2024-07-29 16:50:00
Corvette ZR1
Corvette ZR1
Zdroj: Chevrolet

Žiadne zástrčky, iba čistý a šialený výkon V8: 1000+ koní a Corvette ZR1

GM spravilo monštrum, prichádza Corvette ZR1 s výkonom vyšším ako mal Veyron.

Niektoré autá sú šialené už sami o sebe a taký je aj model Corvette od General Motors. Ak mu ešte stále hovoríte Chevrolet Corvette, tak hovoríte zle. Z Corvette sa stala automaticky samostatná značka, lebo prečo nie. Veď rovnaký osud postihol aj RAM a určite to má pre koncern GM nejaký zmysel. Nech je to akokoľvek, Corvette je šialeným počinom a ešte šialenejším bude v prevedení ZR1, ktoré automobilka predstavila.

Každý si môže povedať, že mu stačí verzia Z06, ktorá má V8 s objemom 5,5 litra a výkonom 493 kW (670 k). Ale nie. Automobilka predstavila verziu ZR1, ktorá má až 873 kW (1 064 k) a krútiaci moment 1 123 Newton metrov. Na to, aby dosahovala takýto výkon využíva síce základ motora rovnaký ako má Z06, ale veľa okolo sa zmenilo. Veď napríklad blok Z06 predvádzal niektoré časti, ktoré neboli v Z06 použité. To znamená, že čakali na niečo iné. Čakali práve na ZR1.

V motore sa pohybuje 8 piestov, ktoré sú kované a aj vďaka prevedeniu znížili kompresný pomer. Nové sú aj hlavy valcov, ktoré sú ešte odolnejšie, lebo musia byť také kvôli šialenému výkonu. No a aby toho nebolo málo, turbá, ktoré sú 2, pre každý rád valcov jedno, dokážu plne využiť dvojité guľôčkové ložiská a nový špeciálny materiál, ktorý je pevnejší a odolnejší ako Inconel používaný na turbá doteraz bežne.

Zdroj: Chevrolet

Čo to znamená v praxi? V praxi a reálnom svete to znamená, že zrýchlenie na stovku zatiaľ automobilka neudáva. Ale jasne potvrdila, že šprint na štvrť míle bude záležitosťou času kratšieho ako 10 sekúnd a maximálna rýchlosť sa má vyšplhať na 345 km/h.

Prečo je maximálna rýchlosť šialená? Jednoducho preto, že Corvette ZR1 bude dostupná s dvomi druhmi karosérie. Ten základný bude kupé a samozrejme bude v ponuke aj kabriolet. Takou malou zaujímavosťou, ktorá nadväzuje na 60. roky je použitie dvojdielneho zadného okna ako pripomienky modelu Stingray spred 60 rokov.

Zvonka sa auto až tak veľmi oproti Z06 nemení, pokiaľ nezvolíte balík ZKT. Ten pridá nové difúzory na prednom nárazníku a takisto odtrhovú hranu nasávača na kapote. Vzadu je najviac masívne krídlo a toto všetko dáva prítlak 600 kilogramov celému vozidlu. Zväčšený prítlak sa určite hodí pri tých vysokých rýchlostiach, aby Corvette ZR1 hneď vzlietla. Kým bežná verzia ZR1 bude vozidlom schopným jazdy aj v bežnej premávke absolútne v komforte, prevedenie ZKT pridáva tuhšie pružiny a tiež predvádza obutie do pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 R, ktoré sú vlastne semislicky a za dažďa s nimi nie je radno veľmi vyčíňať.

Zdroj: Chevrolet

Nová verzia s absolútne šialeným výkonom bude stáť na karbónových diskoch, za ktorými bude brzdová sústava s keramickými kotúčmi. Znamená to jediné. Šetrilo sa hmotnosťou aj tu. To znamená, že štandardné prevedenie kupé bude mať suchú hmotnosť 1,7 tony a kabriolet pridá nejakých 100 kg naviac. V reči súčasných čísel to znamená, že pomer hmotnosti a výkonu je lepší ako bol v prípade Bugatti Veyron a je lepší ako v prípade väčšiny športových vozidiel schopných tomuto autu konkurovať.

Ak sme stále v tom, že niektoré autá môžu Corvette ZR1 konkurovať, tak to sme maximálne do momentu kým odhadneme cenu. Tie smelšie odhady hovoria, že novinka by mala stáť okolo 160 000 amerických dolárov, čo je síce nárast o tretinu oproti predchádzajúcej generácii, ale o rovnakú tretinu narástol aj výkon. Dokonca o viac. Veď predchádzajúca generácia mala len 555 kW (755 k) a ak by sme chceli porovnanie so základnou Corvette Z06, takže nie vlastne až tak základnou, tak tá je takmer o 294 kW (400 k) slabšia. Je slabšia o legendárny model BMW M5 generácie E39.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
ZDROJ: Chevrolet

Komentáre k článku


Stream naživo