2025-03-12 13:16:00
Lexus RZ EV 2025
Lexus RZ EV 2025
Zdroj: Lexus

FOTO: Lexus RZ 550e - nový, silnejší a aj s manuálnym radením

Lexus RZ je elektrický crossover značky Lexus, ktorý prešiel dôkladnou modernizáciou. Prichádza v najsilnejšej verzii.

Lexus RZ je v našich končinách pomerne neznáme meno, no to sa môže po dôkladnej modernizácii modelu rýchlo zmeniť. Automobil patrí do trojice vozidiel s rovnakou technikou, no odlišnými prístupmi k dizajnu. Zdá sa, že RZ prichádza s novinkami prvý. Lexus zároveň dodáva vozidlu vlastný punc dôraznejšie, než doteraz.

Nová verzia má zároveň novú vrcholnú motorizáciu. Prináša väčšiu baterku, vyšší výkon, nižšiu spotrebu a prvýkrát tiež nové manuálne radenie osemstupňovej prevodovky - pri elektrickom aute s pevným 1-stupňovým prevodovým pomerom.

Model bol a stále je dostupný na našom trhu v dvoch verziách - 300e (150 kW FWD) a 450e (230 kW AWD). Tie po facelifte nahradia výkonnejšie varianty 350e a 500e, no k nim pribudne ešte aj 550e. Nové verzie budú mať 165 kW (+15 kW) a 280 kW (+50 kW). Najsilnejšia verzia ponúkne 300 kW (408 k). Za zvýšený výkon môže prioritne dorovnanie výkonu predného a zadného elektromotora. To si samozrejme vyžiadalo aj úpravy vektoringu krútiaceho momentu. Ten dokáže pohonná sústava v zákrutách rozdelovať v pomere od 80:20 až do 0:100, pri akcelerácii z miesta od 60:40 do 0:100 presne podľa toho, čo si situácia a vodič vyžadujú.

Zdroj: Lexus

Zmeny sú aj na elektromotoroch. Elektromotor tróniaci na náprave (eAxle) je nový, má znížené straty a zvýšený výkon. Prekopaná je tiež batéria. Okrem zvýšenia kapacity zo 71,4 kWh na 80 kWh je tiež vnútorne reorganizovaná, má viac článkov, má vnútorné kvapalinové chladenie a má novú AC nabíjačku s výkonom do 22 kW. Zmeny pomáhajú RZ-tku zvýšiť celkový dojazd v závislosti od verzie až do 100 km na plné nabitie, respektíve vybitie. Zvýšenie výkonu batérie pomohlo priviesť spomínanú najvýkonnejšiu verziu, ale tiež pri verziách s pohonom všetkých kolies zvýšiť maximálne zaťaženie pri brzdenom prívese na 1500 kg.

Vylepšenia sa dotkli aj tuhosti konštrukcie, odhlučnenia, ambientného osvetlenia, či materiálov v kabíne.  Konštrukčná tuhosť sa zvýšila vďaka vylepšeniam podpery chladiča a pridaním zadnej vzpery – čo sú opatrenia, ktoré sa úspešne aplikovali aj v ďalších modeloch Lexus. To prispelo k zníženiu lokálnej torznej deformácie, čo zasa prispieva k čistej a lineárnej odozve riadenia.

Lexus nainštaloval dodatočné prvky izolácie kabíny. Patrí k nim napríklad nový podlahový tlmič pod zadnými sedadlami či vylepšené odhlučnenie na viacerých miestach. Na odstránenie hluku z cesty a vetra sa zaviedla zvuková izolácia v oblasti zadnej rolety, obloženia zadných dverí a batožinového priestoru. Opatrenia sa zaviedli aj na potlačenie vibrácií.

Zdroj: Lexus

Značka Lexus vytvorila prvé obloženie kabíny, ktoré obsahuje laserom spracovanú grafiku aplikovanú na syntetický semišový materiál Ultrasuede. Týka sa to obloženia panelov dverí z materiálu Ultrasuede, ktorý je vyrobený z 30 % udržateľných rastlinných materiálov.


Viacfarebné ambientné osvetlenie má nový, dynamický tieňový efekt; vytvára meniace sa vzory, ktoré evokujú plynutie času a podporujú emocionálne a pohodlné spojenie s cestujúcimi vo vozidle. Nová je aj funkcia stmievania panoramatickej strechy. Vďaka zmierneniu odrazov je možné používať súčasne strechu s funkciou stmievania aj elektronické vnútorné spätné zrkadlo.

Volant ala yoke a žiadna mechanika

Nový Lexus RZ je prvým modelom značky, ktorý využíva nový systém elektronického riadenia. Elektronické riadenie znamená, že medzi volantom a kolesami nie je žiadne mechanické spojenie. Systém pracuje v rozsahu približne 200 stupňov z ľavej krajnej polohy do pravej, čím zabezpečuje vodičovi presnú kontrolu a jednoduché ovládanie. Vďaka prevodovému pomeru riadenia, ktorý je prispôsobený rýchlosti vozidla, navyše zaisťuje aj ľahšiu ovládateľnosť pri nízkych rýchlostiach, obratnosť na kľukatých cestách v záujme plynulej jazdy a vysokú stabilitu pri jazde vysokou rýchlosťou po diaľnici.

Dizajn volantu je namiesto úplne okrúhleho tvaru navrhnutý bez hornej a spodnej časti, takže je takmer hranatý, so zaoblenými rukoväťami na pravej i ľavej strane. Vodič tak môže lepšie sústrediť svoju pozornosť na cestu pred sebou. A keďže volant je aj kompaktný, uvoľnilo sa viac priestoru na kolená a nohy vodiča, vďaka čomu sa mu ľahšie nastupuje a vystupuje z vozidla.

Zdroj: Lexus

Model F Sport s Interactive Manual Drive

Model F SPORT využíva prvý interaktívny manuálny pohon značky Lexus s názvom Interactive Manual Drive, ktorý zabezpečuje vodičovi hlbšiu interakciu s vozidlom, a umožňuje mu tak ovládať výkon pomocou radiacich pádiel, ako keby používal manuálu prevodovku. Obsluhu sprevádza spätná väzba v reálnom čase prostredníctvom škrtiacej klapky, zvukov a vizuálnych prvkov, ktoré vytvárajú užšie prepojenie medzi človekom a strojom.

Systém je naprogramovaný s osemstupňovou virtuálnou prevodovkou. Krútiaci moment virtuálneho zdroja energie sa vypočíta podľa polohy akcelerátora a rýchlosti vozidla, a potom sa vynásobí pomerom zvoleného virtuálneho prevodového stupňa. Na umocnenie zážitku Lexus replikoval zvuky motora. Systém navyše pracuje s obmedzovačom otáčok, takže vodiči majú pocit časovania radenia a zmien stavu vozidla, ktoré vyvolávajú. Zdokonaliť načasovanie radenia pomáha vodičovi ukazovateľ radenia na displeji prístrojového panela, ktorý zobrazuje stav vozidla.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Lexus

Komentáre k článku


Stream naživo