2014-10-22 08:00:00
Renault Clio RS Monaco
Renault Clio RS Monaco GP
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Renault Clio RS Monaco GP je nenápadný vreštiaci športiačik

Renault Clio RS je pojem. Nové Clio prináša mnoho zmien oproti predchádzajúcemu. Teraz prichádza v limitovanej edícii Monaco GP. Ako je na tom?

Renault Clio RS je skutočne pojem. Menší ako Mégane RS, ale vo svojej podstate veľmi podobný. V segmente B, kde sa Clio môže stretnúť s Fiestou, či Fabiou niet auta, ktoré by malo výraznejšie športové korene ako Clio. S príchodom novej generácie sa verní fanúšikovia museli rozlúčiť s manuálnou prevodovkou i s atmosférickým dvojlitrom. Miesto neho privítali prepĺňanú 1,6-tku a automat EDC. A že tieto dve novinky neprivítali zrovna nadšene nemusíme dvakrát opakovať.

Písali sme o tom už pred vyše rokom v prvých dojmoch, preto sa dnes pozrieme na auto ako na nový model, posadený do dnešného konkurenčného prostredia bez úvah o tom, čo už bolo a nebude. Lebo presne tak ku Cliu RS treba pristupovať. Je to totiž kompletne nové auto s úplne iným predajným zameraním. Chce byť bližšie k širšiemu spektru zákazníkov a svojich oddaných fanúšikov posiela inam. Do novej doby.

Ak sa teda zameriame na to, čo dnes máme a môžeme mať a vyčiarkneme všetky spomienky na to minulé, musím aspoň spomenúť, že so športovo ladeným novým Cliom som už tú česť mal.

Bolo to Clio GT s prepĺňanou 1,2-jkou TCe a s výkonom 120 koní. Áno, viem, všetci si poviete, že 120 koní, to predsa nie je športové auto a taký výkon má kdejaká „embéčka.“ ALE 120 koní v ľahúčkom Cliu príjemne športovo pošteklených a naladených je niečo úplne iné ako (tretina výkonu) 120 koní vo veľkom Audi, či BMW, alebo v kom, v čom.

Zdroj: Ján Hargaš

Ja som sa s ním veľmi príjemne vyšantil a mám naň dobré spomienky. Síce to zrýchľovanie nad 100 km/h nebolo nič moc, pri nižších rýchlostiach to bolo zábavné a živé autíčko s výbornými imidžom. Clio RS je však predsa len iná kávička a 200 koní v malom aute už nie je málo ani pre tabuľkových fajnšmekrov.

Prvý dojem

Je opäť výborný a úzko súvisí so vzhľadom auta. Dizajn je jednoducho vydarený, vidieť mnoho moderných prvkov, zadná časť doslova spieva, dva (ozaj funkčné) výfuky, spolu s difúzorom, krídlom a ani línie auta nie sú na zahodenie.

Zvonka je auto jednoducho pekné a zakaždým keď prejdete okolo neho, či mierite k nemu poteší estetické cítenie. Keď otvoríte dvere, podobný pocit, no v slabšom prevedení funguje aj v kabíne. Sedadlá vyzerajú dobre, luxusne, palubná doska sa tvári podobne.

Až keď sa začnete rozhliadať, uvedomíte si, že predsa len nesedíte v luxusnom športiaku, aj keď sa to výrobca snaží skryť. Prevodovka nepôsobí dvakrát isto a stabilne, palubná doska je pomerne tvrdá a obklopuje vás priveľa tvrdých plastov. Najhoršie v kabíne sú však kľučky, respektíve panely ovládania okien spolu s kľučkami. Nájdete ich aj v Daciách. Zatiaľ čo v rumunskom ľudovom vozidle sú v poriadku a nevadia, v Cliu s luxusným paketom Monaco GP doslova hnevajú. Keď si totiž o daný panel opriete koleno, zavŕzga, keď si naň položíte ruku, zavŕzga a čo je horšie, vŕzga aj pri rýchlejšej jazde. Milý Renault, to je taký problém dať tam niečo o trošku kvalitnejšie? Osobne mi to veľmi vadilo, vplyvom mojej výšky sa mi koleno do sfér panelu dostávalo pričasto a zakaždým pohyb sprevádzalo nepríjemné vŕzganie. Potom už ani neprekvapí, že iba okno vodiča sa ovláda automaticky, ďalšie treba ťahať a sťahovať dlhším držaním tlačidla. Podstatné je, že tam nie sú „švihadlá.“ Podobne ako kolega v prvých dojmoch aj ja som si všimol príliš malú vzdialenosť medzi pedálmi plynu a brzdy. Stačilo by, aby brzdový pedál schudol.

Zdroj: Ján Hargaš

Volant je štandardný, v dolnej časti má kvalitne „vytetovanú“ príslušnosť k vozidlám RS. Poteší tiež R-Link, ktorý síce vyzerá, že ho tam niekto nalepil a pokojne si ho zas niekto iný vytrhne a zoberie zo sebou, je funkčný a prehľadný. V rovnakom duchu možno písať o navigácii. Tá je vo všeobecnosti jednoduchá, rýchla a rozumná. Iba čo zrušenie cieľa cesty som hľadal veľmi dlho. Ale to je môj problém. Najlepšou vecou na infotainmente je rozhodne RS Monitor 2.0. Je skrátka geniálny a je to obrovské plus pre Clio, najmä ak nepatríte k „pózerom“ a viete, čo všetky tie údaje znamenajú. Konkurencia sa so svojimi informáciami môže akurát tak vypchať a Clio vám nielenže ukáže čo robí, ale mnohému vás aj naučí a umožní vám zlepšovať sa. Funkcionalita, ktorou sa nemôže popýšiť ani to najlepšie športovo ladené auto s  dvakrát vyššou cenou. Má to však ALE. Ale... nie vždy fungoval. Verím, že to bola chyba konkrétneho auta. Keď sa pustíte do zdolávania zákrut a chcete sledovať okamžité informácie na RS monitore, no ten nenačíta žiadne hodnoty ani po reštarte, dosť to naštve. Neviem, či som porušil nejaký presne daný scenár spúšťania, napríklad som nastúpil ľavou nohou, alebo nepozdravil tajným heslom, no RS monitor fungoval približne každý druhý/tretí krát. Škoda.

Oddelenie s názvom Clio

Keď potrebujete Clio RS využiť ako obyčajné Clio, napr. cestou do práce, po preplnenom meste, alebo len šetríte palivo, dostanete pokojné autíčko s dobrou priemernou spotrebou. Nie je ťažké jazdiť za 6,5 litra v priemere, samozrejme čím viac roztáčate turbo, tým viac autíčko papá. Na diaľnici to bolo zhruba 8 litrov pri vytrvalej rýchlosti 125 až 145 km/h (podľa tachometra). Clio RS nemá žiaden eco režim, nemá (našťastie) ani štart-stop systém.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

O nízku spotrebu sa teda extrémne nesnaží a nesnaží sa o to ani prevodovka EDC, ktorá je zo začiatku pomerne nechápavá a nevie, že nestojíte o to vytáčať motor k 3 500 ot/min pri bežnej jazde. Chvíľu jej trvá, kým pochopí, že chcete jazdiť ekonomicky a pri ďalšej jazde je to rovnaké. Na rozumné ekonomické jazdenie sa tak viac vyplatí zaradiť manuálny režim a radiť alebo pádlami, alebo pákou. Motor má dosť síl od 1500 ot/min, takže radenie pri 2000 ot/min mu úplne sedí.

Oddelenie s názvom RS

Tak ako je automatická prevodovka v istých okamihoch nechápavá a nechápe, že chcete jazdiť ekonomicky, je pomerne nechápavá aj, keď na to chcete dupnúť. V športových režimoch síce radí podľa potrieb priemerného jazdca, nemá naučené správanie v každej špecifickej situácii tak ako napr. (hoci len) DSG-čko od VW, nebodaj iné moderné automaty. Konkrétne ma škrel ostrý výjazd zo zákruty. Clio RS je vybavené „elektronickým diferenciálom“ je teda schopné čiastočne prenášať výkon na správne koleso a má tiež systém na pribrzďovanie toho vnútorného. Malo by teda byť schopné dovoliť jazdcovi naplno si užiť prejazdy zákrut a následné rovinky. Nie je to tak, žiaľ. V automatickom režime radí prevodovka priskoro a má tendenciu rýchlo-rýchlo tam nahádzať prevody. Nie je to nič strašné a väčšina z majiteľov si to sprvu ani nevšimne, no v momente keď by ste chceli podržať prevod a priblížiť sa k 6000 ot/min, vám tam šľahne vyšší prevod a vy strácate milisekundy.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Klasickou medicínou na tento neduh je použitie manuálneho radenia, no ani to úplne neplatí. Napríklad uši pod volantom by ste mohli rovno pri kúpe autu utrhnúť a nikto veci znalý by sa nemohol čudovať. Sú vám totiž nanič. Dobre, ak šprintujete z nuly na sto, použijete ich. Ale ak si dovolíte trošku točiť volantom, môžete šmátrať koľko chcete, zostáva to na automate. Nie sú súčasťou volantu ale jeho „krku“ takže na ne v istých (častých) momentoch nedosiahnete. Riešením je využívanie páky v manuálnom režime. A takéto riešenie je viac ako dostačujúce. Automat pomerne rýchlo prejde z manuálu do automatu v prípade, že si len tak mimochodom preradíte hore, či dole a potom pokračujete ďalej (napr. predbiehanie). Ale keď máte páku nasurovku v manuálnom režime, nechá vás šliapať až do červených otáčok a skôr než preradí za vás zapípa, že ničíte motor, až potom tam hodí najbližší možný prevod.

Jazda

Táto podkapitola úzko súvisí s tou predchádzajúcou. Práve jazda je to najlepšie na aute a nie je to nič prekvapujúce. Na to tam predsa písmenká RS sú. Jednašestka s výkonom 147 kW (200 k) a krútiacim momentom 240 Nm sa stará o príjemnú zábavu a vzrušenie na palube. V nízkych otáčkach má doslova krásny zvuk, no prekvapí vás, že iba v kabíne. Existuje totiž malé prepojenie medzi pohonnou jednotkou a kabínou, ktoré umocňuje nízko položené brbotanie motora (i praskanie z výfuku). Vo vyšších otáčkach je zvuk v kabíne celkom obstojný, no zvonka jasne počuť pískanie turba a aj vnútri to začujete. Športový fíling zlepšuje krásne praskanie vo výfuku pri preraďovaní i plnohodnotný i keď trošku skreslený rev vo vysokých otáčkach. Vytunená atmosféra to však nie je a ani šesťvalec Podkapotou nepripomína.

Zdroj: Ján Hargaš

Priebeh výkonu je akurát, krútiaci moment vrcholí prí 1750 ot/min a môže za pretočenie kolies pri štarte (najmä cez Launch control). Zrýchlenie z nuly na sto za 6,7 sekundy je vďaka EDC automatu a kontrole štartu dosiahnuteľné nielen na papieri. Na rozdiel od GT-čka však Clio RS pri rýchlostiach nad 100 km/h nestráca dych, nie je to však ani naopak. Drží si plynulý nárast výkonu a poľahky dosiahnete 180 km/h. K maximálnej rýchlost 230 km/h to ide už pomalšie. Zrýchľovanie je najvýraznejšie okolo 5000 otáčok a tam treba udržiavať motor pri ozaj ostrej jazde. Motor je fajn, zvuk pasažierov poteší a o tom, že vám niekto Podkapotou riadne zúri sa dozvedia aj tí vonku, no nie v takej miere ako by ste očakávali.

Lenže šprinty nie sú to jediné, vlastne sú pri takomto aute menej dôležité než jazda v zákrutách a krátkodobé zrýchľovanie. A práve tam pochopíte, že oddelenie Renault Sport vie čo robí a že úspechy vo Formulách nezbiera vďaka peknému úsmevu.

Podvozok je totiž jedna báseň. V podstate prekonáva aj také telesá ako Octavia RS, či dokonca Golf GTI. Jediné auto, na ktoré nemá je segmente ostrých hatchov Alfa Romeo Giulietta, ale možno som zaujatý. Netvrdím, že vyššie spomenuté autá sú horšie, to určite nie, ťažko ich porovnávať. No podvozok Clia RS pomáha zo slabšieho motora vyťažiť viac, kdežto podvozok takej „Eresy“ si s motorom sedí ako riť na šerbli. Ale aby sme si rozumeli, Clio je na ceste omnoho nepokojnejšie ako väčšie hatchbacky v triede C, doslova šalie na výmoľoch a každú vašu chybu musia zachraňovať bezpečnostné systémy. Chyba sa nestratí niekde medzi kolesami a mozgom vodiča. Istým spôsobom mi pripomínalo Mini Coopra S.

Zdroj: Ján Hargaš

Toto Clio malo podvozok Sport, ktorý je ideálnym kompromisom medzi relatívne pohodlnou jazdou a ostrým pretekaním. Auto má tendencie správať sa pri ostrej jazde motokárovo, kontrola trakcie má čo robiť, aby pri prehnanej rýchlosti v zákrute ukočírovalo vznikajúci šmyk.

No porovnávania sa s väčšími hatcbackmi sa nezbavím z jedného dôvodu. Na Babe, kde som skúšal schopnosti auta, si ma doslova počkala nová Cupra od SEATU. Neviem v akej bola špecifikácii, no predpoklad, že vás naháňa auto s výkonom minimálne 265 koní, samosvorným diferenciálom a potenciálom zajazdiť Nurburgring za zhruba 8 minút je poriadnou výzvou.  

A tak ma Cupra troška ponaháňala. Pravdou je, že som dlho vzdorovať nedokázal. Aj keď som sa dosť snažil a kontrolky v aute blikali jedna báseň, Cupru som mal nacapenú na zadku, pričom pôsobila akoby sa sotva zobudila. Vyšliapla si skrátka na menšieho a obaja vodiči to dobre vedeli. V duchu som si myslel: veď počkaj, pošlem ti sem väčšieho brata Mégane RS Trophy, potom sa ukáž...

Záver

Clio RS má svoje chybičky, no má aj pozitíva. Keď to zhrniem a podčiarknem, najviac mu uberá menej schopná prevodovka, nemožnosť získať ho s manuálom, menej kvalitná úprava interiéru (sedadlá sú to najlepšie v interiéri), vŕzgajúce plasty. Pridáva mu dynamický vzhľad, výborný podvozok s motokárovým fílingom, dobrý kabínový zvuk motora a RS Monitor, ktorý je skrátka skvelý (vadu kusu rátať do hodnotenia nemožno).

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Niekde uprostred stojí motor (mohol by byť lepší s lepším zvukom, no autu ako Clio bohato stačí) a paket Monako GP, ktorý sa snaží Cliu pridať na exkluzivite, no zas mu uberá z divokého výzoru. K znamienku RS mi viac pasuje divokejšia farba ako biela.  

Celkovo je Clio RS slušné auto s výraznou praktickosťou, nadpriemerným kufrom, dobrou spotrebou a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Nemôžete v ňom ostrú jazdu fušovať ako vo väčších autách, ktoré vám mnohé odpustia. Je britké, veselé a živelné, no cítiť na ňom snahu ušetriť (v interiéri). O to viac prekvapuje jeho cena. Základné Clio RS máte za 22 900,-. Nepochybujem, že s manuálom by bolo aspoň o tisícku lacnejšie (ak by ho malo k dispozícii), no ešte aspoň tisícku-dve by mohlo zľaviť. S doplnkovou výbavou sa pokojne dostanete na úroveň 25 000,- a tam ste až príliš blízko k Seatu Leon Cupra a Octavii RS, ktoré sú nielenže o triedu vyššie ale majú aj väčší výkon a sú nespochybniteľne praktickejšie.

Clio RS tak nie je pre každého, no stačí mu pár vecí odpustiť a zabavíte sa do sýta a vďaka RS monitoru sa aj čo to dozviete. Fajn. 

 

Technické údaje

Model: Renault Clio RS 1,6 TCe EDC
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 618
Prevodovka: 6-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 147/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,1/5,1/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4077/1945/1441
Rázvor náprav (mm): 2589
Objem batožinového priestoru (l): 300
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 279
Užitočná hmotnosť (kg): 432
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu Clio: od 9190 €
Základná cena verzie RS: 22 290 €
Základná cena edície RS Monaco GP 24 190 €
Cena testovaného vozidla: 25 160 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku