2015-03-31 06:15:27
Škoda Octavia Combi L&K
Škoda Octavia Combi L&K 2,0 TDI 110 kW DSG
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Octavia Laurin & Klement – naozaj skutočný vrchol ponuky?

Najluxusnejšia Octavia na prvý pohľad o sebe nedáva vedieť ničím výnimočným a zostáva takpovediac v utajení.

Netvári sa totiž vôbec honosne, nevyčnieva z radu nejakými extra výraznými prvkami. Práve naopak, nenápadnosť ukrýva top výbavu modelu. Ak nie ste znalcom, veľa rozdielov pri bežnom skúmaní nenájdete, dokonca si ich možno ani nevšimnete. Markantným rozlišovacím znakom sú ozdobné štítky na blatníkoch a hlavne unikátne vejárovité 18 palcové disky kolies, ktorých desať lúčov vynikne s dvojfarebným lakovaním, ktoré kombinuje strieborné linky a sivý zvyšok.

To sú však len vonkajšie rozlišovacie znaky. Keď sme testovali model Octavia Scout, čakali sme, aký rozdiel prinesie najvyššia výbava označená priezviskami zakladateľov značky, ktoré Škoda používa na zdôraznenie špeciálnej výbavy svojich vozidiel. Kde teda sú tie špeciality?

Už v základe je výbava modelu bohatá aj bez príplatkov. Elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča je vyhrievané a tento komfort si môžu dovoliť aj ostatní cestujúci – ocenili sme to počas krátkej a intenzívnej, aj na snehové zrážky bohatej zimy. Na palube je navigácia Columbus, ktorá vie čítať DVD i SD karty a veľmi dobrý, vlastne až koncertne dobrý audiosystém Canton. Štandardom je tiež adaptívny tempomat, parkovacie snímače vpredu aj vzadu a elektrické otváranie piatych dverí. Sériovou výbavou sú tiež predné aj zadné diódové svetlá, hlavné svetlomety sú bi-xenónové.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Elegancia zvonka a čo vo vnútri?

V interiéri nájdete nápisy Laurin & Klement na každom kroku. Laurin & Klement je totiž symbol, ktorým Škoda tradične označuje vrchol modelového radu. O čo menej je toho vonku, o to viac ho nechýba vo vnútri. Nájdete ho na obkladoch dverí, na hlavici riadiacej páky, ale aj na operadlách predných sedadiel. Sú potiahnuté kombináciou Alcantarou v strede s koženými bočnými časťami v hnedej farbe, do ktorej boli ladené aj plasty spodnej časti interiéru kabíny.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Určite dominantným prvkom interiéru je osempalcový displej v strede palubnej dosky. Napriek tomu, že mám dotykový smartfón, v autách vôbec nie som naklonený dotykovým obrazovkám. No táto vás zaujme – predbehla konkurenciu rýchlymi reakciami, vysokým rozlíšením a modernou grafikou. Môže byť príkladom pre ostatné značky.

Vrátim sa ešte k ozvučeniu - Octavia L&K síce neohúri, ale určite nadchne veľmi dobrým, vlastne až koncertne výborným prednesom hudby audiousústavou od značky Canton. No a vďaka adaptívnemu tempomatu si budete môcť hudby vychutnávať aj v diaľničných, či mestských zápchach. Dá sa naň spoľahnúť. Hoci funguje dosť džentlmensky a necháva si väčší odstup, ako by ste to robili sami za volantom, nespomaľuje premávku. Na druhej strane funguje pomerne plavne a mäkko, takže sa nemusíte báť, že si „rozhrčkáte“ obed v žalúdku neustálym brzdením a zrýchľovaním.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazdí ako – predsa ako Octavia

Ak by ste čakali, že dve slová navyše v názve niečo urobia aj navyše s jazdnými vlastnosťami, tak smola - úroveň výbavy nezvýšila technickú stránku auta. Verzia Laurin & Klement s motorom 2,0 TDI (110 kW) znamená, že vzadu je naďalej jednoduchá náprava s pozdĺžnymi ramenami spojenými torzne pružnou priečkou. Pri použití veľkých kolies na komforte nepridá a niekto bude polotuhú zadnú nápravu kritizovať vopred, no niet jej veľmi čo vyčítať a za volantom prestane majiteľa trápiť po prvých kilometroch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Naftový dvojliter pod kapotou má dostatok výkonu a v kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou DSG umožňuje autu jazdiť pomerne dynamicky. Hoci nepatrí k štandardu, hodí sa k charakteru najluxusnejšej verzie modelu. Motor motivuje najmä k dlhým cestám. Spotreba v praxi nebola zlá, v meste sme s ním dokázali jazdiť za 6,2 litra, diaľničná maximálka znamenala spotrebu na hranici 6 litrov a pri cestách mimo mesta oscilovala spotreba okolo piatich litrov na 100 kilometrov. Celkový priemer sme s pomerne ľahkou pravou nohou dosiahli 6,1 litra, čo je o pol litra viac, ako udáva výrobca. Jazdný dosah na jednu nádrž okolo 700 kilometrov tiež nie je na zahodenie. A ešte jedna pozitívna skúsenosť: keďže sme mali auto na test, keď boli teploty pomerne nízke, potešila jeho schopnosť zohriať sa na pracovnú teplotu už za necelých 10 minút jazdy. V kombinácii s vyhrievanými sedadlami sme nemrzli v žiadnom prípade.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Cena, ó cena...

V očiach väčšiny Slovákov je Škoda ešte stále tá jednoduchá, lacná vec, ktorá sa dá opraviť skrutkovačom, kombinačkami a kladivom. Značka však výrazne poskočila a top modely sú neraz cenovo privysoko. Octavia L&K nie je predražená, hoci reakcia publika pri pohľade na cenovku bude opačná.

Základný model Octavie L&K cenovo štartuje na 26 940 eurách. Ide o verziu s motorom 1,8 TSI a manuálnou prevodovkou. Spomínaný motor je pritom jediným benzínovým agregátom dostupným k výbave Laurin&Klement. Cena najlacnejšej naftovej verzie je 27 140 eur v prípade sedanu a 27 990 eur v prípade kombi. Na automat DSG treba priplatiť ešte dve tisícky. Inak už niet veľmi za čo priplácať. Štandardné vybavenie tohto modelu je naozaj bohaté a okrem mnohých predtým spomínaných prvkov obsahuje aj svetelného asistenta, systém rozoznávania únavy, automatickú dvojzónovú klímu či hlasové ovládanie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Testované auto malo najdrahší príplatok za paket Traveller Asistant, ktorý však stál iba 455 eur, pričom pre iné výbavy treba „vysoliť“ vyše 2 000 eur. Ten obsahuje systém sledovania pruhov, rozpoznávanie značiek či navigáciu Columbus. Auto tak vo výbave, akou prešlo testom stojí 31 434 eur. Hoci siaha na vrchol luxusu, má k tejto méte ešte čo zdolať. Oproti autám, ktoré si plnohodnotné označenie luxusné zaslúžia, je však model L&K výrazne dostupnejší.

V diskusii sa určite nájdu námietky, že Octavia v najvyššej výbave je drahá a za tú cenu si kúpia aj iné auto. Pripusťme, ale čo za to ponúka? Má najmodernejšie systémy nemeckého koncernu Volkswagen, ponúka „more“ vnútorného priestoru a detaily, vďaka ktorým má exkluzívny status u výrobcu. Je však verzia Laurin & Klement tou najlepšou Octaviou? Nuž, záleží, čo od auta očakávate. Ešte by som prijal pohon 4x4 pre vrchol ponuky, ako má verzia Scout a bolo by to naozaj top.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Verzie Laurin & Klement sú vždy nabité technológiami. Nie sú ale dokonalé. Napríklad systém udržiavania jazdy v pruhoch (Lane assist) zakročí – ale iba raz. V praxi to znamená, že zabráni, aby ste neželane  prešli do vedľajšieho pruhu. No ak vás pri svojej reakcii nasmeruje mimo vozovky, musíte sa volantu chopiť sami. Našiel som aj drobnosť, ktorá „ušla“ pozornosti dizajnérov. Ak sa verzia Laurin Klement pasuje za top verziu – kde ostalo osvetlenie zrkadiel v slnečnej clone?

Záverečné hodnotenie

Škoda Octavia Laurin & Klement je dobre vybavená a štýlová verzia českého bestselleru. Opatrne by som narábal s označením luxusná, hoci má z neho plný kufor. Nie pre to, že oceňujem aj páčky pre priame sklápanie sedadiel druhého radu... Ide o celkový dojem. Pohodlné prednabádajú k takému označeniu, tvrdšie plasty v interiéri a polotuhá zadná náprava odkazujú na základ v aute vyvinutom s dôrazom na výrobné náklady. Celok však vyšiel na počudovanie veľmi dobre.

Možno by ste skôr siahli po verzii Scout, alebo po športovej RS. No dvojica pánov Laurin a Klement ponúka viac ako slušnú alternatívu. Je výborne vybavená a zahrá na cit pre eleganciu vo svete, kde sa všetci silou – mocou tvária športovo. Pritom vás Octavia Laurin & Klement na ulici príliš neodlíši od ostatných áut. O to viac ponúkne, keď nastúpite a začnete využívať toto technologicky vyspelé a nenápadné auto.

Technické údaje

Model: Škoda Octavia Combi 2,0 TDI Laurin & Klement
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 968
Prevodovka: 6 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/17500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 213
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/4,1/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4569/1814/1465
Rázvor náprav (mm): 2686
Objem batožinového priestoru (l): 610/1740
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1372
Užitočná hmotnosť (kg): 645
Rozmer pneumatík vpredu: 225/40 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 225/40 R18
Základná cenníková cena modelu: od 14 490 €
   
Základná cena verzie: 26 940 €
Cena testovaného vozidla: 31 434 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku