2013-09-26 10:30:00
BMW 320d GT
BMW 320d GT
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 320d Gran Turismo – ako sa žije na vrchole, alebo vlajková loď radu 3

Číselný miš-maš vytvorený v Mníchove spôsobil presuny trojkových modelov kupé a kabriolet do radu 4.

Doplnenie ponuky podľa vzoru väčšieho päťkového radu prinieslo zaujímavé riešenie. Sedan a kombi trojkového radu majú nového „súrodenca“: Gran Turismo. Najnovšie a najväčšie BMW 3 s označením GT je tretím a asi aj posledným variantom karosérie radu 3. No nie je Gété, ako gété... To trojkové „GéTéčko“ je napriek inšpirácii vo väčšom bratovi z radu 5 iné.

Označenie Gran Turismo, či skratku GT sme už videli na všeličom. Automobilky ním neraz ozvláštňujú športovejšie ladené modely. BMW však pri tomto GT zvolilo netradičné riešenie: dôraz kladie na cestovateľské nadanie a komfort auta. Hoci je trojkové GT filozoficky podobné tomu väčšiemu z radu 5, dizajnovo sú niekde inde.

Dlháň so všetkým, čo treba

Verili by ste, že nové GT je o 81 milimetrov vyššie, ako kombiverzia Touring? Keď ich však nepostavíte vedľa seba, nezistíte to. Opticky svoje proporcie GT úspešne maskuje dizajnom, vďaka zmene proporcií nezbadáte ani celkové predĺženie o 200 milimetrov, na čom sa podpísal rázvor rovnými 110 milimetrami. Auto vďaka tomu dostalo svojský švih a nesrší z neho natoľko anabolické vystatovanie sa, ako má väčšie, päťkové GT. Vďaka tomu však asi menej zaujme „porotu“ v podobe užívateľov. Škoda, nám sa trojkové „Veľké Turizmo“ páči o čosi viac. Nielen kvôli dizajnu.

S jaskyňou za chrbtom

Vyššie, dlhšie, praktickejšie. To nie je stupňovanie vlastností, iba výpočet predností, ktoré trojkové GT má. Navyše – čo je pre BMW dosť netypické, je to liftback! Áno, áno, je to fakt. Zadné dvere, ktoré majú historicky prvý raz osadený aktívny spoiler na hrane, sú výklopné spolu so zadným sklom a umožňujú pohodlne naložiť obrazne aj „pol obývačky“. Má totiž už v základnom stave objem prevyšujúci pol kubíka, presne 520 litrov. Oproti sedanu so 480 litrami a kombi Touringu s objemom 495 litrov je to porcia navyše. Priestor sa dá rozdeliť, na dne sú koľajničky na upevnenie prepážok aj nákladu. Len rátajte s tým, že najvzdialenejšia časť kufra, tesne za sedadlami je od zadného nárazníka pomerne ďaleko. No, niečo za niečo... Mimochodom, zadné sedadlá: sú delené v pomere 40:20:40 s možnosťou sklonu operadiel a sklápacie zadné opierky hlavy. Po sklopení sedadiel vznikne rovná plocha, časť zadného plata sa dá schovať pod podlahu, druhá časť ostáva na zadných dverách. Plusom je možnosť sklopiť zadné sedadlá jednoducho potiahnutím páčky priamo v batožinovom priestore. Aj jeho osvetlenie je hlavne v noci výborné najmä vďaka svetelným pásom, ktoré osvetľujú priestor po celej dĺžke zhora.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zmeny, ktoré prospeli priestoru

Ruku v ruke s exteriérom sa zmenila i technika (o 30 mm väčší priemer kolies a o 25 mm zvýšené ťažisko) a interiér. Vzadu pribudlo 7 centimetrov na kolená, celkovo presklená plocha a o 59 mm sa zvýšila pozícia cestujúcich nad vozovkou. Vďaka tomu sa dá do auta normálne sadať a nemusíte „zapadnúť“, ako do trojkového sedanu či Touringu. Aj vystupovanie je teraz pohodlnejšie. Akoby mávnutím čarovného prútika je preč pocit stiesnenosti vo všetkých smeroch. Ak teda odrátame masívny stredový tunel medzi prednými sedadlami, ktorý k BMW akosi patrí. Jeden nešikovný (?) detail kazí celkový dojem: dvere štandardne otvárajú a zatvárajú elektromotory. Ich masívne závesy znižujú strop hneď za zadnými sedadlami, takže hlavne dlháni budú mať do činenia s čalúnením. Naopak miesta pre kolená je toľko, že trojkové Grand Turismo sa radí do rovnakého súdka, ako rad 5, či dokonca limuzína radu 7 s krátkym rázvorom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Štýl, kvalita ergonómia

BMW si dáva záležať na každom z nich. Hlavne intuitívne rozmiestnené ovládače pekne v dosahu, prehľadné displeje – skrátka cítite sa v aute hneď na prvý šup, akoby ste sa podieľali na vývoji. Platí to aj o ovládacom systéme iDrive. Priebežne ho inovujú a zlepšujú funkčnosť a ovládateľnosť. Aj preto patrí k špičke ovládania funkcií – a auto nemusí mať nevyhnutne dotykové displeje.

Nebudem však iba chváliť, ako by sa mohlo zdať. Niečo konštruktéri v mene dizajnu opomenuli z hľadiska bezpečnosti. Napríklad svetlý interiér je síce krásny, ale nepraktický. Nielen v časti nôh, kde sa rýchlo špiní. Aj na opačnej strane, teda horná časť palubnej dosky, ktorá sa miestami až nepríjemne odráža v čelnom skle. Odlesky občas takmer znemožňujú výhľad. Túto parádičku by sme pre BMW určite do ďalších modelov neodporúčali. A keď už svetlý interiér, hornú časť prístrojového panelu určite nechať tmavú. Za kvalitu materiálov a spracovania si však Mníchovčania zaslúžia jednotku bez reparátu.

Keď dlhší je lepší

Máme na mysli už spomínaný rázvor. Čo urobí plus 110 mm oproti sedanu a kombi z hľadiska jazdných vlastností? No, možno neuveríte, ale nič zlé. Naopak sa bavorskí podvozkári pochlapili a skĺbili dohromady veci protichodné. Znamená to zvýšenú stabilitu na diaľnici  (aj v tiahlych dlhých zákrutách) oproti starším súrodencom. No a na druhej strane auto je obratné takmer na chlp rovnako ako modely s kratším rázvorom. Skombinovať dlhší rázvor a vylúčiť jeho negatívne dôsledky, napríklad aj nakláňanie vyššej karosérie v zákrutách – no páni, klobúk dole! Aby sme to už len doladili: trocha horšie sa manévruje na parkovisku, ale je to malá daň za ostatné plusy. Napríklad riadenie, ktoré nemusí mať ultra silný posilňovač, aby sa auto dalo ovládať príjemne a ľahko. Platí to aj v prípade komfortu jazdy, kde pri tak tvrdom podvozku, aký sa len dá urobiť pre takéto auto, sa konštruktéri tiež pohrali a naladili ho veľmi dobre.

A čo „kone“ pod kapotou?

Poviete si: väčšie, ťažšie, vyššie bude aj pomalšie. Ak sa vám zdajú tri desatiny sekundy navyše oproti kombi verzii s rovnakým motorom veľa, potom áno. Osobne je to pocitovo úplne to isté. Asi k tomu prispieva aj celkom slušný krútiaci moment motora a automatická prevodovka ZF. Tá má jednotlivé prevodové stupne tak nahusto, že pomedzi ne obrazne neprepadne ani špendlík. Aj vďaka tomu môžu byť verzii GT nejaké tie kilá navyše „ukradnuté“. Pri zrýchľovaní a jazde vôbec však zistíte jeden podstatný a veľmi príjemný fakt: v kabíne je viac ticho. „Môže za to“ lepšie odhlučnenie motora, ktorý duní a vibruje podstatne menej a ešte jedna podstatná vec. Trojkové GT má na rozdiel od sedanu bezrámové okná. Že to vyzerá prinajmenšom honosne a efektne, keď ich stiahnete celkom do dverí je jedna vec. Takéto okná potrebujú pre zlepšenie izolácie hluku automatické povysunutie skla po zatvorení dverí o kúsok vyššie. Prekvapil nás výsledok. Tesnia lepšie a subjektívne sa nám zdalo, že prepúšťajú menej aerodynamického hluku.

Vrcholový hráč, aj cenovou ponukou

Zistili sme (aj) pri pohľade do cenníka, že aj BMW považuje Gran Turismo za špičku ponuky trojkového radu. V ponuke napríklad nenájdete najlacnejšie základy – ani benzínovú 316i, ani naftovú 316d. Za svoje plusy si nechá zaplatiť oproti sedanu o 3700 eur viac. Ak porovnáme s kombi Touringom, je to „len“ o 1900 eur. Otázkou je, dokedy sa bude pri benzíne ponuka začínať s motorizáciou 320i a pri nafte modelom 318i. Tlak Bruselu na emisné hodnoty CO₂ možno poopraví naše predchádzajúce tvrdenie. BMW sa netají príklonom k downsizingu a znižovaniu počtu lacov dopovaných turbom. Keď „musíš“, tak musíš (ak chceš...).

Dobrá kombinácia pohonu

Gétéčko sa hrdí relatívne novými prvkami aerodynamickej výbavy karosérie. Otvory Air Curtain (vzduchová záclona) a hlavne nový Air Breather (vzduchový výduch) usmerňujú vzduch pri jazde spod predného nárazníka na predné kolesá. Za nimi potom vychádzajú za blatníkmi von. Koľko sa podieľajú na spotrebe nevieme presne a exaktne určiť. Ale celková priemerná spotreba 6,6 litra na odjazdenú stovku, ako aj 4,5 litra pri cestách po okresných cestách mimo mesta sú výborné hodnoty. A keď ešte pridáme údaj o spotrebe na diaľnici, ktorý nám vychádzal na 6,7 litra pri rýchlosti 130 km/h a pri 110 km/h na 4,3 litra na 100 kilometrov, asi vydýchnete prekvapením.

Pravdepodobne k tomu prispela dobrá aerodynamika auta podporená výsuvným spojlerom. Dá sa „vystrčiť“ aj manuálne, aby bol vysunutý stále. Inak sa oň postará automatika, tá ho aktivuje približne pri 110 km/h a späť sa zasunie po spomalení na približne 60 km/h.

Brať, či nebrať, to je otázka

Všetko záleží od vašich preferencií. Karoséria typu liftback je praktickejšia, GT má viac priestoru najmä pre cestujúcich vzadu. Je lepšie odhlučnené, ľahšie sa do neho nastupuje, na ceste je stabilnejšie. Ak si vyberiete tie, ktoré sú pre vás prioritné a trojkové BMW GT do toho „sadne“, neurobíte zlý „kauf“, skôr naopak.

Technické údaje

Model: BMW 320d GT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  135/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,4/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4824/1828/1508
Rázvor náprav (mm): 2920
Objem batožinového priestoru (l): 520/1600
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1575
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer pneumatík: 225/45 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 36 500 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 39 400 €
Cena testovaného vozidla: 61 684 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku