2025-01-08 17:24:00
Škoda Enyaq facelift 2025
Škoda Enyaq facelift 2025
Zdroj: Škoda

Škoda Enyaq facelift: Korporátna maska útočí aj na elektrický bestseller

Aký je najpredávanejší elektromobil na Slovensku? Nie je to jeden z tých malých, ktoré sú za nízku cenu.

Najpredávanejšia je škoda Enyaq a vždy bola minimálne v Top 5 najpredávanejších elektrických áut na Slovensku. Predstavila sa v roku 2020, v septembri, ale reálne sa začala k zákazníkom dostávať až v roku 2021. To znamená jediné, akurát teraz je ten ideálny čas na modernizáciu modelu, ktorá má ukázať nové dizajnové prístupy.

Nový dizajn Škody Enyaq vidno najmä v prednej časti, ktorú automobilka prevzala z menšieho modelu Elroq takmer do bodky. Neprebrala ho ale úplne celý, neprevzala celý predok, iba časti, ktoré vozidlo pripomínajú. Je taký zaujímavý fakt, že aj napriek tomu, že Elroq je menšie auto, tak zdieľa rovnakú platformu MEB ako Enyaq. A čo to znamená? Znamená to, že diely sa dajú vymeniť. No a aby sa autá odišli, tak Enyaq má trochu inú spodnú lištu v prednom nárazníku. Inak svetlá ostávajú rovnaké s možnosťou maticového LED svietenia, ale aj s možnosťou prepojenia vrchnej časti. Štýl Citroënu C4 Cactus, ktorý vo svojej dobe francúzskej automobilke uškodil, sa v súčasnosti dostáva do požadovaného a to znamená jediné. Enyaq bude mať takýto predok tiež.

Vrchný diel svetiel, so samostatnými LEDkami je prepojený čiernym pásom, ktorý v základnej výbave nesvieti. Ale určite svieti vo výbavách vyšších šikmými elementami, ktoré majú pripomínať riasy. Ale nie tie, čo sú v mori.

Lenže nie je Škoda ako Škoda a veľmi zaujímavo vyzerá aj pohľad na prednú kapotu. Podobne ako menší Elroq nebude mať ani Enyaq tradičný znak s okrídleným šípom. Bude mať len klasicky nápis Škoda na širšom stredovom prelise kapoty s farbou tmavého chrómu. Nakoľko je toto pozitívny alebo negatívny prvok necháme na vás. Škoda ale posúva dozadu svoju dlhoročnú identitu.

Znak ale môžete nájsť na automobile v bočnej časti. Bude na nových zliatinových diskoch, možno aj plechových, pre základní verzie, ktoré budú mať priemer 19 až 21 palcov. Predpokladám, že základný priemer s plechovými diskami bude iba pre budúcu základnú verziu so základnou výbavou. Dôležitým faktom ale je, že nový tvar diskov s aerodynamickými krytmi a celkovo viac aerodynamickým prevedením prevedením má znižovať aj aerodynamický koeficient ešte viac ako doteraz. Pre SUV bude mať 0,245 a pre SUV kupé bude mať hodnotu 0,225. Aj tu ale záleží od toho na akú verziu sa pozeráte a aké výbavové prvky má. Koeficient totiž záleží nielen od tvaru prednej časti, ale aj od samotných diskov, prípadne od doplnkov, ktoré trochu alternujú tvar karosérie. Ak si teda dáte na prednú hranu kapoty ten otrasný deflektor, tak zabíjate všetku prácu dizajnérov a ľudí zodpovedných za optimalizáciu obtekania vzduchu.

Rovnako ani vzadu nenájdete znak, miesto neho je široký nápis Škoda a po bokoch veka kufra budete mať nápis Enyaq. Pre elektrické autá už automobilka nebude používať tradičné označenie iV. Nechala si ho pre plug-in hybridy ako napríklad Kodiaq, či Octavia, alebo Superb.

Zmeny do interiéru prišli tiež. A znova sú v tom istom duchu ako zvonka. Na volante budete hľadať znak márne. Na airbagu je len nápis Škoda a to by mohlo byť vlastne všetko. Ale v interiéri sa udiali ešte dva ďalšie pokroky. Aj pre základnú verziu bude štandardne 13-palcový dotykový displej s najnovšou generáciou informačno-zábavného systému schopnou plánovať trasy aj s nabíjacími miestami. Ďalšou zaujímavosťou bude absencia klavírneho laku. Ja klavírny lak nenávidím, preto túto malú, ale o to dôslednejšiu zmenu hodnotím veľmi pozitívne. Veď kto chce na plochách stále utierať prach a zbavovať sa rôznych otlačkov prstov? Ja rozhodne nie a klavírny lak vyzerá dobre iba v momente, keď sa oň niekto stará. Ak ho necháte len tak osve, tak vyzerá strašne.

Česká automobilka s nápisom miesto loga, oznámila, že na začiatok bude mať v ponuke tri prevedenia Enyaqu. Tým základným bude Enyaq 60 s batériou s kapacitou 63 kWh Brutto, čo je v 59 kWh Netto. Na plné nabitie sa má Enyaq s touto batériu dostať do vzdialenosti 434 km, teoreticky, v režime testovania WLTP. Ak ale siahnete po iných diskoch, alebo po nejakej inej výbave, tak sa samozrejme dojazd znižuje. Základné prevedenie bude mať motor s výkonom 150 kW (204 k) a bude poháňať zadnú nápravu. To, čo by inak vyzeralo ako relatívne výkonné prevedenie bude na stovke za 8,1 sekundy. Vzhľadom na hmotnosť to nie je veľa, ale rozhodne sa to nedá porovnávať so spaľovacími vozidlami. Ak sa dostanete na nižší stav nabitia, tak môžete využiť buď, pre Enyaq štandardné, nabíjanie striedavým prúdom výkonom 11 kW, alebo môžete, pri tomto prevedení, nabíjať jednosmerným prúdom výkonom až 165 kW. Ceny ešte nie sú známe, ale tie sa objavia už onedlho.

Zdroj: Škoda

Ďalším bodom do skladačky bude Enyaq 85, ktorý bude mať batériu s kapacitou 82 kWh Brutto, 77 kWh Netto. Príde s výkonom 210 kW (286 k) a krútiacim momentom 545 Newton metrov. Toto už stačí na zrýchlenie na stovku za 6,7 sekundy. Ak budeme pokračovať v údajoch ďalej, tak toto auto bude mať maximálnu rýchlosť obmedzenú na 180 km/h, kým Enyaq 60 zvládne o 20 km/h menej. Je zaujímavé, že česká automobilka, alebo skôr koncern Volkswagen celkovo, prepožičal tomuto prevedeniu maximálny výkon nabíjania iba 135 kW, čo je menej ako má základný Enyaq 60, ale je to aj menej ako má vyššie umiestnená verzia. Dojazd je však až 581 kilometrov pre SUV, SUV kupé dá ešte o pár kilometrov viac.

Absolútny vrchol bude zatiaľ Enyaq 85x, ktorý sa spolieha na rovnaký výkon ako Enyaq 85. Rozdielny je  pridaný druhý elektrický motor vpredu, ktorý roztáča predné kolesá, celkom logicky. Výkon ostáva stále rovnakých 210 kW (286 k) a jediným rozdielom je naozaj ten pohon všetkých 4 kolies. Inak je zrýchlenie aj maximálna rýchlosť na rovnakej úrovni, mení sa dojazd, ktorý sa dostáva na 549 km a mení sa, celkom šokujúco, aj maximálny výkon nabíjania. Ten skočil až na 175 kW.

Okrem týchto parametrov ostáva Enyaq stále rovnakým autom, čo znamená pre SUV objem batožinového priestoru 585 litrov v základnom stave a pre SUV kupé 570 litrov. To už je dosť aj na rodinnú dovolenku. Ceny sa budú určite meniť, budú určite rásť, ale s tým asi každý ráta nielen kvôli modernosti auta a vylepšeniam, ale aj kvôli zvýšenej DPH. Podniky zaplatia stále cenu bez dane, ale konečný užívateľ môže platiť jednoducho viac. Veď tak sme to chceli, nie?

Enyaq má aj po modernizácii výraznú šancu zostať na vrchole predajného rebríčka, lebo aj napriek zvýšeniu budú ceny dostatočne konkurencieschopné a dostatočne zaujímavé pre široké masy záujemcov o elektrické vozidlá.


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Škoda

Komentáre k článku


Stream naživo