2015-06-16 06:00:00
Peugeot 508 2,0 HDi
Peugeot 508 2,0 HDi Allure
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Peugeot 508 2,0 HDi - honosný a tichý dostavník atakuje najvyššie priečky

Elegantná limuzína, ktorá vás dostane skôr, ako si to uvedomíte.

Má na to odkukaných pár manipulačných techník. Dalo by sa povedať, že 508-ka klame telom. Ako sa to vlastne vezme - je to auto, ktoré sa tvári, že má na viac. Nečudo, lebo hoci je v ponuke Peugeotu momentálne na najvyššej pozícii, stojí vlastne na rozhraní tried. Vyberá si z každej z nich to, čo sa hodí, no ktovie, či sa vám bude kombinácia vždy páčiť. Teda aby bolo jasné – napríklad na rozdiel od modelu 407, ktorý bol možno viac proporčne nevyvážený, s dlhou prednou časťou a obrovskou „tlamou“ v prednom nárazníku so snahou čo najviac sa odlíšiť od stáda, sa zdá byť 508-ka tvarovo takmer dokonalá. Až priveľmi. Je tu sedan s tradičnými proporciami, navyše dosť konzervatívny, ktorý si z diaľky môžete pri pohľade zboku pomýliť s konkurenciou a celkovo nijako zvlášť nevyčnieva.

Začnime ale pekne po poriadku, zovňajškom. Už tu mi 508-ka trocha pomútila rozum. V prvom rade farbou. Tvári sa, že je to klasická čierna, hlavne v spojení so svetlým interiérom. Ale hoops! V technickom preukaze má napísané hnedá metalíza tmavá... No teda! Pravdou je, že sa neskutočne rýchlo z vysoko „naglančenej“ podoby premení na mierne zaprášenú. Potrebuje na to iba pár hodín „pobytu“ na voľnom priestranstve. Neverili by ste, koľko prachu je v ovzduší... V tom momente aj ten hlboký tmavý tón, tak výrazne inklinujúci k čiernej, dostáva iný nádych.

Na začiatku testu sa mi zdalo, že Peugeot 508 modernizáciou trochu stratil štýl a svoju identitu Peugeotu, ale prvé kilometre za volantom poopravili moju mienku a zanechali dobrý pocit. Dokonca sa mi na karosérii zapáčil po facelifte zdvihnutý „noštek“ a z iných uhlov oceňujem jej jednoduchosť a nadčasovosť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po sadnutí za volant som mal pocit, že HUD, teda Head up displej pred vodičom je iba pre trpaslíkov. Alebo pre ľudí s výškou do 180 centimetrov. Ale čo my ostatní, ktorí vyčnievame z radu? Teraz mám na mysli výšku, samozrejme. Pomohla by adjustácia odraznej plochy, vysúvajúcej sa z vrchnej časti palubnej dosky aby som nevidel iba „nohy“, teda spodnú časť číslic rýchlomera, či iných údajov. Niekde to tu musí byť! Ale nech som hľadal, ako som chcel, nastavenie zobrazovaných údajov nie a nie nájsť. Bolo „utajené“ tak po bondovsky, rovnako ako otváranie veka batožinového priestoru, ktoré je v strede číslice 0 v označení 508. Ach tí Francúzi. Napadla mi spásonosná myšlienka – vľavo ďaleko pod volantom sú dvierka. Za nimi – vyklápací „šuplík“. No a v ňom... spása! Ovládanie výšky, režimu a ďalších parametrov HUD. HUDá, vlastne hurá, sa nastaviť! Ale prečo to schovávať? Je ti vraj vtipné, povedal na to ktosi. No prosím, ak sa vám to pozdáva... Ale čomu som neprišiel na chuť, je štartovacie tlačidlo vľavo od volantu, ešte za ovládaním (elektrickej) ručnej brzdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Komfort premiešaný s jednoduchosťou

Trieskanie dverami sa pre veľkú limuzínu nehodí. Tam stačí dvere privrieť jemne a motorček ich pekne dotiahne do zavretej polohy. Peugeot 508 napriek tomu, že sa v mnohých prípadoch tvári akoby patril k najvyššiemu rangu, pri jeho zatváraní dverí zistíte, že ste na úrovni malých áut. Potrebujú fakt razanciu pri zatváraní. No horšie je, že aj s (ne)príslušným zvukovým prejavom. Čiže hlukom. Predpokladáte, že za to môže tesnenie dverí, ktoré je príliš poddajné a nebude vedieť odhlučniť interiér od vonkajšieho prostredia. Mýlite sa, rovnako ako ja. Ono to funguje lepšie, ako sa na prvý poh(mat)ľad zdá..!

Na hluk teda zabudnite počas jazdy, kde vás v rozmedzí od približne 90 – 120 km/h „obšťastňuje“ iba šum prúdiaceho vzduchu okolo karosérie.  Nad 130-kou sa snaží na seba upozorniť svojim hlasom aj motor pod kapotou, ale márne. Aerodynamický šum a potom aj hluk odvaľujúcich sa kolies hrajú jasnú presilovku. Motor začnete vnímať až kdesi okolo 150-160-ky – ale psst, to som vlastne neskúšal!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nadchol ma celkový zvukový komfort vo vnútri kabíny. Odhlučnenie od motora i podvozka patrí aj medzi manažérskymi autami k špičke. K tomu veľmi čudesne pôsobí doslova zvukomalebné upozornenie na to, že ste sa nepripútali. Máte chuť viac ho počúvať, ako sa pripútať...

Keď svietiť, tak LEDkovo

Testovaný exemplár disponoval krásnymi LED svetlometmi, čo je štandard najvyššej výbavy GT s adaptívnym diaľkovým svietením. Zadné svetlá dostali tri „levie pazúry“, ktoré dotvárajú imidž auta. Zvyšok auta modernizácia príliš nezmenila. Ešte k tomu automatickému prepínaniu svetiel – nefungovalo to úplne na 100 percent a neraz som zasvietil protiidúcemu vodičovi do očí. Preto som ovládanie na stredovom tuneli vypol a radšej prevzal funkciu automatiky na svoje plecia. Šlo to celkom dobre, inak LED svetlá zmenili noc na (skoro)deň.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hlavu hore!

Som fanúšik lietania a vecí s tým spojenými. Aj preto sa mi páči grafika head-up displeja (štandard najvyššej výbavy GT a od Active za príplatok). Údaje z rýchlomera, tempomatu, obmedzovača rýchlosti alebo navigácie majú rôzne farby, aby boli ihneď rozlíšiteľné. Plastová doštička, na ktorú sa premieta, nie je číra ako u väčšiny ostatných áut, ale dymovo antracitová. Vyzerá to nielen elegantnejšie, ale aj znaky sú čitateľnejšie.

V Peugeote 508 aj po modernizácii ostala v porovnaní s konkurentmi o niečo vyššia poloha za volantom, čo poteší ženy a vôbec všetkých vodičov menších postáv, ale nenadchne športovcov. Miestom na šírku patrí Peugeot 508 medzi najlepšie, takže si nebudú prekážať ani dve s nadváhou. Sedadlá modelu sa vyznačujú masívnosťou, sú to veľké, široké a pohodlné kreslá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vyskúšať som mohol príplatkové kožené sedadlá s elektrickým nastavovaním u vodiča aj spolujazdca. V pokoji sa v nich sedí báječne, v zákrutách sa v nich telo, na rozdiel od textilného poťahu, mierne šmýka. Ale mám pocit, že oveľa menej, ako v predchádzajúcej verzii pred faceliftom. Určite vás však potešia krásne mäkké a polohovateľné opierky hlavy na predných sedadlách. Dĺžka sedadla pri kožených a polokožených sedadlách sa dá mechanicky nastaviť. Mám nadštandardne dlhé nohy (ale nie som Sklenaříková...), no kvitujem, že pri najviac vysunutej polohe som mal takmer úplne podopreté celé stehná.

Inak miesta je v kabíne tiež nadštandardne aj v pozdĺžnom smere – s výškou 190 cm som sa posadil za seba. Na zadných sedadlách budú cestovať najčastejšie asi iba dvaja, ktorí využijú stredný diel operadla ako odkaldací priestor. Alebo bude v strede len dieťa – stredná opierka sa nedá vytiahnuť dostatočne vysoko pre výšku postavy nad 170 cm.

