2015-02-04 04:29:52
Volkswagen Touareg 3.0 V6
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Bluemotion
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion – jednoducho poriadne SUV

Je to už trinásť rokov, čo sa svetu predstavil prvý Nomád od Volkswagenu.

Volkswagen počas ôsmich rokov predal 475 000 exemplárov prvej generácie 4,8metrového SUV. Tento údaj korunoval úspech nástupcu. Pred piatimi rokmi, vo februári 2010 prišla druhá generácia. Zažila už 300 tisíc registrácií a má potenciál ďalšieho rastu. V slušných kruhoch sa patrí, aby auto po tomto čase dostalo facelift. Lebo omladenie má niekoľko dôvodov.

Zmena dizajnu znova zaujme zákazníkov, pritom sa odlíši sa od svojich „starých“ bratov. Výrobca má (síce v obmedzenom rozsahu) priestor aj na zlepšenie techniky, aby model dokázal držať tempo s konkurenciou napriek tomu, že už má pár rokov za sebou. Volkswagen využil pri Touaregu všetky možnosti. Kategória SUV sa totiž vezie na vlne značnej obľuby a Touareg rozhodne nemieni stáť bokom. Bolo teda jasné, že sa podrobí omladzovacej kúre. Nemecká automobilka sa preto rozhodla vliať čerstvú krv do žíl a pristúpila k jemnému faceliftu.

Priniesol viac zmien zvonka a pod kapotou, ako v interiéri. Teda na prvý pohľad viac chrómu, zmenený tvar masky chladiča, nárazníkov aj výfukových koncoviek. Vo vnútri je to podobne: nové podsvietenie kontroliek, prídavné farebné odtiene čalúnenia a balík on-line služieb. Novinkou je aj režim „plachtenia“, čiže selektívne odpájanie motora od prevodovky po ubratí plynu, aby sa znížila spotreba a produkcia CO₂. Pribudlo tiež automatické brzdenie po kolízii a nový katalyzátor pre modely V6 TDI, vďaka čomu spĺňa naftový šesťvalec emisnú normu Euro 6. Zmeny sa dotkli aj pruženia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dalo by sa povedať, že je to v kocke všetko, čo Touarega „postihlo.“ Takže ďalej už netreba ísť? Kdeže, všetko ešte nebolo povedané. Zmien je dosť, pričom rozmery SUV ostali rovnaké. Určite aj vás zaujme, ako sa dokáže tak mrštne hýbať viac ako dvojtonové auto. Na diaľnici, ale aj v teréne.

Viac noblesy za viac peňazí

Z inovovaného Touaregu je v prvom rade viditeľný posun k väčšej noblese, a to už pri pohľade na zovňajšok. Napriek tomu treba zmeny hľadať veľmi pozorne. Napríklad také nárazníky vyzerajú na prvý pohľad rovnako, hoci sú iné, kde spodná sekcia namiesto dovnútra smeruje do strán, čo pomohlo optickému rozšíreniu vozidla. Štandardom u všetkých verzií sú bi-xenónové svetlá, ktorým za príplatok môžu asistovať LEDky určené na denné svietenie. Diódami sa dá, opäť za príplatok, osadiť aj zadná časť auta. Za toto si zaslúži Volkswagen výčitku, veď celý rad predávanejších modelov s podstatne nižšou cenou ponúka štandardne LEDky vpredu aj vzadu, prečo ich teda trojnásobne drahšie SUV neponúka aj v základnej výbave?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podobne by sa potom dalo uvažovať aj o zadnom strešnom spojleri, ktorý má v štandarde iba verzia s modernizovaným šesťvalcovým turbodieselom pre lepšiu aerodynamiku, s ktorou prichádza redukcia spotreby resp. pre západ Európy oveľa podstatnejších emisií CO₂. Pre ostatné modely, je však tento doplnok za príplatok, a to navyše v rámci paketu R-Line.

Na ktoré prvky sa ešte pozrel facelift? Máme tu teda novú čelnú masku so štyrmi chrómovými lamelami namiesto dvoch, preprofilovaný zadný difúzor a chrómované koncovky výfuku. Paket Chrome & Style je pre základný šesťvalcový agregát príplatkovým tovarom, zahŕňa chrómovú lištu v spodnej časti karosérie pozdĺž celého vozidla. Volkswagen vymenil aj predné a zadné svetlá, ktoré dostali ostrejšie línie. V interiéri sú zmeny ťažšie badateľné. Vodič a cestujúci si budú môcť vychutnať nové gombíky a niektoré ovládače. Inak drvivá väčšina vecí ostáva po starom. Vo výsledku je teda oveľa pôsobivejší a tak trocha americký výzor. No skôr než na zákazníkov z Nového kontinentu bude Touareg po faceliftingu zrejme aj naďalej mieriť najmä na zákazníkov z Európy a Ázie, kam smeruje väčšina produkcie. Facelift však priniesol aj novinky v oblasti techniky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou nafta...

