2013-03-20 13:55:00
TEST: Dacia Lodgy 1,5
Dacia Lodgy je auto, ktoré sa na prvý pohľad nemusí páčiť, má však vlastnosti, ktoré predčia kozmetické nedokonalosti vzhľadu.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Dacia Lodgy 1,5 dCi – šampión obrovského priestoru

O Dacii sa traduje, že je to lacná značka. Ani to neskrýva. Naopak ponúka za málo peňazí toľko miesta, na aký ostatní ani nemôžu pomyslieť.

Lacná, obrovská, úsporná. Dá sa toto všetko vtesnať do jedného auta? Dacia Lodgy to vie. Keď sa prvý raz predstavila, mnohí tvrdili, že je to len ďalšia rumunská „škatuľa“. Zdanie klame. Naživo vôbec nepôsobí neohrabane, ako by sa mohlo zdať. Aj keď niekto má pocit, že dizajn auta vznikal bez dizajnéra, je to hra na istotu. Veľa ľudí namiesto dokonalosti, mäkkých plastov, kam až oko dovidí a úplne tichého motora reaguje na inú významnú vlastnosť: cenu. V tomto prípade im ide Lodgy v ústrety viac, ako by konkurencia rada videla.

Revolúcia na novom území

Nenáročná technika, účelový a jednoduchý dizajn a k tomu nízka cena. Základné ingrediencie aj v prípade prechodu do iného segmentu, kde doteraz značka nemala zastúpenie. MPV je logickým krokom od sedemmiestneho Loganu MCV smerom k tým, čo hľadajú praktickú stránku veci a ešte viac miesta pri zaujímavej cene. Začína sa na neuveriteľných 8990 eurách, síce v päťmiestnej verzii, v základnej výbave a s menej výkonným benzínovým motorom. My sme mali požičanú Lodgy 1.5 dCi v sedemmiestnej verzii a s najvyššou výbavou Exception. Tento „Rumun“ pochádza z Maroka, vyrába sa v meste Tanger. Veľkopriestorová Lodgy prijíma svoju úlohu bez zbytočných snáh zaujať. Možno trocha prekážajú až príliš jednoduché tvary a nie celkom vydarený bočný profil. V reáli však Lodgy vyzerá lepšie, ako na fotkách. Auto pôsobí vďaka veľkej presklenej ploche väčším dojmom zvonka aj vo vnútri, ako je realita. Napriek tomu je ponúkaný priestor nevídaný. Nadšenie tlmí málo poriadnych odkladacích priestorov v interiéri. Trocha to zachraňujú miesta v zadných aj predných dverách, no veľkú fľašu tam neuložíte. Stredový panel ponúka náhradné riešenie, priehlbne sú plytké a nad nimi nie je dosť miesta. Do „kufra“ nič neodkladajte, sedemmiestna verzia môže použiť roletku iba ak sklopíte posledný rad sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Sťahovák aj minibus v jednom

Lodgy využijú napríklad tí, ktorí potrebujú skôr dodávku na podnikanie, aj prepravu väčšej rodiny a dve autá sú pre nich nedostupné. Šieste a siedme sedadlo nie sú vyhnanstvom, prekvapujúco ponúkajú pomerne slušné miesto aj pre postavy nad 180 cm. Sedadlá v poslednom rade sú prakticky plnohodnotné. Nečakajte kráľovský komfort, ale znížená výška sedadla nespôsobí problémy. Nastupovanie je tiež veľkorysé po sklopení operadla a sedadla v prostrednom rade a po prisunutí k predným sedadlám. Na tých je miesta najviac, trocha chýba výrazné bočné vedenie. Všetky sedadlá sú viac ploché, ako tvarované. V sedemmiestne verzii ostáva na batožinu iba 207 litrov pri dĺžke 32 cm. Keď priklopíte zadný rad sedadiel k operadlám prostredných, je k dispozícii 634 l na batožinu. Potrebujete viac? Stačí zadné sedadlá úplne vybrať a hneď je naporúdzi 827 litrov. A keď sa ešte sklopia tie prostredné, objem (až po strechu) narastie na  2617 litrov. Pozor však, dĺžka batožinového priestoru v tejto konfigurácii je 161 cm, čo nie je ohromujúca hodnota, ale postačí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Známe tvary nezaprú pôvod

Platí to o dizajne a tvarovaní palubnej dosky, ovládacích prvkoch, výplni dverí. Nie je to škaredé, dokonca celkom prijateľné. Ale hneď viete, v akom aute sedíte. Dacia sa na nič nóbl nehrá, i keď v niektorých detailoch by jej mohli závidieť aj dvoj, či trojnásobne drahšie vozidlá. Napríklad dotykový displej multimediálneho systému umiestnený trocha nižšie a v inom sklone, ako by bolo ideálne. Ale tykať si s ním bude o chvíľu aj technický analfabet. Zahŕňa navigáciu, Bluetooth a prehrávač MP3 súborov. Nie z CD, ale z praktických a lacnejších USB pamätí. Potešilo nás tiché a jemné ovládanie palubného počítača na konci pravej páčky pod volantom. Zamrzelo zas, že namiesto tempomatu má Lodgy iba obmedzovač rýchlosti. Teraz preskočme hneď pod kapotu. Z toho, že auto v tejto cenovej kategórii má plynovú vzperu nám padla sánka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Najvýkonnejšie, čo je k dispozícii

Naftový motor 1.5 dCi už má za desať rokov vychytané skoro všetky svoje muchy a tretia generácia v silnejšej verzii disponuje 79 kW (107 k). Papierovo je maximum krútiaceho momentu 240 Nm dostupné pri 1750 otáčkach. V praxi má turbodieru na spodku otáčok a lepšie reaguje až tesne pod dvoma tisíckami. Potom však „buchnú sadze“ a musíte dobre držať opraty. Lodgy vystrelí vpred a vďaka šesťstupňovej prevodovke sa už nezastaví, ani keď je pred ňou tiahly kopec na diaľnici. Tam sa cíti najlepšie, ako diaľničný expres. Na šestku točí pri diaľničnom tempe 130 km/h veľmi príjemných 2250 ot/min. pri 90 km/h klesnú na 1500. Vďaka tomu je aj spotreba príjemná. Na diaľnici to bolo zhruba za šesť litrov, zníženie rýchlosti ju poslalo dole. Na cestách mimo miest si motor podľa spôsobu jazdy usrkol z nádrže 5 až 5,5 l/100 km. Výrobcom udávanú spotrebu v meste 5,3 litra na stovku by sme dosiahli iba ak jazdou stále dole kopcom. Ale pod 7 litrov sa zmestíte, ak nemáte superťažkú nohu. Celkový priemer okolo 6,2 l/100 km počas testovania sa vzhľadom na rôznorodosť ciest zdá byť pri takom veľkom aute primeraný.

Pár postrehov na záver

Dacia Lodgy 1.5 dCi je skôr typickým diaľničným expresom. Práve diaľničné presuny sú pre ňu ako stvorené. Štrikovanie mestom a prudká potreba meniť rýchlosť jazdy jej neprospievajú. No rozbehnutý rýchlik len tak niečo nezastaví. Maximálna rýchlosť je udávaná 175 km/h. Priblížili sme sa k nej, ale diaľničné maximum je pre Lodgy akurátne tempo. Aj z hľadiska hluku a aerodynamického šumu je to lepšie, ako sme boli pri produktoch Dacia doteraz zvyknutí. Podvozok patrí tiež k tomu lepšiemu. Napriek vyššej karosérii poskytuje dobrú smerovú stabilitu. Je to aj vďaka rázvoru 2,8 metra. Auto sa celkom v pohode ovláda, zatočí bez prílišného nakláňania. Na nerovnostiach sa ale ozývajú zadné, tiež aj predné kolesá a ak je to v zákrute, vlneniu zadnej časti sa Lodgy nevyhne. Nie preto, aby zaujala, iba upozorňuje, že  sa blíži k limitu inak pohodlne mäkkého podvozka. Komfort pruženia na posledných sedadlách vzadu je podmienený tým, že sa sedí priamo nad zadnou nápravou. Dobrým riešením sú výklopné zadné okná, vďaka nim sa interiér vetrá bezprievanovo a dokonca zabezpečí, že sa nerosia ani predné okná, ak nechcete použiť klimatizáciu. Celkom na záver ešte pochvala za stretávacie svetlá, ktorú však neudelíme diaľkovým, no karosérii áno. Nevŕzga, čo je známkou tuhosti karosérie. Ak budete namietať, že predsa len má Lodgy iba tri hviezdičky v nárazových testoch, nie je všetko tak, ako sa zdá. A Lodgy je toho príkladom. Má na viac, aj to dokazuje, než na čo vyzerá.

Technické údaje

Model:

Dacia Lodgy 1,5 dCi 79 kW Exception

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 79/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,3/4,0/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4498/1751/1679
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 207/827/2617
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1262
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Cena: 15 390 €
Cena testovaného vozidla: 16 010 €

 

Komentáre k článku