Ovládanie (takmer) na jednotku

Volant síce nepatrí medzi opticky najvydarenejšie kreácie, ale má pár zásadných predností: napríklad sa skvelo drží v ruke. Hlavne ak je v koži. Navyše ašpiruje na titul najlepší multifunkčný volant. Tlačidlá sú veľké, výrazné a prehľadne označené, pogumované otáčacie rolery sa nekĺžu v ruke, majú zreteľný, ale pritom zároveň tlmený chod, čo pôsobí luxusne. Vrchné poschodie patrí ladeniu rádia (štandard) a reguláciu hlasitosti, dole je ovládanie tempomatu a obmedzovača rýchlosti (štandard od druhej výbavy Active).Pravá strana patrí handsfree sade pre mobilný telefón (spojenie prebieha cez bluetooth - štandardne od tretej výbavy Allure) a ostatným ovládačom tempomatu aj obmedzovača rýchlosti.

<">

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Palubný počítač sa ovláda tradične vpravo na konci páčky stieračov. Údaje z neho sa zobrazujú na displeji medzi tubusmi prístrojov. Po modernizácii má základná verzia displeja príjemné biele písmo na rozdiel od predchádzajúceho oranžového. Farebné je iba v najvyššej verzii GT. Plusom je, že sa naraz dá sledovať viac parametrov z palubného počítača a netreba medzi nimi prepínať – to je na nezaplatenie. Množstvo údajov sa však zobrazuje na viacerých miestach súčasne - niektoré na klasických prístrojoch a head-up displeji, iné napríklad z palubného počítača, na displeji v zornom poli a ešte aj na obrazovke navigácie, na vrchu stredového panelu alebo displeja, ktorý je v aute bez navigačného systému. Žeby pre istotu radšej dvakrát, ako vôbec? Aj grafika automatickej klimatizácie využíva po modernizácii príjemnejšie biele čísla namiesto skorších oranžových. Tlačidlá ovládania intenzity vetrania sú ale príliš malé a neraz sa neviete trafiť iba na jedno z nich.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dvakrát meraj a raz rež

Displej multimediálnej sústavy vrátane navigácie na stredovom stĺpiku je po modernizácii dotykový. Vďaka tomu už nie je na stredovom paneli ovládací joystick obklopený funkčnými tlačidlami z verzie pred faceliftom. Miesto neho je na stredovom paneli nový úložný priestor. Ten je ale príliš malý na to, aby sa do neho vošiel smartfón. To je ako na zlosť... Telefón sa zmestí iba do zabudovaného úložného priestoru pod príjemne širokou a posuvnou lakťovou opierkou, netradične otváranou nabok, alebo do výplne dverí. Tam ale hrká a poletuje.

Kam vlastne patrí

Nemám teraz na mysli smartfón, ale Peugeot 508. Ak by sme povedali, že zamieril do segmentu komfortu vyárendovanému" Passatu, vo vnútri ten pocit po prvom nasadnutí nebudete mať. Napriek príplatkovým koženým sedadlám v luxusnej bielej farbe, ktorá sa najmä na sedadle vodiča tak „úspešne“ špiní hlavne od džínsov. Nuž, nič sa nedá robiť, do luxusu musíte zamieriť s iným textilom na zadku... Ale dojem z prvého pohľadu rýchlo prevalcuje pocit nadšenia, keď sa začnete dotýkať. Ach tie Francúzky..! Pohmatom zistíte kvalitu (materiálov), poteší vás tlmený chod (ovládačov a tlačidiel). Neviem to popísať presnejšie, ale interiér na mňa zapôsobil útulne a „voňavo“, kde prevládal pach (či práve vôňa?) spracovanej kože...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za koľko a ako vlastne jazdí...?

Dvojlitrový motor, na rozdiel od verzie GT s nižším výkonom, má aj papierovo nižšiu spotrebu. Oproti údajom s manuálnou prevodovkou ju „kazí“ akurát pomerne svižne pracujúca automatická. Tentoraz som neskúmal spotrebu v jednotlivých jazdných režimoch  podrobnejšie, ale najazdil som s autom vyše 800 kilometrov. Už po prvých 520 kilometroch sa kombinovaná priemerná spotreba ustálila na hodnote 6,5 litra na 100 kilometrov a prakticky sa nepohla až kým som auto vrátil. S nádržou s objemom 72 litrov tak vychádza maximálny jazdný dosah v intervale 1000 – 1100 kilometrov. Čo v spojení s naozaj dobrým jazdným komfortom podvozka s viacprvkovou zadnou nápravou pasuje auto skutočne na dobrý „dostavník“. Komfortu je pri jazde dosť, trocha horšie sú jazdné vlastnosti – navyše dosť záleží od toho, ako ťažký motor je pod kapotou a aké pneumatiky má auto obuté. V tomto prípade šlo o celkom slušný kompromis. Veľmi záleží aj na štýle jazdy – ak je to plavný spôsob, elektronika vám do toho veľmi „nekecá“. No ak skúsite „strhnúť“ volant do zákruty, ESP reaguje prehnane a namiesto vyrovnania vám môže naservírovať až mierne pretáčavý šmyk. Ako vravím – pokojne, mierne, komfortne – a je to zábava. 508-ka nie je žiadne športové auto. Vlastne, najvyššie postavená verzia GT mení tento pohľad.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podľa mňa Peugeot 508 osloví najmä pokojnejších, vyzretejších manažérov, či iných dobre platených ľudí, pre ktorých pohodlie a pocit noblesy znamená viac, ako rýchlo prejdená zákruta. Peugeot 508 nezaboduje u šoférov, pre ktorých sa aj jazda väčším autom mení na športovú disciplínu. Výnimku predstavuje vrcholná verzia GT s vylepšenou prednou nápravou s viacprvkovým zavesením.

Nedostatky?

Nuž, pár by sa ich našlo, ale jednu treba určite spomenúť. Novinkou po modernizácii je v aute systém pre stráženie mŕtveho uhla (ako štandard v najvyššej výbave GT). Upozorňuje na auto vo vedľajšom pruhu nie veľmi viditeľnou diódou v zrkadle. Žiadalo by si to ešte nejakú akustickú výstrahu, najmä pri ostrom slnku alebo vo svetle reflektorov varovný signál vôbec nevidno.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné rozhrešenie

Dôstojná a distingvovaná, ale aj naturálna 508-ka. Taký je Peugeot strednej vyššej triedy, ktorý má ambície, aj pár prvkov, ktorými sa načahuje za najvyššou kategóriou luxusných áut. Najväčším plusom v porovnaní s konkurenčnými sedanmi strednej triedy bola pre mňa dokonale odhlučnená a utlmená kabína. No pár vecí, ktoré nie sú dotiahnuté do finále, tlačia model 508 na štartovnej čiare späť do svojho „kastlíka“ a neumožňujú poriadne vyčnievať zo svojej triedy. Nad pár drobnosťami viem prižmúriť oko (dokonca aj obidve). A keď 508-ke ešte odpustíte aj to, ako vás zvodne bude zvádzať svojim francúzskym šarmom, pokojne si ju zaraďte vo svojom privátnom rebríčku aj na (naj)vyššiu priečku. Hoci tam by objektívne patril model s vyšším číselným označením. Žiaľ, Peugeot 608 by síce bola predsa len celkom iná pesnička, no ako nástupca modelu 607 sa "do éteru", teda ani do výroby nikdy nedostal. Najvyšší model 607 sa spojil so 407-kou a výsledkom sa stal nový model 508. Je preto momentálne najvyšším dostupným „náradím“ značky s levom v znaku.

Technické údaje

Model: Peugeot 508 2.0 HDi Allure
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 120/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,2/4,3/5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4830/1828/1456
Rázvor náprav (mm): 2817
Objem batožinového priestoru (l): 515
Objem palivovej nádrže (l): 72
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1675
Užitočná hmotnosť (kg): 430
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 22 440 €
   
Základná cena verzie: 29 870 €
Cena testovaného vozidla: 37 240 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku