2014-05-30 03:05:00
Alfa Romeo Gulietta 1,4
Alfa Romeo Gulietta 1,4 T Multi Air
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDENÉ AUTO: Alfa Romeo Giulietta 1,4 T MultiAir – láska po prvej jazde

Príbeh Rómea a Júlie v automobilizme, to je Alfa Romeo Giulietta. Že sa vec nedá milovať? Dá!

Alfa Romeo je značka, ktorú pozná každý automobilový nadšenec. Od deda až po jedenásťročného poďobaného chlapca s plagátom 4C na stene. Je to značka z ktorej sa mnohí smejú, nadávajú na ňu, myslia si o nej všakovaké zlé veci. Talianské auto? Alfa Romeo? Si sa zbláznil?

Zbláznil. Do nej. Mimochodom Giuliettu sme zapožičali na test z AAA Auto Bratislava.

Vyskúšal som kvantum áut. Všetky možné i nemožné značky. Na každom aute viem nájsť niečo pozitívne, aj keď je občas treba pozitíva hľadať lupou. Sú skvelé autá, sú horšie, záleží od triedy a značky. Mnohé sú len kopou plechu a plastov. Preto ma vždy dostane auto, ktoré má dušu. A Giulietta ju má.

K autu som spočiatku pristupoval s miernym dešpektom. Áno, všetci vieme že Alfa je skvelá, ale talianov som vždy považoval skôr za perfektných dizajnérov, ale konštruktérov, ktorý si na detailoch až tak nepotrpia. Pravda, ak nejde o Ferrari.

Predtým než som sa pustil do testovania Giulietty, prezrel som si zopár diskusií na tému Giulietta. Videl som tam názory typu: to nie je pravá Alfa Romeo. Keď sa test skončil a odovzdal som kľúče, mal som na to iba jednu odpoveď: ľudia, vy neviete, čo hovoríte.

Nedávno som tu porovnával Škodu Octaviu RS so ženou do koča i do voza. „Eresa“ odvezie celú rodinu, zabaví a ešte je i krásna. Je to skvelé auto.

Zatiaľ čo „Eresa“ je sympatická, pekná, rozumná a ešte aj zábavná, Giulietta je femme fatal.

Je iná než všetky ostatné, je krásna, neobvyklá, je divoká a je neskutočná. Ťažko pre ňu hľadať jedno výstižné slovo. Je ako modelka z reklamy na auto, ktorú môžete mať každý deň. Poznáte to, ideálne svetlo, atmosféra, hra tieňov, erotický nádych, krivky a športový zvuk motora.

Čo na tom, že je z rodiny, ktorú tá vaša nemôže vystáť, čo na tom, že si pri zmienke o nej bude väčšina ťukať na čelo... Hold, láske nerozkážeš.

Zdroj: Ján Hargaš

Giulietta v teste prišla do Áčiek z lízingu z realitnej kancelárie. Po troch rokoch služby v úlohe auta za odmenu pre najlepšieho makléra ju ani firma ani jej aktuálny užívateľ nechcel odkúpiť, a tak putovala do bazáru. Mala najazdených zhruba 50 000 kilometrov za tri roky prevádzky. V servisnej knižke bol len jeden záznam – po roku mala takmer 28 tisíc. Za normálnych okolností by sa nám to zdalo podozrivé, ale vzhľadom na to, že auto bolo za odmenu s predpokladom viacerých užívateľov, bolo jasné, že je to len planý poplach. Autu s niekoľkými užívateľmi je nemožné určiť rovnomerný ročný nájazd. O reálnosti kilometrov svedčil aj celkový stav vozidla, no našli sa miesta, kde bolo cítiť, že to bolo auto za odmenu a že mu niekto riadne nakladal.

Motor však problémy nemal. 170-koňový motor 1,4 MultiAir fičal ako hodinky, rovnako tak prevodovka. K tomu sa však ešte vrátim.

Na čom bolo zlé zaobchádzanie cítiť boli nápravy. Výmenu by si zaslúžili silentbloky, stabilizátory a možno aj tlmiče. Ostré jazdenie na slovenských rozmlátených cestách poriadne rozmlátilo aj nápravy, hlavne zadnú. Opotrebenie bolo cítiť ako na aute, ktoré najazdilo vyše 100 000 kilometrov s opatrným defenzívnym vodičom.

Vymlátené nápravy sa najviac ozývali na spomaľovačoch. Istota auta neutrpela v zákrutách, no bolo jasné, že tento „spotrebný materiál“ bude treba v blízkej dobe vymeniť. Údržbu si žiadala aj klimatizácia. Tá totiž po vypnutí chladenia zapáchala – klasika, treba vyčistiť. 

Motor, prevodovka

Giulietta sa od začiatku predávala v benzínových a naftových verziách. Ako benzínový základ slúži prepĺňaný motor s obsahom 1,4 a s výkonom 105 koní. Silnejšia verzia motora je naladená na 120 koní. Ten istý motor s technológiu MultiAir vie mať až 170 divokých talianskych koníkov. Najvýkonnejšia benzínová verzia sa volá Quadrifoglio Verde, Pod kapotou má 1,8-čku TBI s výkonom 240 koní a s krútiacim momentom 340 Nm. Naftu môžete bez obáv naliať do Giulietty s motorom 1,6 JTDM s výkonom 105 koní alebo do dvojlitra JTDM s výkonom 150 alebo 170 koní.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný model bol obdarený dravým motorom 1,4 Multiair s výkonom 170 koní a s krútiacim momentom 250 Nm. Poviete si, že poznáte aj výkonnejšie hothatche? To určite áno, pri benzínovej Alfe si však treba k uvádzaným koníkom prirátať ešte zopár pocitových, pretože to, čo Alfa vyťažila z neveľkého motora s objemom 1,4 litra nedokážu iní ani z väčších motorov.

Jeho schopnosti sú skrátka uchvacujúce. Nielenže má vďaka turbu ohromný krútiaci moment k dispozícii hlboko pod hranicou 2000 otáčok, navyše má úžasne lineárny nástup výkonu. Je to vôbec prvé auto za ostatné roky v ktorom ma musel obmedziť obmedzovač otáčok. Tá beštia by ťahala aj ďaleko za červeným polom a plynový pedál a vašu ťažkú nohu by nasledovala až kým by ju neroztrhlo. Motor svoju silu dokazuje aj v meste, keď si pri šesťdesiatke pýta šestku, točí 1200 otáčok a je úplne spokojný.

Šesťstupňová prevodovka je tiež skvelá. Radenie je veľmi ľahké a presné s priam ideálnou kulisou. Masívna páka navyše sedí v ruke a žiadne hľadanie prevodov neprichádza do úvahy. Prevody sú športovo krátke, no šestka je dostatočne dlhá na pokojné diaľničné plávanie. Pri ostrej jazde nemáte problém s „hľadaním“ prevodových stupňov a dokážete radiť skutočne veľmi rýchlo. Zo športových schopností tohto elegantného auta mi zostali živé spomienky aj viac než mesiac po teste.

Vďaka skvelému motoru a výbornej prevodovke dokáže Giulietta jazdiť aj úsporne a to i v meste. Priemernú spotrebu počas testu som mal 6,4 litra a garantujem vám, že som v premávke nebol „brzda“ Na diaľnici si auto vypýta pochopiteľne viac. Pri 120-tke necelých 7 litrov. Pri 140 vyše osem a pol. No a ďalej to ide rýchlo hore, k tomu sa však priveľmi vyjadrovať nebudem. Ešte na mňa pošlete políciu :).

„Take this little switch“

Možno si spomeniete na reklamu na Jaguar F-type s Tomom Hidlestonom, ktorý pri ozrejmovaní schopností auta povie aj „Take this little button... It changes everything.“ (Zoberte si napríklad toto malé tlačidlo... zmení sa úplne všetko.)

Zdroj: Ján Hargaš

Tlačidlo, ktoré z mohutného osemvalca vytlačí  všetkých 550 koní, zmení pruženie, upraví koncovky výfuku...

V Alfe to nie je button (tlačidlo) ale switch (prepínač). A nebojte, nešvihlo mi úplne, neporovnávam Alfu a Jaguar J.

V Alfe tento prepínač volajú Alfa DNA (gény sa nezaprú). Táto potvorka má tri nastavenia. Dynamic, Neutral, All wheather. Dynamické, neutrálne a do každého počasia. Neutrálne nastavenie je určené pre pohodlné jazdenie, doslova plávanie po cestách i mestách. All wheather upraví nastavenie asistenčných systémov, v prvom rade inteligentného systému EQ2, ktorý hnanú nápravu pripraví na očakávanú stratu priľnavosti jedného z kolies a v prípade pretočenia kolesa pošle silu na koleso, ktoré adhéziu má, čím simuluje určité vlastnosti pohonu všetkých štyroch paciek a zvyšuje istotu v zime, či na mokrej vozovke.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri režime Dynamic sa z Giulietty stane predátor. Maximalizuje sa výkon, zostrí sa reakcia na plyn, auto pri rovnakej úrovni stlačenia akcelerátora a zmene na Dynamic za jazdy doslova vystrelí dopredu. Ďalej sa zostrí riadenie a inteligentný elektronický „diferenciál“ sa pripraví na ostré prejazdy zákrut. Vysvetliť ako funguje je na dlho. Je to ekvivalent systému XDS +, ktorý koncern VW montuje do Cupry, Octavie RS a pochopiteľne Golfu GTI. Ibaže tento systém je lepší, respektíve pretekárskejší a zábavnejší. Síce pri vjazde do zákruty pribrzďuje vnútorné koleso, aby zabránil prirodzenej nedotáčavosti a doslova vtiahne auto do zákruty, pri výjazde zo zákruty a stlačení akcelerátora odmieta naďalej pribrzďovať vnútorné koleso a uberať tak z krútiaceho momentu. Dovoľuje jemný prešmyk pri maximalizácii výkonu na kolesá, čím spôsobí, že v rukách šikovného jazdca vyjde zo zákruty rýchlejšie ako totožné auto so systémom XDS +.

Auto som bol vyskúšať na Pezinskej Babe a poviem vám, že tak dobre som sa už dlho nezabavil! Bola to doteraz najlepšia predokolka akú som tam zaviedol a nebyť zimných a v danom počasí nevhodných pneumatík, Giulietta by sa nestratila ani pri autách s pohonom zadných kolies a s pohonom 4x4. Iste, nevyhrala by, ale stabilita, ochota držať sa zákruty a na výjazde vás ešte poštekliť pretočením kolies, to vie máloktorá súčasná športová predokolka. Vlastne, vie to vôbec nejaká? :O

Interiér

Tak ako zvonka aj vo vnútri je auto iné a príťažlivejšie ako konkurencia. Každý centimeter štvorcový všetkého v interiére vám jasne dáva najavo, že sedíte v niečom výnimočnom. Nehovorí: sedíš v športovej verzii bežného auta, hovorí: teraz si súčasťou Alfa Romeo. A to je na míle vzdialené od odkazu ostrých hatchbackov.

Ak chválim koncern VW a Škodu za intuitívnosť ovládania, Giuliettu musím tiež. Všetko je tam, kde má byť, okamžite viete ako ju ovládnuť. Páčia sa mi hlavne prepínače na stredovej konzole pod displejom rádia. Ani na ne nemusíte pozrieť pri jazde a poľahky urobíte to čo treba. Sú také iné, že až! Výborné je umiestnenie prepínača systému Start-Stop. Mimochodom, lepšie urobený štart-stop majú už asi iba v Peugeote. Motor zhasína bez toho, aby ste o tom vedeli, často sa mi stalo, že až keď som zaradil jednotku a motor naskočil, zistil som, že je štart stop aktívny. Fajn je, že ak je zapnutý a máte zapnutú klimatizáciu, motor sa nevypne pokiaľ je teplotný rozdiel medzi vonkajškom a interiérom príliš veľký.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Potešia aj príplatkové xenóny s natáčaním do zákrut. Sú naozaj účinné a stoja iba 740 eur. Lacnejšie xenóny sa len tak nevidia. 

Sedadlo vodiča i spolujazdca je veľmi pohodlné a chválim hlavne kombináciu kože s mikrovláknom. Zbytočne sa neprepotíte, vyzerá to dobre a dlho to aj vydrží. Na hatchback je slušný priestor vzadu a aj kufor čo-to odvezie.

Záver

Giulietta je krásne auto. Objektívne môžem povedať, že na prvý pohľad si ju v premávke skoro nevšimnete. Jej čaro tkvie v odlišnosti. Treba si ju detailne prehliadnuť, dotknúť sa jej, obísť ju celú, aby ste pochopili, že je skutočne krásna. Nie je to len pozmenené auto, ktoré tu vidíte na každom kroku. Je iná už od piky. Už od začiatku bola stavaná na to, aby bola iná a športová a je to z nej cítiť.

Čo je však prinajmenšom rovnako dôležité, Giulietta bola stavaná aj s ohľadom na bezpečnosť. V testoch EuroNCAP získala päť hviezd a zároveň najlepšie hodnotenie vo svojej triede.

Alfa Romeo je možno značka, z ktorej sa mnohí vysmievajú, o ktorej sa všeličo rozpráva... Ale povedzme si to úprimne. Kto raz odskúšal, nezabudne. V minulosti naozaj mala problém so spoľahlivosťou, no viacero zdrojov mi potvrdilo, že je na tom v súčasnosti prekvapivo dobre. Iste, aj ona má svoje mušky a nie je to nezničiteľné auto. Pre to si ju však nikto nekupuje.

Kúpite si ju preto, lebo sa do nej zbláznite, zamilujete sa a preto, lebo predstava, že ju nebudete mať je smutná a skľučujúca. To auto vie ako dotiahnuť veci dokonca. O neopakovateľnosti vás presvedčia rôzne detaily. Mňa napríklad dostala aj taká blbosť ako otváranie kufra, či kľúče od auta. Na to, aby ste otvorili kufor sa musíte dotknúť loga Alfy. To isté platí aj o kľúčoch – ak chcete vložiť kľúč do zapaľovania, musíte sa dotknúť loga Alfy na kľúčoch. Presne o tom je Giulietta. O dotyku s výnimočnou značkou.

Počas tých pár dní, čo som mal tú česť sa mi o nej snívalo, tešil som sa len keď som prešiel okolo (aj vyniesť smeti môže byť očarujúce, ak stojí na parkovisku Giulietta) a ešte viac som sa tešil, keď som mohol jazdiť. Úprimne – buchol som sa do nej a nebol som jediný. Priateľka už tiež vie aké auto chce ;). Alfa Romeo nie je pre každého, no to čo vám dá, vám za rovnakú cenu neposkytne takmer nikto. Alfa Romeo je o pocitoch, o radosti z jazdy a o talianskej kráse. Bol to skvelý zážitok.

Až po jazde v Alfe s veľkým A človek pochopí prečo ten chalan na sídlisku, ktorý si môže dovoliť Passata na každý prst (či aspoň na dva) jazdí na tej starej Alfe 156. Prečo sa v nej cez víkendy a po večeroch každú chvíľu ňúra, prečo je každú chvíľu kompletne zasraný od špiny a od oleja...

Ako to bolo v tej reklame? Bez srdca by sme boli iba studené stroje...

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Alfa Romeo Giulietta 1,4 T Multi Air
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1368
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 125/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/4,6/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4351/1798/1465
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem batožinového priestoru (l): 350/1500
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1265
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Rozmer pneumatík: 205/55 R 16
   
Základná cena nového auta: od 17 930 €
Cena motorizácie a výbavy: 23 030 €
Cena testovaného vozidla: 11 499 €
Cena testovaného vozidla na úver: 9 700 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku