Ak radi jazdíte viac „nalepení“ na volant, trocha to komplikuje mierne širší stredový stĺpik, rovnako je širšia opierka ruky vo dverách. Ostalo teda menej miesta na kolená Ešte šťastie, že sú plochy, s ktorými si kolená tykajú relatívne mäkké a hladké. Pre nás dlhonohých ale žiada zmena. A keď dočiahnete na pedále, stačí si odsunúť sedadlo aj volant dozadu. S mojimi 190 cm  som si aj po ideálnej polohy za volantom sadol za seba a mal som miesta na kolená s takou rezervou, aká sa zväčša  len tak nevidí.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

A keď sme pri videní - výhľad z auta trocha komplikujú pomerne hrubé stĺpiky a asi nie celkom ideálne umiestnenie spätných zrkadiel. Spočiatku mi trocha prekážala aj ich veľkosť (skôr „malosť“), páčil sa mi ale ich zaujímavý tvar... No, pre krásu sa musí niečo obetovať. Ako vidno, neplatí to len pre modelky. Ani smerom dozadu to nie je s výhľadom žiadna extra sláva a vodič nemá páru, kde sa končí dlhý „zadok“ auta. Našťastie zadné parkovacie snímače patria k štandardu už základnej verzie. V treťom výbavovom stupni Style sú navyše aj vpredu.

Najpredávanejší motor...

Nová Škoda Superb je nielen väčšia, ale aj dynamickejšia a úspornejšia ako jej predchodca. Toto tvrdenie platí v celom spektre pri všetkých podobne objemných motoroch. Zatiaľ najsilnejšia naftová verzia  (+15 kW proti predchodcovi) sa po prvých kilometroch subjektívne výrazne nelíšila od o 30 kW slabšej verzie, ktorú som preháňal na severe Talianska pri predstavení modelu. Ani hlukom, ani (papierovou) spotrebou. Má však vyššiu maximálnu rýchlosť, na našich cestách ťažko dosiahnuteľnú (a hlavne udržateľnú) a dynamika pri zrýchlení z pokoja na 100 kilometrovú rýchlosť za 7,7 sekundy je o vyše sekundu lepšia. Napriek tomu, že auto malo za sebou už vyše 6000 kilometrov, hlavne vďaka jazdám v meste a po diaľnici a tiež preto, že malo obuté širšie 19 palcové pneumatiky, sa celková spotreba ustálila na priemerných 6,1 litra na 100 km. Mimo mesta som sa dostal až na 4,7 litra, kúsok nad deklarovaný priemer.

Hoci som to už niekoľkokrát napísal, viac mi sedia benzínové, ako naftové motory. No dvojliter ma príjemne prekvapil, ba takmer uchvátil svojou pružnosťou. Neprotestoval počuteľnými vibráciami ani pri tisícke otáčok, o dvesto otáčok vyššie už bol plný života. Dosť veľký rozdiel od niektorých konkurentov, ktorí sa preberajú až okolo 1500 otáčok.

Asistenti asistujú

Štandardne dodávaný systém Front Assist nenápadnou ikonkou na prístrojovom paneli varuje, keď sa príliš „lepíte“ na predchádzajúce auto. Keď nespomalíte, objaví sa na displeji veľké červené varovanie a ozve sa výrazná zvuková výstraha. Tretiu fázu, automatické brzdenie, som našťastie nemusel využiť, hoci verím, že Superb by to zvládol tiež na jednotku. Zatiaľ iba jedna mínus dostane odo mňa Blind Spot Detect. Upozorňuje pomocou diódy v spätných zrkadlách na autá v mŕtvom uhle. Chýbal mi však výraznejší akustický signál, ktorý ho podporí, tak ako pri prvom spomínanom asistentovi.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Auto malo aj príplatkový Lane Assistant, ktorý samostatne udržiava auto v jazdnom pruhu. Keď sa spojí s tiež doplnkovým (rozumej príplatkovým) adaptívnym tempomatom, asi 10 sekúnd sa tvári, že si môžete vyložiť nohy a aj ruky. No potom vás vyzve – chyť sa volantu a šoféruj, lenivec! Najprv opticky - nápisom, zhruba dve sekundy nato sa ozve aj pípnutie a keď na to kašlete a nechytíte volant do vlastných rúk, vypne sa celkom. Takto sa systém zbaví zodpovednosti... Apropó, volant: vzhľadovo sa dosť podobá nižším modelom, funkčne je ale v pohode a dobre padne do ruky.  Štandardne je kožený a od druhého stupňa výbavy Ambition má príjemná tlačidlá na ovládanie palubného počítača alebo multimediálnej sústavy. Široká lakťová opierka, o ktorú sa môžu bez konfliktu podeliť obaja cestujúci na predných sedadlách, skrýva klimatizovanú schránku s veľkorysým objemom – má aj príslušné meno - Jumbo Box. Odkladací priestor na fľaše nájdete aj na stredovom tuneli, kde už neprekáža ručná brzda. Jej úlohu prevzal ovládač elektrickej ručnej brzdy. Pollitrovú plastovú fľašu vďaka gumovým výčnelkom dokážete odskrutkovať aj zavrieť jednou rukou.

Hoci nové manažérske autá v poslednom preferujú digitálne prístroje, Superb zostal pri klasike. Informačný displej MaxiDOT je už vo výbave Style farebný. Na stredovej konzole bol dotykový osempalcový displej príplatkového multimediálneho systému Columbus. Stačí, aby ste sa priblížili k dotykovej obrazovke prstom a objaví sa ďalšia ponuka funkcií. Ovládanie je veľmi príjemné a intuitívne.

Podvozok drží, aj vyhladzuje

V aute cítiť od prvých metrov akýsi doteraz nepoznaný „drajv“ a ľahkosť ovládania spolu s ochotou auta zatáčať. Je to dôsledok nielen inej geometrie a nastavenia podvozka, ale aj podstúpenej „redukčnej“  diéte. Auto je ľahšie priemerne až o 75 kg. Veľa práce pri rýchlej zmene smeru si na svoje plecia vzal nový systém XDS +, ktorý pribrzďovaním vnútorného kolesa aktívne napomáha odstraňovať prirodzenú nedotáčavosť auta. Auto v zákrutách nádherne drží stopu aj v športovom režime, aj v komfortnom. Nová Škoda Superb sa v zákrutách správa porovnateľne dobre ako Passat a jazdnými vlastnosťami patrí jednoznačne na vrchol strednej triedy. Určite by som osobne investoval do verzie s adaptívnym podvozkom DCC, ktorá ponúka širokú škálu možností. Adaptívny podvozok umožňuje nastaviť auto do rôznych jazdných režimov. Od ekonomického, komfortného a ​​normálneho, cez športový až po individuálny. Meniť sa dá nielen nastavenie tlmičov, riadenia a odozvy na plyn, ale aj adaptívneho tempomatu, svetlometov, či klimatizácie.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Keď zvolíte normálny režim tlmičov, sú napríklad prejazdy železničných koľají alebo jazda po hrboľatých cestách trocha „naturálnejšie“, ako v už spomínanom Passate.. No stačí prepnúť režim jazdy v aute vybavenom adaptívnym podvozkom DCC do komfortného režimu tlmičov a z podvozku Superba sa stáva veľmi pohodlný kočiar. Len si potom rozmyslite skúšať športovú jazdu. Auto sa v komfortnom móde viac nakláňa, môže sa stať, že keď to preženiete, zasiahne v prudších zákrutách stabilizačný systém. Naopak športový mód ponúka typický tuhý nemecký komfort spolu s výborným tlmením.

Riadenie v rámci strednej triedy hodnotím ako veľmi solídny priemer. V benzínovej verzii skúšanej v Taliansku som si všimol, že bolo okolo stredovej polohy tuhšie, ako v naftovej 110 kW verzii. Potvrdilo sa aj pri silnejšom dieselovom motore, že stredová poloha bola mierne voľnejšia. Po zapnutí športového režimu však riadenia výrazne stuhne. Keď zapnete asistenta na udržiavanie jazdných pruhov, volant sa vám stále hmýri v rukách.

Jaskyňa namiesto kufra

Maximálna dĺžka batožinového priestoru vo výške podlahy je oproti predchodcovi dlhšia, čím sa Superb v tomto priblížil k najlepším sedanom a liftbackom strednej triedy. V porovnaní so súpermi je na tom Superb lepšie z hľadiska hĺbky kufra, ktorá tiež narástla, minimálna šírka zostala nezmenená a je teda stále nadpriemerná. Objem batožinového priestoru sa zväčšil o tridsať litrov na rekordných 625 l, čo je teda naozaj poriadna „priepasť“. Aby v nej batožina nelietala, sú na bokoch kufra uložené segmenty, ktoré sa suchým zipsom „prilepia“ na podlahu a je to! Aj impozantný kufrisko sa dá ešte dvaapolkrát zväčšiť - operadlá druhého radu možno sklápať aj „diaľkovo“, teda priamo z batožinového priestoru pomocou páčok. Keď sa preklopia na sedáky, nečakajte rovnú plochu. pomerne sklopenými operadlami a podlahou kufra sa vytvorí veľký schod. Nechýbajú praktické háčiky na tašky, štandardom je aj vyberateľné LED svietidlo.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Výklopné piate dvere siahajú vysoko a zmestil som sa pod ne. Páčil sa mi takzvaný „virtuálny pedál" v kombinácii s bezkľúčovým otváraním a štartovaním. Ako otvoriť kufor, keď máte plné ruky? Stačí mať kľúč Kessy pri sebe, naznačiť kopnutie pod zadným nárazníkom a dvere sa samy otvoria prostredníctvom masívnych elektrických vzpier dverí. Štandardnou výbavou to je však až vo verzii Laurin & Klement, v našom prípade to bolo za príplatok.

Nezabudnem ešte aspoň na pár doplnkov v rámci sloganu Simply clever. Napríklad povestný dáždnik vo výplni zadných dverí teraz doplnil aj druhý. Nechýba špecialita všetkých škodoviek  - škrabka vo viečku nádrže. Prijal by som však určite radšej vyhrievanie čelného skla, ktoré je riešené priehľadnou fóliou a štandardom iba vo verzii Laurin & Klement. Zamrzí však absencia vyhrievania volantu. Je to maličkosť, no dnes ho majú aj malé autá. A keď chýba v tejto kategórii...

Záverečné slovo

Nová Škoda Superb bude zrejme najčastejšie nasadená do funkcie diaľničného krížnika. Vtedy oceníte vyspelý podvozok, ktorý výborne drží auto na ceste aj pri vysokej rýchlosti a tiež nízku mieru hluku a dostatok priestoru. Nestratí sa však ani na horších okreskách. Na zadných sedadlách je stredné miesto nepohodlné a opierka hlavy sa dá použiť iba pre dieťa, takže reálne tam síce pohodlne odveziete iba dvoch pasažierov, ale zato s kráľovským priestorom. Superb je auto, v ktorom sa umne spojili nároky na cestovanie a výsledok. Hoci nie je bez chyby, k ideálu nemá ďaleko. Nechá si za to aj zaplatiť, ale nič dobré dnes nie je zadarmo. Patrí  však naozaj k tomu najlepšiemu, čo Škoda doteraz vyrobila.

Technické údaje

Model: Škoda Superb 2,0 TDI Style
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  140/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 - 3250
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/4,0/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4861/1864/1468
Rázvor náprav (mm): 2841
Objem batožinového priestoru (l): 625/1760
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1550
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík: 235/40 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 21 290 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 29 390 €
Cena testovaného vozidla: 38 089 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku