2014-02-04 17:00:00
Chevrolet Trax pôsobí ešte
Chevrolet Trax pôsobí ešte trocha mohutnejšie ako jeho sestra Mokka.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Chevrolet Trax 1,4 Turbo AWD – nielen hranatejší klon Mokky

S odstupom času prišiel na náš trh po Mokke aj Trax. Má ďalšieho menovca v Austrálii a súrodenca v Amerike.

Krok koncernu General Motors vytvoriť globálnu rodinu štyroch malých SUV doslova vypálil konkurencii rybník. Z kompletnej štvorice Opel Mokka, Chevrolet Trax, Holden Trax a Buick Encore  sa u nás predávajú len prvé dva. Chevrolet Trax môže byť posledným vlajkonosičom značky po rozhodnutí materského koncernu o stiahnutí Chevroletu z Európy v prospech značky Opel.

Čím sa líši Trax od už skôr testovaného Opla Mokka? Na prvý pohľad sú si autá celkom podobné. Hlavne z bočného profilu veľa rozdielov nenájdete. Vari len vo vyššej prednej kapote Traxu, ktorý pri pohľade spredu vyzerá ešte mohutnejšie, ako Mokka. Prispieva k tomu aj iný dizajne prednej časti a inak tvarovaná kapota.

Prvý kontakt

Chevrolet Trax vyzerá s plochšími bokmi a vyšším predkom spredu ešte robustnejšie. Do expresívneho dizajnu má zakomponovnú väčšiu masku chladiča a hmlovky. Zozadu pôsobí napriek väčším zadným svetlám subtílnejšie. Ak by sme podrobnejšie porovnávali Mokku a Trax, líšia sa aj rozmerovo, aj keď minimálne.

Model Chevrolet Trax Opel Mokka
Dĺžka [mm] 4248 4278
Šírka [mm] 1766 1777
Výška [mm] 1674 1658
Rázvor [mm] 2555 2555
Batožinový priestor [l] 356 356

Ak prestupujete bezprostredne z Mokky do Traxu, zistíte rozdiely aj v interiéri. Mokku sme už skúšali, zameriame sa na Trax: Kombinácia ručičkového otáčkomera a digitálnych ukazovateľov ostatných údajov našla svoju inšpiráciu vo svete motocyklov. Veľmi podobné riešenie používajú aj Aveo a Spark. V duchu amerických tradícií nechýba ani digitálny kompas. Doslova revolučný je aj multimediálny systém na stredovej konzole, kde rozhranie MyLink so 7 palcovou dotykovou obrazovkou používa minimálny počet tlačidiel. Na ovládanie hlasitosti by sme však určite uvítali otočný regulátor. Pre navigáciu je k dispozícii  revolučný spôsob v podobe smartfónovej aplikácie BringGo. Svet „múdrych“ telefónov pripomína aj hlasové ovládanie Siri.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda

Pod kapotou bol motor 1,4 Turbo s výkonom 103 kW. Je to vlastne najlacnejšia cesta k pohonu všetkých kolies. Presnejšie pripojiteľný pohon zadnej nápravy s lamelovou spojkou. Motor sa prejavuje ako pohonná jednotka dvoch tvárí. Na jednej strane sa zdá byť nezáživný s mdlou charakteristikou, kde sa prejavuje s ohľadom na orezanie výkonu nevýrazným vyšším pásmom otáčok. Poteší však nízkym hlukom a celkovou kultivovanosťou, ako aj záťahom v nízkych a stredných otáčkach. Je dobre zladený so šesťstupňovou prevodovkou, ktorá pomáha udržať spotrebu v rozumných medziach. V meste sa výraznejšie pod osem litrov dostanete so sebazaprením a veľmi jemným zrýchľovaním. Mimo mesta sa však spotreba tesne pod šesť litrov na sto kilometrov ukázala ako celkom reálna. Trax mal 16 palcové pneumatiky s rozmerom 205/70. Prejavilo sa to v komforte jazdy, kde sa Trax správal „vláčnejšie“ v priečnom, ale tiež v pozdĺžnom smere. Rozdiely v tlmení sme však nespozorovali a zdalo sa nám, že toto obutie je na naše rozbité a hrboľaté cesty dokonca lepším riešením.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ceny a výbava

Základná otázka je: hatchback, či malé SUV? V druhom prípade si priplatíte hlavne za imidž. Autá sú vhodné hlavne na bežné cesty, napriek vzhľadu a pohonu 4x4 nie sú prioritne určené do terénu. Trax je predovšetkým mestský crossover, ktorý sa najlepšie cíti v džungli mesta. Niekomu sa bude páčiť výrazne hranatejší dizajn. Chevrolet Trax by mal víťaziť tam, kde hlavnú rolu hrajú nízke náklady. Kto ide po cene, tomu to musí byť jasné: Chevrolet je totiž podstatne lacnejší, ako Mokka. Tá má však aj výbavu,  ktorú napríklad Chevrolet vôbec nedodáva. Napríklad s vyhrievaním sedadiel  sa spája aj (v zime veľmi príjemné) vyhrievanie volantu. Trax disponuje zadnými snímačmi pri cúvaní, Opel má k nim aj predné, Trax má len jednoduchú klimatizáciu, Opel môže mať aj dvojzónovú, alebo ponúka tiež adaptívne bi-xenónové svetlomety. Trax nie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Sesterským značkám Chevrolet a Opel sa oplatilo, že vsadili na dvojičky na európskom trhu. Dve SUV postavené na spoločnom základe sa neodlišujú iba značkou a pomerne výrazne aj cenou. Majú celkom inak poňatý interiér a úplne inú štruktúru cenníka, kde sú u Opla možnosti individualizácie omnoho väčšie. Aj keď Mokka ponúka lepšie vybavený interiér, nám sa Trax pozdával viac z dizajnového hľadiska nielen v kabíne s uhladenejšími tvarmi prístrojovej dosky a minimom tlačidiel, ale aj v exteriéri.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výber je samozrejme otázkou možností a hlavne preferencií každého záujemcu. Aj keď sme v tomto teste tak trocha porovnávali dvoch súrodencov, Chevrolet Trax sa vôbec nemá za čo hanbiť. Brzdiacim momentom záujmu môže byť fakt, že sa Chevrolet poberie preč z Európy. Musí síce zo zákona poskytovať 10 rokov servis a náhradné dielce, ale čo keď si ho budete chcieť nechať 12 rokov, alebo viac...? Netradične dizajnové malé SUV však aj práve vďaka tomu asi nebude mať zaparkované v garáži každý, takže punc výnimočnosti mu môže iba pridať na zaujímavosti.

Technické údaje

Model: Chevrolet Trax 1,4 Turbo AWD
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1364
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 103/4900
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/1850
Maximálna rýchlosť (km/h): 194
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/5,6/6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4248/1766/1674
Rázvor náprav (mm): 2555
Objem batožinového priestoru (l): 356/785/1372
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1379
Užitočná hmotnosť (kg): 497
Rozmer pneumatík: 205/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 15 790 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 20 950 €
Cena testovaného vozidla: 22 040 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku