2013-10-24 06:00:00
Test zimných pneumatík
Test zimných pneumatík
Zdroj: ADAC

Počasie ešte nesúri, ale vyberte si kvalitné zimné pneumatiky, kým je čas

Nemecký autoklub ADAC testoval zimné pneumatiky pre autá strednej triedy, aj drahšie verzie nižšej strednej triedy.

Už sme vám priniesli test zimných pneumatík pre priemer 15 palcov, dnes pokračujeme s rozmerom 225/45 R17 H.

Nemecký autoklub ADAC otestoval vlastnosti pätnástich zimných pneumatík, ktoré používajú hlavne autá strednej triedy, ale aj drahšie verzie nižšej strednej triedy. Nájdete ich napríklad na vozidlách Kia cee´d, Lexus IS, Renault Mégane, tiež Honda Civic, ale aj Toyota Avensis, či Škoda Octavia a Superb a VW Passat, alebo Sharan. Súčasťou sériového obutia sú aj na modeloch Audi A3 a A4, BMW radu 1 a 3, Hyundai i30. Pneumatiky boli s rýchlostným indexom H, teda pri maximálne povolenej záťaži bezpečne použiteľné pre maximálnu rýchlosť 210 km/h.

Pri porovnaní s uverejnenými výsledkami testov pneumatík s rozmerom 185/60 R15 boli celkové dosiahnuté výsledky slabšie. Z  pätnástich testovaných plášťov získali tentoraz hodnotenie „dobré“ iba štyri. Ďalších deväť si musí vystačiť s hodnotením „uspokojivé“ no a dve pneumatiky v teste úplne pohoreli.

Ako sa hodnotia

ADAC zmenil v minulom roku spôsob hodnotenia. Celková známka sa už neurčuje ako  matematické zohľadnenie jednotlivých známok, ale najhoršia známka v jednej z dôležitých kategórií udáva aj celkové hodnotenie. Ak rovnaké hodnotenie získajú viaceré pneumatiky, v tabuľke sú zoradené abecedne podľa názvu výrobcu. Nemecký autoklub hodnotí najmä komplexnosť a vyrovnané vlastnosti pneumatiky. Šancu získať dobré hodnotenie má tak iba vtedy, ak dosiahne minimálny počet bodov pre dané kritérium. Vodič totiž pri zimných pneumatikách potrebuje pneumatiky, ktoré majú dobré vlastnosti na snehu, vode, ľade, ale aj na suchom povrchu a nemajú výrazne horšie vlastnosti v jednotlivých kritériách. Dosiahnuť vyrovnané výsledky však nie je jednoduché.

Zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

Napríklad hodnotenie „dobrá“ môže získať len taká pneumatika, ktorá vo všetkých kategóriách získa známku „dobrá“. Ak v niektorom z kritérií nesplní aspoň minimálne požiadavky, dostane sa pri celkovom hodnotení o stupeň nižšie, čiže na „uspokojivá“.

Celková vyrovnanosť, ale tiež dosť výrazné rozdiely

ADAC tohto roku udelil dvom pneumatikám hodnotenie „nedostatočné“, čo znamená, že ich kúpu vzhľadom na závažné nedostatky neodporúča. Pritom štyri značky s výsledkom „dobré“ preukázali vyrovnané vlastnosti. Z výsledkov testu vyplýva, na ktoré parametre zimnej jazdy výrobca kládol najväčší dôraz. Napríklad pneumatiky Continental ContiWinterContact TS850 presvedčili najlepšou známkou za vlastnosti na snehu, Bridgestone Blizzak LM-32S preukáza svoje vlastnosti na mokrom povrchu a Michelin Alpin A4 presviedčal odolnosťou voči opotrebeniu. Nový dezén Uniroyal síce nezaknihoval najlepšie výsledky v žiadnej z disciplín, ale keďže pneumatika nemala slabiny v žiadnej z nich, zaslúžil si tiež hodnotenie „dobrá“.

Na spodku tabuľky sa ocitla pneumatika Interstate Winter IWT-2, ktorá má nedostatky vari v každom z dôležitých kritérií. Výrazne nevyrovnané parametre pneumatiky Sailun Ice Blazer WSL-2 sa zaslúžili tiež o známku „nedostatočná“

Ako sa testuje

Kritéria testov pneumatík ADAC sú jazdné vlastnosti za sucha, za mokra, na snehu, na ľade, hlučnosť, valivý odpor a opotrebenie. Výsledky známkované školskou stupnicou dávajú veľmi dobrý obraz o vlastnostiach každej pneumatiky. To motoristom umožňuje rozhodnúť sa pre kritérium, ktoré považujete pre vás za kľúčové. Môžete dať prednosť napríklad dlhšej životnosti pred komfortom, alebo sa rozhodnúť pre pneumatiku s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na suchu a na mokrej vozovke, ak predpokladáte, že väčšinu zimných kilometrov neabsolvujete na snehu či ľade. Ak sa vás testovaný rozmer netýka, môžete sa orientovať podľa názvu dezénu. Každý typ pneumatiky sa totiž vyrába vo viacerých rozmerových kategóriách.

Zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

Podiel jednotlivých kritérií na celkovom výsledku

vlastnosti na suchom povrchu: 15 %

vlastnosti na mokrom povrchu:  30 %

vlastnosti na snehu:  20 %

vlastnosti na ľade:  10 %

hlučnosť:  5 %

hospodárnosť (valivý odpor): 10 %

opotrebenie (životnosť): 10 %

Aké boli výsledky

Absolútnou jednotkou aj v tomto rozmere bol opäť Continental a jeho pneumatika Continental ContiWinterContact TS 850. Má veľmi vyvážené vlastnosti, no hlavne vynikajúce správanie snehu. To bolo najlepšie z celého súboru plášťov. Druhý Bridgestone Blizzak LM-32 S zas predviedol skvelé vlastnosti na mokrej vozovke a Michelin Alpin A4 všetkým ukázal, že nízke opotrebenie a dobrý vplyv na spotrebu môžu byť výsadou aj zimných pneumatík. Štvrtý plášť Uniroyal MS plus 77 vďaka veľmi vyrovnaným výsledkom v každej z disciplín skončil tiež medzi najlepšími.

Spomedzi „uspokojivých“ patrili k najlepším Goodyear Ultra Grip 8 a Nokian WR D3 s malými nedostatkami na mokrej vozovke. Dunlop SP Winter Sport 4D už vykazoval väčšie nedostatky v smerovej stabilite v zákrutách, Fulda Kristall Control HP chybovala na suchej vozovke. ADAC mal výhrady pri pneumatikách Fulda, tiež Semperit Speed – Grip 2 a Esa-Tecar Supergrip 7+ HP 210 za slabšie výkony na mokrej vozovke. Esa-Tecar má navyše aj vysoké opotrebenie.

Práve toto kritérium sa stalo osudným aj pre Pirelli Winter Sottozero 3, ktoré by inak skončili omnoho lepšie. V prípade pneumatík Hankook Winter i*cept RS sa ukázali významné nedostatky na mokrých povrchoch, rovnako tak aj pri Toyo S953 na snehu a ľade, ktoré sa tiež rýchlo opotrebúvajú.

V teste úplne prepadli dve neznačkové pneumatiky. Interstate Winter IWT-2 síce dosiahla uspokojivé hodnotenie na suchu a ľade, no v kľúčovej disciplíne na mokrej vozovke zlyhala. Takisto pneumatika Sailun Ice Blazer WSL-2 skončila s veľmi zlým hodnotením za mokra.

 Prinášame celkové výsledky a pre jednotlivé pneumatiky známky v jednotlivých kategóriách:

Test zimných pneumatík rozmeru 225/45 R17 H
Pneumatika Cena (€)* Sucho Mokro Sneh Ľad Hluk Spotreba Opotrebenie Hodnotenie
Continental ContiWinterContact TS850 142–242 1,8 2,1 1,7 2,4 3 2,1 1,8 dobré
Bridgestone Blizzak LM-32 S 115–223 1,8 2 2,3 2,4 3 1,9 2,3 dobré
Michelin Alpin A4 149–223 1,8 2,5 2,4 2,4 3,4 2,3 0,5 dobré
Uniroyal MS plus 77 111–180 2,5 2,4 2,1 2,5 3,4 1,7 2,5 dobré
Goodyear UltraGrip 8 Performance 138–235 2,3 2,6 2,1 2,5 3,5 1,9 2,3 uspokojivé
Nokian WR D3 110–178 1,7 2,6 2,5 2,5 3,1 2,4 2,5 uspokojivé
Dunlop SP Wintersport 4D 139–258 2 2,2 2,2 2,7 3,6 2 2,3 uspokojivé
Fulda Kristall Control HP 110–192 2,7 2,7 2,3 2,5 3,3 2 2,5 uspokojivé
Semperit Speed-Grip 2 109–177 2,2 2,7 2,2 2,3 3,1 1,6 1,8 uspokojivé
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 172 2,4 2,6 2,3 2,5 3 2,2 2,8 uspokojivé
Pirelli Winter Sottozero 3 130–236 2,5 2,3 2,5 2,5 3 2 2,8 uspokojivé
Hankook Winter i*cept RS (W442) 103–215 2,1 3,2 2,5 2,5 3,4 1,8 2,3 uspokojivé
Toyo Snowprox S953 100–150 2,2 3,5 2,7 2,8 3,9 2,3 2,8 uspokojivé
Interstate Winter IWT-2 1 109 2,6 5,1 3,7 2,7 3,3 2,3 2,3 neuspokojivé
Sailun Ice Blazer WSL-2 75 3,5 5,5 2,1 2,3 3,4 2,1 1,8 neuspokojivé

* orientačná cena, na Slovensku sa môže líšiť

Continental ContiWinterContact TS850

Zdroj: ADAC

Sucho: 1,8 (+)

Mokro: 2,1 (+)

Sneh: 1,7 (+)

Ľad: 2,4 (+)

Hlučnosť: 3,0 (o)

Spotreba paliva: 2,1 (+)

Opotrebovanie: 1,8 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Pneumatika s vyrovnanými parametramizískala v teste najlepšie hodnotenie za jazdné vlastnosti na snehu. Dobré výsledky predviedla aj na suchom povrchu, no na mokrom mala trocha problémy s aquaplaningom a na ľade s bočnou stabilitou. K jej plusom treba rátať aj dobrú odolnosť voči opotrebovaniu.


Bridgestone Blizzak LM-32 S

Zdroj: ADAC

Sucho: 1,8 (+)

Mokro: 2,0 (+)

Sneh: 2,3 (+)

Ľad: 2,4 (+)

Hlučnosť: 3,0 (+)

Spotreba paliva: 1,9 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Spomedzi ostatných značiek získala najlepšie hodnotenie za test za mokra, výborne si počínala tiež na suchom povrchu. Je to úsporná a pomerne odolná pneumatika, no na snehu sa trochu potrápila s rozjazdom do kopca a na ľade s bočnou stabilitou.


Michelin Alpin A4

Zdroj: ADAC

Sucho: 1,8 (+)

Mokro: 2,5 (+)

Sneh: 2,4 (+)

Ľad: 2,4 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 2,3 (+)

Opotrebovanie: 0,5 (++)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Pneumatika s vyrovnanými parametrami sa osvedčila na suchom povrchu a má najlepšie výsledky za odolnosť voči opotrebovaniu. Aj keď na mokrom povrchu získala horšiu známku ako predchádzajúce pneumatiky, všetky kritériá absolvovala s vyrovnanými výsledkami. Trocha sa potrápila s brzdením na snehu a so stabilitou na ľade.


Uniroyal MS plus 77

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,5 (+)

Mokro: 2,4 (+)

Sneh: 2,1 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 1,7 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Nový dezén Uniroyal zaujal svojou úspornosťou a dobre sa osvedčil najmä na snehu.Pneumatika získala na suchom povrchu a na ľade horšiu známku za brzdné vlastnosti, na mokrom stratila za bočnú stabilitu a aquaplaning.


Goodyear UltraGrip 8 Performance

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,3 (+)

Mokro: 2,6 (o)

Sneh: 2,1 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,5 (o)

Spotreba paliva: 1,9 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Svoje vlastnosti dokázal Goodyear v prvom rade na snehu a dobre obstál aj na suchom povrchu. O niečo horšie sa mu darilo na ľade, napriek tomu má stále známku „dobrá“. Celkové výsledky trocha zhoršili jazdné vlastnosti na mokrom povrchu, kde mal problémy s pozdĺžnym aquaplaningom. Patrí medzi najúspornejšie pneumatiky v teste.


Nokian WR D3

Zdroj: ADAC

Sucho: 1,7 (+)

Mokro: 2,6 (o)

Sneh: 2,5 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,1 (o)

Spotreba paliva: 2,4 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Pneumatika Nokian uspela v prvom rade na suchom povrchu. Napriek horšiemu hodnoteniu na snehu a na ľade ako lepšie umiestnená konkurencia však má vyrovnané vlastnosti. Celkový výsledok zhoršili výsledky na mokrom povrchu, hlavne v kritériách priečny a pozdĺžny aquaplaning.


Dunlop SP Wintersport 4D

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,0 (+)

Mokro: 2,2 (+)

Sneh: 2,2 (+)

Ľad: 2,7 (o)

Hlučnosť: 3,6 (-)

Spotreba paliva: 2,0 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Táto pneumatika sa vyznačuje vyrovnanými vlastnosťami na suchom a mokrom povrchu, ale aj na snehu. Pohoršial si však výsledkami na ľade, kde ju potrápila hlavne bočná stabilitou. Tiež pomerne vysoká hlučnosť zhoršila inak celkovo dobrý dojem.


Fulda Kristall Control HP

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,7 (o)

Mokro: 2,7 (o)

Sneh: 2,3 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,3 (o)

Spotreba paliva: 2,0 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Pneumatika značky Fulda síce ukázalo svoje vlastnosti na snehu a ľade, no horšie výsledky na suchom a mokrom povrchu znamenajú nevyrovnanosť jazdných výkonov. To je dôležitá vlastnosť pre priaznivé hodnotenie. Na suchom povrchu sa prejavili slabšie brzdné vlastnosti, na mokrom ovládateľnoať (handling) a bočná stabilita.


Semperit Speed-Grip 2

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,2 (+)

Mokro: 2,7 (o)

Sneh: 2,2 (+)

Ľad: 2,3 (+)

Hlučnosť: 3,1 (o)

Spotreba paliva: 1,6 (+)

Opotrebovanie: 1,8 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Pneumatika Semperit sa osvedčila na väčšine povrchov, ktoré nájdete na zimných cestách, okrem mokrej vozovky. Práve na mokrom povrchu sa táto úsporná a odolná pneumatika potrápila pri teste s pozdĺžnym aquaplaningom a handlingom.


ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,4 (+)

Mokro: 2,6 (o)

Sneh: 2,3 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,0 (o)

Spotreba paliva: 2,2 (+)

Opotrebovanie: 2,8 (o)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Pneumatika Tecar mala slušné a vyrovnané výsledky na zimných povrchoch (sneh, ľad), horšie to už bolo s jej výsledkami na mokrom povrchu v disciplínach handling a bočná stabilita. Slabšia bola aj jej odolnosť voči opotrebovaniu.


Pirelli Winter Sottozero 3

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,5 (+)

Mokro: 2,3 (+)

Sneh: 2,5 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,0 (o)

Spotreba paliva: 2,0 (+)

Opotrebovanie: 2,8 (o)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Známa značka Pirelli sa osvedčila pri všetkých zimných disciplínach. Dosiahla pri nich vyrovnané výsledky. Najlepšou známkou sa pneumatika hrdí na mokrom povrchu, žiaľ celkové hodnotenie zhoršilo pomerne vysoké opotrebovanie.


Hankook Winter i*cept RS (W442)

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,1 (+)

Mokro: 3,2 (o)

Sneh: 2,5 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 1,8 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Kórejská značka si počínala dobre na suchom povrchu, dokonca ani na snehu a na ľade nezaostala za konkurenciou. V porovnaní s nimi však mala najhoršie výsledky na mokrom povrchu. Najväčšie problémy jej robili handling a bočná stabilita. Ešte spomeňme, že patrí medzi najúspornejšie pneumatiky v teste.


Toyo Snowprox S953

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,2 (+)

Mokro: 3,5 (o)

Sneh: 2,7 (o)

Ľad: 2,8 (o)

Hlučnosť: 3,9 (-)

Spotreba paliva: 2,3 (+)

Opotrebovanie: 2,8 (o)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Posledná z radu uspokojivých pneumatík získala toto hodnotenie len tak-tak hlavne vďaka priaznivému hodnoteniu na suchom povrchu. Patrí však medzi najhlučnejšie a neveľmi odolné pneumatiky. Úplne prepadla na mokrom povrchu, hlavne pri handlingu a bočnej stabilite. Na snehu mala problémy s rozjazdom, na ľade zasa s brzdením s ABS.


Interstate Winter IWT-2

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,6 (o)

Mokro: 5,1 (- -)

Sneh: 3,7 (-)

Ľad: 2,7 (o)

Hlučnosť: 3,3 (o)

Spotreba paliva: 2,3 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: nedostatočná (- -)

ADAC verdikt: Hodnotenie nedostatočná pre holandskú značku má na svedomí hlavne mokrý povrch, kde zlyhala hlavne pri handlingu a bočnej stabilite. No ani ďalšie disciplíny nedopadli omnoho lepšie. Na snehu mala problém s vyhýbacím manévrom, na ľade s bočnou stabilitou. ADAC túto pneumatiku neodporúča.


Sailun Ice Blazer WSL-2

Zdroj: ADAC

Sucho: 3,5 (o)

Mokro: 5,5 (- -)

Sneh: 2,1 (+)

Ľad: 2,3 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 2,1 (+)

Opotrebovanie: 1,8 (+)

Hodnotenie ADAC: nedostatočná (- -)

ADAC verdikt: Čínska značka  dosiahla síce na snehu a ľade výsledky, ktoré sú porovnateľné s konkurenciou z lepšie umiestnených pozícií. Celkom však zlyhala pri brzdení, handlingu a bočnej stabilite na mokrom povrchu. Na suchom povrchu jej hodnotenie bolo horšie z hľadiska jazdnej bezpečnosti a brzdných vlastností. Ani úspornosť a veľmi dobrá odolnosť už však výsledné hodnotenie nedokázali napraviť a ADAC rovnako neodporúča túto pneumatiku.

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC

Komentáre k článku