2024-06-27 16:57:00
Bugatti Tourbillon
Bugatti Tourbillon
Zdroj: Bugatti

Bugatti Tourbillon - hodinári sú rovnako šťastní ako motoristi

Bugatti predstavilo nástupcu modelu Chiron. Viditeľne z neho dizajnom vychádza, no posúva sa v každom ohľade.

Novodobá história značky Bugatti je plná odkazov na minulosť v kombinácii so snahou o nadčasovosť. Značka už 115 rokov vyrába autá, ktoré chcú byť najlepšie na svete. Novodobé Bugatti pod krídlami veľkého koncernu to urobilo pred dvadsiatimi rokmi naplno a doslova otočilo späť čas. Späť do čias, keď objem, počet valcov a technická dokonalosť boli znamením luxusu a športu. Bugatti Veyron bolo auto z inej planéty a je ním dodnes. Jeho nástupca Chiron nezostal povesti predchodcu nič dlžný a opäť posunul latku ešte vyššie. Bugatti malo potom dve možnosti - buď pokračovať v posúvaní tej istej latky, alebo redefinovať o ktorú latku sa vlastne snažiť. A Bugatti s novým chorvátskym vedením si vybralo tretiu cestu. Niekde medzi nimi. Nový Tourbillon chce posunúť latku vyššie a zároveň definovať nanovo, čo je podstatné a dôležité. 

Už mesiace vieme, že nový model tejto značky bude mať Podkapotou nový motor s označením V16. Z dvoch prepojených V8 a z toho vzniknutého supermotora W16, tu máme nový agregát s tradičnejším rozložením. V16-tka je výrazne dlhšia, no stále mimoriadne kompaktná a zároveň ľahká. Motor verí atmosférickému plneniu, štyri turbá nechal pre Chiron a miesto nich si pribalil trojicu elektromotorov. No samotná 8,3 litrová V16 ponúka rovných 1000 koní. Ďalších 800 dodávajú spomínané elektromotory. Dva vpredu poháňajú predné kolesá, jeden vzadu v súčinnosti s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou dodáva silu spaľovačovi, keď to potrebuje. Všetky motory sú rovnaké s vrcholným výkonom 250 kW. Nový Tourbillon dokáže prejsť cca 60 km len v elektrickom móde. Za to vďačí baterke s kapacitou bezmála 25 kWh. Batéria je súčasťou konštrukcie vozidla - je pevnostným prvkom, na ktorom je vystavaná konštrukcia prevažne z karbónového vlákna novej éry - T800. Vďaka tomu je Tourbillon asi jediným nástupníckym modelom, ktorý nie je ťažší ako predchodca, napriek tomu, že je hybrid a má veľkú batériu. 

Batéria s architektúrou 800V je olejom chladená, motory točia 24-tisíc otáčok, motor dá 9000 ot/min, podvozok je o 45 percent ľahší ako pri Chirone, na mnoho komponentov bola využitá 3D tlač, vzadu má auto pneu s rozmerom 354/30 R21, vpredu sú dvadsiatky so šírkou 285 mm. Michelin Pilot Sport Cup 2 je značka. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 2 sekundy, z 0 na 200 km/h za menej ako 5 sekúnd a z 0 na 300 km/h za 10 sekúnd. Z 0 na 400 km/h za 25 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 445 km/h. Tourbillon má dĺžku 4671 mm, šírka je 2165 mm, výška 1189 mm a rázvor 2740 mm. Hmotnosť je 1995 kg. 

Exteriér aj interiér vozidla vychádza z predchodcov, no predsa posúva latku vyššie. Typické dvojfarebné lakovanie, výrazná maska s typickými črtami a dôkladne prepracovaný spôsob využívania vzduchu obtekajúceho okolo karosérie. Vozidlo nepotrebuje prítlačné krídlo až do tých najvyšších rýchlostí, keď pridá dodatočnú prítlačnú silu, respektíve poslúži ako pomoc pri brzdení. 

Vnútri je to o nadčasovosti. V Bugatti sa zamýšľali nad tým, čo spôsobí, že interiér rovnako ako exteriér bude spôsobovať nadšenie aj o niekoľko rokov neskôr. Jasne sa zhodli, že nech je to čokoľvek, určite to nebudú displeje zaberajúce celú palubnú dosku. Auto síce displej má, ale drobný a rýchlo sa schová, ak ho netreba. Kvalitné materiály, drahé konštrukčné postupy, no najmä nadčasovosť, ktorú v sebe nesie umenie hodinárstva - to presne stojí za vznikom prístrojového štítu, ktorý je iný ako ktorýkoľvek v súčasnosti. Rozhodne nie je zjednodušením, je poriadne komplikovaný a vytvorený v súlade so švajčiarskymi hodinármi. Sedadlá sú pevne späté s podlahou, elektricky posúvné sú pedály pre čo najnižšiu hmotnosť. Zaujímavé je aj samotné riadenie, keďže hodinársky skvost zostáva na mieste, kým vodič točí len obručou volantu. Ak vám to niečo pripomína, je to možné, no keďže je to taktiež francúzske, je to v poriadku. Pozrite si video vyššie, tam je ako samotný volant, špecifické dvere, ktoré sa zdvíhajú elektricky, tak aj zvuk motora. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Bugatti

Komentáre k článku


Stream naživo