2014-02-17 04:44:00
VW Passat Variant 2,0
VW Passat Variant 2,0 TDI DSG Highline
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG je manažérsky hltač kilometrov

Súčasná generácia Passatu dostane onedlho svojho nástupcu. Aký je zatiaľ posledný „klasický“ mohykán?

Manažérska ikona na jeseň 2010 prešla výrazným faceliftom. Napriek tomu nejde o novú generáciu. Tá sa len chystá. Dokáže si napriek tomu udržať svoje ikonické postavenie? Na prvý pohľad je jasné, že modernizovaný Passat vychádza zo svojho predchodcu. Nemci neradí experimentujú, skôr dávajú prednosť tradícii a osvedčeným veciam, aj tvarom. Súčasný Volkswagen Passat Variant tak spoznáte na ceste bez problémov. Odlišností nie je na pohľad veľa. Najviac do očí udrú na prvý pohľad svetlomety s technikou LED svetiel.

Dizajnové úpravy ale zmenili väčšinu vonkajších častí karosérie. Novou štvorlamelovou maskou chladiča sa Passat zaradil do súčasnej „korporátnej“ identity značky. Keďže na kapote pribudol výrazný prelis  a jej sklon je miernejší, pôsobí predná časť auta väčšia a robustnejšia. Autu tak oveľa viac pristanú 17-palcové disky. Tým sa charakter nového Passatu posunul k manažérskej reprezentatívnosti.

Passat je podľa mnohých najlepším autom na svete. O tom sa dá polemizovať, no niečo na tomto tvrdení bude. Vo svojej komplexnosti je to všeobecný univerzál. Alebo tiež legenda, evergreen, univerzálny vojak, klasik, kráľ medzi automobilmi... Passat je jednoducho ikonou, ktorú asi iba ťažko prekoná nejaké auto strednej triedy.

Modernizácia mu pristane

Podľa automobilky už 7. generácia, ale podľa nás iba výraznejšie modernizovaná šiesta je lepšia, ako by ste čakali. Vzhľadom na  jej prvotné predstavenie v roku 2005 by sa mohli podaktorí jedinci sťažovať na širší stredový tunel a neveľmi ľudové ceny príplatkovej výbavy. Niektorí by ešte pridali občasné problémy verzie s motorom 2.0 TDI. A je jedno, či to bol starší PD (teda Pumpe Dűse, alebo meodernejší CR Common Rail). Každý má svoje muchy. Hľadať ale za každú cenu ďalšie chyby? To sme sa nechystali. Určite však nebudeme z Passata robiť nedotknuteľnú modlu. Práve preto sme si vybrali „problémový“ motor, aby sa ukázalo, kde je pravda.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mali sme možnosť vyskúšať si poriadne vybavené kombi Variant so Sky paketom. Za výhodnú cenu momentálne so zľavou malo auto panoramatické, elektricky výklopné a posuvné strešné okno. Ponúka trocha iný pohľad, presnejšie výhľad na svet, resp. na oblohu. Okrem toho ponúka dokonalý zvuk pri počúvaní hudby cez audio systém Volkswagen Sound s 10 reproduktormi, 8-kanálovým digitálnym zosilňovačom a výkonom 300 W.

Na čo vlastne poslúži

Neuveríte, ale neskromne povieme, že na všetko. Na dlhé cesty, na nákupy, na dovolenku s rodinou k moru, či  na lyže. Ale aj na každodenné prískoky v zápchach. Nebudete sa veľmi sťažovať. Passat je jednoducho pohodlný, priestranný, dobre spracovaný a ešte aj stále veľmi populárny. Žiaľ aj u zlodejov. Tí tiež vedia, čo je dobré... V prípade kombiverzie Variant máte k dispozícii lepšie využiteľný batožinový priestor a väčšiu variabilitu. Celkovo je k dispozícii 603 litrov, pričom máte pod podlahou plnohodnotnú rezervu. Potešil nový praktický systém sklápania zadných sedadiel z priestoru „kufra“ zatiahnutím za páčky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér takmer bez zmien

Známe prostredie znamená aj veľmi dobré sedadlá s výbornou ergonómiou, dostatok priestoru a dobrý výhľad. Nájdu sa však aj staré hriechy, napríklad obmedzený priestor pre pravé koleno vodiča. Nový je trojramenný volant a v štýle drahšieho Passatu CC prepracovaná stredová konzola s novým ovládacím panelom klimatizácie a autorádia a navigáciou. Centrálne umiestnené analógové hodiny posunuli spínač výstražných svetiel na oveľa menej prístupné miesto pod panel klimatizácie. Darmo budete hľadať malú a praktickú výsuvnú schránku na parkovacie karty. Ustúpila dizajnu. Na vodičovej strane však zvíťazil rozum a funkčnosť, keď pribudla mohutná rukoväť na zatváranie dverí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vnútrajšok je ako doteraz uhladený a  jednoduchý. Materiály sú už na pohľad kvalitné. V popredí je ergonómia, účelovosť a jednoduchosť ovládania. Otočné ovládače nájdete hmatom, po pamäti. Netreba zapájať aj zrak, ako na moderných dotykových obrazovkách. Vďaka aj za mäkké plasty, hliníkové časti a umelú „brúsenú kožu“ alcantara na sedadlách. Všetko lícuje, nevŕzga, sedí. Pritom Volkswagen Passat Variant ponúka jeden z najpriestrannejších interiérov vo svojej triede. Na zadných sedadlách sa bez problémov odvezú aj traja dospelí. Komfort cestovania podporuje nielen dostatok miesta a odkladacie priestory, ako aj nadštandardne odhlučnený a tlmený motor a podvozok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba nižšia až o pätinu

Naftový vznetový motor 2,0 TDI s technológiou Common Rail výkonom 103 kW je dobre známy agregát, pri ktorom netreba pochybovať o jeho dynamike. Z nuly na sto dostane auto pod desať sekúnd. Dych sa mu nekráti ani na diaľnici, kde môžete (ak to predpisy dovoľujú) cestovať pokojne aj 170 km/h vďaka dobrej smerovej stabilite a skvelo odhlučnenému motoru v kabíne. No ak to chcete, či potrebujete, môžete jazdiť s dlhodobou spotrebou podozrivo nízkou. Sériový stop-štart systém spolu s rekuperáciou brzdnej energie v rámci systému technológiou BlueMotion znížili hlad po palive. Nie síce na papierových 5,2 litra na 100 km, ale hodnota pod 6,5 l/100 km je reálna, príjemná a bežná. V meste tesne pod sedem, mimo mesta o liter menej. To znamená dojazd na jedno natankovanie vyše 1000 kilometrov. Na to konkurencia (zatiaľ) nestačí. Nečakajte ale športovú jazdu, skôr tichú a s noblesou, aby sa nerušila posádka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Automat nesklamal, ani nenadchol

Auto malo dvojspojkovú prevodovku DSG. Sprevádza zatiaľ posledné dejstvo modelu od počiatku. Sedemstupňová verzia s dvojicou suchých spojok je určená modelom s inými motormi, pre 2.0 TDI je k dispozícii šesťstupňová DSG so spojkami v olejovej náplni. Nielen podľa môjho názoru už trocha stráca lesk v dnešnom čase plnom úžasných viacstupňových prevodoviek s hydrodynamickým meničom. Oneskorenie pri radení nie je nič významné. No predsa, ak sa potrebujete rýchlo rozbehnúť z miesta trocha to cítiť. Ale Passat nepatrí k športovému náradiu. Je to auto z iného cesta, komfortné a pohodlné hlavne na dlhé cesty, kde dobre žehlí nerovnosti povrchu. Predsa len poteší jedna novinka. DSG pri ubratí plynu vo vyššej rýchlosti ihneď vyradí do neutrálu. Auto tak plachtí na voľnobeh a nebrzdí motorom (v športovom režime, alebo pri brzdení ale prevodovka podraďuje). Skôr ako o zníženie spotreby sa snažili konštruktéri o zvýšenie kultivovanosti chodu motora. Diesely pri zatvorenom plyne nepríjemne rezonujú. To teraz v Passate nenájdete. Určite je to zmena k lepšiemu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Triezve zhodnotenie na koniec

Naozaj netvrdím, že Volkswagen Passat je najlepšie auto na svete. Len má všetky veci poskladané tak dobre, že sa o to pokúša. Najviac týchto áut asi skončí ako firemné vozidlá. Tam rozhoduje veľa ďalších vecí, nielen spotreba. Passat, vlastne Volkswageny obecne majú len malý pokles hodnoty. To tiež rozhoduje.

Či s tým súhlasíte, alebo nie, Volkswagen Passat patrí ku špičke v strednej triede. Uspokojí potreby firemných aj rodinných zákazníkov. Je to jedno z najpohodlnejších áut na trhu a okrem áut z luxusného segmentu si našiel cestu k zákazníkovi na takých náročných trhoch, ako sú Japonsko, USA a tiež Čína.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nie je to športové auto, ani ním byť nemá. No ako spoločník na každý deň funguje úplne skvelo. Je pravda, že je to konzervatívny, no zároveň veľmi funkčný predstaviteľ strednej triedy. Za jeho volantom nebadať subjektívne žiadne zmeny. Ako by aj, keď má hliníkové ramená podvozka so štvorprvkovými zadnými závesmi, vďaka ktorým sa dostal už dávno takmer na úroveň prémiovej triedy. Konštruktéri pri modernizácii ešte zlepšili komfort a stabilitu. To všetko za rovnaké peniaze ako doteraz. Treba dodávať ešte niečo? Podľa mňa treba už len jediné: jazdiť.

Technické údaje

Model: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová dvojspojková DSG
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 103/4200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,5/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4771/1820/1516
Rázvor náprav (mm): 2712
Objem batožinového priestoru (l): 603/1731
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1601
Užitočná hmotnosť (kg): 684
Rozmer pneumatík: 235/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 22 920 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 34 260 €
Cena testovaného vozidla: 38 432 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku