FOTO: Lexus RZ 550e - nový, silnejší a aj s manuálnym radením
Lexus RZ je elektrický crossover značky Lexus, ktorý prešiel dôkladnou modernizáciou. Prichádza v najsilnejšej verzii.
Lexus RZ je v našich končinách pomerne neznáme meno, no to sa môže po dôkladnej modernizácii modelu rýchlo zmeniť. Automobil patrí do trojice vozidiel s rovnakou technikou, no odlišnými prístupmi k dizajnu. Zdá sa, že RZ prichádza s novinkami prvý. Lexus zároveň dodáva vozidlu vlastný punc dôraznejšie, než doteraz.
Nová verzia má zároveň novú vrcholnú motorizáciu. Prináša väčšiu baterku, vyšší výkon, nižšiu spotrebu a prvýkrát tiež nové manuálne radenie osemstupňovej prevodovky - pri elektrickom aute s pevným 1-stupňovým prevodovým pomerom.
Model bol a stále je dostupný na našom trhu v dvoch verziách - 300e (150 kW FWD) a 450e (230 kW AWD). Tie po facelifte nahradia výkonnejšie varianty 350e a 500e, no k nim pribudne ešte aj 550e. Nové verzie budú mať 165 kW (+15 kW) a 280 kW (+50 kW). Najsilnejšia verzia ponúkne 300 kW (408 k). Za zvýšený výkon môže prioritne dorovnanie výkonu predného a zadného elektromotora. To si samozrejme vyžiadalo aj úpravy vektoringu krútiaceho momentu. Ten dokáže pohonná sústava v zákrutách rozdelovať v pomere od 80:20 až do 0:100, pri akcelerácii z miesta od 60:40 do 0:100 presne podľa toho, čo si situácia a vodič vyžadujú.
Zmeny sú aj na elektromotoroch. Elektromotor tróniaci na náprave (eAxle) je nový, má znížené straty a zvýšený výkon. Prekopaná je tiež batéria. Okrem zvýšenia kapacity zo 71,4 kWh na 80 kWh je tiež vnútorne reorganizovaná, má viac článkov, má vnútorné kvapalinové chladenie a má novú AC nabíjačku s výkonom do 22 kW. Zmeny pomáhajú RZ-tku zvýšiť celkový dojazd v závislosti od verzie až do 100 km na plné nabitie, respektíve vybitie. Zvýšenie výkonu batérie pomohlo priviesť spomínanú najvýkonnejšiu verziu, ale tiež pri verziách s pohonom všetkých kolies zvýšiť maximálne zaťaženie pri brzdenom prívese na 1500 kg.
Vylepšenia sa dotkli aj tuhosti konštrukcie, odhlučnenia, ambientného osvetlenia, či materiálov v kabíne. Konštrukčná tuhosť sa zvýšila vďaka vylepšeniam podpery chladiča a pridaním zadnej vzpery – čo sú opatrenia, ktoré sa úspešne aplikovali aj v ďalších modeloch Lexus. To prispelo k zníženiu lokálnej torznej deformácie, čo zasa prispieva k čistej a lineárnej odozve riadenia.
Lexus nainštaloval dodatočné prvky izolácie kabíny. Patrí k nim napríklad nový podlahový tlmič pod zadnými sedadlami či vylepšené odhlučnenie na viacerých miestach. Na odstránenie hluku z cesty a vetra sa zaviedla zvuková izolácia v oblasti zadnej rolety, obloženia zadných dverí a batožinového priestoru. Opatrenia sa zaviedli aj na potlačenie vibrácií.
Značka Lexus vytvorila prvé obloženie kabíny, ktoré obsahuje laserom spracovanú grafiku aplikovanú na syntetický semišový materiál Ultrasuede. Týka sa to obloženia panelov dverí z materiálu Ultrasuede, ktorý je vyrobený z 30 % udržateľných rastlinných materiálov.
Viacfarebné ambientné osvetlenie má nový, dynamický tieňový efekt; vytvára meniace sa vzory, ktoré evokujú plynutie času a podporujú emocionálne a pohodlné spojenie s cestujúcimi vo vozidle. Nová je aj funkcia stmievania panoramatickej strechy. Vďaka zmierneniu odrazov je možné používať súčasne strechu s funkciou stmievania aj elektronické vnútorné spätné zrkadlo.
Volant ala yoke a žiadna mechanika
Nový Lexus RZ je prvým modelom značky, ktorý využíva nový systém elektronického riadenia. Elektronické riadenie znamená, že medzi volantom a kolesami nie je žiadne mechanické spojenie. Systém pracuje v rozsahu približne 200 stupňov z ľavej krajnej polohy do pravej, čím zabezpečuje vodičovi presnú kontrolu a jednoduché ovládanie. Vďaka prevodovému pomeru riadenia, ktorý je prispôsobený rýchlosti vozidla, navyše zaisťuje aj ľahšiu ovládateľnosť pri nízkych rýchlostiach, obratnosť na kľukatých cestách v záujme plynulej jazdy a vysokú stabilitu pri jazde vysokou rýchlosťou po diaľnici.
Dizajn volantu je namiesto úplne okrúhleho tvaru navrhnutý bez hornej a spodnej časti, takže je takmer hranatý, so zaoblenými rukoväťami na pravej i ľavej strane. Vodič tak môže lepšie sústrediť svoju pozornosť na cestu pred sebou. A keďže volant je aj kompaktný, uvoľnilo sa viac priestoru na kolená a nohy vodiča, vďaka čomu sa mu ľahšie nastupuje a vystupuje z vozidla.
Model F Sport s Interactive Manual Drive
Model F SPORT využíva prvý interaktívny manuálny pohon značky Lexus s názvom Interactive Manual Drive, ktorý zabezpečuje vodičovi hlbšiu interakciu s vozidlom, a umožňuje mu tak ovládať výkon pomocou radiacich pádiel, ako keby používal manuálu prevodovku. Obsluhu sprevádza spätná väzba v reálnom čase prostredníctvom škrtiacej klapky, zvukov a vizuálnych prvkov, ktoré vytvárajú užšie prepojenie medzi človekom a strojom.
Systém je naprogramovaný s osemstupňovou virtuálnou prevodovkou. Krútiaci moment virtuálneho zdroja energie sa vypočíta podľa polohy akcelerátora a rýchlosti vozidla, a potom sa vynásobí pomerom zvoleného virtuálneho prevodového stupňa. Na umocnenie zážitku Lexus replikoval zvuky motora. Systém navyše pracuje s obmedzovačom otáčok, takže vodiči majú pocit časovania radenia a zmien stavu vozidla, ktoré vyvolávajú. Zdokonaliť načasovanie radenia pomáha vodičovi ukazovateľ radenia na displeji prístrojového panela, ktorý zobrazuje stav vozidla.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Lexus
Komentáre k článku