2014-10-07 04:00:00
Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift Sport
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Suzuki Swift Sport – malý hot hatch, ktorý vie urobiť poriadnu radosť

Aj vám už lezú hore krkom samé turbá, či kompresory, automatické stabilizačné systémy a vysoké ceny?

Suzuki Swift Sport nemá z toho nič, no napriek tomu som si s ním užijete taký kopec zábavy, že sa vám z toho bude krútiť hlava. Súčasná generácia Suzuki Swift je na prvý pohľad skoro rovnaká a mnohí by ju pokojne označili skôr za facelift, ako za novú generáciu. No práve toto bol zámer.  Automobilka totiž dostala na dizajn predchádzajúcej verzie toľko priaznivých ohlasov, že jednoducho nebolo možné ho nejako radikálne meniť.

Ak teda túžite po malom, svižnom, hravom aute, ktoré vás nebude unavovať, ale dá vám pocítiť radosť z jazdy, mám pre vás jeden tip, ako si slušne a pritom pomerne lacno zajazdiť. Hoci som tomu hneď po prevzatí auta ani neveril. Keď som zbadal takmer dvadsať centimetrov široké sedemnásťpalcové kolesá s nizulinkými pneumatikami, predpokladal som, že to bude kostitras, ktorý zo mňa na našich rozbitých cestách vytrasie dušu.

Hoci boli niektoré (presnejšie takmer všetky...) cesty naozaj otrasné, ukázal sa podvozok Swifta prekvapujúco neuveriteľne pohodlný. No, neostáva nič iné, iba neveriacky krútiť hlavou. Za vyváženosť jazdných schopností a komfortu klobúk dole. Vidno, že konštruktéri podvozka v Suzuki patria k tým najlepším. A to pritom auto nemá žiadnu viacprvkovú zadnú nápravu, ale iba klasické „háčko.“

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vhodný pomer výkon/hmotnosť prináša výhodu

Vo Swifte Sport si treba zvyknúť na motor „zo starej školy,“ aké sa už dnes skoro nerobia. Klasická atmosférická „jednašestka“ nemá neustály prísun výkonu a krútiaceho momentu, ako gto majú vo zvyku dnešné (aj malolitrážne) motory. Má však jednu prednosť: okamžitú reakciu na stlačenie akcelerátora, bez oneskorenia turbodúchadla. Relatívne málo výkonný motor bez turba sa teda záťahom v nižších otáčkach ani náhodou nemôže rovnať nadopovaným konkurentom. Ak teda chcete výkon, musíte ho pekne podržať vytočený v otáčkach, no potom máte pocit ako skutočný pretekár. V prvom rade kvôli zvuku z výfukov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nad hodnotou štyritisíc otáčok mu však ešte len „chytajú sadze“ a je s ním poriadna zábava. Už spomenutý správne hlučný zvuk ladenej dvojice výfukov dáva všetkým okolo jasne najavo, že ide mladý športovec. To by malo a mohlo na okruhu byť práve to, čo človek očakáva. No na ceste sa s autom musíte zžiť. Potrebuje trocha viac cviku, lebo ak chcete svižne predbiehať, nesmiete sa báť podradiť napríklad pri 80 km/h aj na tretí stupeň. Inak si nemôžete dovoliť priveľmi sa „rozšupnúť.“

Uspokojí sa s miernym „kŕmením“

Ako príjemné prekvapenie sa ukázala spotreba. Hoci sme Swiftu „nakladali“ poriadnu porciu otáčok a skúšali sme to rýchlo po okresných cestách a veľmi rýchlo aj na diaľniciach, výsledok v podobe priemerných 6,5 litra na 100 km je naozaj úžasná hodnota, takmer na chlp podľa údajov výrobcu! Vzhľadom na štýl jazdy som čakal o dva litre, možno aj o tri viac...Tu sa ukázala ďalšia výhoda atmosférického motora. Pritom vôbec nie je problém jazdiť pod hranicou šiestich litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri pokojnej jazde mimo mesta som bez výrazného snaženia dostal ukazovateľ spotreby na neuveriteľnú hodnotu 5,2 litra/100 km. Pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h (reálne nameraná 133 km/h) sa Swift rozlúčil s výraznou diétou a spapkal 6,8 l / 100 km. No najviac mu k vyššiemu apetítu, až 8,1 litra na 100 km , prispela poriadne divoká jazda po kľukatých okresných cestách v štýle Pezinskej Baby. Swift však napriek tomu ukázal, že netreba mať pod kapotou turbo a trojvalec, ani systém štart/stop, no napriek tomu sa môžete zabávať za volantom a pritom ešte šetriť.

Elektronika, ktorá nie je na prekážku

Napriek tomu, že bolo počas testu prevažne sucho, podarilo sa mi dostať aj „na vodu.“ Ako som zistil, Swift s výborne fungujúcou elektronickou stabilizáciou drží aj na mokrom asfalte ako prilepený. A hoci nie som veľkým priaznivcom všetkých tých elektronických „blbostičiek“ v aute, musím konštatovať, že tentoraz elektronika fakt vyhráva! Vôbec neslúži na spomalenie auta, kvôli nejakej virtuálnej chimére bezpečnosti. Meranie potvrdilo, že je to naopak a zapnuté ESP prispelo k zrýchleniu auta! To som nečakal!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Krátke dráhy radenia rýchlosti sú až nebezpečne príťažlivé. Spolu s komunikatívnym riadením s dobrou spätnou väzbou sa postarali o veľmi dobrý (nebojím sa povedať, že príjemný) „pretekársky“ zážitok zo Swiftu Sport. Medzi jeho najväčšie prednosti okrem prekvapujúco nízkej spotreby patrí určite výborná cena , je výrazne nižšia cena ako má konkurencia. A ešte jedno plus nesmiem zabudnúť: hmotnosť auta. Suzuki Swift v súčasnej druhej generácii „podrástol“ hmotnostne iba o 15 kilečiek, takže jeho vlastnosti sa dosť blížia k motokáre, za ktorú ho mnohí neváhali označiť... Auto sa stále bezpečne zmestí do 1100 kilogramov, čo je veľmi príjemné. Z toho ťažíte vlastne stále: počas bežnej jazdy si budete pochvaľovať spotrebu, pri naháňaní sekúnd po kľukatej okreske oceníte ľahkosť, s akou toto auto zvláda aj ostré prejazdy zákrutami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Malé auto je totiž obratné a perfektne ovládateľné. Až máte pocit, akoby ste namiesto otáčania volantom priamo natáčali predné kolesá. Reagovali totiž okamžite, pohotovo a úplne presne. Pri slalome si užijete kopec zábavy a preklápanie zo strany na stranu ide Swiftu mimoriadne dobre. V meste však už auto až také obratné nie je, pretože má pomerne malý uhol natočenia kolies (rejd) a preto je napríklad parkovanie v úzkych uličkách celkom náročné. Potrebujete na to cvik a istú dávku šikovnosti.

Jeho revírom nie je diaľnica...

Napriek tomu, že má auto 6 stupňovú prevodovku, pri rýchlostiach nad 120 km/h sa s autom jazdí trocha menej komfortne kvôli hluku, hoci to nie je nič, čo by sa nedalo vydržať. Pri 150-ke má motor na 6-ke naložených 4000 otáčok. Ak budete jazdiť hlavne pocitovo a najmä podľa sluchu, zistíte, že sa bežne hýbete rýchlosťou okolo 120 km/h, kde hluk až natoľko neprekáža. Diaľnica však Swiftu Sport natoľko nechutí, ako jazda po okresných cestách medzi obcami, ktorú môžete zobrať z dvoch koncov: buď ako pohodovku s malým apetítom, alebo potom naozaj ako šancu na mierne vybláznenie, kde sa malý „svišť“ cíti ako ryba vo vode. Bravúrne zvláda zákruty, vďaka presnému riadeniu , bleskovo reaguje na plyn... jednoducho v týchto chvíľach získate pocit, že sa to Swiftu páči rovnako, ako vám.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Praktická stránka veci..?

Suzuki Swift Sport je na trhu už nejaký ten týždeň (od roku 2010) no po prvý raz dostal s aktuálnym faceliftom (pre modelový rok 2014) päťdverovú a teda praktickejšiu verziu. Kufor je síce maličký, no toto auto nie je o veľkosti kufra, aspoň vo verzii Sport určite nie...

V interiéri sa napriek vonkajším rozmerom auta necítite stiesnene – hlavne na predných sedadlách, aj keď Swift patrí v hodnote šírky interiéru iba k priemeru. Mierna výhrada smeruje k sedadlám. Sú na pohľad zaujímavé aj pekne tvarované, no ich bočnice príliš zvierajú európsku rozložitejšiu... chrbát.

Záver

Malých hot-hatchov je na trhu naozaj dosť. Malé Suzuki z nich vykukuje vďaka unikátnemu atmosférickému motoru a tiež nízkej cene. Ak by ste aj mali nejaké výhrady, pohľad do cenníka ich úplne otupí. Veď patrí k najlacnejším športovým autom na našom trhu. Je zrejmé, že to napriek svojmu výkonu 100 kW nie je žiadny trhač asfaltu, ale jazdí až nepochopiteľne hravo – a znie pritom neskutočne dravo. Ak máte ambície naozaj vytrhávať dlažobné kocky tam, kde ešte zostali, zamierte do inej zátoky. No pripravte si aj celkom iný balík, čo „vysolíte“. Suzuki postavilo skvelé auto pre každodenné zábavu. Aby bola úplne dokonalá, automobilka pridala pár drobností, napríklad kovové pedále rozmiestnených tak dobre, že budete radi jazdiť s medziplynom a to s rovnakou ľahkosťou, s akou si Sport počína vo všetkých ostatných ohľadoch.

Suzuki Swift Sport určite nie je lacné auto pre dôchodcov, skôr jednoznačne bezpečná štýlovka pre mladšie ročníky. Napriek tomu som sa s ním vybláznil do sýtosti aj ja, hoci k tým mladším ročníkom ma možno zaradiť len omylom... A hoci premýšľam, ako chcem, asi si nespomeniem na nič, čo by mi na tomto aute prekážalo. Dobre, niekto povie, že má malý kufor, ale veď okrem toho toto auto ponúka všetko, čo potrebuje bežný vodič nielen pre každodenné jazdu do práce.ale aj ( a hlavne) pre zábavu za volantom. Swift Sport sa jednoducho podaril. Je to relatívne jednoduché, ale poctivo urobené auto, ktoré poteší a nezaťaží nadmieru rozpočet.

Technické údaje

Model: Suzuki Swift Sport 1,6 VVT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 586
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 100/6900
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,4/5,2/6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3890/1695/1510
Rázvor náprav (mm): 2430
Objem batožinového priestoru (l): 211/512
Objem palivovej nádrže (l): 42
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1045
Užitočná hmotnosť (kg): 435
Rozmer pneumatík: 195/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 650 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 14 290 €
Cena testovaného vozidla: 14 690 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku