2014-10-09 12:10:00
Škoda Octavia G-TEC
Škoda Octavia G-TEC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia G-TEC kladie zásadnú otázku: naozaj sa oplatí prejsť na CNG?

Octavia na CNG je pojem, ktorý manažérom firemných automobilových flotíl nedá spávať. Oplatí sa kúpiť ju aj jednotlivcovi?

O Octavii na stlačený plyn CNG (taký ako v plynovom sporáku) sa v ostatnom čase písalo veľa. Najdôležitejšia téma textov a rozhovorov je, či sa oplatí kúpiť ju alebo nie. Práve preto začnem odzadu a to ekonomikou jazdy. Až neskôr sa vrátim k pocitom z auta.

Octavia G-TEC je v podstate úplne bežná Octavia, akurát má menší kufor a tri nádrže, z ktorých sú dve na CNG, jedna na benzín. Poháňa ju turbom prepĺňaný motor 1,4 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a s krútiacim momentom 200 Nm. Motor je nastavený na spaľovanie benzínu aj plynu, takže po minutí plynu auto počas jazdy prejde na benzín a vy si takmer nič nevšimnete.

Výrobca tvrdí, že na plyn dokáže auto prejsť 410 kilometrov, na benzín ďalších 920 kilometrov. Pochopiteľne sú to laboratórne hodnoty, ale hneď na začiatok treba uviesť, že sa k nim v ideálnych podmienkach dokážete priblížiť. Pravda, musíte sa veľmi snažiť. A ja som sa celkom snažil... Celkom.

Najlepšiu priemernú spotrebu som v teplých letných dňoch so zapnutou klimatizáciou dosiahol na úrovni 3,7 kg CNG, no nepodarilo sa mi udržať ju celý čas testu. Je to však dôkaz, že výrobcom udávaná kombinovaná spotreba 3,6 kg CNG nemusí byť až tak vzdialená realite a dojazd takmer 400 kilometrov na CNG môžete za istých okolností dosahovať. Spotrebu pri ekonomickej jazde mimo mesta a poloprázdnym mestom cez víkend som mal 3,8 kg CNG na 100 km. Na druhom meranom úseku BA – Žiar nad Hronom, kde 30 % jazdy bolo v meste, 60 % na diaľnici a 10 % mimo mesta bola priemerná spotreba 4,2 kg. Čisto na diaľnici tachometrovou 130-tkou by to bolo zhruba 5 kg (pri dlhšom úseku by to mohlo byť viac). Aj pri druhom meranom úseku som sa snažil jazdiť rozumne a diaľnicu som neprešiel tempomatovo. Rýchlosť sa pohybovala v rozmedzí 110 až 135 km/h (kopcovitý terén, defenzívny štýl).

Zdroj: Ján Hargaš

V meste som mal priemer 4,3 kg/100 km. Bolo to ekonomickým štýlom s brzdením motorom, pomalšou akceleráciou a minimálnym využívaním vysokých otáčok. Tie som bežne udržiaval medzi 1500 ot/min až 2500 ot/min.

Octavia G-TEC totiž ani nie je stavaná na dynamickú jazdu. Síce má vzadu multilink a v názve motora slovíčko turbo, nie je to pretekár. Vo vysokých otáčkach motor neznie dobre a jej prejav na ceste je pomerne mdlý. To však neznamená, že nemá síl na ostré stúpania, či predbiehanie. Má dostatočnú výkonnostnú rezervu na bežné jazdenie, ale počas jázd po strednom Slovensku som z nej mal pocit akoby sa jej športovejšia jazda vôbec nepáčila a navyše ani mňa nebavila. G-TEC je skrátka „úsporák“ a v tejto úlohe je ako ryba vo vode.

Na výpočet toho, či sa Octavia G-TEC oplatí by som nepoužil tabuľky, ktoré sú pre tento účel k dispozícii a nájdete ich v galérii. Stačí mi vedieť koľko stojí CNG na najbližšej čerpacej stanici, akú mám priemernú spotrebu oboch pohonných látok a koľko stojí benzín či nafta.

