27.10.2020

Ktoré je najkrajšie? Pozrite si ikonické vozidlá Peugeot z 210-ročnej histórie značky

Kto by nepoznal značku Peugeot?

Na Slovensku je ešte viac „doma“ od októbra 2006, keď sa vozidlá s levom v logu začali vyrábať aj u nás v Trnave. Vedeli ste však, že história firmy siaha až do roku 1810, teda do čias, keď sa ešte (na koni) po Európe premával Napoleon Bonaparte? Poďte si s nami prezrieť najznámejšie modely 210-ročnej histórie francúzskej značky. Hneď prvý vás zrejme prekvapí!

Cycles Peugeot: Pred autami boli bicykle

(1882)

V úvode je na mieste vysvetliť, prečo značka Peugeot oslavuje 210. narodeniny. Armand Peugeot, ktorý začal s výrobou automobilov, bol len pokračovateľom rodinnej firmy, ktorá od roku 1810 vyrábala rôzne výrobky z kovu. Nebála sa žiadnej novinky, a tak v druhej polovici 19. storočia skonštruovala aj nový dopravný prostriedok – bicykel. Najskôr tak vyrástol výrobca bicyklov Cycles Peugeot (1882) a neskôr aj automobilka (1896). Nič z toho by nebolo možné bez silného zázemia rodiny Peugeot.   

Peugeot Type 2: Základný kameň, ako sa patrí

(1890 – 1891)

Prečo však píšeme o Type 2 a nie o modeli Type 1? Nuž, Type 1 bol trojkolkou s parným pohonom a ukázal sa ako slepá ulička. Peugeot však prejavil flexibilitu, ktorá mu je vlastná, a už o rok svetu predstavil svoje prvé vozidlo s benzínovým motorom – spomínaný Type 2. Len pre predstavu, Type 2 ako jeden z prvých automobilov na svete vedel vyvinúť maximálnu rýchlosť 18 kilometrov za hodinu. Potom to už išlo len rýchlejšie. Obrazne aj doslova. 

Peugeot 401 Eclipse: Elegán s otváracou strechou

(1934 – 1935)

Do elegantných medzivojnových automobilov sa nedá nezamilovať. Peugeot 401 Eclipse však skombinoval starosvetskú eleganciu s modernosťou. Mohol sa totiž ako prvý model pochváliť prevratným vynálezom – elektricky vysúvateľnou strechou. V peknom počasí kabriolet, v daždi príjemný úkryt pod strechou. Vynález, ktorý predbehol svoju dobu, využívala konkurencia až neskôr. A Peugeot ju rozvíjal naďalej – napríklad aj v populárnom modeli 206 CC, ktorý mal ako dostupný kabriolet veľa fanúšikov aj u nás.    

Peugeot 504: Skvelá konštrukcia zo zlatých šesťdesiatych

(1968 – 1983)

Zlaté šesťdesiate roky boli aj skvelým obdobím pre dizajn, na cestách sa objavilo mnoho ikonických áut. Jedným z nich bol Peugeot 504, ktorý sa v roku 1969 stal aj európskym autom roka. Peugeotu sa podarilo tento triumf zopakovať ešte päťkrát, pričom má v súčasnosti ako jediná automobilka stále v predaji tri autá, ktoré tento titul vyhrali – model 308, 3008 a 208. Auto okrem na tú dobu moderného dizajnu bodovalo aj pevnou konštrukciou, preto si ho obľúbili v krajinách so zlými cestami, najmä v Afrike. Práve tam ho v rôznych licenciách vyrábali až do roku 2006!  

Peugeot 205: Skutočná ikona značky Peugeot 

(1983 – 1998)

Časopis Car tento malý osobný automobil označil za vozidlo desaťročia – konkrétne 80. rokov. Na celom svete sa z neho predalo neskutočných 5,3 milióna kusov, začiatkom 90. rokov sa tešilo popularite aj u slovenských šoférov, čo len potvrdzuje jeho nadčasový dizajn. Nedajte sa však pomýliť jeho kompaktným vzhľadom – tento drobec je totiž aj 16-násobným majstrom sveta v rely a 2-násobným víťazom drsných pretekov Rely Dakar. Jeho romantickejšiu polohu predstavoval zase dvojdverový kabriolet.

Peugeot 905: Trojnásobný víťaz 24H Le Mans

(1990 – 1993)

Vráťme sa do 90. rokov, konkrétne do roku 1993, keď sa na legendárnych pretekoch 24 hodín Le Mans odohrával veľký súboj medzi pretekárskymi verziami Peugeotu a Toyoty. Bol to posledný rok predtým, než sa Peugeot zapojil do kolotoča F1 a na Le Mans sa chcel ukázať. Podarilo sa – na pódiu sa ocitlo nie jedno, ale hneď všetky tri vozidlá Peugeot 905. Bola to vskutku veľkolepá rozlúčka tohto pretekárskeho krásavca a hodnotu jeho motora dokazuje aj fakt, že ho využili (po úprave) aj v monoposte F1.

Peugeot 208: Európske auto roka z Trnavy

(2011)

Čerešnička na záver – pre nás Slovákov najfamiliárnejší model 208, ktorý sa vyrába od roku 2011 aj v trnavskom závode. Nový Peugeot 208 sme napriek mladému veku modelu zaradili do rebríčka preto, že už stihol byť vyhlásený za európske Auto roka 2020 – a to porotou zloženou zo 60 európskych automobilových novinárov. Porota vyzdvihla najmä ponuku motorov: elektrické, benzínové a naftové agregáty. Trnavská fabrika bude, mimochodom, jedinou, v ktorej sa vyrába elektrický model. Nás však baví aj jeho odvážny dizajn. A vás?

ZISTITE O PEUGEOT 208 VIAC

Advertoriál pripravený v spolupráci s Peugeot.


FOTO: Peugeot, Video: Youtube Peugeot
ZDROJ: Podkapotou.sk/Advertoriál

Komentáre k článku