TEST: Mercedes-Benz GLA - univerzálny SUVerén do mesta aj na poľné cesty
Čo zvládne tento miešanec tried a štýlov: všetko, alebo čo vlastne? A kam teda patrí?
Po novej triede A, B a sedane CLA je kompaktné SUV v poradí štvrtý model Mercedesu na platforme MFA. To znamená s priečne uloženým motorom a štandardne poháňanou prednou nápravou. No viac ako na crossover sa podobá na zvýšený hatchback na steroidoch. V našom prípade so zníženým športovým podvozkom... Aký naozaj je tento prírastok?
Nuž, čo si budeme navrávať, je to rozšírenie ponuky značky s hviezdou o triedu čoraz populárnejších crossoverov. Ale naozaj? Svojím vzhľadom a veľkosťou je to hatchback, svetlosťou a mohutnosťou zase vyzerá ako SUV. Kam ho vlastne zaradiť? Nový športovo-úžitkový mercedes je v hierarchii značky najmenšie SUV. Vzhľadom avizuje aj chuť na ľahký terén, no skôr sa hodí do džungle veľkomiest. Samozrejme, že platforma ovplyvnila jeho rozmery hlavne rázvorom, ktorý má 2 699 milimetrov, čo naznačuje obmedzený vnútorný priestor v pozdĺžnom smere.
Tento elegán svoju genetickú predlohu – triedu A nezaprie. Napriek technickej príbuznosti nie je GLA jej úplne čistým derivátom. Aspoň na oko ide o model s výraznou snahou odlíšiť sa a vo výslednom vyhotovení svoje gény celkom dobre zatajuje. Dojem úplne iného auta predvádza hlavne v zadnej časti, ktorý spôsobil o 125 milimetrov dlhší zadný previs. No pri dôkladnom skúmaní a porovnávaní nachádzam ešte ďalšie rozdiely. Napríklad iné svetlá (hlavne tie zadné), tvar a otvory nárazníkov, odlišné piate dvere a vďaka širšiemu „rozkročeniu“ a ľahko širšie blatníky. Aby bolo porovnanie kompletné, treba spomenúť aj masku chladiča s výraznejšími lamelami, dvojicu rebier na kapote, ktoré vidíte dokonca aj z kabíny a bočné prelisy, ktoré v spodnej časti nestúpajú tak strmo nahor ako u Áčka.
„SUVerenita“ modelu GLA je daná o šesť centimetrov vyššie posadenou karosériou, mierne rozšíreným rozchodom kolies a samozrejme aj nevyhnutnou dávkou plastových detailov. No športový príplatkový balík AMG si vzal niektoré obnažené plasty s chrómovými detailmi štandardného GLA späť a chróm nahrádza čiernym leskom. Prerod na AMG vzhľad podčiarkujú iné nárazníky s väčšími otvormi z Affalterbachu. Skutočná funkcia tých za zadnými kolesami však iná ako estetická nie je – ale vyzerá to efektne...
Štandardné svetlá výška 17 centimetrov nie je práve z kategórie SUV, v prípade sady AMG však klesne ešte o ďalších 15 milimetrov. Dôvodom je športový podvozok s kratšími pružinami. Podvozok je teda výrazne ladený na cesty a treba povedať, že tento „medveď“ s takto pripraveným podvozkom nemá ambície na akési pobehovanie po lese Hoci má pohon 4MATIC, jeho teritóriom sú nanajvýš pomerne upravené poľné cesty.
Vo vnútri to už poznáme...
Je to „Áčko“, či nie je? Podľa prvotných znakov v interiéri máte pocit dejá vú – toto som už niekde videl. Áno, ale vnútro auta nie je prevzaté do poslednej skrutky a krivky. Svoju osobitosť si ponecháva. Priestor je tak približne na úrovni Golfa. No vzadu nie je toľko miesta na hlavy pre hoci len trocha nadpriemerne vysokých cestujúcich. Ale za to môže aj príplatkové panoramatické okno strechy, ktoré sa niekam musí „upratať“. O pár centimetrov menej miesta je aj pre nohy. Koniec koncov s výškou 1494 mm ide o najnižšie SUV na trhu.
Vpredu je sedenie na dobre tvarovaných sedadlách veľmi prirodzené a pohodlné, vzadu by sedáky mohli byť dlhšie a lepšie podopierať nohy. Prekvapí, že auto v takej cene nemá štandardne elektrický posun sedačiek. Ale môžete si ho dokúpiť. Vzadu je batožinový priestor so slušným objemom 421 litrov. Má pravidelný tvar aj veľký vstupný otvor. Nechýba otvor na lyže, alebo dlhšie predmety. GLA nie je kombík, no väčšinu prepravných nárokov vie splniť.
Trhač asfaltu to nie je, ale...
Nami skúšané auto malo podkapotou najsilnejší dieselový motor z ponuky. Hoci je tento motor sám osebe takmer perfektný, má nevýraznú počiatočnú „turbodieru“ spôsobenú pomalšou reakciou dvojspojkovej prevodovky. Inak mu niet čo vyčítať, je mimoriadne kultivovaný, krútiaci moment 350 Nm s autom „zacvičí“ aj pri plnom obsadení. Aj pri svižnej jazde sa dá jazdiť za 6 až 7 litrov. No je aj úsporný, veď napríklad na siedmy stupeň pri 130 km/h má tesne nad 2000 otáčok. Priemerná výsledná hodnota po 460 kilometroch 5,6 l/100 km prekvapila aj mňa, príjemne samozrejme. V tomto prípade, hlavne pre dlhšie cesty je to lepšia voľba, no pre bežné približovanie mestským prostredím by som aj vzhľadom na veľkosť a zamerania tohto auta skôr zvolil benzínový motor. Ešte kultivovanejší, s väčším spektrom využiteľných otáčok a pre štýlové SUV asi aj vhodnejší. Rozdiel medzi cenami benzínového a naftového pohonu v prípade GLA minimálny.
Miesto určenia: najmä dobré cesty
Príplatkové 19 palcové kolesá v AMG dizajne trochu zhoršujú komfort, rovnako ako pneumatiky typu run-flat,. No dramaticky zlý, ako ho v niektorých testoch označili, podvozok modelu GLA naozaj nie je. Podvozok síce nemá zadnú viacprvkovú nápravu (je tam lichobežníková s vlečnými ramenami), aj tak auto ochotne vykrúži oblúky v zákrute a pritom sa neozýva nadmerný hluk. Problémom môže byť aj vzhľadom na vyššiu pohotovostnú hmotnosť len naozaj tvrdšia, športovejšia jazda.
Zavesenie kolies na počudovanie funguje aj na cestách s mierne horším povrchom. Evidentné je však naladenie (a určenie?) práve na spevnené cesty, do ozajstného terénu s týmto modelom však neodporúčam jazdiť. Ak si však pod pojmom terén predstavujete zablatenú cestu k chalupe, v tomto prípade nemusíte mať žiadne starosti s priechodnosťou – navyše s pohonom na všetky kolesá.
Záver - alebo ešte nie..?
GLA je zostavené z odskúšaných dielov, ktoré preverila väčšina modelov s trojcípou hviezdou, od panelu klimatizácie po motor či tvar výduchov klimatizácie. Za peniaze, ktoré zaň dáte, by som si vedel predstaviť aj celkom iné auto z ponuky značky. Lenže – a v tom je rozdiel, to „lepšie“ auto, napríklad trieda C nebude mať určite okolo seba imidž a auru netradičného dizajnu a výnimočného výzoru auta z komiksu.
Mercedes-Benz GLA je celkovo podarené auto. Po siedmich dňoch som dospel k záveru, že toto už naozaj nie je crossover. Zo všetkého najviac sa mu páči na kvalitných diaľniciach a dobrých okresných cestách, kde môžete jazdiť aj vysokým tempom. Keď sa však povrch zmení a začnú sa objavovať výmole, dlažba, električkové koľaje a podobné prekážky pohodlnej jazdy, GLA začne byť nepohodlné. Teda aspoň to testovacie, ktoré bolo osadené športovým podvozkom a pneumatikami run-flat určite.
Čo sa s tým dá robiť? Nuž, jedna rada by tu bola: ak máte dobrodružnejšie sklony a preferujete výpravy mimo dobrých ciest, odporučím vám nákup GLA odložiť ešte o chvíľu. Mercedes totiž chystá ponúknuť (zrejme už v najbližšom čase) „off-road podvozok“ s komfortným naladením a 204 milimetrami svetlej výšky. S adaptívnymi tlmičmi ale rozhodne nerátajte. Môžete však očakávať plastové kryty podvozka a zrejme aj odolnejšie ramená zavesenia kolies.
A teraz naozaj záver
Kto sa chce odlišovať už teraz a túži po SUV od Mercedesu, pre neho je GLA (možno práve aj s príplatkovým paketom AMG, ako malo „naše“ auto na fotografiách) určite dobrou voľbou. Vedzte, že v prvom rade vsádzate na imidž, ktorý nie je zlý, naopak. Vysokú variabilitu, praktickosť pre rodinné využitie a nízku cenu zároveň však v tomto prípade nehľadajte...No všetko ostatné, čo od auta tohjto typu očakávate, v ňom nájdete. Možno v inom pomere, ako je zvykom, ale prečo byť celkom rovnaký, ak sa môžeme odlišovať, no nie?
|
Komentáre k článku