2014-05-07 14:30:07
Mercedes trieda E s
Mercedes trieda E s paketom AMG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes-Benz E 350 BlueTEC – aj po inovácii zostal výrazne komfortný

Oplatilo sa čakať na zmeny, ktoré absolvovala trieda E v lete roka 2013? Poďme sa na to pozrieť spoločne.

Nová trieda E sa odlišuje od doterajších „pravidiel,“ ktoré pre ňu platili roky hlavne zmenou dizajnu. O tú však ide len pri prvom pohľade. My sme sa vynovenému sedanu snažili dostať aspoň trocha pod kožu. Na to nie je týždeň dostatočne dlhý čas. Ale svoje poznatky vám odovzdám úplne nezištne. Upravený dizajn nie je iba obyčajný facelift, pod ním sa skrýva viac zmien.

Pohľad prvý: výrazne športovejší vzhľad. Ak to nestačí vášmu naturelu, auto sa dá ešte viac odlíšiť. Stačí namiesto základnej výbavy Elegance zvoliť stupeň výbavy Avantgarde a máte športovú masku s veľkou hviezdou celkom v štýle AMG. teda namiesto trojlamelovej decentnej výraznú jednolamelovú masku chladiča, podobne ako pri triede C. Keď k tomu prirátate balík AMG Sport... čo ešte treba viac? Nič, iba sadnúť a jazdiť a jazdiť.

Keď prišla súčasná generácia triedy E, boli rozpaky na mieste. Mnohých prekvapili až príliš ostré hrany karosérie. Navyše - vzhľadovo sa odlišovala od predchodkyne hlavne kosoštvorcovými prednými svetlami, ktoré nahradili tradičnú štvoricu okrúhlych „kukadiel“. Svietili síce úplne perfektne, no ako si nepasovali k autu. Asi neprekvapí, že masívny facelift sa zameral v prvom rade na prednú časť auta.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pod jedným krytom

Dnes majú svetlá jedno krycie sklo, dosť podobné na triedu S. K jeho zmäkčeným rysom sa pridala aj predná kapota, nárazník a trocha aj predné blatníky. Celku to prospelo, auto vyzerá veľmi seriózne a dospelo, dokonca evokuje myšlienku, či je to len facelift, alebo úplne nové auto. Stačí sa pozrieť zozadu a sme doma – ide len o omladenie, kde zadné svetlá dostali „iba“ vynovenú grafiku svetiel s technológiou LED. Voľba výbavy Avantgarde vás pripraví ešte o „zameriavač“ v podobe trojcípej hviezdy na kapote, ktorý donedávna nevyhnutne náležal k prestížnej limuzíne. Je to otázka osobného vkusu, či presvedčenia, či chcete až taký výrazný športový „kukuč“ auta. Nemali sme na výber, dostali sme dokonca Mercedes s paketom AMG. To znamenalo rozšírené prahy, nejaké tie spoilery, zaslepené prieduchy  na zadnom nárazníku tvarovanom na spôsob difúzora, chrómované lemovania. Možno sa to niekomu nepozdáva, veď limuzína strednej triedy má vyzerať konzervatívne. Ale naozaj? Nám v redakcii sa to celkom páčilo.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na palube mäkšie, oblejšie, príjemnejšie

Pôvodné ostro tvarované kryty prístrojov a centrálneho displeja absolvovali úspešné „obrusovanie hrán“ a výsledkom sú príjemné mäkšie tvary. Harmonicky to korešponduje s exteriérom a pôsobí na posádku uvoľnenejšie a nie tak prísno technicky, či technologicky, ako doteraz. Hoci trojramenný volant a biele podfarbenie prístrojov dodávajú celku športový náboj, „neprebíjajú“ celkovo konzervatívny nádych interiéru, ktorý podporuje aj obloženie hnedým matným jaseňovým drevom s prírodným otvoreným povrchom.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Je však moderný a celkom súčasný, pričom nič neubudlo z pomerne veľkorysého priestoru. V tomto parametri patrí trieda E stále na vrchol segmentu. Možno neohúri veľkosť batožinového priestoru, 490 litrov nie je nič výnimočné. Ale o to v limuzíne tejto triedy naozaj nejde. Predsa však už poznať, že na konkurentov trocha stráca rozmerom centrálneho displeja a multimediálneho rozhrania. Má to však aj výhodu, lebo to je na rozdiel od všemožne dotykových ovládaní pomerne intuitívne a otočný ovládač nemá v okolí  nekonečné množstvo ďalších tlačidiel. Ovládač by mohol byť trocha väčší a posunutý viac dopredu – možno na spôsob ovládača v novej triede V, ale na to si asi počkáme až do nasledujúcej generácie. Naopak nebude treba čakať tak dlho na head-up displej, ktorý by sa mal do triedy E nasťahovať už na budúci rok.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Plus dostane od nás trieda E aj za to, že Mercedes sa nevzdal klasického ovládania ozvučenia, klimatizácie a ďalších funkcií na stredovej konzole. Takmer po hmate viete, kam siahnuť a čo chcete zmeniť. Počas jazdy je to na nezaplatenie, na rozdiel od vnorených funkcií rozsiahleho menu iných dotykovo ovládaných systémov. Ale toto plus má aj jedno mínus – tlačidlo výstražných svetiel je „utopené“ medzi ostatnými, ktoré už majú najlepšie roky dizajnu tiež za sebou. Čo je však  z minulosti prínosom, to sú veľké spätné zrkadlá a dobrý výhľad z miesta vodiča. Nedajte sa pomýliť – ovládanie stieračov má Mercedes na „ľavoboku“, rovnako ako nožné ovládanie „ručnej brzdy“.

Doprajte si výbavu, je za príplatok

Rozdiel medzi základnou cenou a konečným výsledkom sa líšil v tomto prípade o vyše 60 %. Testované vozidlo malo dlhý zoznam príplatkovej výbavy. Dominoval mu balík asistenčných jazdných systémov Plus za 2700 eur a vzduchový systém pruženia Airmatic za čosi vyše dve tisícky. Vyše 17 stoviek si vypýtali naozaj fantastické inteligentné LED svetlá, ktoré za tie peniaze stoja – svietia v noci tak, že idete ako cez deň a nemajú chybu. Treba ich zažiť, nie opisovať! Klimatizované predné sedadlá (inak parádne fungujúce – hrejú aj „luftujú“ kožené sedalá) sú za necelých 1300 eur, prispievajú k pohode za volantom a k bezpečnosti. Ani za iné príplatkové vymoženosti nenamietam, majú svoju hodnotu a prínos. No príplatkové ovládacie páčky radenia rýchlosti pod volantom za 2124 eur sa nám zdajú neadekvátne drahé...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Neuveriteľne presné a príjemné riadenie

Je komfortné vďaka posilňovaču, ktorý sa správa ako hydraulický, ale je to elektromotor. Má od nás pár dobrých bodov navyše. Na volante necítiť negatívne sily a čo je mimoriadne pozitívne – aj vo vyjazdených koľajach  ostáva v priamom smere mimoriadne stabilné. Vodiči konkurenčných značiek by vedeli rozprávať dlho a nie veľmi nadšene ako sa správajú ich tátoše, hlavne na širokých „gumách.“ Keď si prirátate malý polomer otáčania, zistíte, že ovládanie auta je omnoho ľahšie, ako by sa dalo čakať. Navyše ak pustíte auto do cvalu na dobrom povrchu ciest, cítite sa ako na dobrom vankúši, dokonca magnetickom. To je doména triedy E, ktorá nikdy nezabúdala na rozdiel od prémiovej konkurencie na pohodlie jazdy a komfort pasažierov. Vzduchové pruženie dokáže na povrchu s miernymi nerovnosťami doslova žehliť podklad a dosiahnuť pocit, že ste v kabíne lietadla. No pozor, stačia krátke priečne nerovnosti a pneumatický systém vás vráti do reality. V spolupráci s nízkoprofilovými pneumatikami a zníženým podvozkom Direct Control so športovým nastavením to už „nerozchodí“ a výsledkom sú pomerne silné rázy do karosérie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Cez výtlky nie!

Pomalá jazda cez výtlk je nočnou morou a trpíte spolu s autom. Nie je na to určené, ale vyberiete si na našich cestách? Asi  nie...vlastne. Dá sa to prežiť vtedy, ak namiesto dizajnových parádnych 18 palcových diskov s logom AMG zvolíte aspoň o číslo menšie (v sérii sú celkom pohodlné 16 palcové!) a dáte prednosť klasike, teda pružinám. Lenže to by ste zasa prišli o možnosť zmeny svetlej výšky,  ktorá je väčším benefitom, ako ozajstné  zmeny tvrdosti podvozka pri voľbe jednej z troch možností.  Auto je obratnejšie ako niektoré s riaditeľnou zadnou nápravou, zákruty vie vykrúžiť presne ako na sústruhu, na suchom povrchu prenáša zadná náprava výkon excelentne. V prípade potreby promptne, ale celkom nenápadne zasiahne elektronika, miestami máte pocit, akoby ste sedeli vo verzii s poháňanými všetkými kolesami.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na papieri „menší výkon“, reálne však habadej

Ak sa nepozriete vopred do „papierov“, aby ste vedeli čo vlastne sedláte, prekvapenie je na vašej strane. Šliapnete na plyn a plynulé zrýchľovanie akoby nemalo konca. Pod kapotou sme mali najsilnejší vznetový motor, ktorým model disponuje. Záťah najmä na začiatku rozsahu otáčok je výrazný, veď maximum krútiaceho momentu (620 Nm nie je malá hodnota!) máte k dispozícii už od 1600 otáčok za minútu. Dieselovému šesťvalcu 350 BlueTec zdvihli výkon o 15 kW na 185 kW. Aj keď sa nemôže v tomto smere rovnať dnes už toľko spomínanej konkurencii v triede, dosahuje ho už pri 3600 otáčkach. Dynamika je teda silná stránka auta. Aj vďaka premiérovo nasadenej 9-stupňovej prevodovke, ktorá radí tak, že to takmer nepostrehnete, hoci troška pomalšie – „s rozvahou“. Nevýhodou je, že softvér „tlačí“ použitie čo najvyššieho stupňa. Našťastie motor zvláda nízke otáčky aj pri jazde po meste celkom s prehľadom. Môžete sa spoľahnúť na automatiku, no je tu aj možnosť radiť manuálne, páčkami pod volantom. Okrem výhrady k cene to nie je pre limuzínu veľmi vhodná alternatíva. Ak už chcete jazdiť dynamickejšie, prepnite režim na Sport a nechajte to na elektroniku.

Predsa ešte jedna pripomienka, vlastne dve: aj keď má auto dobre fungujúci systém štart/stop a rekuperáciu brzdovej energie, neinformuje vás o tom, že „šetríte“, ak nešliapete motoru na krk. Takže chýba motivácia. A čoho je zasa veľa – samostatné nastavovanie zmeny svetlej výšky, tvrdosti pruženia a režimu prevodovky.

Nie je hladný, ale diétu nedrží

Rozbiehajúca sa jar, studený motor, zimné pneumatiky a krátke „poskoky“ po meste si napriek spomínanému 9-stupňovému automatu vybrali daň v spotrebe až 11,5 litra na 100 kilometrov. So zahriatym motorom a na dlhších trasách ju viete stlačiť pod 9 litrovú hranicu. Najlepšie je to so spotrebou na mimomestských cestách – hodnota medzi 5,9 až 6,1 litra na 100-ku nie je nič mimoriadne. Maximálne diaľničné tempo znamená odčerpávanie menej ako 7,5 litra, miestami len 7 litrov nafty z nádrže. Priemer – kdesi okolo hranice 8 litrov, s ľahkou nohou a na letných pneumatikách aj o liter menej.

Ikona komfortu a pohodlia

Mercedes-Benz triedy E možno nie je takým módnym hitom, ako sú Audi A6, BMW radu 5, či Lexus GS. Je však klasickým príkladom modelu, ktorý je tak akurát konzervatívny. Teda hlavne čo sa týka pohodlia a priestoru v kabíne, jej odhlučnenia, celkového komfortu jazdy a usporiadania prvkov ovládania, ale tiež ergonómie sedenia. No všetky pre majú aj svoje proti. V tomto prípade nás trocha prekvapila celková cena skúšaného Éčka. Viac ako 88 a pol tisíca bez pohonu oboch náprav nie je lacný špás. Dokonca je ešte stále priestor ísť aj vyššie... Ale pozor, už pomerne dobre vybavený základ je už od 55 a kúštik. Vzhľadom na parametre, vlastnosti, veľkosť auta aj úroveň prestíže, ktorú si značka nesie, je to vysoko akceptovateľná cena  A je len na vás, čo si ešte do výbavy „prihodíte“.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 350 BlueTEC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Prevodovka: 9-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 185/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600-2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/5,1/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4879/1854/1474
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem batožinového priestoru (l): 490
Objem palivovej nádrže (l): 59
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1885
Užitočná hmotnosť (kg): 555
Rozmer pneumatík: 245/40 R 18 vpredu           265/35 R18 vzadu
   
Základná cenníková cena modelu: od 44 110 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 55 470 €
Cena testovaného vozidla: 88 566 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku