2014-03-20 03:30:00
Renault Megane 1,6 16
Renault Megane 1,6 16 V 74 kW + LPG
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDENÉ AUTO: Renault Megane 1,6 74 kW + LPG – šetrič peňazí?

Testovali sme ojazdený benzínový Renault Megane z roku 2011 so starším motorom a systémom LPG. Je to ojazdený jackpot?

Montovať systém LPG má význam v dvoch prípadoch: do auta, ktoré má jazdiť veľa, no majiteľ má hlbšie do vrecka a do auta s veľkoobjemovým motorom, ktoré žerie aj trávu pri ceste a majiteľ by na to radšej najal kosačku. Je jasné, že toto je prvý prípad. Relatívne lacné auto, ktoré si po roku jazdenia vyžiadalo prestavbu na LPG. Tento test nám dá odpoveď na otázku či a za akých okolností je dobré kupovať ojazdené auto s LPG. Auto sme na test zapožičali v AAA AUTO Bratislava.

Ale najprv niečo o Mégane. Mégane bol prvý krát predstavený v roku 1995 ako náhrada za Renault 19. Prvá generácia hatchbacku sa na dlhé roky zapísala ako tvár Renaultu a získala si srdcia mnohých vodičov nielen pre svoj stále pôvabný dizajn, ale aj pre priestrannosť a schopnosti. Aj keď sa pri Méganoch často skloňuje slovo spoľahlivosť, hlavne v negatívnom zmysle, ešte stále je ich na cestách dosť, a to sa o iných temer 20-ročných autách povedať nedá. Aj keď dlhovekosť rozhodne nemôže byť univerzálnym meradlom.

Druhá generácia prišla v roku 2002 a prekvapila na pohľad väčšou robustnosťou, a tiež omnoho menej konzervatívnym dizajnom. Napriek tomu možno o aute hovoriť ako o vydarenom. Ani jemu sa však nevyhli problémy so spoľahlivosťou. Najväčšou slabinou bola predovšetkým elektronika, ktorá vedela pohnevať. To isté dokázal aj motor 1,9 dCi u ktorého odchádzali najmä turbá a ktorý bol jednou z príčin poškodenia mena vlajkovej lode Renaultu – Laguny.  

Tretia generácia uzrela svetlo sveta v roku 2008. Po dizajnových cvičeniach v rámci druhej generácie prišlo k opätovnému uhľadeniu ostrých hrán a k nasadeniu nádherných oblých tvarov, vďaka ktorým Mégane opäť zabodoval aj u konzervatívnejších zákazníkov. Ak ide o spoľahlivosť, vo všeobecnosti možno hovoriť o zlepšení. Autu sa síce nevyhli rôzne naftové a elektronické somarinky (ako každému modernému autu) no z mechanického a motorového hľadiska je na tom podstatne lepšie ako v minulosti. Treba však spomenúť, že s príchodom tretej generácie prišli aj nové benzínové prepĺňané motory, ktoré hlavne v prvých rokoch výroby mali svoje muchy – tak ako podobné motory tohto typu u iných výrobcov.

Aj preto sme pri výbere motorizácie do testu siahli po staršom, no rokmi overenom motore s objemom 1,6 litra a s výkonom 74 kW (100 k). Aj keď motor neposkytuje príliš veľkú dynamiku a patrí k tým hladnejším, závažné chyby sa mu vyhýbajú oblúkom a väčšina porúch sa pri vhodnej starostlivosti dá vyriešiť za prijateľné peniaze.

Zdroj: Ján Hargaš

Megane v teste mal namontovanú naozaj skromnú výbavu. Z hľadiska záujemcu o ojazdené auto to môže byť nedostatočne vybavené auto, no moja skúsenosť je, že čím menej toho v aute je, tým menej sa toho môže pokaziť. Zvlášť pri ojazdených autách ma auto vo „fulke“ až tak neohúri. Megane mal všetko čo človek v dnešnej dobe potrebuje. Päť hviezd z crash testu pre pokojný spánok, airbagy, palubný počítač, rádio, manuálnu klimatizáciu, posilňovač riadenia, ABS, kufor, kolesá...

Prvý dojem

Megane je pekné, dynamicky a robustne pôsobiace auto, no poľahky ho prehliadnete. Zapadne do sídliskovej šede a nemožno ho považovať za reprezentatívne vozidlo. Na druhú stranu, neláka ani pohľady zlodejov. Ani po nasadnutí neohúri. Má tvrdé plasty a palubovku, ktorá sa nemusí páčiť každému. Poloha za volantom sa hľadá ťažko, kolenám vadí palubná doska, chýba lakťová opierka a ani opierka na dverách nie je pre vyššie postavy zrovna po ruke.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pomôže možnosť výškového nastavenia sedadla, avšak opierku v oblasti krížov považujem za nedostatočnú. Sedadlo našťastie nie je tvarované ako škrupina takže zdravý človek obsedí bez problémov. Na zadných sedadlách veľa miesta nie je, a síce si ani vysokí vzadu hlavu neudrú, kolená budú trpieť. Tento deficit je daňou za jednak kompaktné proporcie, dynamický dizajn a tiež za slušný kufor, ktorý bežnej rodine bohato postačí.

Jazda a spolunažívanie

Po naštartovaní nasleduje krátke rozpomínanie si na spôsob fungovania radového atmosférického štvorvalca v zmysle: aha! ono to chce otáčky! Je to tak, motor prežíva pod 2500 otáčok doslova klinickú smrť a vitálne funkcie sa mu vracajú až po prekročení tejto hranice. Avšak až o ďalších 1000 otáčok vyššie naozaj ožíva a stavia sa z postele. Radosť a vitalita mu však dlho nevydržia a pri 5-tich tisíckach opäť umiera. Nuž, nie je jednoduché pozmeniť technologicky starší motor tak, aby spĺňal prísne emisné normy bez toho, aby bola nutná celková prestavba. Teda, je to ľahké... stačí presvedčiť riadiaciu jednotku, že dôležitejšie než dynamika sú emisie a ich znižovanie...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tomu sa motor nespráva úplne nevhodne. Pre defenzívnu jazdu a udržiavanie požadovanej rýchlosti má dosť dychu aj okolo 2000 otáčok. Ako náhle si situácia na ceste vyžaduje rýchlejšiu akceleráciu (alebo akceleráciu vôbec) treba podradiť. A práve pri takýchto situáciách je s motorom najväčšia zábava. Podradenie o stupeň pri rýchlosti 57 km/h znamená zísť z päťky na štvorku. Auto akceleruje a pohodlne zrýchli. Pri podradení o dva stupne príde k dočasnému výpadku prísnych tlmiacich pokynov riadiacej jednotky. Auto v tom okamihu ukáže, že tam tá „jednašestka“ je. Motor zareve, kopne vás do chrbta, v hlave sa vám vyroja krásne spomienky na časy minulé a akceleráciu predlžujete toľko koľko sa len dá, dúfajúc, že policajti zrovna nemerajú...

Po ukončení tejto dočasnej veselice sa pozriete na údaj o spotrebe a romantické spomienky nahradia obavy z nedostatku prostriedkov na účte. To myslíš vážne Mégane?

Zdroj: Ján Hargaš

Pokiaľ jazdíte po meste a jeho okolí predvídavejšie než jasnovidec a najväčšiu radosť vám spôsobuje nízky údaj o priemernej spotrebe, auto sa vám odvďačí tak, že vám miestami dovolí dupnúť mu po krku bez toho, aby vás zruinovalo. Ak však trpíte syndrómom ťažkej pravej nohy, radšej si ju odrežte, alebo lepšie: auto s týmto motorom si nekupujte. Pretože dynamická jazda znamená priemernú spotrebu kolidujúcu s hodnotou 9 litrov na 100 km a jazda na diaľnici 130-tkou znamená v priemere 9,5 až 10,5 litra na 100 km! A to prosím nepíšem o LPG.

No prepáčte mi, ale hatchback so spotrebou 10 litrov benzínu? A čo ja tie prachy ser...?! Áno, dá sa s tým jazdiť za menej, (LPG žerie viac, no je zas výrazne lacnejšie) a ak by počas testu na diaľnici nebola zima a ak by diaľnica nešla občas do kopca a ak by auto nemalo zimné pneumatiky a ak by niekto vypol aerodynamický odpor a ak by niekto do auta namontoval šiesty prevodový stupeň... Možno by sme sa dostali na rozumnejšie čísla.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže aký iný motor kúpiť? Kúpite si naftový motor s ktorým musíte jazdiť dlhé trasy a pri ktorom riskujete, že vám v servise urobia „čestné miesto“? Alebo radšej prepĺňaný benziňák, ktorý je pri jazdenkách skoro rovnako rizikový ako nafťák (píšem o prvých ročníkoch)?

Nie, atmosférický štvorvalec je vo všeobecnosti lepšia a lacnejšia voľba než akýkoľvek prepĺňaný motor. Síce papá viac, ale údržba je omnoho lacnejšia. Čo s tým? No čo s tým... Sú dve možnosti: alebo jazdiť s rozumom a svižnejšiu jazdu si dopriať len z času na čas a po diaľnici jazdiť max 120 km/h. Alebo... Alebo auto prestavať na LPG a problémy sú vyriešené!

LPG

Áno, prechod na LPG sa zdá byť ako rozumný krok. Náklady sa znížia a dnešné systémy už dokážu zachovať výkon i viac šetriť motor. Má to však aj ale. A to ALE je otázka, či kupovať jazdené auto už s LPG. Nuž... je to otázka, na ktorú sa ťažko odpovedá.

Renault Megane v teste mal najazdených iba cca 30 000 km, čo potvrdil jednak interiér, ale tiež stav podvozku a ďalšie kritéria. Samozrejme, možnosť, že má viac kilometrov tu stále je, no podľa mňa stav auta zodpovedá danej cifre.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Auto však malo problém so studeným štartom. Ako prvé mi napadla slabšia batéria. To je pri dlhšom státí v bazáre celkom logické. Tiež by to mohli byť sviečky, ktoré pri plyne trpia, no mohol by to byť i samotný systém LPG a jeho nedostatočné vyladenie na spaľovanie benzínu (ktorý sa pri štartovaní spaľuje ako prvý, až neskôr auto prechádza na plyn).  

LPG systém v tomto prípade fungoval a nebyť vyššie uvedených problémov so studeným štartom, auto by bolo v perfektnom technickom stave. Našli sme viacero parkoviskových škrabancov a hrana vodičových dverí bola riadne poudieraná. Zdá sa tak, že sa minulý majiteľ s autom príliš nemaznal a rád si tresol dverami po múriku, či inom aute.

Záver:

Renault vie vyrobiť aj lepšie auto ako testovaný Mégane. Motor je najväčšou výhodou, no zároveň najväčšou slabinou auta. Výhodou je pre tých, ktorí vedia, že to čo je staršie a rokmi overené, je zároveň omnoho spoľahlivejšie. Nevýhodou je však pre väčšinu potenciálnych zákazníkov, ktorý sa jeho pažravosti zľaknú. Nuž, treba si dobre zrátať náklady, ktoré pri kúpe auta nevidieť. Spotreba nie je jediným nákladom a tlačiť peniaze do servisu sa oplatí iba pri ozaj veľkom kilometrovom nájazde.

Auto drží veľmi dobre na ceste aj napriek tomu, že má vzadu len jednoduchú nápravu. Pomáha mu jeho šírka, no tiež slušný podvozok.

Pre bežného užívateľa, ktorého oslovil naozaj vydarený dizajn auta a nepotrebuje auto vo "fullke", je tento Francúz veľmi dobrou voľbou. Na ceste je istý, bezpečný, relatívne nový a vzhľadom na neobľúbenosť francúzskych áut v bazároch aj celkom lacný. Cenu tohto auta zvyšuje úprava na LPG.

Zdroj: Ján Hargaš

Mégane tretej generácie s benzínovým motorom 1,6 je vhodné rodinné auto s priemernými parametrami poskytujúce základný komfort, mdlý prejav pri nízkych otáčkach a celkom slušnú dynamiku pri vyšších. Ak zvažujete jeho kúpu, odporúčam ho so šesťstupňovou prevodovkou a s vyšším výkonom 81 kW. V takejto špecifikácii je to už univerzálne auto, schopné šetriť peniaze i dravo jazdiť. Viem, že jazdený Renault si niekto s odporom voči Francúzom nekúpi, no o to lepšie pre tých, ktorí výhody Renaultu poznajú :).

Ak zvažujete kúpu jazdenky so systémom LPG, dobre to zvážte. Existuje obrovské množstvo problémov, ktoré by mohli nastať, nehľadiac na to, že samotný LPG systém mierne znižuje výdrž automobilu (moderné systémy sú v tomto smere omnoho lepšie, rovnako neznižujú výkon - ak sú dobre nastavené). V poslednom čase sa pri systémoch LPG urobilo zopár veľkých krokov dopredu, a tak môže byť nový systém LPG omnoho lepší než ten v jazdenom aute už nainštalovaný. Odporúčam teda radšej kúpiť auto a až po kúpe sa rozhodnúť či ho na plyn prerobiť alebo nie. Ak však trváte na kúpe auta s LPG, určite si so sebou do bazáru zoberte odborníka na splynovače. Predídete tak zbytočným investiciám, ktoré môžu auto výrazne predražiť a zmysel prerábky na plyn pokaziť.

Technické údaje

Model: Renault Mégane 1,6 Authentique
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 74/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 148/4250
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5/6,7/9,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1808/1471
Rázvor náprav (mm): 2641
Objem batožinového priestoru (l): 372/1190
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1180
Užitočná hmotnosť (kg): 542
Rozmer pneumatík: 205/65 R15
   
Cena auta: 7 799 €
Cena auta na úver: 6 300 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku