2013-10-15 09:00:00
Dacia Logan 0,9 TCe
Dacia Logan 0,9 TCe je auto sa najmodernejším motorom v ponuke modelu.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Dacia Logan 0,9 TCe prináša viac, ako sa na prvý pohľad zdá

O koľko je druhá generácia Loganu lepšia, či iná ako predchodca? Hoci mu imidž lacného sedanu zostal, zmien je neúrekom

Keď Dacia predstavila nové Sandero, zhodli sme sa, že to auto vyzerá k svetu. No a Logan je tentoraz vlastne Sandero s väčším kufrom. Odpredu až po stredný stĺpik sú si autá podobné ako vajce vajcu. Ďalej dozadu prichádzajú zmeny. Okrem iného tvaru karosérie a iných zadných svetiel auto narástlo do dĺžky a získalo iný optický rozmer. Nech je však oblečené v akomkoľvek kabáte, vyzerá lepšie, ako prvá generácia.

V prípade lacných áut sú výsledkom kompromisy ako na bežiacom páse. V prípade Logana ich nájdete tiež, ale iba pár. Hlavným plusom je priestranná kabína. Vyššia pozícia sedenia však môže odradiť hlavne športovo založených vodičov. Vlastne stop! Tí si predsa nekúpia univerzálne auto do rodiny! Benefitom popri zvláštnom pocite v zákrutách je však pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie. A ešte sa na predné sedadlá zmestia aj dosť vysoké postavy.

Lacný nie je zlý, iba je lacný

Jednoduchý interiér vypĺňajú tvrdé plasty. Volant má trocha tenkú obruč, ale dá sa za príplatok objednať spolu s tempomatom aj s radiacou pákou s koženým poťahom. Predné sedadlá majú slabšie bočné vedenie, no primeranú tuhosť, ktorá je aj vzadu skôr mäkšia. Chýbajúce hĺbkové nastavenie volantu sa snaží kompenzovať výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, aspoň vo výbave Arctica, ktorú sme skúšali. Nájsť si optimálnu polohu pre vodičov okolo 190 cm však je tvrdý oriešok a to je pridružený kompromis k výške sedadiel. Škoda, lebo inak by to bolo zasa o kus ďalej. Plynová vzpera kapoty pri lacnom aute poteší, ale skôr by pomohlo nastavenie volantu v dvoch smeroch. Zadné sedadlá s rovným profilom umožnia odviezť sa aj trom nepríliš nadrozmerným pasažierom, nad hlavou je miesta dosť, ale paradoxne trocha menej na nohy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvyknete si, alebo...

Ovládanie okien je už tradične umiestnené pred radiacou pákou. Niekomu toto osadenie vyhovuje, inému nie, ale na výber nemáte. Aspoň v prípade potreby môžete na výplň dverí zaútočiť vodou a handrou. Otvor batožinového priestoru, do ktorého sa dostanete stlačením retrozámky (nič v zlom) je pomerne veľký aj na výšku, ale je to daň za vzpery, ktoré zasahujú dosť do priestoru kufra. Veko sa však otvára najvyššie, ako sa asi dá, pomáhajú mu nezakryté struny. Celý kufor má 510 litrov objemu a je takmer kompletne čalúnený. Plech vidno iba na stene, v ktorej je široký otvor na prevoz väčších predmetov. Po sklopení deleného operadla zadného sedadla vznikne medzi podlahou kufra a zloženými operadlami malý skok. Pomerne vysokú nakladaciu hranu kompenzuje aj vysoké dno kufra. Tvorí ho však iba hrubšia látka, ktorá sa pod ťažšími vecami deformuje a dosadá na príplatkové rezervné koleso. Čo ak to nebude, keď štandardom je lepiaca súprava? Okrem rezervy sa pod podlahu zmestí aj taška s povinnou výbavou. Zdvihák a kľúče na výmenu kolesa si ale našli miesto na inak ťažko využiteľných miestach v rohoch pri svetlách po stranách kufra. Že to vyzerá lacno? No a čo? Je to praktické a poruke. Náradie však držia len akési plastové očká, ktovie, či vydržia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor dvoch tvárí

Downsizing, teda zmenšovanie objemu (aj počtu) valcov sa nesie naprieč Európu aj svetom. Pridal sa aj Renault, keď priniesol pred časom prepĺňaný trojvalcový motor 0,9 TCe. Spočiatku s „požičiavaním" agregátu pre Daciu váhal. Teraz už ho má tiež. Trojvalec patrí spolu s 1,5 dCi 90k k najvýkonnejším, čo je pod kapotou Logana. Aký teda je? Ako kedy, ako kde. Pri najnižších otáčkach sa „trepal, klepal, vibroval“, akoby mu niečo chýbalo – no jasné, jeden valec! Do dvetisíc otáčok s ním nebola veľmi reč, ale potom postupne strhol masku ratlíka a prebúdzal sa buldog. Po akomsi „zakašľaní“ v okolí dvoch tisíc otáčok sa prebúdza. Najlepšie sa cítil okolo 3000 otáčok za minútu a viac. Na nevyváženosť chodu treba zabudnúť, lebo motor je v tejto oblasti živý, ochotný ísť do otáčok (až po obmedzovač na 6200 ot/min) akoby niekto narýchlo premontoval pod kapotu celkom iný motor.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Koľko a čo za to všetko skonzumuje? V meste rátajte so spotrebou okolo 6,5 litra na stovku kilometrov. Keď sme mu dovolili nadýchnuť sa medzimestského cestovania, odmenil sa na okresných cestách o dva litre nižšou spotrebou. To aj preto, že pri zaradenej päťke a rýchlosti 90 km/h sa otáčkomer hrdil hodnotou 2200. Maximálny krútiaci moment má motor posadený na 2500 otáčok za minútu. Keďže sa takto osvedčil, zobrali sme ho na výlet po diaľnici.  Priemerne spotreboval iba o desatinu menej ako v meste, pritom pri 130-ke „točil“ 3250 ot/min. Stačilo znížiť rýchlosť na 110 a spotreba klesla na 5,6 litra, s klimatizáciou tesne pod 6 litrov na odjazdenú stovku kilometrov. Zníženie rýchlosti má ešte jeden vhodný aspekt – zníži sa hlučnosť.

Kde ho tlačí päta

Ako sme uviedli, Logan nemá veľa nectností. Je tu však jeden fakt, ktorý neteší. Lepšie odhlučnenie by si zaslúžil nielen trojvalček pracujúci pod kapotou vo vysokých otáčkach, ale aj hluk od kolies. Znižuje to zážitok z inak dobrého, hoci príplatkového (v ostatných výbavách +230 eur a mapové podklady) multimediálneho systému. Má prehľadné dotykové ovládanie, veľkú obrazovku, veľmi dobrú navigáciu  a prináša aj veľmi slušný zážitok z hudby – ak ho neprekryje hluk pri jazde.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vzhľadom na vysokú pozíciu pri sedení je radiaca páka dlhááá. Ale radenie a odstupňovanie sú v poriadku. Od volantu, ktorý nekladie veľký odpor, prichádza trocha slabšia spätná väzba, ale je zaujímavé, že sa na to dá zvyknúť pomerne rýchlo. Teda okrem parkovania, kde sa trocha „namakáte“. Komfort jazdy je primeraný. Horší povrch príjemne prekvapí, ale zadná priečka predsa len nezvláda všetko a keď „hupnete“ jednou stranou do diery, odskočí celé auto. Na dobrých cestách nezistíte nič, mierny rozbitý povrch absorbuje Logan akoby ani nebol a filtruje, čo sa dá. Jazda je celkovo príjemná a nebyť hluku, tak ani nie únavná.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Koľko a čo za to

Nechceme vám ťahač medové motúzy, že je Logan úžasné auto. Má svoje chyby, ako väčšina ostatných. Má aj svoje prednosti. Tou najväčšou je cena. Kde sa iní ešte len rozbiehajú, tam sa končí cenovka najdrahšej výbavy Arctica s motorom 1,5 dCi s 66 kW (90k) – presne na 10 490 €. A spodok cenníka pre základný model vo výbave Access s technologicky starším motorom 1,2 16V 55 kW (75k) sa začína neuveriteľnou cenou 6 490 €. No povedzte, nájdete lacnejšie nové auto? Ak súhlasíte s ďalšími kompromismi (bez klimatizácie, bez delených zadných sedadiel, či hmloviek), môžeme vyhlásiť: nehľadajte, nenájdete. Iba ak súrodenca Sandero...

Čo na záver?

Logan sa netvári ako auto pre najvyššiu spoločnosť. Je to naozaj lacné auto, no nemá sa za čo hanbiť. V mnohých prípadoch konkuruje podstatne drahším modelom. Hlavne jazdnými vlastnosťami na horších cestách. Nie je to limuzína na dlhé presuny, ale ani tam nesklame. Za lacné peniaze sa dá vyšperkovať príplatkovým vybavením, z ktorých treba vyzdvihnúť multimediálny MediaNav. Nie je to iba náhrada za staré, dožívajúce autá. Logan je normálne auto s nenormálou cenou (samozrejme nízkou), ktorý však má tiež svoju konkurenciu v síce vybavenejších, ale o niečo drahších modeloch iných značiek. Ale svoju robotu si zastane poriadne. Navyše doterajšia skúsenosť hovorí o veľmi dobrej spoľahlivosti auta. Takže 3 roky záruka, alebo 100 000 kilometrov môže byť pri rozhodovaní tiež plusom na váhe. Pravdu o odolnosti, možnostiach opráv a o kvalite spolužitia s Loganom žiadny týždňový test neodhalí. Aby ste mohli mať informácie z prvej ruky, musíte si to s ním vyskúšať.

Technické údaje

Model: Dacia Logan 0,9 Tce Arctica
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 898
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 135/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/4,3/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4347/1733/1517
Rázvor náprav (mm): 1634
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 998
Užitočná hmotnosť (kg): 522
Rozmer pneumatík: 185/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: 6 490 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 8 790 €
Cena testovaného vozidla: 10 279 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku