2013-10-09 06:00:00
Test zimných pneumatík
Na test zimných pneumatík pripravil ADAC 32 rôznych značiek v dvoch rozmeroch.
Zdroj: ADAC

Aj zimné pneumatiky môžu byť v zime nepoužiteľné - vyberte si kvalitu

Jeseň je časom, keď sa objavujú rôzne testy zimných pneumatík. Prinášame najnovšie výsledky nemeckého autoklubu ADAC.

Pneumatiky, ktoré ADAC skúša a hodnotí prechádzajú sériou testov, ktoré sú porovnateľné. Preto po ich výsledkoch radi siahajú aj motoristi. Pre tohtoročnú zimnú sezónu podrobil náročným skúškam pneumatiky v dvoch rozmeroch: 185/60 R15 T a 225/45 R17 H. Celkovo skúšal 32 plášťov. Najprv sa budeme venovať 17 pneumatikám s priemerom 15 palcov, ktoré nájdete na menších vozidlách.

Napríklad Citroën C1, Toyota Yaris, Renault Clio, Škoda Fabia, Suzuki Swift, či VW Polo, ktoré bolo aj testovacím vozidlom a obúvajú ich aj minivany ako Renault Modus, či Opel Agila. Pneumatiky boli s rýchlostným indexom T, teda pri maximálne povolenej záťaži sa dajú bezpečne použiť pre rýchlosť jazdy do 190 km/h.

Výrazné rozdiely ale aj celková vyrovnanosť

Zo sedemnástich testovaných pneumatík žiadna nezískala najvyššie ohodnotenie „veľmi dobrá“, no až sedem plášťov obstálo s hodnotením „dobrá“. Tie vykazujú vyrovnané vlastnosti, dôležité a podstatné z hľadiska bezpečnosti. Ak je pneumatika výborná napríklad na snehu, ale nezvláda mokrý, či namrznutý povrch, nemôže sa považovať podľa novej metodiky testov ADAC za dobrú alebo bezpečnú. Ďalších sedem pneumatík má známku „uspokojivá“. Napriek týmto výsledkom preukázal test pomerne na výrazné rozdiely jednotlivých značiek v niektorých vlastnostiach. Preto je veľmi dôležité, aby si zákazník vybral kritérium, ktoré  je preňho najdôležitejšie.

Dodajme ešte, že jedna pneumatiky vyšla z testu s hodnotením „dostatočná“ a dve prepadli s výsledkom „nedostatočná“. Majú paradoxne lepšie parametre na snehu a ľade, ale celkom pohoreli na suchom povrchu.

Ako sa hodnotia

ADAC zmenil spôsob hodnotenia už minulý rok. Odvtedy sa celková známka neurčuje ako  matematické zohľadnenie jednotlivých známok, ale najhoršia známka v jednej z dôležitých kategórií sa stáva aj celkovým hodnotením. V prípade, že rovnaké hodnotenie získajú viaceré pneumatiky, v tabuľke sú zoradené abecedne podľa názvu výrobcu. Nemecký autoklub hodnotí najmä komplexnosť a vyrovnané vlastnosti pneumatiky. Šancu získať dobré hodnotenie má iba vtedy, ak dosiahne minimálny počet bodov pre dané kritérium. Vodič pri zimných pneumatikách potrebuje pneumatiky, ktoré majú dobré vlastnosti na snehu, vode, ľade, ale aj na suchom povrchu a nemá výrazne horšie vlastnosti v jednotlivých kritériách. Dosiahnuť vyrovnané výsledky však nie je jednoduché.

Napríklad hodnotenie „dobrá“ môže získať iba pneumatika, ktorá vo všetkých kategóriách získa známku „dobrá“. Ak v niektorom z kritérií nesplní aspoň minimálne požiadavky, dostane sa pri celkovom hodnotení o stupeň nižšie, čiže na „uspokojivá“.

Ako sa testuje

Kritéria testov pneumatík ADAC sú jazdné vlastnosti za sucha, za mokra, na snehu, na ľade, hlučnosť, valivý odpor a opotrebenie. Výsledky známkované školskou stupnicou dávajú veľmi dobrý obraz o vlastnostiach každej pneumatiky. To motoristom umožňuje rozhodnúť sa pre kritérium, ktoré považujete pre vás za kľúčové. Môžete dať prednosť napríklad dlhšej životnosti pred komfortom, alebo sa rozhodnúť pre pneumatiku s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na suchu a na mokrej vozovke, ak predpokladáte, že väčšinu zimných kilometrov neabsolvujete na snehu či ľade. Ak sa vás testovaný rozmer netýka, môžete sa orientovať podľa názvu dezénu. Každý typ pneumatiky sa totiž vyrába vo viacerých rozmerových kategóriách.

Podiel jednotlivých kritérií na celkovom výsledku

vlastnosti na suchom povrchu – 15 %

vlastnosti na mokrom povrchu – 30 %

vlastnosti na snehu – 20 %

vlastnosti na ľade – 10 %

hlučnosť – 5 %

hospodárnosť (valivý odpor) – 10 %

opotrebenie (životnosť) – 10 %

Ako dopadli

V najlepšom svetle sa jednoznačne ukázala pneumatika Continental ContiWinterContact TS850, ktorá doslova excelovala vyváženou charakteristikou a jednými z najlepších výsledkov na mokrej, zasneženej aj namrznutej vozovke. To sú všetko kritériá, ktoré majú v rámci testu veľkú váhu. Hneď  za touto pneumatikou sa umiestnil Dunlop Winterresponse¤2 s výbornými výsledkami na mokrom a zasneženom povrchu. Má ešte jednu veľkú prednosť - nízky valivý odpor, ktorý znižuje spotrebu paliva. Firestone Winterhawk 3 na treťom mieste, no hlavne Michelin Alpin A4 sú najsilnejšie pri hodnotení miery opotrebenia, kde hrajú prím vo vysokej životnosti.

Mimoriadnym znakom pneumatiky Nokian WR D3 sú excelentné vlastnosti na suchom povrchu. Nevýhodou zasa je vyššia hlučnosť a väčšie opotrebenie. Do triedy najlepších patria aj Goodyear Ultra Grip 8 a Semperit Speed Grip 2, pričom nemajú žiadne extra silné, ani slabé stránky. Semperit Speed-Grip 2 má vynikajúco nízku hodnotu valivého odporu.

Nižšiu skupinu pneumatík s hodnotením „uspokojivé“ vedie pneumatika Pirelli 190 Snow Control 3, ktorú od plného zisku delilo len pár drobných nedostatkov na mokrej vozovke. Barum Polaris 3 naopak mierne strácal dych aj na suchom povrchu. No a GT Radial Champiro Winterpro k tomu pridal aj zaváhanie na snehu. Pneumatika Falken HS-449 Eurowinter mala v osude napísané: najväčšie opotrebenie spomedzi všetkých pneumatík.

Nexen Eurowin 600 je jedinou pneumatikou s hodnotením „dostatočné“. K lepšiemu výsledku sa neprepracovala pre veľmi slabé vlastnosti na snehu, ktoré nedokázala kompenzovať ani najlepšími výsledkami na suchej vozovke.

Dva prepadáky na posledných miestach dokazujú, že napriek veľmi lákavej cene nehodno experimentovať s neznačkovými zimnými pneumatikami. Pneumatika Kormoran Snowpro b2 sa ukázala vo veľmi zlom svetle na suchej, mokrej a dokonca aj zasneženej vozovke! Prepadla aj pneumatika Marangoni 4 Winter E +, lebo k negatívnym výsledkom na mokrej, zľadovatenej a zasneženej vozovke pridala ešte aj veľký valivý odpor. ADAC uviedlo, že na testovacom Volkswagene Polo to znamenalo zvýšenie spotreby až o 0,4 litra na 100 km.

Prinášame celkové výsledky a pre jednotlivé pneumatiky známky v jednotlivých kategóriách:

Test zimných pneumatík rozmeru 185/60 R15 T
Pneumatika Cena (€)* Sucho Mokro Sneh Ľad Hluk Spotreba Opotrebenie Hodnotenie
Continental ContiWinterContact TS850 62–101 2,4 1,9 1,9 1,9 2,8 1,8 1,5 dobré
Dunlop Winterresponse 2 62–96 2,4 1,9 1,9 2,2 3,1 1,5 2,5 dobré
Firestone Winterhawk 3 51–82 2 2 2,4 2,2 2,8 2,2 1,5 dobré
Michelin Alpin A4 64–118 2,2 2,4 2,1 2,2 3,4 1,8 0,5 dobré
Nokian WR D3 58–88 1,7 2,2 2,2 2,3 3,5 2,1 2,3 dobré
Goodyear UltraGrip 8 49–97 2,4 2,3 2,1 2,5 3,3 2 2,5 dobré
Semperit Speed-Grip 2 50–82 2,1 2,4 2,5 2,5 3,3 1,5 2,5 dobré
Vredestein Snowtrac 3 53–84 2,2 2,6 1,9 2,3 3,6 2,1 2,3 uspokojivé
Barum Polaris 3 45–80 2,6 2,9 2,2 2,3 3,1 2,4 2,5 uspokojivé
Pirelli Winter190 Snowcontrol 3 57–107 2,1 3 2 2,5 3,8 2 2,5 uspokojivé
GT Radial Champiro WinterPro 51–88 2,8 3,2 3,1 2,5 3,4 2,4 2,3 uspokojivé
Hankook Winter i*cept RS (W442) 44–97 2,1 3,2 2,6 2,3 3,1 2,1 2,3 uspokojivé
Falken HS-449 Eurowinter 49–95 2,1 2,6 2,2 2,2 3,5 2,4 3,5 uspokojivé
Kleber Krisalp HP2 49–82 2,2 3,5 2,4 2,6 3,6 1,9 1,5 uspokojivé
Nexen Eurowin 600 1 47–75 1,9 2,7 3,6 3 3,1 2,2 2,5 dostatočné
Kormoran Snowpro b2 45–68 3,3 5,2 2,1 2,5 3,4 1,9 2 neuspokojivé
Marangoni 4 Winter E+ 45–84 2,2 5,5 3,9 2,8 3,8 2,8 1,5 neuspokojivé

* orientačná cena, na Slovensku sa môže líšiť

Continental ContiWinterContact TS850

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,4 (+)

Mokro: 1,9 (+)

Sneh: 1,9 (+)

Ľad: 1,9 (+)

Hlučnosť: 2,8 (+)

Spotreba paliva: 1,8 (+)

Opotrebovanie: 1,5 (++)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Veľmi vyrovnaná pneumatika, získala najlepšie hodnotenie vo všetkých podstatných kritériách: mokrá vozovka, sneh a ľad. Na suchom povrchu získala najviac v časti "bezpečnosť“, na mokrom povrchu to bol handling (ovládateľnosť), na snehu vyhýbací manéver a handling. Body má aj za úspornosť a veľmi dobrú odolnosťou voči opotrebovaniu.


Dunlop Winterresponse 2

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,4 (+)

Mokro: 1,9 (+)

Sneh: 1,9 (+)

Ľad: 2,2 (+)

Hlučnosť: 3,1 (+)

Spotreba paliva: 1,5 (++)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Pneumatika získala priaznivé hodnotenie na suchom povrchu, ale tiež aj na mokrom a na snehu. Na suchom bodovala jazdnými vlastnosťami, na mokrom priečnym akvaplaningom a na snehu stabilitou a handlingom. Hodnotenie na ľade znížili výsledky brzdenia s ABS. Patrí medzi najúspornejšie spomedzi testovaných pneumatík.


Firestone Winterhawk 3

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,4 (+)

Mokro: 1,9 (+)

Sneh: 1,9 (+)

Ľad: 2,2 (+)

Hlučnosť: 3,1 (+)

Spotreba paliva: 1,5 (++)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Firestone má po testoch známku „dobrá“, čo v porovnaní s predchádzajúcimi pneumatikami znamená o čosi horšie výsledky. Na suchu sa to týka hlavne brzdných vlastností, na mokrom handling. Rozjazd do kopca na snehu tiež nebol úplne excelentný a na ľade zasa brzdenie s ABS. Pneumatika je úsporná a tiež veľmi odolná proti opotrebovaniu.


Michelin Alpin A4

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,2 (+)

Mokro: 2,4 (+)

Sneh: 2,1 (+)

Ľad: 2,2 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 1,8 (+)

Opotrebovanie: 0,5 (++)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Model Alpin4 zaujal najlepšou odolnosťou voči opotrebovaniu, má pritom veľmi vyrovnané vlastnosti v dôležitých kategóriách. O body prišla v teste na mokrom povrchu, dosiahla pri ňom v porovnaní s predchádzajúcimi značkami slabšie výsledky pri brzdení a pri bočnej stabilite.


Nokian WR D3

Zdroj: ADAC

Sucho: 1,7 (+)

Mokro: 2,2 (+)

Sneh: 2,2 (+)

Ľad: 2,3 (+)

Hlučnosť: 3,5 (o)

Spotreba paliva: 2,1 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Pneumatika si spomedzi konkurencie veľmi dobre viedla na suchom povrchu, ale aj na zimných povrchoch ukázala, že má vyrovnané vlastnosti. Trocha straty mala pneumatika pri brzdení na mokrom povrchu, na snehu a na ľade pri brzdení s ABS a na snehu pri rozjazde do kopca. Pneumatika je úsporná, no túto jej vlastnosť zatieňuje zvýšená hlučnosť.


Goodyear UltraGrip 8

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,4 (+)

Mokro: 2,3 (+)

Sneh: 2,1 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,3 (o)

Spotreba paliva: 2,0 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Pomerne dobre vyrovnaná pneumatika na mokrom a zasneženom povrchu, no o niečo slabšie výsledky na suchom povrchu a na ľade. Na suchom povrchu získala horšie bodové hodnotenie pri brzdení, na mokrom pri pozdĺžnom akvaplaningu a na ľade pri brzdení aj z hľadiska bočnej stability. Osvedčila sa však na snehu pri rozjazde do kopca a pri vyhýbacom manévri, hodnotenie v tejto kategórii znížili výsledky pri brzdení s ABS.


Semperit Speed-Grip 2

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,1 (+)

Mokro: 2,4 (+)

Sneh: 2,5 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,3 (o)

Spotreba paliva: 1,5 (++)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: dobrá (+)

ADAC verdikt: Semperit je v tabuľke posledná značka, ktorá dosiahla hodnotenie „dobrá“. V porovnaní s pneumatikami s lepším výsledkom mala horšie vlastnosti pri priečnom akvaplaningu za mokra, pri rozjazde do kopca na snehu a pri brzdení s ABS na ľade. Napriek tomu, že patrí k najúspornejším pneumatikám v teste, na druhej strane patrí aj medzi hlučnejšie.


Vredestein Snowtrac 3

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,2 (+)

Mokro: 2,6 (o)

Sneh: 1,9 (+)

Ľad: 2,3 (+)

Hlučnosť: 3,6 (-)

Spotreba paliva: 2,1 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Iba o vlások tejto pneumatike ušlo hodnotenie „dobrá“, lebo sa pri nej prejavila nevyrovnanosť vlastností, hlavne na mokrom povrchu. Horšie hodnotenie získala predovšetkým pri brzdení a akvaplaningu. Osvedčila sa však na snehu, najmä pri brzdení a pri rozjazde do kopca. Aj keď je zaradená v prvej polovici rebríčka, hlučnosťou nepatrí j najlepším.


Barum Polaris 3

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,6 (o)

Mokro: 2,9 (o)

Sneh: 2,2 (+)

Ľad: 2,3 (+)

Hlučnosť: 3,1 (o)

Spotreba paliva: 2,4 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Pneumatika má slušné výsledky na zimných povrchoch, kde dokázala konkurovať aj pneumatikám s celkovo lepším hodnotením. Jej slabiny sa prejavili na suchu, hlavne pri brzdení. Ale aj na mokrom povrchu mala mierne problémy s akvaplaningom a handlingom.


Pirelli Winter190 Snowcontrol 3

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,1 (+)

Mokro: 3,0 (o)

Sneh: 2,0 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,8 (-)

Spotreba paliva: 2,0 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Pomerne vyrovnané parametre pneumatiky však majú  mierne slabiny na mokrom povrchu, hlavne pri priečnom akvaplaningu, brzdení a handlingu. Aj na ľade mala v porovnaní s najlepšie hodnotenými miestami v rebríčku väčšie problémy pri brzdení. Tiež vyššia hlučnosť neprispela k najlepšiemu obrazu celkovo úspornej a odolnej pneumatiky.


GT Radial Champiro WinterPro

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,8 (o)

Mokro: 3,2 (o)

Sneh: 3,1 (o)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 2,4 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Uspela síce dobre uspela na ľade, no ostatné "povinné" disciplíny jej už išli výrazne horšie, najmä pri brzdení. Na mokrom povrchu to okrem toho ešte bola horšia bočná stabilita a handling, na snehu opäť handling.


Hankook Winter i*cept RS (W442)

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,1 (+)

Mokro: 3,2 (o)

Sneh: 2,6 (o)

Ľad: 2,3 (+)

Hlučnosť: 3,1 (o)

Spotreba paliva: 2,1 (+)

Opotrebovanie: 2,3 (+)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Na suchom povrchu a na ľade sa pneumatika osvedčila a po prižmúrení oka aj na snehu. Slabšie to však už bolo v prípade mokrého povrchu, najmä pri bočnej stabilite a handlingu. Horšie výsledné hodnotenie na snehu získala pneumatika za brzdenie s ABS a rozjazd do kopca.


Falken HS-449 Eurowinter

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,1 (+)

Mokro: 2,6 (o)

Sneh: 2,2 (+)

Ľad: 2,2 (+)

Hlučnosť: 3,5 (o)

Spotreba paliva: 2,4 (+)

Opotrebovanie: 3,5 (o)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Celkovú známku pneumatiky zhoršili výsledky z mokrého povrchu. Prejavili sa pri ňom dosť výrazné slabé miesta pri priečnom akvaplaningu, čiastočne aj pri pozdĺžnom. V hodnotení je navyše zohľadnená aj slabá odolnosť pneumatiky voči opotrebovaniu.


Kleber Krisalp HP2

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,2 (+)

Mokro: 3,5 (o)

Sneh: 2,4 (+)

Ľad: 2,6 (o)

Hlučnosť: 3,6 (-)

Spotreba paliva: 1,9 (+)

Opotrebovanie: 1,5 (++)

Hodnotenie ADAC: uspokojivá (o)

ADAC verdikt: Len tak-tak sa dostala táto pneumatika k výsledku „uspokojivá“, lebo mala výrazne nevyrovnané vlastnosti. Na suchom a zasneženom povrchu si počínala dobre, celkom iná káva to bola pri teste na ľade a hlavne na mokrom povrchu. Brzdenie na ľade jej vzalo najviac z hodnotenia, na mokrom povrchu mala slabiny prakticky v každej hodnotenej disciplíne (brzdenie, akvaplaning, handling), najväčšie boli pri bočnej stabilite. Pár dobrých bodov získala za výbornú odolnosť a úspornosť.


Nexen Eurowin 600

Zdroj: ADAC

Sucho: 1,9 (+)

Mokro: 2,7 (o)

Sneh: 3,6 (-)

Ľad: 3,0 (o)

Hlučnosť: 3,1 (o)

Spotreba paliva: 2,2 (+)

Opotrebovanie: 2,5 (+)

Hodnotenie ADAC: dostatočná (-)

ADAC verdikt: Za sucha síce pneumatika získala vynikajúce hodnotenie, ale v zime sú podstatné vlastnosti na iných povrchoch. Na ľade a na mokrom povrchu dosiahla pneumatika ešte uspokojivé výsledky, celkom v zlyhala na snehu, najmä pri brzdení a ovládateľnosti (handlingu).


Kormoran Snowpro b2

Zdroj: ADAC

Sucho: 3,3 (o)

Mokro: 5,2 (- -)

Sneh: 2,1 (+)

Ľad: 2,5 (+)

Hlučnosť: 3,4 (o)

Spotreba paliva: 1,9 (+)

Opotrebovanie: 2,0 (+)

Hodnotenie ADAC: nedostatočná (- -)

ADAC verdikt: Celkom naopak ako predchádzajúca pneumatika bola táto značka - uspela síce na snehu a ľade, ale úplne pohorela za mokra. Na takom povrchu mala nielen veľký problém s brzdením, ale tiež s handlingom a bočnou stabilitou. Napriek lákavej cene ju ADAC rozhodne neodporúča.


Marangoni 4 Winter E+

Zdroj: ADAC

Sucho: 2,2 (+)

Mokro: 5,5 (- -)

Sneh: 3,9 (-)

Ľad: 2,8 (o)

Hlučnosť: 3,8 (-)

Spotreba paliva: 2,8 (o)

Opotrebovanie: 1,5 (++)

Hodnotenie ADAC: nedostatočná (- -)

ADAC verdikt: Ako už známky hodnotenia ukazujú, talianska pneumatika získala výsledok so známkou „nedostatočná“. Hoci ide o veľmi odolnú pneumatiku, ktorá uspela na suchu a do určitej miery aj na ľade, vlastnosti na snehu bola úplne slabučké a práve na mokrom povrchu úplne zhorela.

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC

Komentáre k článku