2014-12-16 09:17:28
Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC
Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC 4MATIC
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC – pán, čo jazdí sám...

Aké to je, sedieť za volantom a iba kontrolovať, ako vás auto vezie samé po ceste?

Autonómne autá sú už hudbou blízkej budúcnosti, veľa nechýba. Vyskúšal som si už teraz súčasné riešenie, kde sa technológie z prémiovej triedy S postupne dostávajú do ďalších, nižších modelov.

Je to už viac ako 10 rokov, čo automobilka Mercedes-Benz v roku 2003 prekvapila svet konceptom CLS Vision. Po ňom predstavila v nasledujúcom roku (2004) celkom nové sériové CLS Coupé. Bol to podstate športový sedan, ktoré tu už boli dávno predtým, no žiaden nemal tak odvážne línie.

Trieda CLS sa stala zakladateľom triedy luxusných štvordverových kupé. V tom čase to bol odvážny krok, či skôr veľký úlet a auto poslalo všetkých do kolien. Značka si zabezpečila publicitu, dopyt a istú dávku prestíže. V roku 2010 dostal model nástupcu, ktorý priniesol aj druhý karosársky variant. Mercedes-Benz si rád opakuje radikálne riešenia a preto v roku 2012 predstavil verziu kombi pod honosným názvom CLS Shooting Brake.

Vzor aj výzva pre ostatných

CLS bolo od začiatku zbožňované, obdivované a hlavne poslúžilo ako vzor pre ostatných zástupcov triedy. Keby nebolo modelu CLS, neexistovali by dnes Passat CC, ale ani 6 GranCoupé. Prvé CLS totiž podnietilo vznik triedy štvordverových kupé. Mercedes-Benz si zaslúži obdiv, že mal odvahu vôbec prísť na trh s tak radikálnym modelom. Druhá generácia modelu CLS úspešne nadviazala na pôvodnú a doladila ju ešte o krok bližšie k dokonalosti. Vo svojej aktuálnej podobe je Mercedes-Benz CLS na trhu od roku 2011 a nemecká automobilka preto predstavila v tomto roku modernizovanú verziu. No tá nepriniesla iba očakávaný facelift. Okrem zmien na „kabáte“ a v interiéri pribudlo množstvo asistenčných služieb.

Zdroj: Jozef Vydra

Zdroj: Jozef Vydra


Po facelifte auto vyzerá ešte lepšie, ako vo svojej pôvodnej verzii. Nízky profil karosérie s bezrámovými oknami, svalnaté tvary a dynamická silueta charakterizujú tento model zvonka na prvý pohľad. Prelis v zadnom blatníku priamo nadväzuje na predchádzajúcu generáciu CLS. Tvar svetlometov je teraz úplne iný, tie predné sú osadené technológiou LED a zadné sú oproti predchodcovi výrazne väčšie a zasahujú do bokov karosérie. Čerešničkou na torte sú vkusne umiestnená spätné zrkadlá na stopkách upevnených do dverí.

V interiéri duch moderny

Zmeny vo vnútri sú tiež výrazné, CLS si berie za vzor súčasnú triedu E (a veľký komunikačný displej z triedy S), vzdáva sa ale typických, ostrých liniek. Namiesto nich je palubná doska príjemne zjemnená. Typická zostáva veľká plocha dekorov a palubná doska obšitá hrubú kožou. Vkusný a dobre do ruky padnúci športovo tvarovaný trojramenný volant má veľké množstvo lešteného hliníka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

CLS je prísne štvormiestne a na zadné sedadlá sa posadia len dvaja ľudia. Delí ich totiž stredový tunel. Miesta je vo všetkých smeroch tak akurát, napriek tomu máte vzadu pocit stiesnenosti predovšetkým vďaka zvažujúcej sa streche a nízkemu profilu okien.

Čo je pod kapotou

Model 350 BlueTEC má pod kapotou trojlitrový turbodiesel naladený na 185 kW a 620 Nm, ktorý pošle auto na stovku za čosi viac ako 6 a pol sekundy a zastaví ju elektronicky obmedzenej hodnote 245 km/h. Motor má pritom silný krútiaci moment už pri nízkych otáčkach. Je celkom zbytočné vytáčať ho do vrchného spektra otáčkomera. Záťah motora je naozaj výborný a CLS s týmto motorom ponúka naozaj dynamickú jazdu pri priemernej spotrebe 6 až 7,5 litra na sto kilometrov. V meste je však CLS väčší „papkáč“ za 9 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za zmienku stojí tiež kultivovanosť motora, ktorej pomáhalo skvelé odhlučnenie interiéru. To, že je motorom diesel, spoznáte až zvonku. Silnejší zvuk sa dostane do kabíny až pri naozaj vysokých otáčkach. Pochvalu si zaslúži aj 7 stupňová prevodovka 7G-TRONIC PLUS, ktorá radí logicky, plynulo a prakticky bez chyby. Volič prevodovky sa zo stredového tunela presunul vpravo pod volant, čo je asi praktickejšie riešenie. Len po presadnutí som potom v iných autách stále radil páčkou stieračov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohľad „pod sukňu“

Nakuknime, aký má CLS podvozok. Stojí na rovnakej platforme ako trieda E, ale ponúkne plavnejšiu jazdu aj vďaka vzduchovému podvozku Airmatic, ktorým bol testovaný model vybavený. Môžete si teda zvoliť nastavenie podľa ľubovôle. V komfortnom režime je auto príjemne pohodlné, ale nečakajte žiadny hojdajúci sa koráb. Naopak v režime Sport podvozok o čosi „stuhne“ a dovolí svižnejšie jazdu. Rozdiel však budete cítiť asi skôr na zákrutovitých okresných cestách, ako na diaľnici. Auto sa takmer nenakláňa a keď ho chcete k tomu prinútiť, musíte použiť poriadne „donucovacie prostriedky“: vysoké nájazdové rýchlosti a poriadne natočenie volantu – nie je to ale štýl jazdy pre každého. Navyše pohon všetkých 4 kolies vás takmer nepustí do šmyku a tak je aj drsná a športová jazda poriadny adrenalín.

Pohodlie, komfort, ale aj športovosť

Možno aj vy podozrievate Mercedes-Benz, že robí iba komfortné limuzíny, alebo ultimatívne športové modely s neadekvátnou odozvou volantu. Tu vás musím ihneď vyviesť z omylu. V komfortnom nastavení je riadenie síce mäkšie, ale aj tak ponúkne adekvátnu spätnú väzbu, no po prepnutí do športového režimu stuhne tak, že je naozaj skvelé, presné a vždy viete, kam smerujú kolesá. Nezabudnite, že CLS malo veľký krútiaci moment a výkon, takže CLS je auto dvoch tvárí: komfortné a  pohodlné, navyše s asistentom riadenia, ktorý vie šoférovať za vás, ale aj diablik s pekne nabrúseným športovým dychom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

CLS je skoro dokonale pohodlné (nie na našich cestách!), pokojné a dobre sa šoféruje. Za volantom máte pocit, že ste s ním zrastený. Je stabilné a počas jazdy treba minimum korekcií volantom. Po ubratí plynu „plachtí“ plynule ďalej a automat vás neobmedzuje, ale šetrí palivo. Rád by som sa v ňom vydal na cestu krížom cez Európu – a určite bez únavy.

Asistentov plná... paluba

Modernizované CLS má pripravenú celú plejádu asistenčných systémov. Stačí spomenúť prednárazový systém s automatickým brzdením, radar na zaistenie odstupu, detekciu chodcov, sledovanie dopravných značiek, ale ako prídavok aj takú drobnú fajnovosť, ako je samočinné parkovanie. Novú generáciu zaparkuje priečne aj pozdĺžne.

Diaľničné cestovanie ešte ďalej spríjemňuje partička asistentov, a to najmä stráženie jazdy v pruhu a radarový tempomat Distronic Plus, ktorý vie auto v meste úplne zastaviť a zasa rozbehnúť. Na semaforoch je to na nezaplatenie, ale platí to aj pre diaľnicu, kde za vás bezpečne prevezme kontrolu nad vozidlom. Vo vysokých rýchlostiach na diaľnici radar dokáže správne rozlíšiť zatáčajúce zvodidlá a zníži rýchlosť pred zákrutou. Auto toho vie podstatne viac...

Dámy a páni, vitajte na palube, dnes vás odvezie autopilot

Aktuálna generácia Mercedes-Benz CLS vie vďaka systému Steering Assist sama riadiť, kvôli platným predpisom však udrží rýchlosť a smer jazdy len vtedy, ak vodič stále drží ruky na volante. Dá sa to obísť tým, že zavesíte na volant niečo, čo bude simulovať tiaž ruky. Môžete si to vyskúšať, ale pozor, asistent nie je všemocný a určite neodporúčam takto jazdiť dlhšiu trasu. Ani mať napríklad ruky založené na hrudi len preto, že systém nespozná, že ich nemáte na volante. Asistent riadenia má ešte stále rezervy a tak si cestu absolútne bez zásahu vodiča zatiaľ musíme odpustiť. Napríklad ak sa cesta zatáča pod ostrejším uhlom, auto si nevie rady a žiada zásah do riadenia. Jemné korekcie zvláda v meste aj na diaľnici bez väčších problémov. No hlavne pri rýchlejšej jazde „bez dozoru“ som mal pocit, že sa výchylky zo stredovej polohy postupne zväčšovali a korekcie auta už nestačili. Upokojilo ho však, keď zistil, že máte jazdu pod kontrolou, hoci len s rukami na volante. Je to však z počiatku zvláštny pocit, keď síce volantom nehýbete, ale riadenie sa vám „hmýri“ pod rukami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Asistent riadenia Steering Assist je doplnkom adaptívneho tempomatu Distronic Plus. Systém sleduje pozdĺžne i priečne pohyby vozidla pri rýchlostiach až 200 km/h. Jazdné pruhy auto stráži pomocou stereokamery sledujúcej vodorovné značenie. Auto pochopiteľne „znervóznie“, ak chýbajú na vozovke vodiace čiary. Bolo dosť úsekov na našich cestách, kde nebolo (žiadne, nielen vyhovujúce) vodorovné dopravné značenie a vtedy vám auto rado prenechá šoférovanie. Iné je to v meste, kde ako orientačný bod sleduje vozidlá pred sebou, to sa tiež hodí v prípade, že pruhy na ceste chýbajú, alebo sú zle čitateľné.

Súčasná legislatíva žiada, aby vodič mal konanie stále na starosti. Z toho dôvodu ak asistent riadenia rozpozná, že dal vodič ruky z volantu, vyzve ho k zásahu. Systém tiež varuje vodiča a časom sa vypne, ak zistí, že hrozí vyjdenie z jazdného pruhu a vodič nedrží volant. K dokonalosti, presnejšie k absolútne autonómnej jazde tak ešte je hodný kus cesty. Ale viete, že mi to neprekáža? Ešte stále chcem mať kontrolu nad všetkým, ešte stále nechcem byť na palube iba pasažier, aj keď za volantom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Buď svetlo a urob z noci deň!

CLS zaujme aj ďalším vybavením. V noci každý ocení príplatkové nové svetlomety Multibeam LED. Tie sú na každej strane zložené zo štyroch modulov, z ktorých je každý tvorený dvadsiatimi štyrmi samostatne riadenými diódami, ktoré slúžia pre stretávacie aj diaľkové svetlá. Ovláda ich štvorica riadiacich jednotiek, ktoré spolupracujúc s kamerou umiestnenou v hornej časti čelného skla. Ovládanie celého systému potom prepočítava ideálny svetelný kužeľ až stokrát za sekundu. Natáčanie lúča do zákrut, predlžovanie osvetlenej plochy na diaľniciach alebo prepínanie diaľkových svetiel zvláda automatika na jednotku s hviezdičkou. Nové svetlomety sa podľa automobilky s výrazne vyššou rýchlosťou a veľkou presnosťou prispôsobujú aktuálnej situácii v premávke a napríklad vypínaním niektorých diód zabraňujú oslňovaniu vodičov protiidúcich áut. Myslel som si, že je to reklamný trik – ale naozaj to funguje. Navyše Mercedes uvádza, že nové svetlomety Multibeam LED majú vo funkcii diaľkových svetiel dosvit až 485 m, čo je o 20% viac ako pri doteraz používaných diódových svetlách. Nemeral som, ale svietia – až po Košice...

A ešte jedna pikoška: k zaujímavým novinkám svetlometov Multibeam LED patrí využitie dát z navigačného systému. Vďaka nim sa svetlomety môžu už dopredu pripraviť napríklad na prejazd kruhovým objazdom alebo sériu zákrut.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Dnešný test bol zameraný trocha inak, ako ostatné. Môže za to Mercedes a jeho výdobytky techniky – hlavne elektroniky, ktorej majú nové Mercedesy plnú nošu. Bavilo ma jazdiť iba so supervíziou nad „konaním“ tohto auta. Získaval som čoraz väčšiu dôveru v jeho schopnosti. Mercedes vsadil na správnu kartu, keď namiesto klasických elektrických  káblov zvolil rýchle optické prepojenie snímačov a palubnej elektroniky a rýchle, mnohobitové procesory, ktoré strážia jazdu i okolie.

Čo začali v Mercedese pred desiatimi rokmi so systémom PRE-SAFE® a s čím pokračovali pri systéme DISTRONIC PLUS, je v súčasnosti povýšené na nový rozmer vedenia vozidla - koncepcia Mercedes-Benz Intelligent Drive je vzájomné prepojenie komfortu a bezpečnosti.

Inteligentné asistenčné systémy vďaka zosieťovaniu, čo experti Mercedesu na bezpečnosť nazývajú Sensor Fusion – analyzujú komplexné situácie a vďaka vylepšenej senzorike na snímanie okolia ešte lepšie rozpoznávajú nebezpečenstvá v cestnej premávke. Naozaj som to zažil a cítil v novej triede CLS. Dýchla na mňa budúcnosť už v súčasnosti.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC 4MATIC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2 987
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná aj predná
Výkon (kW/ot.): 185/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600 - 2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,4/5,4/6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4937/1881/1418
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem batožinového priestoru (l): 475
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1915
Užitočná hmotnosť (kg): 485
Rozmer pneumatík: 255/40 R18
Základná cenníková cena modelu (220 BlueTEC): od 54 540 €
   
Základná cena verzie: 64 740 €
Cena testovaného vozidla: 90 660 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku