2014-06-30 04:00:00
Ford Focus ST kombi
Ford Focus ST kombi
Zdroj: Ján Hargaš

MINITEST: Ford Focus ST kombi – najdrsnejší čmeliak v meste

Ford Focus ST práve predstavil facelift. My sme vyskúšali ten stále aktuálny model kombi s motorom 2,0 SCTi.

Model Ford Focus ST musí niečo povedať každému milovníkovi hot hatchov, obzvlášť tých od Forda. Predchádzajúca generácia ST-čka sa Podkapotou pýšila 2,5 litrovým päťvalcom s turbom s výkonom 225 k a s krútiacim momentom 320 Nm. Súčasný Focus ST využíva štvorvalcový dvojliter 2,0 SCTi s maximálnym výkonom 250 k a maximálnym krútiacim momentom 360 Nm.

Aj napriek menšiemu motoru je nové ST-čko výkonnejšie a svižnejšie. Navyše sa dá zakúpiť aj v rodinnejšej verzii kombi. Prekvapivo pri ostrej jazde veľký kufor takmer necítiť, iné by to bolo ak by bol plný až po strechu.

ST-čko kombi sme dostali do rúk na tri dni, a tak nemôžeme hovoriť o plnom redakčnom teste. To najpodstatnejšie z auta však už poznáme.

Tri dni sú skutočne len ochutnávkou, keď o vozidle zistíte len o niečo viac než pri niekoľko kilometrovej prvej jazde. Našlo sa toho dosť. Okrem pozitív aj zopár negatív. Pomenovanie drsný čmeliak s veľkým zadkom autu celkom sedí.

Pocit je to najdôležitejšie

A pri takýchto autách to platí doslova. Bežné auto na cestovanie z bodu A do bodu B má mnoho objektívnych a zopár subjektívnych parametrov, ktoré musí splniť. Pri aute hot hatch, či v tomto prípade skôr pri horúcom kombi sa prevaha objektivity stráca. Prinajmenšom rovnako dôležité ako veľkosť kufra a počet hviezdičiek z crash testov je pocit z jazdy a pohľad na auto. Ak sú oboje kategórie parametrov viac ako uspokojujúce, horúce kombi je dobre urobené.

Focus ST v tejto príplatkovej farbe je neprehliadnuteľné. V prvom rade za to môže výrazná žltá metalíza. Možno sa vám na prvý pohľad nepáči, no dáva autu presne ten šmrnc, ktorý mu pomôže odlíšiť sa od bežnej šedi našich ulíc (a čo to i stojí). Vďaka farbe navyše výborne vyniknú drsné prvky na karosérii, krídlo, mohutné športové kolesá i klasické Focus svetlá. To auto už na prvý pohľad vyzerá živo a sľubuje veľkú zábavu.

Napätie rastie po nahliadnutí dovnútra. Sedadlá RECARO na mieru? Si robíte srandu? Sú famózne. Dokonale držia telo, sú komfortne tvarované a predstavujú ideálny kompromis medzi pohodlím a istotou pri jazde. Zapadnete do nich ako päsť do oka. Bez problémov by som sa v nich vydal aj na dovolenku, a tiež na horský priesmyk.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dokonalosť sedadiel platí iba v prípade, že ručička klasickej domácej váhy sa pod vami nešplhá späť k nule. Ale je to dobré a motivujúce: ak chceš ST-čko, schudni aspoň na 110 kg :).

Po uvelebení sa v sedadlách nasleduje pohľad na palubnú dosku. Oči okamžite zablúdia k ukazovateľom tlaku turba, teploty oleja a tlaku oleja. Presne tak to má byť! V kaplnke prístrojov za volantom nájdete ešte teplotu chladiacej kvapaliny a údaje o jazde a o spotrebe. Naštartovanie bez kľúča má tiež svoje čaro. Už naštartovanie dáva tušiť, že ožil poriadny kus motora. Prvé kilometre sú pochopiteľne pokojné, uvedomujete si aké ostré je riadenie a akou istotou a precíznosťou na vás pôsobí prevodovka.

No a potom to príde: prvé pokusy s plynom na podlahu. Krásny zvuk nad 2500 otáčok, len škoda, že ani tú dvojku v meste nemožno vytočiť naplno a už sme na maximálke... To chce prázdnu cestu.

Akoby švihom čarovného prútika sa na nej ocitáme. Odrazu naokolo nie je ani jedno zvedavé oko, ani jedno obyčajné vozidlo, ani jeden radar s policajtom. Brzda, nádych, jednotka, plyn, pustiť spojku a ide sa! Rozbeh na jednotke je trocha rozpačitý, treba rýchlo dvojec. A teraz prichádza to pravé orechové, po krátkom odskúšaní pevnosti sedadiel na jednotke, prichádza ozajstný turbo kopanec, krásny zvuk a akcelerácia aká sa na hot hatch/combi patrí. Červené pásmo, trojec! Opäť ťah ako v športiaku, krásny zvuk a znova červené pásmo, štvorka, plyn a brzda pred zákrutou. Zvuk štvorvalca je na štvorvalec úžasný, aj keď je jasné, že si auto pomáha ako len môže.

Pozor na diery!

Focus ST každému začiatočníkovi ukáže, že jazdiť športovo nie je ako jazdiť v hre na počítači. Stačí, aby ste na brzde prešli cez dieru, či nerovnosť a zahádže s vami ako v ozajstnom športovom špeciále. Super! Posilňovač to s účinkom nepreháňa, cestu cítite v rukách a riadenie Focusu je jeho najsilnejšia stránka. Nebojím sa povedať, že medzi hot hatchmi patrí k absolútnej špičke, ak nie je úplne na špici a nechytajú sa naň ani mnohé výkonnejšie a parametrami športovejšie vozidlá. Prekvapivo z vás ani pri takto naladenom podvozku a riadení nevytrasie dušu, i keď tvrdý je.

Zdroj: Ján Hargaš

Focus má tak ako napr. Golf GTI, Octavia RS, či SEAT Leon Cupra elektronického pomocníka na to, aby auto išlo do zákruty a nie do protismeru. V tomto prípade je to elektronicky riadené prerozdelenie krútiaceho momentu medzi prednými kolesami eTCV. Je to obdobný systém "elektronického diferenciálu ako u vyššie zmienených vozidiel. Elektronika auta pribrzďuje vnútorné koleso, a tým pôsobí voči prirodzenej nedotáčavosti auta s náhonom na predné kolesá. Reakcia systému je agresívna, vtláča auto do zákruty veľmi dobre a úbytok výkonu si takmer nevšimnete, rovnako ako zásah samotného systému. Rozdiel medzi samosvorom a eTCV možné postrehnúť až pri rýchlostiach v zákrutách, ktoré sa hodia iba na okruh a nie na otvorené cesty. Nakladal som mu ale poriadne, to mi môžete veriť. Výborne je, že ani po trojnásobnom prejdení Pezinskej Baby za sebou brzdy nezvädli.

Focus ST drží v zákrutách veľmi dobre. Okrem elektronických pomocníkov vrátane ESP, ktoré sa dá nastaviť v troch režimoch, pričom sa dá vypnúť kontrola trakcie, k lepšej ovládateľnosti pomáha aj výborné riadenie a široké pneumatiky. Focus sa pod plynom drží vnútorného okraja cesty a do nedotáčavého šmyku sa mi ho na suchých cestách nepodarilo dostať.

ST-čko je prekvapivo prvé auto, ktorému sa na rovnakom úseku cesty vyhli pomalšie vozidlá. Počas testovania som na serpentínach dobehol šesť vozidiel a z toho sa tri uhli! Na Slovensku je to naozaj nevídané a niečo také sa mi nestalo v žiadnom inom aute za ostatný rok, dokonca ani v kupé z Nemecka... Možno som mal v ten deň šťastie na vodičov, ktorí si povedali niečo v duchu: no tak choď keď chceš... A možno je to výrazným športovým vzhľadom auta.

Ponosy na systémy prerozdeľovania krútiaceho momentu a brzdenia vnútorného kolesa podľa mňa nie sú na mieste. Ak chcete samosvor, alebo 4x4, či pohon na zadnú nápravu, nech sa páči! Ale vo vrecku budete musieť zájsť takmer dvojnásobne hlbšie. Hot hatche majú pobaviť a pritom odviezť rodinu, na to netreba zabúdať.

Zdroj: Ján Hargaš

Ford Focus ST kombi sa poľahky vyrovná konkurenčným športovo ladeným kombíkom a v niektorých ohľadoch ich dokáže aj predbehnúť. Oproti etalónu kategórie Octavii RS kombi má jednu veľkú výhodu. Zatiaľ čo RS-iek je na cestách každým dňom viac (a to netreba ísť ani do Česka), Focus ST kombi, ale aj klasické ST-čko patrí v súčasnosti k menej frekventovaným autám.

Okrem toho, že je to športovec dušou a viac-menej i telom je to hlavne kus pekného drsného a neprehliadnuteľného auta. Jazdiť v ňom je zábava, kráčať k nemu s pocitom, že máte v rukách kľúč je tiež výnimočné. Skrátka a stručne, ak ide o športovú stránku horúceho kombi, je skvelá. Teraz ale venujem pár riadkov praktickosti, ak sa teda neurazíte :).

Práve praktickosť je jednou z vecí, ktorú počas troch dní testovania až tak dobre neodhalíte. Kufor má slušných 476 (resp 490 bez rezervy) litrov. Pod deklom sa skrýva rezerva prípadne dojazdová sada. Úplná rovina po sklopení sedadiel síce nevznikne no 1502 litrov je opäť pekné číslo. Komfort na zadných sedadlách je, testované ST bolo v nižšej výbave v kombinácii kože a látky. Sedadlá vzadu nie sú také pohodlné ako vpredu, ale nepodliezajú priemer triedy a vyzerajú dobre. Dvaja basketbalisti za sebou by však mali problém s umiestnením nôh. Opäť platí, že piati sa do auta zmestia len núdzovo. Ozaj, ak ide o umiestnenie nôh, treba spomenúť umiestnenie ovládača svetiel. Vplyvom vystupujúcej palubnej dosky v rohoch, je veľmi ľahké zhasnúť si nevedomky svetlá, resp. ich prepnúť do iného režimu, a to hlavne pri nastupovaní a vystupovaní. Treba si na to dávať pozor. Inak je ovládanie pomerne intuitívne, no na navigáciu je 3,5 palcový displej predsa len trošku malý. Ovládanie sa však pokojne zaobíde bez dotykov.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri takomto aute nie je spotreba kľúčová vlastnosť ale patrí sa uviesť. Keďže sme boli obmedzení časom, na ekologickú jazdu nebolo miesto a väčšinou sme si iba užívali jazdu a zvuk. Aj preto bola priemerná spotreba 10,5 litra... Len mi nepíšte, že je to veľa. Pri takom výkone, objeme a pri ostrejšej jazde nečakajte spotrebu pritlmeného nafťáku... Keď som zvoľnil tempo a ustálil rýchlosť, motor sa nebál miestami podliezť hranicu šiestich litrov. Na diaľnici pri 130-tke by sa spotreba pohybovala okolo 8 litrov podľa klimatických podmienok...  

Ford Focus ST kombi vyzerá dobre, jazdí výborne, znie dobre a je radosť s ním žiť. Spája v sebe rodinný kombík a športové auto veľmi vydareným spôsobom a už v základnej výbave má plnú hŕbu komfortných prvkov. V danej farbe je skutočne ako taký nasrdený čmeliak, aj keď musím uznať, že liftback sa mi páči viac. A čo vám?

Technické údaje

Model: Ford Focus ST kombi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 184/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 360/1750-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 248
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 9,9/5,6/7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4566/1823/1505
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem batožinového priestoru (l): 490/1270
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1386
Užitočná hmotnosť (kg): 664
Rozmer pneumatík: 235/40 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: od 12 990 €
Základná cena verzie ST (liftback): 27 400 €
Základná cena verzie ST (kombi) 28 190 €
Cena testovaného vozidla: 34 203 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku