25.11.2014

PRVÁ JAZDA: SEAT Leon Cupra 280. Je to najlepší hot hatch?

Mali sme tú česť s najvýkonnejšou Cuprou 280 s manuálom, skromným zovňajškom a pekelnými schopnosťami. Ako to dopadlo?

Smutne. Niežeby sa Cupre niečo stalo, iba sa naše cesty rozišli priveľmi rýchlo a depresívne. Tri dni nám skrátka nestačili.

Keď sme Cupru preberali, bolo krásne horúce slnečné popoludnie. Práca však nepočká, a tak v prvý deň z troch som Cupru využíval väčšmi ako rodinné auto než ako Cupru... A to bola veľká chyba. Na druhý deň ráno začalo pršať a neprestalo do konca tretieho dňa...

Manuál, či automat? 265 alebo 280? Byť, či nebyť?

SEAT Leon Cupra je k dispozícii v dvoch výkonnostných verziách s dvoma prevodovkami. „Slabšia“ má výkon 265 koní a za registráciu zaplatíte 1639 eur. Silnejšia má výkon 280 koní a za registráciu zaplatíte viac než 2039 eur. To stojí za rozmyslenie. Obe si môžete objednať so šesťstupňovým manuálom a šesťstupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Viem, že ma Cupristi a puristi za toto prekľajú, ale podľa mňa je pre väčšinu nových záujemcov o Cupru lepšia voľba prevodovka DSG. V teste sme mali manuálny šesťkvalt. Komunikácia s manuálom nie je to, čo by mohla byť.

V tomto prípade Cupra naráža na obmedzenia samotného koncernu. Aj keď sú prvé dojmy zo šesťstupňového manuálu fajn, časom si v športovom aute uvedomíte, že prevodovka je stavaná skôr pre pokojnejšie radenie. Dráhy sú presné, ale radenie je akési mdlé a športovosti nepraje. Čo je horšie, ak ste taký krútiaci moment s manuálom v rukách ešte nemali, hrozí vám, že prevodovke riadne uškodíte. Na manuálnu Cupru tak treba ísť opatrne a postupne si zvykať na jej špecifiká. Pre väčšinu je tak vhodnejšie šesťstupňové DSG-čko, ktorému vlastne ani nie je čo vytknúť.

Navyše máte možnosť radiť pádlami pod volantom, a to je lákavá voľba.

Cupra zajazdila čas na 20 kilometrovom okruhu Nurburgring pod osem minút, čím sa dočasne stala najrýchlejšou predokolkou na svete. Triumf jej vyfúkol Renault Mégane RS 280, ktorý to zvládol ešte rýchlejšie. Faktom však zostáva, že Cupra, ktorá nadobudla rekord bola v sériovej úprave a rozdiel medzi bežnou Cuprou a tou rekordnou tkvie iba v pakete, ktorý si navyše môže dokúpiť každý.  

Či by bola Cupra rýchlejšia ako Mégane bez zadných sedadiel (a bez iných častí) nevieme, pokojne však môžeme tvrdiť, že je jedným z dvoch najrýchlejších hatchbackov s predným náhonom na svete.

Vzhľad a imidž

Aj napriek jej nespochybniteľným schopnostiam je Cupra v porovnaní s konkurenciou navonok mimoriadne skromná. Od bežného Leona ju odlišuje bodykit s jemným priostrením výzoru, znížený podvozok, veľké disky, dve koncovky výfuku, „difúzor“ vzadu, nejaké tie menovky s vlajočkou a toť vsio. Nálepka Cupra so športovou potlačou nepatrí ku Cupre, ktorú si kúpite. Je to snaha dovozcu ukázať, že je to špeciálne auto.

Pravdou je, že zvonka nie je dôvod upozorňovať na jej schopnosti. Iba čoby viac mátala nehodné oči a zlodejské chúťky. Ale zvnútra by som bol rád, keby príslušnosť ku kaste výnimočných áut vytrúbila každému koho veziem. Malé logo na volante a na šaltpáke je síce fajn, ale chcelo by to viac. Nápis Cupra na prahoch a krásne sedadlá sú tiež fajn, ale stále by to chcelo viac. Každopádne je takáto úprava interiéru dobrá aspoň v tom, že sa ho tak skoro neobjete. Inak je interiér totožný s klasickým Leonom. Má tak dostatok priestoru vpredu i vzadu, nájdete tam dostatok odkladacích plôch a poteší, že aj okná sa sťahujú elektricky (to ešte stále nie je pravidlom).