Až 90 % predaných Touaregov v Európe má motor V6 TDI. VW preto svoje snahy o vylepšenia zameral práve naň. Pohonná jednotka po novom spĺňa emisnú normu Euro 6. Môže za to najmä katalyzátor SCR, ktorý vo výfukových plynoch výrazne znižuje množstvo oxidu dusíka. Motor teraz využíva kombináciu nízkotlakovej recirkulácie výfukových plynov ERG a katalyzátora SCR-DPF so vstrekovaním močoviny, čo Volkswagenu na čas zabezpečilo pokoj od európskych úradníkov. Hrdlo nádobky na AdBlue je umiestnené pomerne neprakticky pod dojazdovou rezervou, kvapalinu však netreba dolievať často - podľa štýlu jazdy stačí každých 10 až 15-tisíc kilometrov.

Trojlitrový turbodiesel v silnejšej, nami skúšanej verzii pridal do svojho stáda ďalších 13 kW (18 k) a  vodič tak pravou nohou ovláda celkom 193 kW (262 k), čo v porovnaní s pohonnou jednotkou dostupnú pred faceliftom znamená výrazný nárast. Vozidlo je tak schopné utiahnuť až 3,5 tony ťažký príves. Šesťvalec mal po starom priemernú papierovú spotrebu 7,2 l/100 km. Po facelifte spadla oficiálne na 6,6 litra. Zníženie spotreby dosiahol VW aj rozšírením štandardnej výbavy o funkciu plachtenia a navyše všetky motory štandardne spojil s 8 stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom štyroch kolies.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Touareg je poriadny kus auta

Napriek tomu však nepôsobí neobratne ani neohrabane. Navyše má dosť miesta pre posádku. Vnútorný priestor je podľa očakávaní veľkorysý. Menili sa len detaily. Nové sú teda vrúbkované kruhové ovládače spätných zrkadiel, vzduchového podvozku (ten je však za príplatok, štandardom sú oceľové pružiny), klimatizácie a multimediálneho systému. Pôvodne červené podsvietenie prístrojov sa zmenilo na biele, pričom v rovnakom odtieni je tiež osvetlenie dverí, priestoru pre nohy a strešné konzoly. Okrem toho sa rozšíril počet tlačidiel nad farebným displejom, pretože teraz možno Touareg vôbec prvýkrát vybaviť aj vyhrievaným volantom. A aby toho nebolo málo, sedadlá už v štandarde ponúkajú možnosť manuálneho nastavenia bedrovej opierky.

Interiér sa nezmenil ani po stránke rozmerov. Stále platí, že vás vnútorný priestor doslova pohltí. Sťažovať sa nemôžete nielen na predných sedadlách, ale ani po presadnutí dozadu. Dokonca aj osobám s výškou vyše 190 centimetrov stále zostáva pred kolenami približne 3 až 5 centimetrov miesta. Polohovateľné zadné operadlá navyše navodzujú pocit limuzíny, s čím súvisí perfektná podpora stehien a tiež ľahké nastupovanie. Priestor je tiež závislý na polohe posuvnej zadnej lavice, ktorá dokáže kufor s objemom 580 litrov „nafúknuť“ po presunutí dopredu až na 697 litrov. Myslelo sa pritom aj na zdanlivé maličkosti – dverami kryté vnútorné prahy ochránia vaše oblečenie pred nečistotami, ktoré karoséria nachytá počas jazdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda

Touareg je luxusné SUV a také signály aj vysiela pre posádku. Vo vnútri nájdete kožu, hliník, mäkké plasty, vyhrievané sedačky, v príplatkovej výbave môžu byť aj ventilované. Na palubu Volkswagen pridal dokonca aj služby Google. Takže môžete v aute používať mapy, navigáciu, Street View, alebo online informácie o dopravnej situácii. Ja by som dal prednosť jazdným vlastnostiam...

Tie určite zodpovedajú očakávaniam, ktoré kladieme na luxusné SUV. Podvozok výrobca naladil komfortne. Vysokú hmotnosť auta cítiť, no aj vďaka silnému motoru podstatne menej, ako by ste čakali. Nedá sa totiž povedať, že by prísna emisná norma nejako sužoval dynamiku jazdy. Výkon 193 kW totiž plynulo narastá od najnižších otáčok a vrcholí v rozmedzí od 3800 do 4400 otáčok za minútu, kde dolné spektrum  zaisťuje krútiaci moment posilnený na 580 Nm. V zákrutách sa auto síce nijak extrémne nenakláňa, no kľukaté rýchle cesty nie sú pre Touareg to pravé orechové.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Lepšie sa cíti na diaľnici, kde vo vysokých rýchlostiach vládne vo vnútri pomerne ticho a pokoj. Automatická prevodovka je trochu spomalená a pri prudkom zošliapnutí plynu hľadá správny stupeň o nejakú tú desatinu sekundy dlhšie, ako by sa patrilo. K negatívam môžeme prirátať aj reakciu podvozka na náhle zmeny charakteru vozovky, miestami až príliš necitlivé riadenie, síce príjemne radiacu, no občas „nerozhodnú“ prevodovku a  napriek jemnému behu motora ešte lepšie odhlučnenie pre väčší komfort jazdy.

Touareg ale nie je len na predvádzanie sa pred susedmi, ale zvládne aj celkom slušný terén. Tentoraz som cesty a diaľnice veľmi nevymenil za nespevnený off-roadový povrch. Ale to som si užil pri prezentácii nového Touarega pred vyše pol rokom, kde ma SUV parádne prekvapilo. Miestami som sa takmer bál, že keby som nebol pripútaný, vypadnem z auta, pri všetkých tých náklonoch, sklonoch, výjazdoch a prejazdoch. Auto vďaka svojim systémom hravo zvládlo aj ten najťažší terén. Otázkou je, koľkí majitelia Touarega sa s ním vôbec odvážia do ťažkého terénu, aby zistili, že auto dokáže viac, ako by si a vôbec odvážili pomyslieť. Veď vďaka pohonu všetkých kolies a prevodovému pomeru low range zvládne SUV vo verzii Terrarin Tech stúpanie do kopca s náklonom 45 stupňov. Problém mu nerobí ani rozjazd do takto prudkého kopca. No aj v „civilnejšej“ verzii prekvapí a z uhladeného elegána sa premení na veľmi schopného „zdolávača terénu.“ Niektoré iné esúvečka mu môžu iba ticho závidieť.

Apetít primeraný spôsobu jazdy

Platí to v tomto prípade veľmi výrazne. Spotreba totiž výrazne závisí od toho kde jazdíte a ako. Motor určite neohromí brutálnym záťahom, osemstupňová automatická prevodovka však krútiaci moment motora „pokrája“ spôsobom, ktorý vám dá príjemný pocit nenúteného  unášania vpred. Navyše radí jemne a takmer vždy si dokáže z množstva prevodov vybrať v danej situácii ten správny. Spotreba je veľmi závislá na spôsobe jazdy a aj napriek veľkej snahe som sa pri mestskom  posúvaní a „plazení“ nedokázal dostať pod 10, skôr to bolo takmer 11 litrov. Lepšie to bolo pri plynulejšej jazde. No iba sedemapollitrová spotreba mimo mesta rozhodne nie je utópiou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci som sa k papierovým údajom výrobcu neprepracoval, celkový priemer 8,4 litra na 100 kilometrov pri prevažujúcich jazdách po meste a po diaľnici nie je vzhľadom na hmotnosť auta zlý. Je zaujímavé, že pri 130 km/h má motor na ôsmom rýchlostnom stupni len 2000 otáčok a pýta si približne 8,2 litra na 100 km. Približne o pol litra menej to bolo v kombinovanom cykle, v mimomestskom sa dostanete aj o liter nižšie bez toho, aby ste sa museli prehnane krotiť, a v meste rátajte s necelými desiatimi litrami na 100 kilometrov. Galo by sa možno aj za menej, ale to by ste už museli „potiť krv.“ Navyše jednak auto niečo váži a prevodovka necháva pri rozjazdoch prekĺzavať menič momentu, aby zabezpečila výborný komfort pri rozjazde a vyvarovala sa nepríjemného trhania. Na všetko skrátka jemne naladený systém Štart/stop s rekuperáciou kinetickej energie, ktorý vypína motor už v rýchlostiach pod 7 km/h, nestačí.

Záver

Na Touaregu ma najviac priťahujú vyvážené jazdné vlastnosti na ceste a minimálne úsilie, ktoré musíte vynaložiť, aby ste boli úspešní aj v teréne. Osudom Touaregu 3.0 TDI V6 je stať sa najpredávanejším modelom v ponuke a nie je dôvod vás od neho odrádzať, skôr naopak. Ako väčšina Volkswagenov je veľmi vyspelý, dokonale funkčný, ale aj trocha sterilný a nudný. No jednoducho taký, aby vyhovel každému. Priznám sa, že mu ani niet veľmi čo vyčítať. (No veď si za to všetko, čo dokáže a vie, aj nechá zaplatiť.) Ale aspoň máte istotu, že sa s ním „nestratíte“ ani na ceste, ani v teréne – podľa výbavy od ľahšieho až po super ťažký, kde sa môže pokojne rovnať aj s „pravovernými“ off-roadmi. 

Technické údaje

Model: Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion Premium
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2 967
Prevodovka: 8 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 193/3800 - 4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 580/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,7/6,0/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4801/1940/1709
Rázvor náprav (mm): 2893
Objem batožinového priestoru (l): 580(697)/1642
Objem palivovej nádrže (l): 100
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2185
Užitočná hmotnosť (kg): 770
Rozmer pneumatík vpredu: 265/50 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 265/50 R19
Základná cenníková cena modelu: od 41 990
   
Základná cena verzie: 50 360 €
Cena testovaného vozidla: 69 877 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku