2014-04-27 04:47:52
Víťaz testu letných pneumatík
Víťaz testu letných pneumatík 195/65 R15 - Goodyear EfficientGrip Performance
Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

TEST: Letné pneumatiky 195/65 R15 – prekvapenia sa nekonali, jedna neuspela

Prinášame posledný z testov letných pneumatík v tomto roku. Vyberte si, čo je vašou prioritou.

druhej časti spoločného testu rakúskeho klubu ÖAMTC, švajčiarskeho TCS a nemeckého ADAC skúšali 17 pneumatík s priemerom 15 palcov, ktoré sú čoraz viac rozšírené.

Väčší rozmer pre nižšiu strednú triedu

Rozmer 195/65 R15 používajú rôzne vozidlá, napríklad Citroën C4, Ford Focus, Honda Civic, Kia cee´d, Opel Astra, Peugeot 308, Škoda Octavia, alebo Toyota Auris. Nájdeme ho však občas aj v základných verziách modelov strednej triedy. Takže nie je výnimkou pri modeloch BMW 3, Honda Accord, Volkswagen Passat, alebo Mercedese-Benz triedy C.

Spomedzi 17 pneumatík ani jedna pneumatika nezískala rovnako ako v predchádzajúcom teste najvyššie možné hodnotenie „vynikajúca“.  S hodnotením „zvlášť odporúčané“ skončilo 7 pneumatík, ďalších 8 získalo hodnotenie „odporúčané“, jedna sa musela uspokojiť s hodnotením „podmienečne odporúčaná“ a  jedna neuspela vôbec a jej hodnotenie znelo „neodporúčaná“.

Jednotlivé parametre majú svoje zastúpenie v celkovom hodnotení a pre víťazstvo je dôležité vyváženie všetkých vlastností. Vodič v prvom rade potrebuje pneumatiku, ktorá ho podrží na vode, dobre sa správa aj na suchu a nemá výrazné slabiny v jednotlivých kritériách. Dosiahnuť vyrovnanosť výsledkov je však náročné, pretože mnohé si odporujú a idú doslova proti sebe.

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,
Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Prekvapujúci víťaz? Ako pre koho

Palmu víťazstva si odnáša pneumatika Goodyear Efficient Grip pred Dunlop Sport BluResponse a Hankook Kinergy Eco K425. Ukázala veľmi dobré a vyvážené vlastnosti na suchej aj mokrej vozovke. Okrem vyššej hlučnosti nepreukázala žiadne slabiny ani v ostatných hodnotených kritériách. Na suchej vozovke boli síce o niečo lepšie až tri pneumatiky (Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde a Vredestein Sportrac 5), zaostávali ale vlastnosťami za mokra. Excelentným hodnotením sa blysla pneumatiky Dunlop Sport BluResponse v oblasti spotreby paliva a najmenšie opotrebenie dosiahla Fulda EcoControl HP.

Očakávaný víťaz skončil až v strede poľa

V skupine siedmich pneumatík s hodnotením uspokojivé sa objavili tri pneumatiky značiek,  ktoré v minulých ročníkoch okupovali najvyššie priečky. Ich umiestnenie v tomto roku o stupeň nižšie má svoje dôvody. Pri Bridgestone Turanza T001 a Continental Conti PremiumContact 5 je to vyššie opotrebenie. Ale inak držia krok s najlepšími. Pneumatika Michelin Energy Saver vďačí za svoje umiestnenie správaniu na mokrej vozovke. Exceluje však v nízkom opotrebení. Podobne sú na tom aj Semperit Speed-Life a Kumho KH27 Ecowing ES01. Pneumatiky Yokohama Blue Earth AE01, Nexen N Blue HD a High Performer Sport HS3 pridali k niektorým slabinám nižšiu životnosť.

Na tieto si radšej dajte pozor

Mnoho motoristov vyberá pneumatiky podľa obsahu svojej peňaženky a tak neraz siahnu po lacnejších variantoch. v prípade súčasného testu to možno povedať o pneumatike Apollo Alnac 4G, ktorá skončila síce takmer na konci hodnotenia, ale ešte stále s hodnotením dostatočné. Môže za to hlavne vďaka vysokému opotrebeniu a vysokej hlučnosti. Nebyť toho, mohla získať lepšie hodnotenie, lebo v hlavných kritériách, najmä na suchej vozovke, ale aj za mokra, dosiahla celkom slušné parametre.

To ale rozhodne neplatí o neznačkovom plášti Federal Formoza FD2 - zlyhal nielen na mokrej vozovke, ale aj na suchej. Navyše bol veľmi hlučný. Má aj silnú stránku: priaznivý vplyv na spotrebu paliva, ale ten je vykúpený inak neakceptovateľnými ostatnými vlastnosťami.

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,
Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Ako postupuje ÖAMTC pri testoch

Pre rakúsky klub je dôležitá absolútna nezávislosť počas testovania, bez akéhokoľvek ovplyvňovania výsledkov. To, čo namerajú, je alfou aj omegou. Možno povedať, že výsledky sú vzhľadom na zabezpečenie prípravy aj samotného priebehu testov úplne v rukách klubu a zakladá si na tom, ako eliminuje možné ovplyvnenie, či nebodaj podvody.

OAMTC so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je dostať do testu pneumatiky s čo najširším cenovým rozpätie, od lacných až po prémiové produkty.

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zaručilo, že ide skutočne o bežné sériové produkty. Z každého modelu sa v bežných predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík, z čoho 24 ešte pred samotným testovaním. V priebehu testu sa dokúpi ešte jedna sada, ktorá umožní preveriť, či testované pneumatiky zodpovedajú sériovej kvalite.

Len čo vzniknú pochybnosti, utajene sa dokúpia ďalšie pneumatiky a podrobia sa dodatočným testom. Do tretice sa pred zverejnením výsledkov testov kupujú ďalšie pneumatiky systémom náhodného výberu a podrobujú sa ďalšiemu testovaniu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých kritérií. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčame“ (známka horšia než 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne.

ÖAMTC hodnotí pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a k tomu prislúchajúcou známkou „vynikajúce“, „zvlášť odporúčame“, „odporúčame“, „podmienečne odporúčame“ alebo „neodporúčame“. Výnimkou je hodnotenie rýchlej jazdy, kde pneumatiky môžu získať hodnotenia: „uspela“, „obmedzene uspela“ alebo „neuspela“.

Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé hodnotenia. Predtým ešte pripomeňme, že na teste sa zúčastnili pneumatiky so záťažovým indexom 91. Ten uvádza maximálnu záťaž na jednu pneumatiku 615 kg. Záťažový index, ktorý uvádza maximálnu záťaž na jednu pneumatiku, je v prípade testovaných pneumatík 91, čiže 615 kg. Všetky pneumatiky mali rýchlostný index V, čo znamená, že pri maximálne povolenej záťaži dokážu bezpečne zvládnuť maximálnu rýchlosť jazdy do 240 km/h.

Výsledky testu pneumatík 195/65 R15

Názov

sucho

mokro

hluk

spotreba

opotrebenie

hodnotenie

Goodyear Efficient Grip Performance

1,6

1,9

4,0

1,9

2,3

zvlášť odporúčané ****

Dunlop Sport BluResponse

1,6

2,3

3,1

1,7

2,5

zvlášť odporúčané ****

Hankook Kinergy Eco K425

1,5

2,0

3,1

2,2

2,5

zvlášť odporúčané ****

Fulda EcoControl HP

2,1

2,4

3,4

2,2

1,8

zvlášť odporúčané ****

Nokian Line

1,6

2,4

3,6

2,3

2,3

zvlášť odporúčané ****

Pirelli P1 Cinturato Verde

1,5

2,2

4,0

2,5

2,0

zvlášť odporúčané ****

Vredestein Sportrac 5

1,4

2,5

3,7

2,1

2,5

zvlášť odporúčané ****

Semperit Speed-Life

2,2

2,6

3,6

1,7

2,5

odporúčané ***

Kumho EcowinG ES01 KH27

1,8

2,7

3,4

2,1

2,3

odporúčané ***

Yokohama BluEarth

1,7

2,7

2,9

2,2

2,8

odporúčané ***

Michelin Energy Saver +

1,5

2,9

3,2

1,6

1,0

odporúčané ***

Bridgestone Turanza T001

1,3

2,2

3,2

2,2

3,0

odporúčané ***

Continental ContiPremiumContact 5

1,3

1,9

3,4

2,2

3,0

odporúčané ***

Nexen N Blue HD 1

2,4

3,0

3,6

1,9

3,0

odporúčané ***

High Performer Sport HS3

3,2

3,0

3,6

2,1

2,8

odporúčané ***

Apollo Alnac 4G

1,7

2,2

3,3

2,2

3,0

podmienene odporúčané **

Federal Formoza FD2

3,5

5,5

3,1

1,7

2,3

neodporúčané *

 

Goodyear EfficientGrip Performance

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6 (****)

Mokro: 1,9 (****)

Hlučnosť: 4,0 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (*****)

Celková známka: 2,1 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: najlepšia známka na mokrom povrchu, kde Goodyear predviedol v teste vo všetkých disciplínach vyvážené vlastnosti. Plusom tejto úspornej pneumatiky sú tiež veľmi dobré vlastnosti na suchom povrchu, celkovému hodnoteniu neprospela relatívne vysoká hlučnosť.


Dunlop Sport bluResponse

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6 (****)

Mokro: 2,3 (****)

Hlučnosť: 3,1 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,7 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

 

ÖAMTC verdikt: V Nemecku vyrobená úsporná pneumatika získala vysoké hodnotenie za svoje vlastnosti na suchom povrchu. Výsledky pri priečnom a pozdĺžnom aquaplaningu ju posunuli na druhé miesto a pri porovnaní s prvou pneumatikou v rebríčku má o čosi väčšie opotrebovanie.


Hankook Kinergy Eco K425

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,5 (*****)

Mokro: 2,0 (****)

Hlučnosť: 3,1 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Hankook získal predovšetkým za jazdnú bezpečnosť na suchom povrchu päť hviezdičiek a preukázal veľmi dobré vlastnosti aj na mokrom povrchu. No bojoval na ňom mierne s pozdĺžnym aquaplaningom a bočnou stabilitou. Na tretie miesto ho odsunula horšia známka za spotrebu a odolnosť.


Fulda EcoControl HP

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 2,4 (****)

Hlučnosť: 3,4 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 1,8 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Hoci Fulda patrí medzi najodolnejšie pneumatiky v teste, jej vlastnosti pri správaní sa na suchom a mokrom povrchu ukazujú, že mierne zaostáva za predchádzajúcimi modelmi. Najmä na mokrom povrchu sa musela popasovať s pozdĺžnym a priečnym aquaplaningom.


Nokian Line

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6 (****)

Mokro: 2,4 (****)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Pneumatika vyrobená vo Fínsku sa ukázala veľmi dobre na suchom povrchu, za mokra sa popasovala predovšetkým s priečnym a pozdĺžnym aquaplaningom, za čo stratila dve hviezdičky a v hodnotení jej poškodila tiež slabšia odolnosť a relatívne vysoká hlučnosť, hlavne vo vnútri kabíny. Napriek tomu preskočila svojho menšieho súrodenca o jedno miesto.


Pirelli Cinturato P1 Verde

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,5 (*****)

Mokro: 2,2 (****)

Hlučnosť: 4,0 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,5 (****)

Opotrebovanie: 2,0 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Pneumatiky Pirelli sa osvedčili na suchej vozovke, získali najvyšší možný počet päť hviezdičiek. Horšie to už bolo za mokra, kde za priečny aquaplaning získali známku 4,5 čo znamená len dve hviezdičky. Ani vysoká vnútorná hlučnosť a slabšia úspornosť veľmi neprospeli k celkovému dojmu.


Vredestein Sportrac 5

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,4 (*****)

Mokro: 2,5 (****)

Hlučnosť: 3,7 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,4 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Holandský Vredestein si odnáša jedno z najlepších hodnotení za test na suchom povrchu. Pozdĺžny aquaplaning bol už väčším sústom za mokra. K tomu vyššia hlučnosť a opotrebovanie napokon viedli k horšej známke, no so štyrmi hviezdičkami ešte stále uzatvára skupinu zvlášť odporúčaných pneumatík.


Semperit Speed-Life

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,2 (****)

Mokro: 2,6 (***)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,7 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,6 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Semperit ako prvá pneumatika už patrí do kategórie trojhviezdičkových pneumatík s hodnotením „odporúčané“. Podpísali sa pod ňu menšie nedostatky na mokrom povrchu, hlavne dlhšia brzdná dráha a horšia ovládateľnosť. Hoci patrí k úsporným modelom, výsledné hodnotenie zhoršilo vyššie opotrebovanie a hlučnosť.


Kumho ecowinG ES01 KH27

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8 (****)

Mokro: 2,7 (***)

Hlučnosť: 3,4 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,7 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Kumho je síce juhokórejská značka, ale pneumatiky boli vyrobené v Číne. Veľmi dobre si poradili s testovanými parametrami na suchom povrchu, za mokra zápasili s brzdnou dráhou a najmä priečnym aquaplaningom. Konečnú známku a hodnotenie „odporúčame“ napokon potvrdili aj vyššia hlučnosť, spotreba a opotrebovanie.


Yokohama BluEarth AE01D

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7 (****)

Mokro: 2,7 (***)

Hlučnosť: 2,9 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 2,8 (***)

Celková známka: 2,8 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Výrobca z Japonska má pneumatiku, ktorá pri testoch predviedla veľký rozdiel v správaní sa na suchom a mokrom povrchu. Na suchom obstála, na mokrom sa jej slabinou stala brzdná dráha. No hoci ide o najtichšiu pneumatiku v teste, odolnosť voči opotrebovaniu, ktorú ÖAMTC považuje za veľmi dôležité kritérium, nemá vysoké a preto nakoniec dostala len tri hviezdičky.


Michelin Energy Saver+

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,5 (*****)

Mokro: 2,9 (***)

Hlučnosť: 3,2 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,6 (****)

Opotrebovanie: 1,0 (*****)

Celková známka: 2,9 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

Záver ÖAMTC: Michelin pri porovnaní s menším rozmerom preukázal iba vynikajúcu spoločnú odolnosť voči opotrebovaniu, najlepšiu spomedzi ostatných testovaných pneumatík. Získal síce päť hviezdičiek za suchý povrch, no na mokrom sa jeho slabinou stal handling a pozdĺžny aquaplaning.


Bridgestone Turanza T001

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,3 (*****)

Mokro: 2,2 (****)

Hlučnosť: 3,2 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 3,0 (***)

Celková známka: 3,0 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Bridgestone bol absolútne suverénny na suchom povrchu, predovšetkým v jazdnej bezpečnosti, za čo získal najlepšiu známku. Za mokra síce obhájil štyri hviezdičky, ale slabinou sa stal aquaplaning a bočná stabilita. Celkovo dobré parametre pokazila vyššia miera opotrebovania.


Continental ContiPremiumContact 5

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,3 (*****)

Mokro: 1,9 (****)

Hlučnosť: 3,4 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 3,0 (***)

Celková známka: 3,0 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Na prvý pohľad to vyzerá, že sa Continental vrazne prepadol. Má síce absolútne najlepšie hodnotenie na suchej aj mokrej vozovke, kde ho neprekonal nikto, aj slušné parametre pre spotrebu. No napriek výborným výsledkom ho diskvalifikovalo nadmerné opotrebovanie, ktoré ÖAMTC považuje (ktovie prečo?!) za kľúčovú vlastnosť pneumatiky.


Nexen N Blue HD

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,4 (****)

Mokro: 3,0 (***)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9 (****)

Opotrebovanie: 3,0 (***)

Celková známka: 3,0 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Kórejský Nexen v teste s menším rozmerom úplne pohorel a skončil s hodnotením „neodporúčaná“. S väčším rozmerom sa mu darilo lepšie, najmä na suchom povrchu aj z hľadiska úspornosti. No na predposledné miesto v kategórii odporúčaných pneumatík ho posunuli vysoká miera opotrebovania a slabiny na mokrom povrchu, najmä aquaplaning a handling.


High Performer Sport HS3

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,2 (***)

Mokro: 3,0 (***)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 2,8 (***)

Celková známka: 3,2 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Táto čínska pneumatika svoje honosne znejúce meno nedokázala obhájiť a len tesne sa vyhla hodnoteniu „podmienečne odporúčame.“ Na suchom povrchu mala problémy so stabilitou a bezpečnosťou, na mokrom zasa s brzdnou dráhou a ovládateľnosťou. K tomu ešte treba pripočítať aj vyššiu mieru opotrebovania a vysokú, najmä vnútornú hlučnosť.


Apollo Alnac 4G

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7 (****)

Mokro: 2,2 (****)

Hlučnosť: 3,3 (***)

Rýchla jazda: čiastočne uspela

Spotreba paliva: 2,2 (****)

Opotrebovanie: 3,0 (***)

Celková známka: 3,0 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: podmienečne odporúčame

ÖAMTC verdikt: Pneumatika Apollo z Indie síce dosiahla pozoruhodné výsledky na suchom aj mokrom povrchu, v teste rýchlej jazdy však uspela iba čiastočne, preto sa nemohla dostať medzi odporúčané pneumatiky. A to napriek tomu, že tomu zodpovedá celková známka. Pneumatika zvládla veľmi dobre suchý povrch, no slabinou sa okrem nadmerného opotrebovania stal aj aqualaning a bočná stabilita.


Federal Formoza FD2

Zdroj: ÖAMTC, ADAC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,5 (***)

Mokro: 5,5 (*)

Hlučnosť: 3,1 (***)

Rýchla jazda: čiastočne uspela

Spotreba paliva: 1,7 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 5,5 (*)

Odporúčanie ÖAMTC: neodporúčame

ÖAMTC verdikt: Pneumatika z Taiwanu pri testovaní úplne pohorela. Nepomohla jej ani slušná odolnosť voči opotrebovaniu a úspornosť. Za test na mokrom povrchu dostala najhoršiu možnú známku, akú ÖAMTC vôbec môže udeliť – 5,5. Ak sa k tomu pripočíta zlyhanie pri zákonom stanovenej rýchlej jazde, je záver ÖAMTC opodstatnený.

Jozef Vydra
ZDROJ: oamtc.at, adac.de

Komentáre k článku