Ak by som jazdil výhradne na CNG a v benzínovej nádrži nechával benzín iba stáť (čo by som vzhľadom na priemernú kvalitu benzínu u nás nerobil) a zároveň by som mal pri práci, či blízko domu jednu-dve čerpačky na CNG, neváhal by som ani minútu. Riskovať však zdravie vstrekovačov len pre úspornú jazdu nie je v mojej povahe, a tak by som míňal pohonné hmoty v pomere najviac 4xCNG=1x benzín a po menej kvalitnej pumpe by som ešte pridal nejaké to aditívum...  V takom prípade pochopiteľne významne klesá úspora jazdy v porovnaní s najväčším konkurentom – naftovým motorom, stále je však omnoho výhodnejšia ako jazda len na benzín.

Zdroj: Ján Hargaš

Musím sa však priznať, že najviac sa mi na aute páčil práve predĺžený dojazd, takže z času na čas by som míňal v pomere jedna k jednej. Nemôžem totiž povedať, že by mi jazda na benzín pripadala nejako zvlášť neekonomická a priemerná spotreba Octavie G-TEC bola počas testu 5,6 l/100 km a to s 40% podielom diaľnice s rýchlosťou 110 – 135 km/h. Samotná diaľnica znamenala v priemere 7,2 l/100 km. Pochopiteľne čím viac tlačíte na pílu, tým to bude horšie.

Do výpočtu vyššie spomenutých troch alternatív budem brať údaje 4,2 litra CNG (neutrálny ekonomický štýl, s občasnou potrebou predbehnúť a zhruba tretinovým podielom diaľnice) a 6 litrov benzínu (detto).

Octavia CNG má nádrž na 15 kilogramov CNG. Znamená to, že na jednu nádrž prejdete pri tejto spotrebe cca 350 km. (mne sa podarilo takmer 380 km), na benzín cca 830 km.

Ak by ste jazdili výhradne na CNG a vôbec nepoužívali benzín 350 km by vás stálo zhruba 18 eur. Pri ročnom nájazde 30 000 km by ste minuli na plyn 1542 eur.

30 000 km by vás pri naftovej Octavii 1,6 TDI s priemernou spotrebou 4,6 litra (beriem horší nami nameraný údaj pri verzii Combi)  by ste minuli 1852 eur.

Pri benzíne by to bolo 2638 eur (pri spotrebe 6 l/100 km pre lepšie porovnanie s G-TEC) ročne.

Cenový rozdiel by tak bol v porovnaní s naftou takmer 300 eur, pri porovnaní s benzínom takmer 1100 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak by ste tankovali pohonné hmoty do Octavie G-TEC v pomere 4:1 v prospech CNG znamenalo by to, že by ste približne 18 800 km prešli na CNG a 11 200 km na benzín. 30 000 km by vás teda stálo 1933 eur. Znamená to, že by ste už oproti nafte neušetrili nič, no rozdiel 81 eur je zanedbateľný. V porovnaní s čisto benzínovou alternatívou tohto vozidla by ste pri danej (optimistickej) spotrebe ušetrili takmer 700 eur za rok. Znamená to, že cenový rozdiel medzi Octaviou G-TEC a Octaviou 1,2 TSI 77 kW (105 k), ktorá je k G-TEC výkonnostne najbližšia by sa vám v tomto prípade vrátil za menej než 4,5 roka. V prípade využívania iba CNG a príležitostne benzínu by sa vám rozdiel mohol vrátiť už o dva roky skôr.

Pri porovnaní súčasnej ceny naftovej motorizácie s porovnateľným výkonom 1,6 TDI 77 kW (105 k) je rozdiel medzi TDI a G-TEC 880 eur. V prípade, že by ste jazdili len na CNG by sa vám tento rozdiel vrátil po necelých 3 rokoch. Čím častejšie by ste tankovali benzín, tým pomalšia by bola návratnosť. Ak by ste dosiahli vyššie uvedený pomer štyri k jednej a horší (viac benzínu), Octavia G-TEC by sa vám neoplatila. A to rátame len ceny za pohonné hmoty.

Otázka tak nemôže znieť, či sa vám Octavia G-TEC oplatí, ale v porovnaní s čím by sa vám mohla kúpa auta na benzín aj na CNG vyplatiť. A napadá mi ešte jedna otázka: má dnes zmysel kupovať auto s maloobjemovým motorom upraveným aj na spaľovanie CNG? Je to podobné ako pri LPG. Načo vám je LPG v malom aute, s ktorým nenajazdíte veľa? To je však na vašom zvážení.

Aj keď by sa z vyššie uvedeného mohlo zdať, že CNG je podľa nás nezmysel, nie je to tak. Výpočet však poukazuje na skutočnosť, že G-TEC sa neoplatí za každých okolností a kúpu takého auta si treba zvážiť, možno ešte viac ako kúpu naftového, či benzínového vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

G-TEC má množstvo výhod. Najväčšou je samozrejme potenciál byť lacnejší ako nafta a schopnosť byť lacnejší ako benzín. Píšem iba o potenciáli pretože sa musíte snažiť jazdiť takmer výlučne na CNG. Naopak pri porovnaní benzínového auta s G-TEC-om je každé natankovanie CNG výrazná úspora, návratnosť investície je však malá.

Už som to spomenul, no pre mňa bolo najväčším plusom to, aký obrovský dosah som s autom mal. S naftovou 1,6-tkou som na jednu nádrž neprešiel viac než 1000 km, s G-TECom dokážete dať 1200 kilometrov. Uvádzaný dojazd 1380 km je však predsa len prehnaný a možný len vo veľmi špecifických podmienkach.

Naopak nevýhodou je, že na taký dosah by ste sa museli veľmi krotiť. Takmer 1000 km s naftovým agregátom dáte aj v prípade, že budete akcelerovať prudšie a jazdiť budete dynamickejšie.

Pravdou však zostáva, že CNG je omnoho ekologickejšie ako nafta, či benzín. Nie je to však tak zúfalo predražený spôsob šetrenia životného prostredia ako jazda s elektromobilom... (výnimku tvorí iba Tesla).

Pocit z jazdy

Opisovať interiér a exteriér auta, ktoré sme tu už mali toľkokrát nemá veľký význam. Octaviu všetci poznajú a nie je viac čo povedať. Venovať sa tak budem skutočnostiam, ktoré sú pre G-TEC špecifické. Keď už som začal od konca, budem aj pokračovať.

Kufor je v porovnaní s klasickou Octaviou o 130 litrov menší, no autu, ktoré má v základe 590 litrový batožinový priestor ani odrátanie 130 litrov neuškodí. Liftback má tak 460 litrov, pričom nie je ani kratší ani užší, iba nemá rezervu a dvojité dno. Zároveň prišiel o úložné priestory, ktoré teraz slúžia na uloženie povinnej výbavy. Kufor je poriadne veľký a postačí aj veľkej rodine. Odporúčam zakúpiť sieťový program, lebo menšie veci len tak vysypané na dne, či zo dve tašky z obchodu sa v cieli cesty krásne porozhadzujú po celom kufri.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu aj vpredu je stále kvantum miesta, predné sedadlá sú na danú triedu pohodlné, pozícia za volantom je výborná. Mäkké plasty potešia, najmä ten pri pravom kolene. Testované auto bolo vybavené päť palcovým dotykovým displejom, osobne ho považujem za zbytočný luxus a stačilo by mi jedno z ponúkaných rádií. Ak by som chcel do Octavie navigáciu, nič menšie ako Amundsen nemá vôbec zmysel. Uspokojiť sa s tým dá, ale radšej nič ako niečo také malé a slabo viditeľné.

Octavia G-TEC má oproti podobne výkonným benzínovým a naftovým motorizáciám veľkú výhodu v manuálnej šesťstupňovej prevodovke. Tá výrazne pomáha držať spotrebu v rozumných medziach, je dobre urobená a na pohodlnú jazdu ako stvorená.

Pocit za volantom v Octavii je mimoriadne príjemný. Cítite sa byť v bezpečí, vo veľkom, pohodlnom aute. Samotný multifunkčný volant je veľké plus. S G-TECom sa dá jazdiť aj ostrejšie, no jednak sa to prejaví na spotrebe, jednak to nie je jeho/jej šálka kávy. Omnoho viac jej vyhovuje štandardná pokojná jazda s miernou dynamikou. V zákrutách drží dobre. Kilá navyše spolu s nižším výkonom než pri bežnej „jednaštvorke“ sú cítiť skôr vo veľmi prudkých stúpaniach mimo mesta než v zákrutách. Už takáto Octavia má na svoje rozmery veľmi dobrý podvozok, z čoho ťaží aj taká „eresa“. Daná verzia má navyše multilink a zaťažený zadok, takže priečne nerovnosti má takpovediac „na saláme.“

Veľmi príjemný je tiež ukazovateľ množstva CNG v nádrži, ktorý v kaplnke prístrojov nahradil ukazovateľ teploty oleja a posadil sa rovno oproti ukazovateľu množstva benzínu. Naraz tak vidíte množstvo oboch palív, no slobodne medzi nimi prepínať nemôžete. Nechýbalo mi to a nemyslím si, že by to chýbalo zákazníkom.

Keď vám dôjde CNG, v kabíne začujete iba malé cvaknutie a jazda pokračuje ďalej bez citeľných zmien. Museli by ste sa veľmi snažiť hľadať rozdiely, a aj tak by ste ich nemuseli odhaliť. Subjektívne som totiž raz cítil, že auto lepšie a tichšie ťahá s CNG a raz zasa s benzínom. Rozdiel by sa dal odhaliť iba na tom istom úseku prejdenom dvakrát za sebou rovnakou rýchlosťou. Auto pri CNG má prakticky rovnaký výkon aj krútiaci moment ako pri benzíne.

Zdroj: Ján Hargaš

Zaujalo ma, že po minutí CNG sa Octavia zakaždým pokúšala najprv šliapať na CNG a až po pár metroch oznámila prepnutie na benzín. Otázkou je, či si odkladá CNG na štartovanie, alebo je to len vec zobrazovania informácií. Dobré tiež je, že auto vás upozorní na dosiahnutie núdzového dojazdu 50 kilometrov aj na CNG. Nestane sa vám tak, že by ste sa pozabudli a neúmyselne prešli na benzín. Vzhľadom na množstvo čerpacích staníc sa vám to u nás stane určite, akurát o tom budete vedieť.

Stručne a skrátka na záver

Octavia G-TEC je rovnako dobrá ako klasická Octavia, no pridáva obrovský potenciál jazdiť lacnejšie. Ak teda chcete šetriť a Octaviu nekupujete na 3 roky, G-TEC je zaujímavá alternatíva nielen k naftovému ale hlavne k benzínovému ekvivalentu. Najväčšou nevýhodou G-TEC-u je riedka sieť plniacich staníc. Ak máte jednu-dve v dosahu pri práci, či pri dome, alebo niekde po ceste, G-TEC je pre vás ako stvorený. Občasné tankovanie CNG-čka sa neoplatí rovnako ako sa neoplatí montovať domácu „plničku“ CNG. Museli by ste mať poriadne veľký ročný nájazd, či aspoň dve autá na CNG. Iné je to v prípade firmy s viacerými autami, ale to netreba opakovať.

Technické údaje

Model: Škoda Octavia G-TEC Liftback
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1398
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/4800–6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1500–3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba mesto/mimo mesto/kombinovaná benzín (l/100 km): 6,9/4,5/5,4
Spotreba mesto/mimo mesto/kombinovaná CNG (kg/100 km): 4,5/2,9/3,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4659/1814/1461
Rázvor náprav (mm): 2680
Objem batožinového priestoru (l): 460
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1390
Užitočná hmotnosť (kg): 564
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 490 €
Základná cena verzie: 18 270 €
Cena testovaného vozidla: 24 311 €

(výpočet výšky nákladov závisí od aktuálnej ceny pohonných hmôt, aktuálnych cien vozidiel a výšky priemernej spotreby - poľahky môžete prísť na iné čísla)

Ján Hargaš

Komentáre k článku