2015-05-20 04:20:00
BMW 530d xDrive Gran
BMW 530d xDrive Gran Turismo
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 530d xDrive Gran Turismo – netradičný obor, alebo pompézna limuzína?

Verziu karosérie Gran Turismo začala automobilka BMW uplatňovať práve pri rade 5. Aké je prvé BMW GT?

BMW 530 xDrive GT, to je niekoľko rozporuplných písmenok, ktoré v zásade charakterizujú jednak samotné auto, no zároveň prítomnosť a budúcnosť značky z Bavorska.

Tá už nejaký ten piatok nevyrába iba športovo založené, prípadne luxusne založené sedany, či kupé a kombíky. Karosárskych verzií jednotlivých modelových radov má doslova plné priehrštia a tým nemyslím, len SUV verzie s označením X a číslicami reflektujúcimi štandardné modelové rady automobilky. Žiadajú si to zákazníci, umožňujú to moderné výrobné linky, tak prečo nie?

BMW ide ďalej, ďalej a ešte ďalej než ktorákoľvek iná značka. Pritom reakcia novinárskej obce a odborného publika je pri uvedení každého jedného modelu rozporuplná. Zarytý fanúšikovia toho starého ale dobrého ťažko hľadajú slušné slová, novinári, keďže sme tiež obdobného razenia majú rovnaké problémy no a... No a potom je tu tichá zákaznícka väčšina vyjadrujúca svoje pocity otváraním peňaženiek.

Takýto bežný zákazník je zmietaný v mori rôznych značiek, segmentov, tried, farieb, tvarov, modelov, motorov, ekológie, ekonómie... Niekde na začiatku možno aj tuší čo vlastne chce, no čím viac sa do veci ponára, čím viac toho vidí a vyskúša, tým viac je v tomto gigantickom automobilovom mori stratený a začína pochybovať, či a čo to vlastne chce kúpiť.

Lenže sklamanie, zmätok a hnev nie sú pocity, z ktorými by automobilky chceli pracovať, preto sa snažia svojho zákazníka dobre počúvať a zachytiť do svojich automobilov všetky jeho túžby, myšlienky a nápady. A tak vznikajú všakovaké hybridy a všakovakí mutanti, ktorí na jednu stranu ponúkajú viac áut v jednom, na druhú stranu sa vyčleňujú pre čoraz užšiu skupinu zákazníkov. A tak sa stáva, že nie človek robí kompromisy a prispôsobuje sa autu ako kedysi (buď ste mali „embéčku, alebo nič...) ale je to auto, ktoré sa pred ním doslova dynamicky mení presne podľa jeho požiadaviek. A že sú tie požiadavky často poriadne uletené, o tom nemožno pochybovať. Ako totiž vyhoviete človeku, ktorý chce vyšší posed ako v SUV, no pritom nechce príliš vysoké auto a ani do terénu nechce ísť, páči sa mu sedan, no nepáči jeho nedostupný malý kufor, nechce kombi, no na zadných sedadlách chce aspoň toľko miesta ako v kombi. Chce veľké auto a zároveň rýchle, no také čo málo papá a pritom zvláda ostré zákruty.

Takže ako takému človeku vyhoviete? Ponúknete mu dve autá? Ťažko, to mu lízingovka neschváli. Tak potom, čo? Čo asi, vymyslíte BMW 5 GT.

Zdroj: Ján Hargaš

Pretože presne „päťkové gétéčko“ mu vyhovie. Teda malo by. Je totiž veľké i malé, nízke i vysoké, priestranné aj nie, rýchle aj nie, obratné aj nie, úsporné aj nie.

Ťažko možno GT vystihnúť jednou vetou, a tak sa o to ani nebudem pokúšať. Dôležitejšie je to, či jeho ponuka dokáže uspokojiť dopyt.

Dizajn – učesaný obor

Na prvý pohľad mi GT pripomína s prepáčením moderného Rakúšana. Výrazná tvár, dlhšie vlasy ulízané vzad a dokonalý oblek. Všimnite si tú pretiahnutú tvár vrcholiacu akousi výraznou vlnovkou, ktorú tvorí zvýšená kabína. Vlnovka končí veľkým kufrom, ten mi opäť zapadá do predstavy o hlave moderného mladého manažéra s ulízanými vlasmi opierajúcimi sa límec košele. Áno viem, nad niečím takým treba dlho uvažovať...  

5 GT je automobil, ktorý spredu vyzerá ako štandardný sedan radu 5, no čím ďalej sa vaše oči kĺžu po karosérii, tým menej auto ako sedan vyzerá. Môže za to jednak vyššia kabína, predĺžená silueta, no tiež poriadne macatá zadnica, ktorá je zároveň najkontroverznejším miestom auta. Dizajnéri potrebovali zväčšiť kufor, zároveň ho čo najlepšie ukryť. Keď tak urobili zistili, že auto pri vyšších rýchlostiach stráca priľnavosť, pretože odľahčenú zadnicu nemá čo tlačiť dolu. A preto už i tak baňatú prdel ešte zväčšili pre lepší prítlak. Výsledkom je neortodoxný vzhľad auta, ktorý viacerých potenciálnych zákazníkov odradil. Práve preto sa automobilka pri ďalšom modeli GT, tentoraz radu 3, takémuto riešeniu vyhla a primontovala zásuvný spoiler.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže 5 GT sa macatej zadnice zatiaľ nezbavilo a možno ani nezbaví. Práve zadok auto odlišuje od iných. A práve vďaka zadku, respektíve, tomu čo sa skrýva v ňom je 5 GT pre viacerých zákazníkov omnoho zaujímavejšie než sedan.

Dokonca sa nemôžeme čudovať ani americkému BMW, ktoré po príchode GT-čka vyradilo verziu kombi z ponuky. GT totiž ponúka skutočne viac miesta ako by ste čakali.

Interiér – oproti sedanu omnoho viac priestoru

Práve priestor je silnou stránkou tohto vozidla. Tak ako v nedávno testovanom GT radu 3, aj v 5 GT je priestoru pre vodiča a pasažierov omnoho viac.

Celý príbeh sa začína už vonku pri nastupovaní. Vďaka vyššej kabíne a mierne vyššej svetlej výške (+10mm) sa nemusíte zohýbať tak ako pri sedane. Nastupovanie je teda pohodlnejšie a poteší tých s problémovými chrbticami.

Po nasadnutí na sedadlo vodiča prvýkrát nadobudnete pocit, že sedíte v aute, ktoré by majiteľ ani nemal šoférovať. Potvrdzuje to aj priestor vzadu. Osobne som sa počas prvých dní v aute cítil ako vodič v typickom londýnskom taxíku. Nad hlavou má aj ten najvyšší vodič toľko miesta, až si pripadá na auto malý – ako taký služobníček. Pomôže nastavenie výšky sedadla, ale nie veľmi. Skutočne pomôže až zvyk a hlavne čas. Možno však chlapi, pre ktorých je toto auto ušité majú ega toľko, že zaberie aj zvyšné miesto nad hlavou, to je ale iba domnienka.

Zdroj: Ján Hargaš

Ako som už spomenul, veľa miesta je aj vzadu. Traja pasažieri sa vedľa seba zmestia, i keď na šírku je kabína rovnaká ako v prípade sedanu, nad hlavou majú viac miesta, tak ako na nohy. Cítia sa teda vzadu lepšie. Výborný je sklon operadiel i dĺžka sedákov. Na zadných sedadlách sa dá skutočne relaxovať, čo potvrdzuje teóriu o tom, že GT by mohlo slúžiť aj ako auto, ktorého majiteľ sa vozí vzadu. To podporujú aj dokúpené prvky výbavy ako vyhrievanie zadných sedadiel, či štvorzónová klimatizácia.

Ak počet pasažierov zredukujeme na dvoch vzadu, ide o ozajstnú jazdu v limuzíne so všetkým čo k tomu patrí. Snáď s výnimkou oddeliteľného priestoru, ale to je výsosťou iného segmentu.

Dôkazom tohto tvrdenia je rázvor totožný s BMW radu 7 – 3070 mm. Pritom 5 GT je o 8 centimetrov kratšie, viac však myslí na pasažierov.

K väčšiemu komfortu vzadu by snáď ešte prispeli obrazovky zabudované na zadné operadlá, ktoré sa tiež dajú dokúpiť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Biela koža štandardne vyzerá skvelo, no má zásadnú nevýhodu v tom, že je ľahké ju zašpiniť. Výhodou je, že sa tak neprehreje ako koža tmavých odtieňov.

Ostatne, udržať slnko na uzde okrem výkonnej klimatizácie pomáhajú aj termoregulačné sklá a to vrátane čelného. V teste štandardného päťkového bavoráku sme takúto možnosť nemali a v najhorúcejších mesiacoch to bolo skutočne nepríjemné. Sklá odrážajúce tepelné lúče slnka sú v dnešnej dobe naozaj potrebné. Vzhľadom na naše zákony neumožňujúce použitie fólií vpredu obzvlášť.

Komfortnou súčasťou interiéru je aj automatické dovieranie dverí. Ľahko si na to zvyknete a naučíte sa, že dvere stačí ľahko pribuchnúť. Keď však veziete niekoho, kto to nepozná, buchnutiu sa nevyhnete. Rovnako ako snahe zdvihnúť elektricky ovládané piate dvere ručne, či naopak zabuchnutie kufra. Treba si tú posádku vycvičiť.

Práve piate dvere sú zaujímavou súčasťou auta. Otvárať sa môžu ako v celku – teda vrátane hornej časti, tak i systémom „ala“ sedan s tým, že sklená časť zostane na svojom mieste. Je to praktické a úsporné. Nie vždy totiž potrebujete otvoriť celý kufor. Pomôže to tiež v obmedzenom priestore podzemných garáži. Podobné riešenie je známe v modeloch s označením X, kde sa dá otvoriť najprv iba sklená časť a následne spodná.  

Kufor má kapacitu veľmi príjemných 590 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovina s celkovou kapacitou 1700 litrov. K tomu treba prirátať dvojité dno a viacero odkladacích priestorov. Ideálnym spoločníkom kufra by bol sieťový program. Najmä v prípade naloženia menších nákupov. Výhody liftbacku oproti sedanu sú nesporné. Najlepšie to charakterizuje možnosť posadiť do kufra psa, ktorá v sedane chýba (ak zostávame humanistami). To isté platí aj o rozmernejších kočíkoch, ktoré majú takto o pár dôležitých centimetrov viac miesta.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pracovisko vodiča je však stále tým najlepším miestom v aute, v prípade GT to platí dvojnásobne. Aj keď má vodič sprvu pocit malosti, časom si na vyššiu kabínu zvykne a jeho môže časom napučať do potrebnej veľkosti, aby dokázalo také veľké auto poňať.  V prípade testovaného vozidla k tomu pomáhajú tiež kožené lišty v rámci paketu Luxury, no tiež keramické detaily a leštené plasty, napríklad na prevodovej páke a jej najbližšom okolí.

Celkovo je palubná doska odlišná od tej v sedane. Predovšetkým je väčšia a širšia, čo malo prvoplánovo zväčšiť pompéznosť, no v skutočnosti to zároveň zmenšilo priestor pre pasažiera na sedadle spolujazdca, čím aj spolujazdcov menších vzrastom odsúdilo na posúvanie sedadla dozadu, čo zas zmenšuje priestor pasažierovi vzadu. Samotný zmysel rozšírenia mi osobne uniká. Síce sa teraz do palubnej dosky vmestila väčšia priehradka pred spolujazdcom, je to veľká daň za menej priestoru na nohy.

Infotainment automobilu je opäť výborný a ľahko ovládateľný. Head up displej je tak ako obyčajne výborným doplnkom, ktorý spôsobuje, že na palubný počítač pozriete len výnimočne a všetku pozornosť môžete venovať riadeniu. V tomto prípade som mal navyše pocit, že ani moja výška nebráni zobrazovaciemu zariadeniu ukázať mi aj údaje navigácie, ktoré väčšinou head up displej ukazuje už mimo môjho zorného poľa (190 cm a viac).

K dobrému pocitu za volantom prispievajú aj príplatkové LED svetlomety. Tie dokážu z tmy vyvolať pred autom takmer deň. Dosah diaľkových LED svetiel je obdivuhodný. Vďaka svetlám máte omnoho väčší prehľad, než vďaka vyššiemu posedu.

Motor, prevodovka, spotreba a pocit z jazdy

Tieto štyri kategórie v prípade testovaného 5 GT úzko súvisia. Dôvodom je špecifikácia a samotný automobil. GT totiž váži viac ako dve tony, v tomto prípade 2085 kilogramov. To už je riadna hmota sama o sebe, nieto ešte plne naložená. Našťastie je k tejto hmotnosti priradený výborný radový naftový šesťvalec s maximálnym výkonom 190 kW (260 k) a s maximálnym krútiacim momentom 560 Nm. Maximálny výkon je k dispozícii pri 4000 ot/min, krútiaci moment pri 1500 ot/min. Už pri 1000 ot/min však auto bez problémov zrýchľuje. Keďže som mal 330d GT a 530d GT  s rovnakými motormi týždeň po sebe, ľahko som si uvedomil aký veľký je medzi autami rozdiel. Pritom motory mali v oboch prípadoch úplne totožné parametre a prevodovky, no dynamika bola jasne lepšia v prospech 330d GT. Je to skrátka menšie a ľahšie auto.

Zdroj: Ján Hargaš

Dokonca prejav 530d GT by som nazval komótny a veľmi podobný tomu pri modeli X5. Auto má citeľne silný motor, ale celkovo na vodiča vplýva tak, že sa mu prioritne nechce jazdiť dynamicky. Je to obor a ten má predsa robiť všetko pomalšie, akosi dôstojnejšie. Väčšinu času som tak strávil plávaním po slovenských rozbitých cestách, vysmieval som sa výmoľom a vzhľadom auta pravdepodobne aj ostatným vodičom. Nikam som sa neponáhľal, cítil som sa skrátka dobre, priam luxusne. Často sa mi nechcelo ani vystúpiť... Bolo to akoby som v sebe náhle našiel staršieho podnikateľa, s hŕbou peňazí a voľného času. Vystúpenie znamenalo návrat do krutej reality.

Daný motor na rozdiel od základného štvorvalcového nafťáka umožňuje jazdiť nielen takto. Stále sa pod dlhou kapotou skrýva silák, stačí zmeniť jazdný režim, či aspoň dupnúť na plyn, prípadne podradiť pádielkami pod volantom. V tom okamihu prichádza tradičné zarevanie a dynamická akcelerácia. Nie je to však také ako v trojke. Auto skutočne pekne ťahá a poľahky za sebou nechá všetkých pokút sa strachujúcich spoluobčanov, no nie je to tá dynamika, ktorú od naftového šesťvalca očakávate. Nárast hmotnosti tak treba vykompenzovať kúpou silnejšej verzie, ak teda o to stojíte. Keď už som spomenul základný motor, vyjadrím sa v stručnosti aj k nemu – NIE. Menej ako šesťvalec je na takéto autisko málo. Radový benzínový šesťvalec bude mať s týmto kolosom tiež dosť práce. Síce bude dynamický, no spotreba bude vyššia. To pri týchto cenových hladinách nie je také dôležité.

I táto verzia dokáže ponúknuť veľmi dobré jazdné vlastnosti, opäť za to môže rozloženie hmotnosti, systém pohonu všetkých kolies s prioritou zadnej nápravy xDrive a tiež rozchod kolies. Badať to na šírke vozidla. Je bežné, že autá s poháňanou zadnou nápravou sú vzadu širšie, BMW sú navyše typické širokými pneumatikami s výbornou priľnavosťou, avšak GT je vzadu o viac ako 20 cm širšie než vpredu. Konštruktéri preukázali markantnú snahu udržať vozidlo na ceste.

Podarilo sa, auto krásne drží v zákrute, dlhý rázvor upokojuje jeho reakcie, na rovinke je to zas sympatická lokomotíva. Ľahšie nájdete limity vozidla a to sa pri prestrelení nájazdovej rýchlosti môže k naivnému vodičovi zachovať dosť macošsky. Ostré reakcie a celkovo športové vlastnosti nečakajte. Na to by auto potrebovalo minimálne pridať výkon – napríklad zakúpením vrcholového benzínového osemvalca, či aspoň silnejšieho naftového šesťvalca. Lepšie by bolo zhodiť takých dvesto kíl a zmenšiť svoje vonkajšie proporcie. Z toho vyplýva, že to nie je možné. Tie kilá ale zhodiť môže. Uvidíme po príchode novej generácie päťky.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor si vzhľadom na vyššiu hmotnosť vypýta aj daň v podobe vyššej spotreby. V porovnaní s 330d GT to bolo v priemere o takmer liter viac. Ak som mal priemernú spotrebu počas testu v 330d GT 7,6 litra nafty na 100 km, v prípade 530d GT to bolo 8,2 l/100 km. Pri zachovaní rovnakej dynamiky jazdy by to bolo viac. Pod „nízku“ spotrebu väčšieho GT v podobe 8,2 litra na 100 km sa podpísala prirodzená komótnosť a pohodlnosť auta. Jazda po diaľnici rýchlosťou 135-140 km/h znamená priemer takmer identický s tým celkovým – 8,1 litra. Pri zrýchlení na 150 km/h je to už 9,6 litra.

Spotreba v meste kulminovala na úrovni 8,7 litra. V prípade ekonomickej jazdy mimo mesta klesol priemer na 7,3 litra. Nižšie to už skrátka nešlo. Ozaj dynamická jazda a neprestajné využívanie potenciálu motora poženie priemer vysoko nad 10 litrov. V mojom prípade palubný počítač vedel ukazovať aj cez 13 litrov na 100 km.   

Záver

Automobil menom 530 GT je typické luxusné BMW. Dokáže voziť obdivuhodne pohodlne, nebojí sa ani našich rozbitých ciest, a to ani na 19 palcových diskoch. Sedí sa v ňom lepšie ako vo vlastnej obývačke, až sa človeku nechce vystúpiť. Zároveň má aj dynamickejšiu stránku, kedy sa z neho stáva lokomotíva so schopnosťou celkom obstáť aj na kľukatej ceste. Charakteristikou je to veľmi vyrovnané auto, ktoré len tak nerozhodíte, poskytuje ohromný priestor, ktorým sa v súčasnosti poľahky vytiahne nielen nad sedan, či na úroveň kombi radu 5. Priestorovo atakuje súčasné BMW radu 7, i keď sedmička netrpí hlúpou širokou palubnou doskou. Je to auto, do ktorého pokojne vopcháte rodinu, vďačí za to i kufru, aj keď je jeho charakter skôr limuzínový než rodinný.

Pri porovnávaní s BMW 7 má výhodu v podstatne nižšej cene. Hovoriť však o nízkej cene pri tomto aute chce veľmi silný žalúdok. Nakoniec, cenovka na úrovni 94 000 už o niečom hovorí. Daný model pritom ani nemal všetku dostupnú výbavu, i keď mal špeciálnu oranžovú farbu laku, vďaka ktorej sa stal akýmsi unikátom, nielen na našich cestách.

Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako je 5 GT typickým BMW po stránke luxusu, je netypickým BMW po stránke športovosti a vzhľadu. To nie je urážka. Síce nemá také ostré reakcie ako menší súrodenci v rámci bavorského koncernu, také ostré reakcie nemá minimálne polovica ďalších modelov. Zákazníci automobilku BMW v súčasností vnímajú najmä po stránke prémiovosti, priam luxususu, o jazdné vlastnosti až toľko nejde. V tomto trende kráča aj 5 GT, tak ako kráča na čele bavorských modelov, ktoré dokážu zaujať zákazníkov iných značiek. GT je dielom kompromisov, kompromisov fungujúcich prekvapivo dobre. I keď na tú zadnú časť, neortodoxný vzhľad, ťažkopádnosť a more nevyužitého priestoru nad hlavou by som si nezvykol. Ale nakoniec, auto nie je v mojej cenovej kategórii, takže to ani netreba.

Technické údaje

Model: BMW 530d xDrive Gran Turismo
Počet valcov/ventilov na valec: 6/4
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava 4x4 (prioritne zadná)
Výkon (kW/ot.): 190/4300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/1500
Maximálna rýchlosť (km/h): 243
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,2/5,6/6,2
Dĺžka/šírka v predu/výška (mm): 5004/1901-2140/1559
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožinového priestoru (l): 590
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2120
Užitočná hmotnosť (kg): 620
Rozmer pneumatík: 245/50 R19
   
Základná cenníková cena modelu: od 40 800 €
Základná cena špecifikácie: 64 700 €
Cena testovaného vozidla: 94 074 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku