2015-03-20 06:50:07
Hyundai Genesis 3.8 GDI
Hyundai Genesis 3.8 GDI V6
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 - zabudnite na predsudky v luxuse za 60 000

So sedanom Genesis vstúpil Hyundai na územie, ktoré ovládajú takmer výhradne nemecké limuzíny.

Hyundai ako konkurent pre BMW, Audi alebo Mercedes-Benz? Aj keď táto predstava môže vyvolávať pochybovačný úsmev, kórejský výrobca tvrdí, že také auto má. Volá sa Genesis. Hyundai mu pridelil zvláštny status, kde sa tak trochu hrá akoby na schovávačku. Na karosérii totiž nájdeme niekoľko nezvyklých emblémov v tvare rozpätých krídel. Veru tak - výrobca daroval autu vlastné logo - ako by ho chcel ešte viac oddeliť od svojej klasickej produkcie.

Veľký sedan Genesis prvej generácie sa Európe vyhol. Je to celkom pochopiteľné, hlavné zameranie tohto modelu je jednoznačne v Amerike a v Ázii. Európa býva pre modely tejto kategórie veľkým orieškom. Lenže druhá generácia sa dočkala dôkladnej starostlivosti (vývoj trval štyri roky, investície boli 342 miliónov eur) a výsledok mal byť vo finále natoľko kvalitný, že by nemusel mať problémy ani s etablovanými automobilkami.

Na slovenskom trhu je jediná verzia s atmosférickým šesťvalcom s objemom 3,8 litra, s automatickou osemstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Genesis má navyše veľmi sympatický cenník, kde nenájdete žiadny príplatok. Siahnuť môžete iba po výbave Exclusive zahŕňajúcej úplne všetko od navigácie, cez audio so 17 reproduktormi, cez zástup rôznych asistentov, panoramatické okno, elektricky nastaviteľné zadné sedadlá, až po napríklad klimatizáciu so snímačom koncentrácie CO₂ v kabíne. Nie je to zlý začiatok, čo poviete?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Individualizácia v obmedzenej miere

Zvoliť si môžete len farby interiéru (výber z 5 kombinácií) a jednu z 10 farieb karosérie. Všetko ostatné auto má. Takže buď ber, alebo nechaj tak... V čom je teda problém? V imidži, ktorý Genesis sedan (zatiaľ) nemá. Jeho nevýhodou je, že práve za ten nehmatateľný a nemerateľný „bonus“ navyše zaplatia tí, čo na to majú, veľkú hŕbu peňazí aby sa „odlíšili“ a vytvorili dojem, že to fluidum nevyhnutne potrebujú pre život. Konkurencia má aj prvky a (prepracovanejšie) funkcie navyše, uznávam, ale musí to stáť aj viac ako dvojnásobok ceny?!

Hyundai Genesis v druhej generácii je v praxi oveľa väčší než sa zdá a je to poriadny kus auta. Do päťmetrovej celkovej dĺžky mu chýba len jeden centimeter a naopak trojmetrový rázvor o jeden centimeter prekonáva – má hodnotu 3010 mm. Len pre porovnanie, Audi A8 ponúka 2992 mm, sedmičkové BMW potom 3070 mm. Solídna je aj šírka bez spätných zrkadiel 1890 mm a výška 1480 mm. Porovnávam síce Genesis s vrcholnými modelmi jednotlivých automobiliek, hoci je testovaný sedan kratší a cenovo zodpovedá BMW 5, Audi A6, či Mercedesu-Benz triedy E. Lenže ani po troch (krátkych) dňoch v spoločnosti tohto auta nemôžem povedať nič iné, ako to, že porovnanie s touto trojicou by nebolo vzhľadom k tomu, čo Genesis ponúka, celkom fér. Skôr mi vŕtala v hlave nevypovedaná otázka: či môžete dostať za cenu Audi A6 auto so schopnosťami menej vybavenej A8-ky?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Reprezentatívne vnútro

Dojem nepokazí ani interiér. Hyundai si dal záležať na výbere materiálov, takže vo vnútri nájdeme príjemnú kožu, hliník alebo ozajstné drevo. Práve drevené dekory sa mi veľmi páčili, výrobca totiž tento prírodný materiál spracoval tak, že vyniká jeho prirodzená štruktúra. Nájdu sa aj detaily, na ktorých si mohli dať konštruktéri viac záležať. Genesis má bohato nastaviteľné sedadlo vodiča – až v 12 smeroch. Vysunutie prostrednej časti sedadla umožňuje zvýšiť podperu stehien. To je fajn vec, lenže v kórejskom sedane sa posunutím danej časti poodhalí diel z tvrdého plastu, ktorý hlavne pri rýchlom nastupovaní a dosadnutí do sedačky trocha „uštipne“. Ale to je asi všetko, inak kabíne niet veľmi čo vytknúť. Palubná doska je prehľadná, ovládanie intuitívne a skvele sa pracuje aj s palubným a multimediálnym systémom. Priestoru je všade dostatok - aj na zadných sedadlách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hyundai totiž rátal s tým, že si Genesis môže niekto kúpiť ako „riaditeľskú“ limuzínu, ktorú bude pilotovať najatý šofér. Preto majú cestujúci vzadu maximálne pohodlie: vyhrievané a ventilované sedadlá, vlastný okruh klimatizácie a môžu ovládať aj audiosystém. A keby náhodou šéf potreboval ešte viac miesta pre nohy, na operadle predného spolujazdca má tlačidlo, ktorým posunie predné sedadlo čo najbližšie k palubnej doske.

Interiér je na výške aj z pohľadu technologickej výbavy. Nemá zmysel vymenovávať všetky systémy, no výbava zahŕňa napríklad vyhrievaný volant, head-up displej, čiastočne digitálny prístrojový štít, automatické parkovanie (pozdĺžne aj priečne), adaptívny tempomat či stráženie jazdy vo vymedzenom pruhu, v ktorom sa auto dokáže automatickými zásahmi do riadenia krátko držať aj samo. Okolie sleduje hneď niekoľko kamier. A ešte jedna milá drobnosť: Genesis vie sám dovrieť dvere, takže s nimi netreba „trieskať“. Parádnou „vychytávkou“  je bezdotykové otváranie batožinového priestoru. Funguje jednoducho: stačí sa s kľúčom vo vrecku (alebo v kabelke) postaviť za auto a veko kufra sa o chvíľu samo zdvihne. Veľa šikovná vec, hlavne ak máte plné ruky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dizajn: Z každého má niečo?

Auto vyzerá veľmi moderne, výhrady nemám ani k mohutnej prednej maske, ani proti tvaru pontónu karosérie, či k stvárnenie zadných partií. Hyundai sa na špičku dotiahol nielen po stránke techniky, ale aj dizajnu. Má v tom jednu chybu krásy, vlastne dve. Nie je tak ľahko identifikovateľný ako prémiové modely nemeckých značiek. Na to bude juhokórejský výrobca ešte nejaký ten piatok potrebovať. A chýba mu svoj vlastný imidž – Aj ten sa buduje roky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Živé stretnutie s Genesisom je zážitok, lebo auto zapôsobí rozmermi aj dizajnom. Vyzerá zaujímavo a dáva vedieť, že možno od neho čakať istú dávku luxusu. Podrobnejšie skúmanie môže ale priniesť poznanie, že sa dizajnéri inšpirovali v blízkom aj vzdialenejšom okolí. Genesis sedan je napriek tomu naozaj veľmi pekné auto. No každý v ňom vidí niečo iné, či skôr chce vidieť. Napríklad v prednej časti niekomu pripomína Mercedes, z profilu tvarom blatníka a svetla zasa BMW, bočná silueta akoby „opisovala“ od Audi A7 a zadná časť  - ach, veď to sa podobá na i40. Možno aj vďaka tomu, že na veku kufra je jediný znak Hyundai. Inde len samé „krídelká“ nápadne sa ponášajúce na znak Aston Martin, či skôr Bentley. Maska ​​chladiča ako hlavný symbol modelu, je trochu podobná na Audi, tvar svetiel denného svietenia sa pre zmenu inšpiroval u Jaguara a dalo by sa takto pokračovať. Nie je to zhoda náhod, ani žiadne opisovanie, či kopírovanie. Jednoducho auto v istej kategórii musí mať isté znaky, ktoré ho pasujú tam, kde je – no a práve preto sa niektoré riešenia podobajú. Podobne je to aj v ďalších triedach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Genesis sa dizajnovo celkom vydaril a tvar karosérie má navyše na svedomí aj nízky súčiniteľ odporu vzduchu cx = 0,26. Pozoruhodné, lebo aj Audi A8 a eskový Mercedes ponúkajú v tomto smere rovnakú hodnotu. Zaujímavé to je v tomto prípade už v momente, keď nastúpite. Predovšetkým vás na úvod uvíta logo Genesis premietnuté na vozovku, potom chytíte masívne dvere, čo je dosť pôsobivé a keď ich zavriete, (bez búchania prosím!) elektricky sa za vami dovrú. Ocitnete sa v absolútnej izolácii vo vnútri vozidla. A ten vnútrajšok vôbec nevyzerá zle. Toto asi väčšina nečaká. Predsa len, je to Hyundai, či nie? Aha, je to Genesis...

Ako jazdí...

Absencia turbodiesela je samozrejme v Európe značným handicapom. Na druhej strane, prejavom sa k luxusnému veľkému sedanu nič nehodí tak dobre, ako veľký, atmosféricky plnený motor konzumujúci benzín. Najmä ak pracuje tak zamatovo hladko, ako ten čo má Genesis pod kapotou. Práve kultivovanosť je najväčšou prednosťou kórejského šesťvalca. V nízkych otáčkach sa správa ticho, v tých vysokých zasa sympaticky vrčí. Iba na voľnobehu sa do kabíny trocha prenáša dunenie, ale s tým majú problémy aj viaceré iné pozdĺžne montované diesely iných značiek. Lenže toto je benzín – a to je ešte priestor na zlepšenie. Výkon plne postačuje. Nie že by po skočení na plyn spôsobil šteklenie v bruchu, ale sila motora je adekvátna. Len je potrebné ho správne (vy)točiť, najlepšie sa totiž predvádza až v druhej polovici otáčkomera - od štyroch tisíc vyššie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Príliš potešujúca nie je spotreba. Hoci sa automatická prevodovka, ktorá mimochodom funguje veľmi dobre a radí jemne a rýchlo, snaží voľbou čo najvyšších rýchlostných stupňov držať nízke otáčky, ani pri najväčšej snahe sa mi nepodarilo dlhodobo stlačiť apetít pod 10 litrov na 100 kilometrov. Najčastejší údaj palubného počítača bol okolo 12 litrov. Nie je to je málo, ale zodpovedá to pomerne presne priemernej spotrebe udávanej výrobcom (11,6 l/100 km). A samotná jazda? Tichá, pokojná, mäkká - až ukážkovo relaxačná.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Genesis dostal skvelý podvozok, vďaka ktorému sa správa presne tak, ako by ste od manažérskeho auta čakali. Na diaľnici pôsobí stabilne a isto, na rozbitej ceste zase robí všetko pre to, aby pri jazde netrpela posádka a hlavne tie jej časti, kde už chrbát stráca poctivé meno... Pohodlie je jednoducho na prvom mieste. Pohon všetkých kolies potom pomáha trakcii a istote v zákrutách. Určite by som však Genesis neoznačil za luxusný sedan so športovým charakterom. Nespráva sa neohrabane, to vôbec nie. Naopak, vzhľadom na svoju veľkosť pôsobí celkom obratne, ale v „utiahnutých“ oblúkoch sa nakláňa a riadenie je vlažné. Prijal by som lepšiu spätnú väzbu. Na okreskách plných zákrut sa s ním dá ísť svižne, ale s pocitom, že ho do toho musíte nútiť. Oveľa lepšie je zvoľniť, potom sa vám veľký Hyundai bude páčiť viac.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor je zo starej školy. 3,8 litrový, benzínový 6 valec s výkonom 232 kW (315 k) pri 6000 ot./min. a krútiacim momentom 397 Nm od 5000 ot./min. je perfektný. Teda aspoň v tom, že sa svojim naturelom úplne dokonale hodí k charakteru celého auta. Pri pokojnej jazde ho nepočujete ani necítite. Keď ho však pustíte na výlet za hranicu 5000 otáčok, povolí si utiahnutý opasok, uvoľni si kravatu a rozopne horný gombík košele a poriadne sa do toho oprie. Cítiť to. Výkon stačí na veľmi svižný presun a vďaka riadeniu a podvozku sa s autom dá celkom dobre zabaviť napriek tomu, že k športovému autu má ďaleko.

Dlhý rázvor v zákrutách sľubuje sklony k pretáčavosti a svoje sľuby plní. Pri rýchlom a správnom nájazde vás riadenie vtiahne do zákruty a zadná časť auta so zadnou nápravou vybočuje, až kým ho kultivovane nezastaví stabilizácia. Podvozok a jeho pohon HTRAC rozdáva presné povely na všetky 4 kolesá: kde, kedy a ako najlepšie dosiahnuť priľnavosť k vozovke. Verte, či nie -  funguje to. Tuším si sedan vzal pár génov, či dajaké chromozómy z verzie Coupe, lebo napríklad pri prudkom zrýchľovaní ide až 70 % výkonu dozadu. Vďaka tomu dokáže zadná časť efektne „bočiť“ a dostať zadnú nápravu zo stopy.

(Nikto) nie je dokonalý

Možno je na mieste otázka, či je to ešte stále Hyundai alebo „už len“ Genesis? Nový sedan sa síce zatiaľ predstavuje stále ako Hyundai Genesis, kde meno Genesis používa ako modelové označenie. Lenže na samotnom aute takmer všade prevláda označenie Genesis a známe logo Hyundai je už len vzadu na veku batožinového priestoru. Je teda celkom pravdepodobné, že sa Hyundai pomaly pokúša vytvoriť vlastnú prémiovú značku podľa vzoru japonských automobiliek. Genesis by teda mal byť pre Hyundai to, čo je Acura pre Hondu, Infiniti pre Nissan, alebo Lexus pre Toyotu. Mal, ale...

Po všetkých príjemných prekvapeniach a veľmi kladnom dojme z celku stačí jedna dlhšia jazda upršanými cestami a pozmeníte názor. Prídete na to, že aby sa Genesis stal skutočne plnohodnotnou, prémiovou limuzínou, mu ešte čosi k dokonalosti chýba. Ja viem, že dobre vyzerá, výborne jazdí a má všetky možné funkčné vymoženosti ako aj iné prémiové značky. Pritom sa v ňom pohodlne cítite (celkom jedno, či za volantom, alebo na zadných sedadlách) a máte pocit, že je všetko ideálne. Chýba mi tu ale faktor, ktorý sa dá označiť ako kvalita dosiahnutá dlhoročným vývojom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prečo? Nuž lebo adaptívny tempomat pri jazde v miernej zákrute v ľavom pruhu na diaľnici opakovane zaváha či brzdiť, alebo ísť ďalej, lebo vpredu v pravom pruhu ide kamión, ktorý fŕka kvapky vody na všetky strany... Dažďový snímač sa vtedy rozhodne, že ešte stále neprší tak intenzívne, aby mali stierače putovať po skle, hoci vidíte veľké... nič. A diaľkové svetlá som mal možnosť vyskúšať poriadne iba raz. Zistenie: nerešpektujú vždy protiidúce auto.

Záverečné rozjímanie

Nie je toho naozaj veľa, čo sa dá ešte zlepšiť. Za tie tri krátke dni sa na viac nedostatkov nepamätám, alebo som ich nezistil... Ak ich Genesis nebude mať a to, čo som spomenul bude fungovať úplne bez problémov, dostane jednotku s hviezdičkou. Teraz je namiesto nej vodorovná čiarka. Ale jedna mínus je predsa výborné hodnotenie, tak aký problém?

Genesis poteší nielen zaujímavým vzhľadom, kvalitným a priestranným interiérom ale aj príjemnými jazdnými vlastnosťami. No a samozrejme cenou, ktorá sa voči ostatnej konkurencii zdá byť až neuveriteľne a „podozrivo“ nízka, takmer dumpingová. No nemyslím, že sa k takému riešeniu pre Európu Hyundai musí uchyľovať, veď najviac kusov modelu predáva vo vzdialených končinách sveta. Aspoň vidno, kde je (asi) reálna cena za luxus a kde si priplácame za meno a imidž. Ale nech to tak zostane! Aspoň je väčšia možnosť výberu aj pre tých, čo po luxuse túžia, no majú menej hlboké dná peňaženiek.

Celkom na záver stručné zhodnotenie: Prvý vážny pokus kórejskej automobilky uviesť na európsky trh naozaj luxusné auto dopadol podľa mňa nad očakávania dobre.

Technické údaje

Model: Hyundai Genesis 3,8 V6 GDi HTRAC
Počet valcov: V6
Zdvihový objem motora (cm3): 3 778
Prevodovka: 8 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 232/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 397/5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 16,2/8,9/11,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4990/1890/1480
Rázvor náprav (mm): 3010
Objem batožinového priestoru (l): 493
Objem palivovej nádrže (l): 77
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2075
Užitočná hmotnosť (kg): 445
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R19
Základná cenníková cena modelu: od 59 990 €
   
Základná cena verzie: 59 990 €
Cena testovaného vozidla: 59 990 €

 

Komentáre k článku