2015-01-26 05:56:39
BMW 318d xDrive Touring
BMW 318d xDrive Touring
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 318d xDrive Touring – je auto (aj) pre rodinu

Pôvodne sa mala v našej „stajni“ objaviť celkom iná modro-biela vrtuľa na kapote. 318-ka bola iba „záskok.“

Napriek tomu som sa potešil, vzhľadovo je najnovšia generácie radu 3 vydarená a pekná. V Mníchove vedia, po čom mužské oko túži: ladné krivky, tie majú úspech. Ale čím môže už nadchnúť úplný základ, navyše s naftovým „klepotadlom“ pod kapotou? Ja totiž (hlavne v autách športového strihu) naftové motory nepreferujem. Papierovo však auto má na to, aby zaujalo aj slovenských vodičov dynamikou a hlavne spotrebou.

Trojkový kombík u nás zaparkoval s príplatkovým balíkom Sport Line. Je medzistupňom medzi „obyčajným“ variantom a verziou s balíkom M Sport. Vďaka nemu už aj základná dieselová verzia môže dobre vyzerať a úspešne maskuje, že patrí v ponuke niekedy úplne dole. Napriek tomu vyzerá naozaj dobre. A vzhľad nie je to jediné, čo ponúka.

Je príjemné dostať auto, ktoré má všetko, čo človek naozaj potrebuje na cestovanie. Po stránke dizajnu je nová trojka veľmi podarená a pekná. Predná časť auta pôsobí dravo a agresívne. Zadná časť je zasa elegantná a dá sa veľmi ľahko pomýliť s väčšou päťkou. Po usadnutí za volant vás uvíta typický interiér BMW. Kvalitné materiály, mäkčené plasty a presné lícovanie. Polohu za volantom si nájde naozaj každý. Za všetkým v štandardnej výbave trocha pokrivkávajú sedadlá, ešte dobre, že auto malo príplatkové športové. Sú naozaj excelentné. Interiér je priestranný a dokáže poskytnúť pohodlné cestovanie štyrom cestujúcim s priemerným vzrastom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V BMW vypočuli hlas väčšiny zákazníkov a súčasná generácia trojky už nie je tak prehnane tvrdá. Oproti predchádzajúcej generácii je podvozok naladený viac na komfortné cestovanie. Dobre filtruje nerovnosti aj na 18 palcových kolesách a rázy neprenáša do kabíny. Pár ľudí tvrdí, že sa vďaka pohonu xDrive na všetky štyri kolesá stala jazda bezpečná, ale nudná. Nemyslím si to. Auto nie je obyčajné kombi bez charakteru. Má na výber tri jazdné režimy ECO PRO, COMFORT a SPORT. Ovplyvňujú nastavenie tuhosti riadenia a zlepšenie odozvy na plynový pedál. Po naštartovaní sa automaticky zapne režim COMFORT s neutrálnymi vlastnosťami v každom smere.

Režim ECO PRO zobrazí počet kilometrov, o ktoré sa Vám zvyšuje dojazd. Auto je však pomerne „ospalé“ a má spomalené reakcie úplne na všetko. Dokonca aj klimatizácia sa prepne do ekonomického režimu. Samozrejmosťou je aktivovanie režimu štart/stop. Po prepnutí do režimu SPORT stuhne riadenie a zlepší sa reakcia na plynový pedál. Trojka je v tomto móde veľmi istá za každej situácie. Prechádzanie  zákrut sa stáva radosťou až do momentu, keď začnú zasahovať asistenti.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nevýhodou štvorkolky je (a to platí pre všetky 4×4 automobily), že derie vonkajšiu stranu predných pneumatík. Je to daň za to, že sa vás pohon 4×4 snaží vytiahnuť zo zákruty zo všetkých síl. Auto vás však podrží v zákrutách aj na snehu a na blate.

Pod kapotou štvorvalec

Pod zadným nárazníkom 318d by ste márne čakali na „dvojlauf.“ Štvorvalec pod kapotou sa môže hrdiť iba jednou „rúrou.“ BMW má dlhodobo jedny z najlepších motorov. Platí to aj v tomto prípade, hoci štvorvalec už má čo to odžité. Hoci ho výrobca priebežne stále inovuje, kultúrou chodu už ho prekonali viacerí noví konkurenti, aj neprémioví. Odhlučnením kabíny sa tento hendikep podarilo potlačiť iba čiastočne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dynamika auta je pre bežné jazdenie plne dostačujúca. Motorizácia 318d rozhodne nie je lenivá. Stovka pod desať sekúnd, maximálka nad dvesto a relatívne strmý nábeh krivky výkonu aj krútiaceho momentu spolu prinášajú dobrú subjektívnu, ale aj objektívnu dynamiku jazdy.Z nuly na sto to zvládne pod 10 sekúnd, pričom motor má plynulý nábeh výkonu bez turboefektu. Vznetový motor sa nechá bez problémov vytáčať až na 4000 otáčok za minútu, no za touto hranicou začína pozvoľna strácať dych a ešte ďalej „vädne“. Zvuk motora je celkom slušne utlmený a nie je nepríjemný ani pri vyšších otáčkach.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre verziu 318d xDrive by ste márne hľadali automatickú prevodovku, jedinou voľbou je veľmi dobre odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka s krátkymi dráhami, ale trocha „gumovými“ dorazmi. Nič, čo by prekážalo, no pre športovo strihnuté auto, akým je prakticky každé BMW, by túto roky trvajúcu vec mohli odstrániť. Mám rád, keď prevodovka jemne cvaká, ako keď len tušíte, že ste zaradili...

Podvozok „rýchlejší“ ako motor

BMW 318d nie je žiadny lenivec, no ak v niečom „zaostáva“ je to využitie podvozka. Vzhľadom na výkon nedokáže využiť mimoriadny potenciál podvozka trojkového BMW. Hlavne v kombinácii s pohonom xDrive, ktorý zvyšuje bezpečnosť, ale pridáva aj až príliš neutrálne jazdné vlastnosti. Auto drží na ceste ako priklincované. V kombinácii s pohonom iba zadných kolies by ste pri vypnutej stabilizácii a troške snahy mohli mierne povymetať zákruty zadkom, xDrive ale premení túto motorickú verziu na dokonalo neutrálnu. Niekomu prináša dokonalú spokojnosť s bezpečnými jazdnými vlastnosťami. Športov založení vodiči budú ohŕňať nos – ale nech si zadovážia radšej výkonnejšiu benzínovú verziu...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A že sa aj s xDrive nedá jazdiť inak, ako na koľajniciach? Pri skúšaní prejazdu v zákrutách dokázalo ísť auto stále rýchlejšie a rýchlejšie, pritom sa (takmer) nepohlo zo stopy. Takže naozaj skoro nuda, lebo hranice, kde to už nuda prestáva byť sú pre bežného vodiča „vééľmi“ vysoko a dostať sa tam by znamenalo poriadne riskovať. Lenže po vypnutí ESP a  kontroly stability (vidíte, aj to sa dá, ale odporúčam iba veľmi vyspelým a skúseným jedincom za volantom!) stačí pri prejazde zákrutou pridať plyn. Auto ide vpred s mierne utekajúcou zadnou časťou, pritom sa správa predvídateľne aj pri jazde na limite.

Keď vás prestane baviť hľadanie limitov, zistíte, že brzdy sú poriadne ostré. Miestami až pekne jedovaté.

Askét na pohľadanie

Jednoznačný klad testovaného auta bola spotreba. No veď ktoré auto zvládne s dvojlitrovým štvorvalcom, pohonom všetkých kolies a plne obsadeným autom jazdiť s priemernou spotrebou 5,6 litra na 100 kilometrov? Papierové hodnoty spotreby sú v tabuľke. Oveľa zaujímavejšia je reálna spotreba. V mestskej premávke si auto usrklo trocha viac, ako píše výrobca, ale v medzimestskom režime to bolo 4,9 l/100km. Diaľnica pri 130-ke znamenala odber 6,5 litra, pri 110-ke klesla na 5,7.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kupovať najslabší diesel len preto, aby ste ušetrili na palive význam nemá. Skôr ušetríte na základnej cene. Konkrétne je tu reč o sume od 37500 za BMW 318d xDrive Touring. Za balík Sport Line, o ktorý bolo vylepšené testované 318d, priplatíte 1935 eur A k tomu ešte za extra prvky vo výbave ďalších  9778 eur. Ak sa vám pretočili oči, že je to cena už použiteľného malého auta, nuž vedzte, že vzhľadom na zvyčajnú „plnku“ testovacích áut BMW na Slovensku je to naozaj málo. Importér sa pokúsil ponúknuť auto, ktoré záujemcovi o prémiovú značku nebude robiť hanbu na pohľad a pritom bude mať len to dôležité.

A ešte jedna vec, na ktorú nesmiem (skôr nechcem) zabudnúť: automatické svetlomety. Diaľkové svetlá sa zapínali v tmavých miestach, tienili sami seba pri protiidúcich autách, do zákruty sa natočili tak, ako to požaduje váš pohľad a v obciach sa prepli späť na stretávacie. Za toto sa oplatí priplatiť si. Nielen preto, že je to komfortné, ale môže vám raz zachráni život. Doslova.

Záver

Niet veľmi čo dodať. Iba lakonické konštatovanie, že v BMW sa (opäť) podarilo postaviť auto, ktoré splní to, čo sľubuje. Je už len na vás, či podľahnete jeho vábeniu.

Model: BMW 318d Touring x-Drive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 995
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 105/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/4,4/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4624/1811/1634
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 495/1500
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1635
Užitočná hmotnosť (kg): 575
Rozmer pneumatík vpredu: 225/45 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 225/45 R18
Základná cenníková cena modelu: od 31 100 €
   
Základná cena verzie: 37 500 €
Cena testovaného vozidla: 47 278 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku