2014-12-09 04:58:26
Škoda Fabia Style 1,2
Škoda Fabia Style 1,2 TSI 81 kW
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Škoda Fabia Style 1,2 TSI – evolučný krok správnym smerom

Kde začať – a ako sa skončí hodnotenie asi najočakávanejšej novinky jesene na našich cestách?

„Nebude to také ľahké, drahá...“ žiada sa mi vyjadriť sa textom známej pesničky (zrejme ich bude dnes viac). Nuž a veru presne povedané týmito slovami bude aj dnešný test. Čierno-biely. Nie preto, že by bola novinka s okrídleným šípom v znaku taká rozporuplná. Alebo žeby mala toľko plusov, aj mínusov. Pri zachovaní maximálnej objektivity musím povedať, že si vyslúžila môj obdiv, aj kritiku.

Objektívne hodnotenie

Ku každému skúšanému autu pristupujem celkom rovnako v zmysle: ukáž čo v tebe je a ja budem hľadať dobré, aj menej vydarené veci. Práve ich pomenovaním posúvame vývoj vozidla dopredu – možno viaceré z pripomienok primäjú výrobcu urobiť zmeny. Nájsť plusy aj mínusy sa nie vždy podarí. Pri prezentácii, kde máte novinku na pár (maximálne dvesto) kilometrov, ju vnímate počas pár hodín inak, ako potom pri redakčnom teste trvajúcom niekoľko dní. Vtedy už nestriedate autá s rôznymi motormi, máte ho na podstatne viac stoviek kilometrov. Najazdiť ich za týždeň, či niekedy aj za menej je však fuška, popri inej robote (zrejme chcete čítať viac článkov, ako iba jeden denne...), ale snahou je vyskúšať všetko a čo najkompletnejšie. Nie vždy je na to dostatok času a možností. Preto sme začali dlhodobejšie testy, kde vieme prísť autu „na kobylku“ a odhaliť aj to, čo sa počas týždňa nevyskytne.

Jeden z prvých testov

Fabiu sme tentoraz dostali na vyskúšanie hneď v prvom možnom termíne, rovno s najsilnejším motorom a v najvyššej výbave Style. Poriadna šupa, hoci by sme radi prijali na test aj najnižšiu výbavu. No zo strany importéra je snaha, aby sme si mohli vyskúšať všetko, čo rozšírená výbava pre motoristu poskytuje. Lenže to by sme museli mať auto naozaj aspoň na dva – tri mesiace, aby sme si dokázali užiť väčšinu funkcií, výbavy a doplnkov. V tomto prípade je práve technológia, ktorá je mimo auta (hoci spojená s ním), tou najväčšou výzvou, výhodou, i kontroverziou modelu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Doktor Jekyl, mister Hyde, každý z nich je iný...

... iba jeden ovládať chce, mnohé moje činy. Upravený text ďalšej pesničky presne vystihuje podstatu novinky. Jej test by sa mal rozdeliť, alebo hodnotiť samotné auto a potom zasa technológie, teda elektroniku a aplikácie, ktoré výrobca „nastrkal“ ako doplnkovú výbavu.

Poďme však priamo k technike, ktorá sa skrýva podkapotou. Benzínový motor 1,2 TSI s výkonom 81 kW pri 4600 otáčkach a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou bol jeden z mála, ktorý som „neochutnal“ na prvej prezentácii v Lisabone tušiac, že bude v ponuke na domácej pôde.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Turbomotor s kódovým označením EA211 nie je v rámci koncernu Volkswagen novinkou. Rovnaký štvorvalec je ako základ v Škode Octavia alebo Volkswagene Golf s výkonmi 63 kW a 77 kW, no tam neplnia emisnú normu Euro 6 platnú od septembra. Možno aj to je dôvod, že motoru chvíľu trvá, než sa „nadýchne“ a hoci podľa papierových údajov zaberá krútiaci moment 175 Nm už pri 1400 otáčkach, cítite, že auto vyráža dopredu s oveľa väčším drajvom až zhruba o 500 otáčok vyššie. Motor je však príjemne pružný a pokojne ho môžete vytočiť až do zhruba 4800 otáčok za minútu.

Keby nebola v aute šesťstupňová prevodovka s dlhším odstupňovaním, bolo by to asi trocha dynamickejšie auto, ale aj vďaka nej a štandardne dodávanému systému Štart/stop s rekuperáciou kinetickej energie motor plní prísnu emisnú normu Euro 6. Je však zaujímavé, že kým na diaľnici pri 130-ke má motor 2750 otáčok a pýta si z nádrže pravidelný príjem v podobe zhruba 6,7 litra na 100 kilometrov, VW Polo s rovnakým, aj keď iba Euro 5 motorom dokáže pri 5 stupňovej prevodovke pri 130 km/h totiž 3000 otáčok a konzumovať skoro o liter menej...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba? No, aká vlastne bola..?

Podobne ako pri ostatných malých turbomotoroch je výrazne závislá od štýlu jazdy. V meste sa však zmestíte pri dlhších trasách do hranice 7 litrov pri bežnom jazdení, ak trocha využijete dynamický potenciál motora chytíte zápchu, osemlitrová hranica nie je nedosiahnuteľný strop. Mimo mesta viete udržať apetít na uzde a odmenou je spotreba pod 6 litrovou hranicou. Údajmi na diaľnici sme začínali, no ak sa pýtate na celkovú spotrebu po odjazdení niekoľkých stoviek kilometrov – nemôžem slúžiť. Po prvý raz odvtedy, čo testujeme autá v našom magazíne, to môžem iba odhadnúť – a to nám za viac ako dva roky prešlo cez ruky vyše 100 áut!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Načo je dobré rozdelenie?

Nemôžem si pomôcť, tu budem kritický: tretia Škoda Fabia presunula časť svojich údajov z palubných prístrojov do aplikácií v smartfóne. Je možno fajn mať možnosť zaznamenať si všetky hodnoty a smery zrýchlenia v aplikácii G-Meter, či  sledovať, zobrazovať a ukladať informácie o jazde, ako sú rýchlosť, otáčky motora, zrýchlenie, poloha plynového pedála a čas brzdenia pomocou aplikácie Performance. Alebo vďaka ďalšej „hračičke“ MFA Pro mať rozšírené funkcie palubného počítača a využívať viac multifunkčný displej (MFA). No čo z toho, keď údaje o dlhodobej spotrebe palubný počítač „zabudne“ a po istom čase sa vynuluje a ide odznova ako bežné denné počítadlo. Kašlem na to, že je to trend a že je to auto určené viac pre mladých, ktorí sa dnes bez smartfónu nepohnú ani len... no veď viete kam. Toto sa mi výrazne nepáči! Chcem tieto údaje v aute, nie vo svojom telefóne, ktoré sú navyše po zvolení aplikácie nedostupné počas jazdy! Ešte že sa na displej auta zrkadlí navigácia zo smartfónu...

Dôvodov na túto kritiku je viac: Pripojenie smartfónu je možné iba cez kábel, ktorý výrazne prekáža. Keď odchádzate z auta, musíte ho odpájať. Keď si neskontrolujete údaje a nenahráte ich, tak o ne po vypnutí motora prídete. Mať ich v mobilnom telefóne preto, aby som ich mohol zdieľať a pochváliť sa s nimi niekde na sociálnej sieti, tak to fakt nemusím. Prečo vývojári nemysleli na zákazníkov, ktorí mali napríklad prvú generáciu Fabie a chceli by sa k modelu vrátiť, lebo im „vnučku“ súčasnej generácie pripomína? To sú zväčša päťdesiatnici, kde nie každý má smartfón, aby mohol = „musel“ byť neustále on-line.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A keď som sa už dostal k novým technológiám – drobnosť, ale nasrdí tiež: držiak telefónu, ktorý patrí k niekoľkým „clever“ riešeniam, je ušitý akurát na nemenovanú „jabĺčkovú“ značku inteligentných mobilov po verziu 5. Väčší tam nevopcháte, nieto kde. Ak chcete mať smartfón pripojený počas jazdy, vyberajte si model, ktorý má konektor na USB na hornej strane, inak ho do držiaka musíte strčiť dole hlavou (ak sa zmestí).

Ako Fabia jazdí

Jedným slovom dobre. Ba čo viac: veľmi dobre. Tu musím po predchádzajúcom rozhorčení konštatovať, že prvé jazdné dojmy a zážitky spoza volantu získané počas kilometrov na dynamickej prezentácii teraz Fabia iba potvrdila. Automobilka Škoda Auto odviedla v oblasti podvozka veľký kus práce. Platí to v prípade, keď hovoríme o jazdnom komforte, alebo odhlučnení. Jednoducho Fabia III pôsobí ako väčšie, prémiovejšie, jednoducho dospelé auto a svojím spôsobom odkazuje na prvú generáciu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ľahký turbomotor a štandardne dodávaný systém XDS + na prednej náprave, ktorý pomáha zatočiť aj v tých najprudších zákrutách, nedávajú veľa dôvodov k nedotáčavosti. Najmä na predných sedadlách pôsobí auto veľmi sebaisto, sekunduje mu zadná náprava a jej pomerne mäkko naladené pruženie. Pripomína, na rozdiel od tuhej „dvojkovej“ Fabie celkom prvú generáciu, kde bola primárne hlavnou filozofiou spokojnosť bežného užívateľa. Pri porovnaní „starého otca s vnukom“ víťazí novinka. Radový motorista ocení výbornú filtráciu nerovností aj na šestnásťpalcových pneumatikách a doslova absolútne neutrálne správanie v momentoch, kedy by ste možno už očakávali odskakovanie zadných kolies, či zreteľné krútenie karosérie.

Komentáre v diskusii – som platený agent Škody

Musím všetkých sklamať – ani som sa nezbláznil, ani ma Škoda neplatí, ale zhodnotenie jazdných vlastností tohto auta si zaslúži naozaj ešte pár riadkov navyše. Aby som nezabudol na riadenie s elektrickým posilňovačom. Úprimne, asi nebude na prvom mieste v súťaži „Komunikatívny čin roka“, no v súťaži o čo najväčšiu presnosť, rýchlosť, adekvátnu ostrosť a primerané posilňovanie má na vysokú priečku. Ovládanie auta nie je nezmyselne ostré, ale umožňuje prejsť aj serpentínami bez zbytočného prehmatávania na volante. Vďaka tomu nemusíte s autom zápasiť, ale sa môžete sústrediť na samotnú, čistú jazdu. A také je aj radenie rýchlostí a brzdenie. To by si možno niekto želal viac ostré, ale takto to vyhovuje a dá sa veľmi dobre dávkovať podľa sily na pedál.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Neviem čím to je, ale nová Fabia je užívateľsky nadmieru príjemné auto a šoférovať ju je naozaj príjemné. Je jedno, či pri bežnej jazde, alebo pekne natvrdo. Nevyžaduje neustále pozornosť a neobťažuje. Návrat ku koreňom sa podaril a za to si Škoda urobila u mňa očko, hoci v predchádzajúcich riadkoch to tak nevyzeralo... Neviem síce, kto bol hlavným „ladičom“, no toto auto robil niekto mimoriadne šikovný a schopný a urobil z neho veľmi príjemné vozidlo. Kto neverí, nech sa najprv odvezie, myslím naozaj odvezie a až potom posudzuje. Aj tak sa nájdu mnohí, ktorým argumenty nehovoria nič a „kopnú“ si len preto, že je to Škoda. Škoda, lebo averzia nie je namieste.

V rámci už vypovedaného by sa Fabii predsa len dalo „vyčítať“ nevypínatelné ESP (ASR sa deaktivovať dá), ktoré nedovolí spoznať všetok jej talent pri ostrej jazde. Ale to už sme na hranici, ktorú bežný motorista nikdy nenavštív. V tomto prípade je najlepšou stabilizáciou auta jeho faktické naladenie. Neraz sa totiž stáva, že hyperaktívny elektronický pomocník pôsobí viac proti, ako pre jazdu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestorový zázrak síce nie, ale....

Fabia neraz zastupovala v rodinách funkciu väčšieho rodinného auta. V tomto smere preto bude slovenského záujemcu zaujímať zaujme batožinový priestor so základný objemom 330 litrov. Je to najviac v triede a napríklad o 50 litrov väčší než pri koncernovom súrodencovi Volkswagene Polo. Po sklopení operadiel zadných sedadiel získate objem 1150 litrov. No žiaľ s asi 11 cm vysokým schodom. V prvej generácii Fabie sa vyklápali aj sedacie časti sedadla a operadlá boli rovnejšie – toto bude platiť iba vo verzii Combi. Tam sa dokonca schod môže vyrovnať príplatkovou podlahou. Možno by bolo stálo ešte sa viac pohrať s konštrukčným riešením.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Miesta na sedenie je na predných, v tomto prípade príplatkových športových sedadlách s integrovanou opierkou hlavy dosť, zapínaniu pásov však prekážala v tejto výbave sériová, ale inak veľmi ergonomicky umiestnená lakťová opierka. Ani postavám s výškou okolo 190 centimetrov nechýba miesto nad hlavou. Vzadu je rezerva ešte o nejaké 2 centimetre väčšia, tiež pred kolenami v prípade, že si dopredu posadíte podobne „natiahnutých“ cestujúcich. Škoda len vyšších bočných prahov. Spôsobujú drobné obmedzenia pri vystupovaní zo zadnej časti auta.

Záver

Už pomaly niet čo dodať. Napriek tomu, že nebolo vyslovené všetko. Pár drobností by sa ešte našlo. Napríklad malé vnútorné spätné zrkadlo – je síce moderné a módne, ale pre vodičov, ktorí sedia ďalej od volantu, nevidia celú výšku zadného okna. Alebo po vypnutí zapaľovania nemožnosť ovládať spustené okná a z volantu hlasitosť autorádia, či miesto na „odloženie“ ľavej nohy vyložené iba kobercom... Neberte to ako hľadanie múch, skôr ako námety a nápady, na ktoré som prišiel počas týždňa s novou Fabiou. Väčšinu z nich má výrobca šancu postupom času doladiť, odstrániť, či napraviť. Niektoré nie, ale taký je život.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vyhlasovať o Fabii, že je skvelá a bezchybná, to určite nie. Nesklamala však, hoci mám výhrady voči „smartfónovým“ aplikáciám, ktoré sa ešte majú rozšíriť. Má aj pár nedostatkov, ktoré sa dajú prepáčiť. Hlavné však je, že má výborné jazdné vlastnosti. Tak, ako svojho času prvá Fabia. Som rád, že sa Fabia vrátila ku koreňom, ktoré hlboko zapustilo práve prvé vydanie vozidla z konca minulého storočia.
Škoda Fabia je po jazdnej stránke veľmi vyspelá, prirodzene komfortná a rozhodne to dáva najavo. Spoznáte to pri plavnom zdolávaní nerovností a miernom (ale naozaj jemnom) nakláňaní karosérie. Napriek najvýkonnejšiemu motoru pod kapotou nie je ani táto verzia žiadne športové auto, ale príjemné, dobre odladené a veľmi dobre odhlučnené rodinné auto.  Fabia nie je nijako vypočítavá a vždy vám dá celkom jasne najavo, kde sú jej hranice.

Nebude mať jednoduchý život na trhu, lebo zhruba v rovnakom čase prichádzajú aj iní konkurenti. Má však čo ponúknuť a určite sa pobije o svoje miesto pod slnkom silnými zbraňami.

Technické údaje

Model: Škoda Fabia Style 1,2 TSI  
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 197
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 81/4600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1400 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/4,0/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3992/1732/1467
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 330/1150
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1109
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Rozmer pneumatík: 215/45 R16
Základná cenníková cena modelu: od 8 490 €
   
Základná cena verzie: 12 740 €
Cena testovaného vozidla: 14 226 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku