2014-08-13 05:55:13
SYM Joymax 300i je
SYM Joymax 300i je celkom príjemný a sympatický skúter
Zdroj: Ján Drobný

TEST: SYM Joymax New 300i - SYMpatický skúter prichádza z Taiwanu

SYM je síce renomovaný, no u nás ešte stále pomerne málo známy výrobca.

Možno vám teda napraví chuť fakt, že taiwanská firma Sanyang Industry Co Ltd. je sesterskou spoločnosťou výrobcu automobilov Hyundai.

No a práve počas poriadne horúcich letných dní som dostal možnosť vyskúšať skúter od u nás menej známej značky SYM. Z ponúkaných možností som si vybral model Joymax tristovku s prídavkom new. Na niektorých trhoch sa označuje ako medl GTS, tak sa nenechajte popliesť. A keď už má to označenie new, v čom je nový?

Aby bolo hneď jasné, na začiatok pripomeniem, že nejde o žiadneho „kontajnerového“ výrobcu skútrov z Číny, ktorý sa objaví na internetových bazároch a po prvých problémoch s kvalitou sa stratí. História značky má takmer 60-ročnú tradíciu. Viac ako 40 rokov spolupracovala SYM-ka v segmente skútrov v oblasti výroby, technológie a výskumu s japonskou Hondou. Značka vlastní jedno z najväčších výskumných centier a niekoľko tovární po celom svete a ďalej spolupracuje s poprednými výrobcami skútrov na svete. A byť súčasťou koncernu, pod katorý spadá aj automobilka Hyundai – asi to nebude zlá vizitka, čo poviete?

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Dosť ale bolo histórie, pozrime sa na zúbky samotnému skútru. Aký je? Nuž pomerne robustný, ale tak akurát odolný do mesta a pritom zároveň dosť pohodlný aj na dlhšie presuny mimo mesto. Už pri pohľadu spredu nezaprie skúter svoje ázijské korene, veď toľko svetiel sa na motocykloch len tak nevidí: predné stretávacie a diaľkové svetlá, LED denné svietenie, LED smerové svetlá zabudované v spätných zrkadlách a svetlá do hmly. Ak to zapnete všetko naraz je z toho slušná „palebná sila“.

Veľký predný štít výborne chráni pred prúdiacim vetrom, pri vyššej rýchlosti však mierne vibruje. Pod štítom je skrytý snímač zapínajúci hlavné svetlá, ak je osvetlenie zapnuté na automatiku. Pri znížení viditeľnosti, napr. pri prejazde tunelom, sa k stále svietiacemu dennému svieteniu zapnú aj stretávacie svetlá.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Prehľadne a upratane

Prístrojový panel pôsobí športovo a zobrazuje všetky informácie, ktoré počas jazdy potrebujete. Číselníky sú pomerne hlboko utopené a preto výborne čitateľné aj za slnečného dňa. Okrem rýchlomera a otáčkomera sú k dispozícii aj stav obsahu palivovej nádrže a teploty motora. Multifunkčný displej zobrazuje aj hodnotu napätia batérie pri štarte, hodiny a počítadlo kilometrov. Budíky sú veľmi pekne osvetlené v noci, netlačia sa do očí a sú výborne čitateľné.

Pod riadidlami je šikovná odkladacia skrinka na doklady, kľúče, a pod. Je vybavená autozásuvkou 12V a dokonca aj USB konektorom. Takže si môžete súčasne nabíjať mobil aj navigáciu, ak by to niekto potreboval. Škoda, že schránka nie je uzamykateľná.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Skúter myslí detailmi na vodiča

Palivová nádrž je umiestnená pred motorom, jej veko je už uzamykateľné. Nad ním je prieduch teplého vzduchu z chladiča, samozrejme uzatvárateľný. Veľmi dobrá vec, keď sa výraznejšie ochladí napríklad po búrke, ako sa to stalo aj mne. Sedadlo je pohodlné z kvalitného materiálu, mini opierku má jazdec i spolujazdec. Pod sedadlo hravo schováte 2 skútrové prilby a ešte ostane miesto na zopár drobností, batožinový priestor je osvetlený a nájdete v ňom aj vypínač čerpadla paliva do motora, takže zlodejovi prípadné prekonanie zámky zapaľovanie veľmi nepomôže.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Dostatočné stádočko

O pohon skútra sa stará 4-taktný vzduchom chladený jednovalec s priamym vstrekovaním, objem valca je takmer 280 cm³. Výkon 21,3 kW (28,5 k) pri 8000 ot/min a maximálny krútiaci moment 27,4 Nm pri 6500 ot/min sú aj pri hmotnosti skútra 192 kg primerané. Skúter výborne zrýchľuje a v pohode prekročí aj udávanú maximálnu rýchlosť 136 km/h. Vpredu 14 a vzadu 13-palcové kolesá sa snažia o čo najlepšie pohltenie nerovností, čo sa týmto tradičným skútrovým rozmerom nie celkom darí. Výborne naladenie odpruženia prednej a zadnej vidlice však tieto nedostatky vyrovnáva a jazda je relatívne príjemná aj na horšej (čítaj typicky slovenskej) vozovke. O brzdenie sa stará po jednej kotúčovej brzde na každom kolese, za príplatok 300 € môžete mať skúter so systémom ABS.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Dostali sme možnosť nafotiť skúter na Čermoringu, na ktorom trénujú nádejní jazdci už od najmladšieho veku. Tam sme skúšali aj obratnosť skútra a pocit z jazdy je výborný. Hoci má vyššiu hmotnosť, dobre sa s ním manipuluje aj pri nízkej rýchlosti. Pri spotrebe paliva menej ako 3 l/100km má 12 litrová palivová nádrž viac ako dostatočný akčný rádius. A to je možné vybrať si Joymax so systémom štart - stop a spotrebu paliva hlavne v meste ešte znížiť.

Konečný verdikt je pre tento skúter veľmi priaznivý a za výborný pomer výkon/cena dostanete veľmi dobrý mobilný prostriedok.

Na záver taká drobnosť: aj podľa fotiek zistíte, že som si skúsil jazdu s bundou so zabudovaným airbagom, ale o tom  prinesiem pár informácií nabudúce.

Technické údaje

Model SYM Joymax 300i new
Typ motora Štvortaktný vodou chladený 4-ventilový jednovalec OHC
Vŕtanie x zdvih   75 x 63 mm
Zdvihový objem (cm³) 278,3
Kompresný pomer 10,5:1
Výkon (kW/ot.): 21,3/8000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 27,4/6500
Maximálna rýchlosť (km/h): 135
Spotreba (l/100 km): 2,6
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka CVT
Dĺžka/šírka/výška (mm): 2160/760/1420
Rázvor náprav (mm): 1550
Výška sedadla (mm): 770
Svetlá výška (mm): 120
Objem palivovej nádrže (l): 12
Pneumatiky - predné 120/70 -14
Pneumatiky - zadné 140/60 -13
Odpruženie - predné 37 mm teleskopická vidlica
Odpruženie - zadné kyvná vidlica s 5 stupňovým nastaviteľným predpätím pružín
Brzdy - predné 260 mm kotúčová
Brzdy - zadné 240 mm kotúčová
Prevádzková hmotnosť (kg): 192
   
   
Cena motocykla 3 990 €
Ján Drobný

Komentáre k článku