Koncernová technika sa nezaprie, všetko nájdete rýchlo, ľahko, no palubná doska je subjektívne sympatickejšia ako u bratrancov a sesterníc v rámci koncernu. Natočenie k vodičovi oceňujem, pripomína mi prémiové značky. Tak ako sú predné „kvázi“ škrupinky pohodlné a dobre tvarované s dostatočným bočným držaním, tak sú dobré aj zadné sedadlá. Vzadu sa bez problémov odvezú aj väčšie postavy. Sadol som si poľahky aj sám za seba. K tomu si treba prirátať slušný kufor a rodinné auto s čertovskými schopnosťami by nemohlo byť lepšie. Jedine, že by šlo o kombi, ale ako hovorí SEAT, aj to bude...

Jazda

Poďme k tomu najpodstatnejšiemu – k jazde. Ako som naznačil už na začiatku, počas krátkych chvíľ, ktoré sme spolu strávili 95% času pršalo.

Nevadí, povedal som si ráno druhého dňa a zobral som Cupru na tradičnú jazdu cez kopce nad Pezinkom. Nevadí... Ibaže vadilo a veľmi. Keď som sa blížil k „horskému“ priesmyku, oblaky predierajúce sa pomedzi kopce naznačovali, že dážď už asfalt na tejto trase pokropil.

Vyrazil som a opatrne začal skúšať ako rýchlo nájdem limity auta na mokre. A bolo to prirýchlo. Kontrola trakcie začala zasahovať okamžite po miernom stlačení plynového pedálu. Svetielko blikalo, kolesá drnčali a plynový pedál nereagoval. Bolo treba pridávať plynulejšie a vypnúť kontrolu trakcie. Bez nej to však bolo ako na ľade.

Prešiel som jednu časť Baby niekoľkokrát tam a späť, rýchlosť som neustále zvyšoval, prejazdy tiež. Lenže bez šmyku sa to nezaobišlo, predné kolesá v podstate v zákrutách nereagovali, a to ma ubíjalo. Do neba vyhlásený elektronický diferenciál sa tak na mokrej ceste ani neaktivoval. Keď totiž trakciu stratili obe predné kolesá, nemal kam poslať krútiaci moment... Ešteže brzdenie prebiehalo bez problémov, ABS fungovalo a ostrejšie stlačenie brzdového pedálu nesprevádzali snahy auta vybočiť z brzdnej dráhy.

Jazda v zákrutách bez patričného prezutia nič moc. Na rovinkách bola celkom dobrá. Až kým som definitívne nenašiel limit auta na mokrej ceste. Za výjazdom zo zákruty stratili priľnavosť všetky kolesá, auto sa začalo stáčať do hodín do protismeru a bolo jasné, že „tudy cesta nevede.“ Mal som čo robiť, aby Cupra neskončila vo zvodidlách. Je zaujímavé, že zatiaľ čo ESP a všetci tí asistenti pomáhajú keď ich nepotrebujete, keď by sa vám možno aj zišli, zaryto mlčia a pozerajú inam. Možno by zareagovali neskôr, to som radšej nezisťoval. A upozorňujem, že som nejazdil v lejaku, kvalitný asfalt bol len mokrý.

Myslel som si, že to vyjde na tretí deň. Lenže aj na tretí a zároveň posledný deň testu neprestajne pršalo (a polovica Slovákov sa bála o svoje odplaviteľné obydlia). Smútok, smútok a nič len smútok. Keď som auto vrátil, prestalo pršať a behom dvoch hodín svietilo slniečko... No nenaštvalo by vás to?

A tak som jazdné dojmy na suchu musel hodnotiť podľa minima kilometrov, ktoré som odjazdil v prvý deň.

Cupra síce neočarí beštiálnym revom, ale zvuk motora vzhľadom na počet valcov a turbo ani nemôže byť lepší. O plnokrvnú zvukovú kulisu navonok sa stará dvojica koncoviek výfuku, o zvukový prejav v interiéri sa zas stará "zvukovod" medzi motorovým priestorom a kabínou. Na zintenzívnenie prejavu SEAT navyše využíva tzv. zvukový aktuátor, ktorý si pokojne môžete predstaviť ako "kladivko" udierajúce do A-stĺpiku v rytme valcov. Zvuk, ktorý Cupra vydáva tak nie je reprodukovanou hudbou, skôr maximálne zintenzívneným skutočným zvukom motora s miernym prikrášlením.

Zvuk by som teda označil ako obstojný, pri DSG-čku možno očakávať aj "plutie" do výfuku pri radení. Dôležitejší je prejav na ceste. Akcelerácia je naozaj slušná a v prvých momentoch vám vyvedie všetku krv z mozgu. Srdce sa rozbúcha a strach z pokuty sa objaví okamžite.

Tých pár zákrut stačilo iba na to, aby som zistil, že stabilita auta na suchu je na slušnej úrovni, podvozok patrí k lepším a že elektronický diferenciál reaguje v podstate okamžite. Musí mať vhodné podmienky, či aspoň vhodné gumy ak ide o jazdu na mokrej ceste.

Nuž, snáď niekedy inokedy Cupra.

Do zlého počasia hatch, do dobrého hot?

Zhruba tak.

Pri zlom počasí a nedostatku priestoru je Cupra len obyčajným hatchbackom so slušným kufrom, s pohodlnými športovými sedadlami, s prehľadnou palubnou doskou, s budíkmi a s veľmi silným motorom. Na mokre si s ňou veľa zábavy bežný vodič neužije, iné by to bolo so správnou sadou gúm na okruhu. Na zimných pneumatikách by to v tomto čase aj na mokrej ceste mohlo byť lepšie, ale riziko je vysoké. Na mokre a s rodinou naloženou na sedadlách spolujazdcov je Cupra obyčajný dobre urobený Leon s veľmi silným motorom a s dobrou výbavou.

Naopak, na suchu sa Leon premení na Cupru a ak si nájdete vhodnú cestu, ukáže čo dokáže. Čo to však je, len tušíme.

Ak by som ostré verzie automobilov nižšej strednej triedy bral ako samostatný segment, na pomyselných póloch by stáli takí borci ako Octavia RS – ako zástupca praktického športovca, zatiaľ čo na druhej strane by bol Mégane RS, či Astra OPC ako pravé plnokrvné ostré hatchbacky. Cupra by bola niekde medzi nimi spolu s Focusom ST. Je to vlastne kompromis medzi praktickosťou Octavie RS a divokosťou Méganu RS, či Astry OPC. Oproti nim má však jeden tromf a tým je elektronicky riadený diferenciál (VAQ). Ten je v porovnaní so samosvorom známy svojimi rýchlejšími reakciami, ba až takmer predvídaním (na základe sledovania správania sa auta a vodiča).

Systém pribrzďovania vnútorného kolesa XDS+ je veľmi účinný a pokiaľ auto netrápite na okruhu, k prehriatiu bŕzd nedôjde, no samosvor a VAQ je úplne iná liga.

Síce nemáte kufor Octavie, zo schopností Astry, či Méganu neuberáte, možno skôr naopak. No a čo je najlepšie – Cupru získate za lepšiu cenu.

Cupra 265 so šesťstupňovým manuálom začína na úrovni 24 890 eur, Octaviu RS s výkonom 220 koní bez diferenciálu a s menej športovými proporciami získate od 26 540 eur. Ak si prirátame najvýkonnejšiu Cupru 280 a šesťstupňové DSG, ocitneme sa na úrovni 28 750 eur. Octavia RS (iba XDS+) má rovnaký výkon 162 kW a takmer identickú cenu 28 560 eur. Ford Focus ST má začiatočnú cenu na úrovni 27 400,-. Mégane RS začína na cene 28 790,- no je to bez samosvoru. Astra OPC začína na 25 240,- (so stálou zľavou) ale spolu s Méganom RS má jednu veľkú nevýhodu – je to kupé. Cupra má síce slušnú základnú výbavu, vyzerá ako Cupra a znie ako Cupra, od tej testovanej ju okrem iného delia aj 4-piestikové brzdy Brembo. Stoja minimálne 2250 eur.

Cupra je v boji medzi ostrými hatchbackmi (a liftbackom) favoritom. Spája v sebe výborný výkon, ovládateľnosť, slušnú praktickosť s najnižšou cenou. Za srdce ma však chytiť nestihla. Ani na parkovisku až tak nevynikla. Keby som s ňou jazdil na suchu, asi by som ju videl inak, pre mňa však (zatiaľ) zostáva voľbou najmä rozumu.

Technické údaje

Model:

SEAT Leon Cupra 280

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 206 (5700 - 6200)
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750-5600
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,7/5,5/6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4271/1816/1434
Rázvor náprav (mm): 2631
Objem batožinového priestoru (l): 380 - 1210
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1395
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík: 235/35 R19
   
Základná cenníková cena modelu Leon hatch: od 13 700 €
Základná cena Cupra 265 od 24 890 €
Základná cena Cupra 280 od 26 720 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku